- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Spaanse of Spaanstalige film
Beste Spaanse of Spaanstalige film
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
01. El Laberinto del Fauno (2006)
02. El Secreto de Sus Ojos (2009)
04. Eva (2011)
05. El Espíritu de la Colmena (1973)
09. Arrugas (2011)
10. Biutiful (2010)
En andere Spaanstalige films die ik 4* heb gegeven (alfabetisch): Siete (7) Cajas (2012), Las Trece (13) Rosas (2007), Abre Los Ojos (1997), Amores Perros (2000), La Cara Oculta (2011), Celda 211 (2009), Mar Adentro (2004), El Orfanato (2007), También la Lluvia (2010), Tesis (1996), El Viaje de Carol (2002).
En met 3,5* Agora (2009), Camino (2008), Caótica Ana (2007), El Espinazo del Diablo (2001), Frágiles (2005), Grupo 7 (2012), Hable con Ella (2002), La Hora Fría (2006), Invasor (2012), Ismael (2013), Lucía y el Sexo (2001), Los Lunes al Sol (2002), El Maquinista (2004), Metegol (2013), No Tengas Miedo (2011), Operación E (2012), La Piel Que Habito (2011), Quiéreme (2007), ¿Quién Puede Matar a un Niño? (1976), Solas (1999), Volver (2006).
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
5,0* - Los Amantes del Círculo Polar (Julio Medem, 1998) Spanje
5,0* - La Historia Oficial (Luis Puenzo, 1985) Argentinië
4,5* - Después de Lucía (Michel Franco, 2012) Mexico
4,5* - Mar Adentro (Alejandro Amenábar, 2004) Spanje
4,5* - O Homem Que Copiava (Jorge Furtado, 2003) Brazilië
4,5* - Princesas (Fernando León de Aranoa, 2005) Spanje
4,5* - Voces Inocentes (Luis Mandoki, 2004) Mexico
4,5* - Como Agua para Chocolate (Alfonso Arau, 1992) Mexico
4,5* - Tapas (José Corbacho & Juan Cruz, 2005) Spanje
4,0* - Hable con Ella (Pedro Almodóvar, 2002) Spanje
4,0* - Transe (Teresa Villaverde, 2006) Portugal
4,0* - Cría Cuervos... (Carlos Saura, 1976) Spanje
4,0* - Todo sobre Mi Madre (Pedro Almodóvar, 1999) Spanje
4,0* - Anjos do Sol (Rudi Lagemann, 2006) Brazilië
4,0* - Machuca (Andrés Wood, 2004) Chili
4,0* - Lucía y el Sexo (Julio Medem, 2001) Spanje
4,0* - Abril Despedaçado (Walter Salles, 2001) Brazilië
4,0* - Maria Llena Eres de Gracia (Joshua Marston, 2004) Colombia
4,0* - Te Doy Mis Ojos (Icíar Bollaín, 2003) Spanje
4,0* - El Callejón de los Milagros (Jorge Fons, 1995) Mexico
4,0* - Garage Olimpo (Marco Bechis, 1999) Argentinië
4,0* - La Misma Luna (Patricia Riggen, 2008) Mexico
4,0* - O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) Brazilië
4,0* - La Cara Oculta (Andrés Baiz, 2011) Colombia
4,0* - Capitães de Abril (Maria de Medeiros, 2000) Portugal
4,0* - La Noche de los Lápices (Héctor Olivera, 1986) Argentinië
4,0* - La Puta y la Ballena (Luis Puenzo, 2004) Argentinië
4,0* - El Crimen del Padre Amaro (Carlos Carrera, 2002) Mexico
4,0* - Nome Próprio (Murilo Salles, 2007) Brazilië
4,0* - La Mujer de Mi Hermano (Ricardo de Montreuil, 2005) Mexico
4,0* - Habitación en Roma (Julio Medem, 2010) Spanje
4,0* - XXY (Lucía Puenzo, 2007) Argentinië
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Mijn top-50 Spaanstalige films, qua genres van alles wat. Nieuwe films met linkje:
01. (01) 5.0* El Laberinto del Fauno (2006)
