- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Zojuist Ångrarna (2010) gekeken. Nauwelijks een film te noemen, want het is vrijwel uitsluitend één gesprek tussen twee mensen, maar het is wel een zeer persoonlijk en beladen gesprek. Het boeide me voor het volle uur. 3,5*
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Nog even wat meer uitleg:
At' Zije Republika (1965) 4.5*
Práce (1960) 4*
Beide films zijn geen kinderfilms, maar prachtig drama van Karel Kachyna, een té onbekende Tsjechische regisseur. Mooie hoofdpersonen die niet slechts eendimensionale, 'lieve' en onschuldige kinderen zijn, maar ook hun lullige trekjes hebben. Ik heb overigens nog geen slechte film van Kachyna gezien.
Nikdo Se Nebude Smát (1966) 4*
Speelse en levendige film met mooie visuele vondsten. Het intro is al geniaal!
Ôkami (1955) 4*
Leek me oersaai, maar bleek onverwacht zeer de moeite waard. Het kijkje in de volkse buurtjes van Japan in die tijd en de thuissituatie van deze mensen is weer eens wat anders dan de middenklasse gezinnen van Ozu!!!
Romance pro Kridlovku (1967) 4*
Fraaie Praagse Lentefilm van de leraar van de Tsjechische New Wave generatie, die zich blijkbaar door hen liet inspireren. De scene als de hoofdpersoon samen met zijn demente grootvader gaat wandelen en later samen gaat baden met zijn buurvrouw is een geweldig samenspel van beeld en geluid!
Zal later ook de 3,5*'en nog even doornemen.
Coz Takhle Dát Si Spenát (1977)
Jáchyme, Hoď ho do Stroje! Gekkigheid uit het Oostblok met en debiel plot!
Útlaginn (1981) Vikingen in IJsland, altijd leuk, net als Hrafninn Flýgur!
Kazdy Mlady Muz (1966) Alleen al vanwege het laatste kwartier is deze film het bekijken waard. Het dansfeest is briljant absurd en een grote grijns waard.
Král Sumavy (1959) Kachyna dus per definitie goed. Interessant is dat de booswichten hier de 'James Bond'-en zijn waar wij eigenlijk helemaal voor zouden moeten zijn! Leuk om eens zoiets vanaf de andere kant te zien!!!
Pasongsong Gyerantak (2005) Oprecht komische drama uit Korea, dat hier op MM vaak over het hoofd lijkt te worden gezien.
Yûkai Rhapsody (2010) Het plot vertoont gelijkenissen met o.a. 'A Perfect World' en 'Kikujiro', maar deze film heeft toch genoeg eigen smoelwerk en is weer een heerlijk typisch Japans product geworden.
El Truco del Manco (2008) Wrang drama aan de achterkant van Barcelona.
centurion81
-
- 2066 berichten
- 1986 stemmen
Staat op netflix, last veel van het straatbeeld van Mumbai zien en interessant docu-perspectief
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Lange zit, maar de moeite waard.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Huh? Satyajit Ray is toch bepaald geen kleine naam. En toch ben ik de eerste stem voor deze titel? Zonde. Aardige biografische documentaire over schrijver Rabindranath Tagore, deels nagespeeld en deels authentieke beelden.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
slechts 425 stemmen in totaal op Ray's lange filmografie, waarvan meer dan een kwart ingenomen door Pather Panchali (1955). Ik zag zelf nu 17 van zijn films, maar de reguliere beschikbaarheid was niet voor al deze films evident... (wat wel regulier te krijgen is heb ik voor het grootste deel gelukkig wel in mijn collectie!)
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
425 in totaal!? Belachelijk!
Ik heb er zelf 10 van hem gezien, waarvan 1 short, dus 9 stemmen op MM.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Belachelijk gaat ver (kan me bijvoorbeeld niet herinneren wanneer er kans was in Nederland om iets van Ray in de bios te zien, en Indiase cinema heeft nooit de brede interesse gehad in art-house kringen hier als bijvoorbeeld de Iraanse of zelfs de Chinese), maar teleurstellend is het uiteraard wel.
Als de 144 mensen die wel Pather Panchali hebben bekeken ook nog 3 andere films van hem hadden gezien, dan was dit totaal al overschreden geweest...
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Toevallig wil ik deze week Jalsaghar gaan zien! 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
binnenkort is de Criterion bluray daarvan ook in regioB verkrijgbaar
upgrade in vergelijking met eerdere dvd's moet aanzienlijk zijn
dus wellicht ga ik die tzt dan ook nog wel eens herzien (nu is het voor mij een goede 'middenmoot' Ray, maar de film staat in het algemeen in hoger aanzien)
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
In Heaven There Is No Beer? (1984)
Zelfs als je niet van Polka houdt, is dit een vermakelijke documentaire over een stukje cultuur waar je waarschijnlijk helemaal niks mee hebt. Les Blank heeft een gave voor het uitzoeken van interessante personages of groepen mensen om vast te leggen op film.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Genomineerd voor de Oscar beste buitenlandse film in 1966. Op de oppervlakte een simpel filmpje over de kortstondige liefde tussen een zeeman en een alleenstaande moeder in het dorpje waar zijn boot heeft aangelegd, maar het wist me toch best te raken. Door de non-lineaire vertelstructuur en het natuurlijke acteerwerk van met name de vrouwelijke hoofdrol komen de emoties, twijfels, beloften en onuitgesproken gevoelens van beide personages goed over.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Niet heel bijzondere film maar het vermelden waard vanwege de regisseur, Victor Fleming. Komt niet vaak voor de eerste stem te zijn bij zo'n bekende naam. 
