- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik heb in vergelijking met veel users hier niet zo enorm veel films gezien (vind ik ook helemaal niet erg), maar toch zitten er een aantal tussen die ik alleen heb gezien - dat verbaast me een beetje. Ik kan me dan ook voorstellen dat er mensen zijn met een honderdtal 'alleen ik' films... En misschien verdienen die dat helemaal niet!
Dus: maak eens een lijstje van de beste 'ik alleen' films en meld waarom het zo gigantisch onterecht is dat ze er in staan - misschien is er wel iemand die ze weet op te pikken! Ik geef alvast de aftrap met dit trio:
80000 Shots 4,5*
Erg knappe experimentele documentaire over de bouw van de Potsdamer Platz in Berlijn: tien jaar werf versneld afgespeeld op een klein uurtje, met knappe muziek eronder.
Film over een aantal Iraanse vluchtelingen, geen meesterwerk, maar wel erg verfrissend - grappig en ontroerend tegelijk.
Plagues and Pleasures on the Salton Sea 4,0*
Hilarische documentaire over Salton Sea, een van de meest absurde plekken op onze aardkloot 
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Heerlijk dat er in de gigantische brei van onzintopics ook eens hele toffe onderwerpen worden aangeboord
Mijn 'alleen ik-films' zijn niet echt het vermelden waard, maar ik ben wel benieuwd naar wat er nog meer gepost gaat worden.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3578 stemmen
Welgeteld drie films waar alleen ik op gestemd heb. Een kleine moeite om deze even te vermelden, hoewel slechts één écht de moeite waard is.
Histeria (2009) (2,5*)
Ook zelf toegevoegd. Aardige Maleisische horror. Op momenten lekker goor. Paar grappige scènes. Al met al niet bijster origineel en aan het acteerwerk schort ook wel het een en ander.
Saiyûki (2007) (3,5*)
Zie ook recensie. Grappige Japanse fantasiekomedie met een hoop onzin en hilarische voorvallen. Moet je van houden.
Tokyo Marble Chocolate (2007) (4,0*)
Erg toffe Japanse animatie van dik 50 minuten (i.t.t. wat er bij de film staat). Eén verhaal belicht vanuit twee verschillende standpunten. Zeer romantisch en komisch.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
In totaal 57, bijna uitsluitend HK films. Een aardig hoopje 3.5* maar wel voor een zeer specifiek publiek, dus niet zo nuttig hier te vermelden.
Twee 4* films die dat wel zijn:
Midnight Fly (4.0*)
Lang geleden gezien, maar herinner me het als een aardig aparte film. En sowieso doet de mengelmoes van talen het altijd goed bij mij.
Leaving Me, Loving You (4.0*)
Yip z'n oudere films zijn hier niet bepaald bekend, beetje onterecht. En leuk en mooi filmpje. Ijspersonages zullen voor sommige mensen vast een afknapper zijn, maar verder prachtig romantisch drama.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Zijn er in mijn geval meestal zo rond de zeventig. Een top10 dan maar:
01. Baxter, Vera Baxter (1977)
Zwaarmoedig, repetitief en minimalistisch. Zou hem vrijwel iedereen afraden, kan nl. flink op de zenuwen werken. Bij mij zeer zeker niet, 't wist de gevoelige snaar te raken.
02. Geschichte der Nacht (1979)
Steunt volledig op sfeerbeelden van nachtelijke taferelen. Helemaal my-cup-of-tea.
Ook Klopfensteins 'Transes' is zeer de moeite waard, staat echter nog niet op MM.
03. Skorbnoye Beschuvstviye (1987)
Herkenbare Sokurov. Ik slik zijn werk als zoete koek.
Met een uitgangspunt alsof de personages een kater hebben, niet wetend waarvan en niemand tegenkomen om het aan te vragen. Doelloosheid opgetekend in bijzonder fraai belichte zwart/wit-beelden. Zou Sharunas Bartas dit gezien hebben?
Jancsó weet als geen ander historische tijdsgeest om te zetten in film, ook hier doet hij dat goed. De worsteling van de hoofdpersoon is bovendien voor mij zeer herkenbaar.
06. Madárszabadító, Felhö, Szél (2006)
Kijken naar graanvelden en brandend hout, onderwijl het overpeinzen van de moraal van de 'bird saviour'. Smaakte me wonderwel.
Sprookjesachtig. Ik kan er niet precies de vinger op leggen, voelt als een Aleksandr Rou met betekenis, ontdaan van kolder. Al kan ik me de film niet al te best herinneren.
08. Dakhtaran-e Khorshid (2000)
Ingetogen, gestileerd. Wereldcinema van de bovenste plank.
Ontzettend rijke en krachtige biopic. Watkins, à la Greenaway, is zo'n persoon die weet hoe hij het medium ten volle kan benutten.
Eigenzinnig en dramatisch egodocument. Een soort Tarnation, maar dan minder bombastisch. 'k Hou van dit soort persoonlijke werkjes.