02. (02) 5.0* El Secreto de Sus Ojos (2009)
03. (03) 5.0* Después de Lucía (2012)
04. (05) 5.0* El Espíritu de la Colmena (1973)
05. (04) 5.0* Eva (2011)
06. (....) 4.5* La Jaula de Oro (2013)
07. (07) 4.5* Cría Cuervos (1976)
08. (06) 4.5* Mientras Duermes (2011)
09. (....) 4.5* No Se Aceptan Devoluciones (2013)
10. (10) 4.5* Biutiful (2010)
11. 4.0* Magical Girl (2014)
12. 4.0* Quemar las Naves (2007)
13. 4.0* 13 Rosas, Las (2007)
14. 4.0* La Cara Oculta (2011)
15. 4.0* La Voz Dormida (2011)
16. 4.0* Tu Vida en 65' (2006)
17. 4.0* El Viaje de Carol (2002)
18. 4.0* Kamikaze (2014)
19. 4.0* Mar Adentro (2004)
20. 4.0* Abre Los Ojos (1997)
21. 4.0* Celda 211 (2009)
22. 4.0* El Orfanato (2007)
23. 4.0* Tesis (1996)
24. 4.0* Te Doy Mis Ojos (2003)
25. 4.0* 7 Cajas (2012)
26. 4.0* También la Lluvia (2010),
27. 4.0* Caótica Ana (2007)
28. 4.0* Arrugas (2011)
29. 3.5* El Habitante Incierto (2004)
30. 3.5* Amores Perros (2000)
31. 3.5* La Sombra de Nadie (2006)
32. 3.5* Camino (2008)
33. 3.5* El Último Verano de la Boyita (2009)
34. 3.5* Frágiles (2005)
35. 3.5* La Hora Fría (2006)
36. 3.5* Secuestrados (2010)
37. 3.5* Quiéreme (2007)
38. 3.5* La Lengua de las Mariposas (1999)
39. 3.5* Cautiva (2003)
40. 3.5* El Espinazo del Diablo (2001)
41. 3.5* Metegol (2013)
42. 3.5* Un Cuento Chino (2011)
43. 3.5* La Casa del Fin de los Tiempos (2013)
44. 3.5* La Isla Mínima (2014)
45. 3.5* Relatos Salvajes (2014)
46. 3.5* La Misma Luna (2007)
47. 3.5* Operación E (2012)
48. 3.5* Princesas (2005)
49. 3.5* La Piel Que Habito (2011)
50. 3.5* Grupo 7 (2012)
En uit de vorige lijst zijn dan weggevallen (allen met 3,5*):
Agora (2009), Hable con Ella (2002), Invasor (2012), Ismael (2013), Lucía y el Sexo (2001), Los Lunes al Sol (2002), El Maquinista (2004), No Tengas Miedo (2011), ¿Quién Puede Matar a un Niño? (1976), Solas (1999), Volver (2006).
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Fijne Spaanse horrorfilms vind ik
- El Orfanato,
- El laberinto del fauno en
- El espinazo del diablo.
- Los ojos de Julia
Wie kan me nog meer Spaanse danwel spaanstalige horrorfilms of mysterieuze thriller films aanraden?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Flat Eric, leef je uit:
Mientras Duermes | Sleep Tight (2011)
Secuestrados | Kidnapped (2010)
La Hora Fría | The Cold Hour (2006)
La Sombra de Nadie | The Shadow of No One (2006)
La Cara Oculta | The Hidden Face (2011) - let op, trailer = enorme spoiler!!
La Casa del Fin de los Tiempos | The House at the End of Time (2013)
Mama (2013) - Engelstalige Spaanse Coproductie
The Others (2001) - Engelstalig, maar wel een Spaanse productie, en niet uit de VS zoals opeens op MM en IMDb staat. Er heeft altijd (terecht) Spaans gestaan. Als je die niet gezien hebt dan niet teveel over lezen ivm spoilers.
El Habitante Incierto | The Uncertain Guest (2004) - Mysterythriller (geen mysterydrama zoals opeens op MM staat).
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Dank voor de tips arno74!
Oja, Mama (matig) en El habitante Incierto (sterk) even vergeten maar al eens gezien.