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Mini-serie in 7 delen. Komt traag op gang, maar raakt me uiteindelijk wel.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
https://img.csfd.cz/files/images/film/photos/000/222/222956_8cff17.jpg?w370h370
Prima film over de waanzin van de Eerste Wereldoorlog, dit keer vanaf het Oostfront.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Al 8 maanden geleden dat ik naar deze statistiek keek.....
Teller staat nu op 182.
En wederom 8 maanden verder (puur toeval). Vorige keer van 154 naar 182, nu terug naar 166. Goed nieuws, want dat betekent dat sommige ongeziene juweeltjes (hopelijk) meer aandacht krijgen.
Ik hou nog steeds een lijst bij met titels, die ik gezien heb maar nog niet op MM staan. Ze toevoegen stel ik echter steeds uit. Er zijn elke keer belangrijkere dingen te doen. 
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Staat zelfs op Sight and Sound -The Greatest Documentaries of All Time.
Maarliefst op 5 "official lists" op iCM, maar toch minder dan 50 checks daar. Hier was ik zojuist de eerste.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Heb em al een tijdje op mijn lijstje... 
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Zorg dan maar gauw, dat er een stem bij komt. Ik vond hem zeker de moeite waard, met name in de tweede helft wanneer de spanningen wat verder oplopen.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Ik hou nog steeds een lijst bij met titels, die ik gezien heb maar nog niet op MM staan. Ze toevoegen stel ik echter steeds uit. Er zijn elke keer belangrijkere dingen te doen.
Zet de lijst gewoon eens in het 'wie wil voor mij toevoegen'-topic, dan doen anderen het wellicht voor je...
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Heb hier al een tijdje geen update meer geplaatst
in september 2016 stond de teller op 386
nu staat deze, bijna onveranderd, op 381
een greep uit de tips:
Vanavond een hele mooie binnenkomer met Os Fuzis (1964)
Duidelijk Cinema Novo, heel Braziliaans. Maar doet ook denken aan cinema uit de Sovjet Unie en India, wat de beelden betreft. De hysterie is hier echter een tandje sterker aangezet.
Andere Braziliaanse Cinema (zie het Cao Guimaraes retrospectief in EYE!!!!)
De beste van de drie Istvan Gaal films die ik dit jaar zag. Wellicht voorspelde de aanwezigheid van Mari Töröcsik, de grootste naam die ik ken onder de Hongaarse acteurs, al dat het goed zou zitten.
Prachtige cinema uit Kerala. Lijkt op het eerste gezicht wat simpel, maar dat hoeft nu niet bepaald een afkeuring te zijn van de kwaliteiten. En daardoor kan ik deze ook eigenlijk wel aan iedereen aanraden, die eens wat meer en anders van India wilt zien. Kan bijna niet tegenvallen.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Zet de lijst gewoon eens in het 'wie wil voor mij toevoegen'-topic, dan doen anderen het wellicht voor je...
Is dat niet te lomp om meer dan 100 titels te plaatsen in zo'n topic? Veel daarvan kunnen waarschijnlijk niet toegevoegd worden, omdat voldoende info of posters ontbreken. Wil anderen niet met werk opzadelen, als het wellicht voor niks is.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Is dat niet te lomp om meer dan 100 titels te plaatsen in zo'n topic? Veel daarvan kunnen waarschijnlijk niet toegevoegd worden, omdat voldoende info of posters ontbreken. Wil anderen niet met werk opzadelen, als het wellicht voor niks is.
Ik vind het niet te lomp. Zelf zou ik zo'n lijst er af en toe eens bij pakken als ik wat tijd over heb om films toe te voegen. Het is daarnaast ook een tiplijst, wie weet zit er wat voor me tussen waar ik anders nooit mee in aanraking zou zijn gekomen! Jij moet echter niet teleurgesteld zijn als er een aantal films uit je lijst niet of erg laat worden toegevoegd, want soms is het inderdaad moeilijk om aan de criteria te voldoen. Zelf heb ik ook nog een hele lijst (vooral van Japanse en Tsjechoslowaakse regisseurs), die ik nog niet kan toevoegen, maar soms is er een half jaar later zomaar wèl een poster of plot beschikbaar en dan kan een film er alsnog op. Niet dat er veel users op zitten te wachten, maar soms toch wel.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Deze week weer eens tien titels toegevoegd (en dan wachten tot ze worden goedgekeurd, voordat ik verder kan gaan...). Eentje daarvan was echt de moeite waard. Weinig plot, maar zeer effectief in het tonen van de eeuwige liefde, over twee oudjes die aan het eind van hun leven één geworden zijn.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Teller staat nu trouwens op 162 waar ik de enige stem ben.
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
En nog meer titels toegevoegd aan MM, waarvan deze het meest de moeite waard was:
Ik zou graag een gerestaureerde versie zien, want er zitten behoorlijk gave beelden bij in de fabriek. Die komen toch niet helemaal tot hun recht in de versie die momenteel beschikbaar is.
https://i.imgur.com/N6MGD5t.png
https://i.imgur.com/hyMqePc.png