Leuk topic, Freud. Wie weet wat voor interessante tips het nog gaat opleveren. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
Slechts vijf. Festivalspul, vier keer Rotterdam en een keer Dejima. Zitten best een aantal mooie films bij. Drie van de vijf ook zelf toegevoegd trouwens.
De beste van het stel en zit heel dicht tegen vier sterren aan. Een digitaal gedraaid drama uit de achterbuurten van Manilla met een zeer memorabele hoofdrol en een oprechte toon.
2) Mémoire des Anges, La (2008)
Een film over Montreal opgebouwd uit bestaand materiaal. En dat gehermonteerd. Niet helemaal geslaagd, wel een heel interessant project dat navolging zou verdienen.
Mooi, maar niet al te opvallend Japans drama. Voor liefhebbers van typisch Japans drama.
Typisch voorbeeld van een onderin-de-publieksstad IFFR-film. Er gebeurt echt niets, maar aan het einde voelde ik wel de flow van het dorpje waar deze Chinese film over verveelde jongeren zich afspeelt.
5) Visits: Hungry Ghost Anthology (2004)
Wellicht wat te hoog gewaardeerd (2,5*) want echt indruk heeft dit spokenvierluik uit Maleisie niet gemaakt.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Gek genoeg komen er bij het zoeken via de zoekfunctie vooral oninteressante films uit met enkel een stem van mijn persoon. Een kleine greep van niet perse de beste films, maar wel mogelijke aanraders:
U Reki (2007) (4 sterren)
Mooie Oekrainische film over twee oude dames die beseffen dat hun leven voorbij is. Melancholiek, grappig en vol universele levensthema's.
Sabumarin 707R (2004) (3.5 sterren)
Vlot geanimeerd avontuur over veldslagen met een onderzeeër.
Anagram (2008) (3.5 sterren)
Een portret van kunstenaar Diet Wiegman, gemaakt door zijn zoon. Uitstekende visualisering van het werk van zijn vader. Weliswaar wat hip in elkaar gedraaid, maar toch erg de moeite waard.
Kumar Talkies (1999) (3.5 sterren)
Humoristisch kijk op hoe men in India films draait voor publiek.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Bij mij verschijnt er maar één titel:
Een interessante documentaire over Jimi Hendrix. Geen idee in hoeverre ze echt interessant is voor de hardcore Hendrix fan maar mij heeft ze in mijn begindagen echt wel geholpen. Wel vreemd dat alleen ik heb gestemd want de film is veel te vinden op dvd (voor een goedkope prijs ook nog)
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2841 stemmen
Bij mijn weten, maar een:
Topp Twins: Untouchable Girls, The (2009) 1,5*
Absoluut geen aanrader of je moet van jodelende vrouwen houden.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Toen ik net op moviemeter kwam waren er meer films waar ik als enige op gestemd had, nu is dat gelukkig minder (edit: 20). Onderstaande is de beste.
Originele low budget verfilming van het boekpersonage captain Ahab, de walvisvaarder uit Moby Dick, met Dennis Lavant als de obsessieve capitain die met zijn vader, zijn geliefde en een witte walvis een moeilijke relatie heeft.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Tip voor mensen die geen idee hebben:
Gebruik de zoekfunctie, zet het aantal stemmen op 1 en vink aan ''Alleen films waarop ik gestemd heb''.
DieGo
-
- 5808 berichten
- 2365 stemmen
Twee documentaires, beide werden een tijdje geleden tijdens het IDFA uitgezonden.
Leuke en interessante docu's die beide meer aandacht verdienen.
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
4 stuks:
Chia E Tazi Pesen? (Whose is this song?) (2003)
Documentaire die interessante nationalistische trekjes op de Balkan blootlegt, door mensen te vragen waar een alom bekend volkslied nu vandaan komt. Tot vechtpartijen aan toe.
Peruaanse film over de burgeroorlog van de jaren '80 en '90. Niet al te bijzonder.
Heerlijk (Tsjecho)slowaaks filmpje van Juraj Jakubisko, met veel melancholie en drama, absoluut de moeite.
Aardige Tsjechische komedie, lastig verkrijgbaar.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2285 stemmen
Een prachtige documentaire over 2 tekenaars van de Nine Old Men, een groep die verantwoordelijk was voor de grootste Disney-classics. Alleen beschikbaar via Regio 1-speler.
2. Walt: The Man Behind The Myth
Wederom een Disney-documentaire, deze keer over de man achter het imperium zelf. Interessant, veel ongezien archiefmateriaal en zelfs ontroerend. Te bekijken via Youtube.
1 stem, 1 ster. Vreselijke film, dat lage stemmenaantal mag zo blijven.
Erg leuk topic, Freud.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik heb ook even een toplijst(je) gemaakt. Zo rond de dertig films hier op moviemeter met alleen mijn stem, waarvan hier een top vijf:
01. 4.0* - Tôkyô Yakyoku
Jun Ichikawa's slaaplied, waarbij het plot al snel op de achtergrond wordt geplaatst en een verfijnde sfeer overblijft. Vond hem beter dan Tony Takitani.