The Others is absoluut een favoriet van me. Nooit geweten dat het een Spaanse productie was. Heeft ergens wel de sfeer van El Orfanato (ook een favoriet van me).
De rest van de lijst gaat integraal op mijn to see list .
Er zitten een hoop interessante titels bij. Ik heb er zin in!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nooit geweten dat het een Spaanse productie was. Heeft ergens wel de sfeer van El Orfanato (ook een favoriet van me).
The Others is van regisseur Amenábar, een van de betere Spaanse regisseurs. Tesis is ook van hem (zijn debuutfilm), en dit jaar komt hij met Regression (2015). Eentje om alvast in de gaten te houden volgens mij
Abre los Ojos (1997) is ook van hem. Misschien bevalt die je ook. Niet een horror, wel een goede mysterythriller, tikkeltje apart.
Verder trouwens ook Nos Miran | They're Watching (2002), ik vond die niet heel bijzonder (vandaar dat ik m niet noemde) maar wel OK, en misschien bevalt ie je meer dan mij. Geldt ook voor Los Sin Nombre | The Nameless (1999). Die laatste is van Balagueró, ook een prima Spaanse regisseur (bekend van [REC]), en ook Frágiles en Mientras Duermes zijn van hem.
Veel kijkplezier!!
Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2516 stemmen
Balada Triste de Trompeta (2010) Alternatieve titel: The Last Circus, en Witching and Bitching (2013)!
Erg leuke films, die nog niet genoemd zijn.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
Tristana (1970) nog niet zien passeren
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Hier enkel Celda211 en Lo Imposible gezien. Beiden goed.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Slechts 17 Spaanse films gezien tot dusver. Niet écht mijn filmland vermoed ik. Lijstje:
01. 4,5* - Laberinto del Fauno, El (2006)
02. 4,0* - [Rec] (2007)
03. 4,0* - Machinist, The (2004)
04. 3,5* - Piel Que Habito (2011)
05. 3,5* - Balada Triste de Trompeta (2010)
06. 3,5* - [Rec] 2 (2009)
07. 3,5* - Habitación en Roma (2010)
08. 3,0* - Buried (2010)
09. 3,0* - [REC] 3: Génesis (2012)
10. 2,5* - Secuestrados (2010)
11. 2,5* - Crimen Ferpecto (2004)
12. 2,5* - Orfanato, El (2007)
13. 2,5* - Tesis (1996)
14. 2,0* - Emergo (2011)
15. 2,0* - Espinazo del Diablo, El (2001)
16. 2,0* - Others, The
17. 1,5* - Lucía y el Sexo (2001)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Voor wie interesse heeft in Spaanse films, deze week ben ik hier (De top 100 van...) begonnen met het presenteren van mijn top 100 Spaanse films, dus wie tips op wil doen of mee wil discussieren over Spaanse films is welkom!
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
TOP 10:
01. - 2009 - Contracorriente/Undertow (Javier Fuentes-León) - Peru
02. - 2004 - Cachorro (Miguel Albaladejo) - Spanje
03. - 2006 - El laberinto del fauno/ Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro) - Mexico
04. - 1987 - La ley del deseo/Law of Desire (Pedro Almodóvar) - Spanje
05. - 2009 - Ander (Roberto Castón) - Spanje
06. - 2010 - Biutiful (Alejandro G. Iñárritu) - Mexico
07. - 2000 - Amores perros/Love's a Bitch (Alejandro G. Iñárritu) - Mexico
08. - 1993 - Fresa y chocolate/Strawberry and Chocolate (Tomás Gutiérrez Alea & Juan Carlos Tabio) - Cuba
09. - 1986 - Matador (Pedro Almodóvar) - Spanje
10. - 1997 - Carne trémula/Live Flesh (Pedro Almodóvar) - Spanje
stephan-0115
-
- 1340 berichten
- 1871 stemmen
Die van mij is sowieso Mar Adentro, een pareltje.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
01. - 2009 - Contracorriente/Undertow (Javier Fuentes-León) - Peru
Die ligt bij mij al heel lang stof te vergaren. Ik zal hem binnenkort eens een kans geven, want hij lijkt me erg mooi deze film!