02. 4.0* - S*CKMYP
Kurt D'Haeseleer's eerste feature, zowel te zien als film en als videoinstallatie. Met verschillende lenzen, analoge nabewerking, poëzie van Verhelst en drones van Köhn ontstaat er een poëtische film.
03. 4.0* - Public Housing
Meer dan drie uur observeert Wiseman een achterstandswijk in Chicago. Daarbij levert hij geen commentaar en is het vooral een zeer geslaagd tijdsbeeld en één van Wiseman's vele epische documentaires.
04. 3.5* - Life Begins for Andy Hardy
De Andy Hardy reeks is hier weinig bekend, ik kreeg hem in het vizier naar aanleiding van Martin Arnold's videowerk Alone: Life Wastes Andy Hardy, waarin hij beelden uit de reeks heeft gebruikt. Erg koddige en keurige serie, maar juist daarom zo genietbaar.
05. 3.5* - Nara: Nara Yoshitomo To no Tabi no Kiroku
Yoshitomo Nara, kunstenaar. Was er enkele jaren geleden best liefhebber van en ondanks dat deze liefde is bekoeld, blijft dit een erg fijne documentaire. Opbeurend, inzichtelijk en poëtisch.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Grappig topic!
Voor zover ik weet alleen nog maar bij Haa Phraeng (2009) (net gezien, 4*)
Zal niet voor lang zijn, want deel 1 heeft ook aardig wat hoge scores mogen ontvangen van bepaalde users.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Zal inderdaad niet voor lang zijn. Geef mensen even de tijd 
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Vijf films in totaal, waarvan twee nog redelijk de moeite waard zijn.
Ghosts That Still Walk (1977) (3,5*)
Interessante psychologische thriller. Zit vooral één grote memorabele scène in.
Best aardige film met vooral een leuke cast. Vermakelijk. (3*)
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Niet zo verbazingwekkend... maar 6 van de 7 films, waar ik als enige op heb gestemd, zijn westerns.
Eén daarvan is zeer de moeite waard, ook voor niet westernliefhebbers.
Een film zonder geluid, behalve de bekende pianobegeleiding, maar prachtige momenten in deze film, zeer goed geacteerd en een finale die heel donker en onheilspellend overkomt.
Als tweede film The Redhead from Wyoming met Maureen O'Hara. uit 1953.
Geen heel bijzondere film, al wordt de hoofdrol vertolkt door een vrouw. Voor een western wel weer erg bijzonder.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik had danuz nooit die twee obscure Sokurovs moeten uitlenen, voordat dit topic begon. Dan zal ik hier binnenkort (rekbaar begrip) posten waarom ik Gedo van Mochizuki nou zo hoog heb zitten...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Dan ga ik snel op zoek naar Gedo
Is goed, wil ik graag een kopie met subs 
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Leuk topic dit! Ik zie dat ik als enige op Total Force heb gestemd, een waardeloze actiefilm met veel willekeurige beelden van vliegende straaljagers in een poging om de aandacht een beetje vast te houden.
Ik ben erg benieuwd naar 80000 Shots uit de OP, hoe kan ik het beste aan die film komen Freud?
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik heb de film via de website besteld bij de regisseur, die hem dan opgestuurd heeft, maar ik heb gemerkt dat je hem in Berlijn ook in een aantal winkels kan krijgen. Misschien inmiddels ook gewoon te koop op internet?
Er zitten geen dialogen in, dus je hoeft je niets aan te trekken van het ontbreken van ondertitels 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
9 stuks.
Caine Mutiny Court-Martial, The (1988) 3,0*
Aardig rechtbankdrama van Altman, gezien op tv.
Frightmare (1983) 1,0*
Slecht horrorwerkje dat ik volledig vergeten ben.
Zeer matig Hong Kong werkje uit de tijd dat veel van dit soort films de 'betere' videotheek haalde. Een van de mindere...
Aardig idee, maar matige uitwerking. Gezien op het IFFR
ook gezien op het IFFR, kan me er niets meer van herinneren.
Točkovi (1999) 3,0*
Aardig filmpje over bezoek aan een cafe die uit de hand loopt, ook IFFR.
Toxic Affair (1993) 0,5*
Slot film uit Cannes en ook daar gezien. Ontzettend saaie vertoning, Adjani kan de boel niet van de 0,5* redden.
War Dog (1986) 3,0*
Lekker geweldsfilmpje, zat in de dvd box bij Ninja Mission, The (1984)
When Pigs Fly (1993) 0,5* van de vrouw van Jm Jarmush met camerawerk van Robbie Muller, oersaai. Ook IFFR.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Bikini Bloodbath 0.5*
Rotzooi.
Bikini Bloodbath Car Wash 0.5*
Rotzooi.
Rotzooi.
Geen wonder dat ik de enige ben, de rest is waarschijnlijk verstandiger door deze prut te vermijden 
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Plagues and Pleasures on the Salton Sea 4,0*
Hilarische documentaire over Salton Sea, een van de meest absurde plekken op onze aardkloot
Je bent niet meer de enige 
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Nou, kijk eens hoe snel dit topic al begint te werken!