Overigens ben ik nog steeds héél blij met de top 100 van arno74, (net als de andere lijsten in dat topic overigens). Een aantal films uit de lijst heeft nu ook mijn top 500 gehaald! (of zitten er dicht tegenaan).
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik ga de top 100 van arno74 binnenkort bekijken. Kwam er gisteren pas achter dat ie er is. ?
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
01. - 2009 - Contracorriente/Undertow (Javier Fuentes-León) - Peru
En oei wat een mooie film!!!!
Meer stoffige films bekijken....
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik ga de top 100 van arno74 binnenkort bekijken. Kwam er gisteren pas achter dat ie er is. ?
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik vermoed dat Ander (2009) dan ook bij je in de smaak zal vallen.....
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik heb inmiddels 30 films gezien van Arno's lijst, Baggermans lijst moet ik nog meer werk van maken (slechts 11).
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Ik vermoed dat Ander (2009) dan ook bij je in de smaak zal vallen.....
Mooie tip, gaat op de kijklijst. Contracorriente was uiteindelijk de laatste nieuwe binnenkomer in mijn Top 500.
Ik heb inmiddels 30 films gezien van Arno's lijst, Baggermans lijst moet ik nog meer werk van maken (slechts 11).
Van Arno's lijst heb ik er inmiddels 47 gezien, dus ook nog niet eens de helft
Van Baggerman heb ik er 125 gezien
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Van Arno's lijst heb ik er 41 gezien; de meesten heb ik hoog gewaardeerd.
kappeuter (crew films)
-
- 72626 berichten
- 5779 stemmen
Volgens ene Spartacus van GeenStijl is Espíritu Sagrado (2021) de beste film van het jaar:
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik zou tot zoiets komen:
1. El laberinto del fauno (2006)
2. Volver (2006)
3. Julieta (2016)
4. Dolor y gloria (2019)
5. The Others (2000)
6. La piel que habito (2011)
7. El espinazo del diablo (2001)
8. Hable con ella (2002)
9. The Machinist (2004)
10. Abre los ojos (1997)
11. Todo sobre mi madre (1999)
12. El espíritu de la colmena (1973)
13. Viridiana (1961)
14. Cría cuervos (1976)
15. Klaus (2019)
16. Blancanieves (2012)
17. El Bola (2000)
18. A Monster Calls (2016)
19. Agora (2009)
20. In the City of Sylvia (2007)
Voor wie het interessant vindt, tot 8 januari kun je op het ICM Forumstemmen op je beste Spaanse films, waar vervolgens een eindlijst van de gebruikers uit zal komen. Wel ook op MM je lijst plaatsen natuurlijk
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
John Milton Leuk. Spanje is één van mijn favoriete (film) landen. Gaat het trouwens om Spanje, of Spaanstalige films? Want Pan's Labyrinth is geregisseerd door een Mexicaan (Del Toro). En The Others, A Monster Calls, Klaus en The Machinist zijn Engelstalig.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
John Milton Leuk. Spanje is één van mijn favoriete (film) landen. Gaat het trouwens om Spanje, of Spaanstalige films? Want Pan's Labyrinth is geregisseerd door een Mexicaan (Del Toro). En The Others, A Monster Calls, Klaus en The Machinist zijn Engelstalig.
Ik reken het eerste productieland van IMDb/MovieMeter, dat houdt het simpel
Wat zou jouw lijstje zijn? Ja ik vind het ook een fijn land! Ga er dit jaar weer een stapeltje bekijken!
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Ik reken het eerste productieland van IMDb/MovieMeter, dat houdt het simpel
Wat zou jouw lijstje zijn? Ja ik vind het ook een fijn land! Ga er dit jaar weer een stapeltje bekijken!
Ik ga er vanavond even verder aan werken. Leuk. Moet ook nog veel Spaanse films kijken. Vooral oudere Spaanse films zoals Beehive, Cria Cuervos en Viridiana. Het zal nu vooral veel Pénelope Cruz, Bardem, Almodóvar en Bárbara Lennie (Eén van mijn favorieten) worden. Miniseries en docu's mogen ook gekozen worden zie ik, maar dat ga ik niet doen.