Romance pro Kridlovku (1967)

Alternatieve titel: Romance for Bugle

Tsjechoslowakije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Otakar Vávra
met Jaromír Hanzlík, Július Vasek en Zuzana Cigánová

Voita is een jonge student die op een kermis werkt. Hij zorgt voor zijn grootvader, die na een beroerte lichamelijk zwaar gehandicapt is geworden. Op de kermis werkt aan het carrousel ook de mooie Terina, waar Voita een oogje op heeft. Hij is daarin niet de enige en hij vindt een rivaal in de man van de schiettent. Ondertussen probeert een oudere vrouw hem te verleiden om naakt met haar te gaan zwemmen in de beek.

avatar van Baggerman
Otakar Vávra wordt wel de vader van de Tsjechoslowaakse cinema genoemd, want hij begon al in de jaren dertig met het maken van films, was één van de oprichters van de Praagse filmschool FAMU en mentor van regisseurs als Miloš Forman, Jiří Menzel , Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Schmidt en Emir Kusturica. Hij was vooral goed in realistische, historische drama’s. De Hussietentrilogie Jan Hus, Jan Zizka en Proti Vsem komt onder andere van zijn hand.

Ik weet niet hoe dit zo is gekomen? Is hij uitgedaagd door zijn leerlingen? Was het zijn stiekeme wens om eens zo’n film maken? We hadden het hem best nog kunnen vragen want tot 5 jaar geleden liep hij nog vief als honderdjarige door Praag!

Feit is dat hij met deze film een volledige stijlbreuk pleegde en op 56-jarige leeftijd òòk echt met een werkelijk prachtige New Wave film op de proppen kwam. Had ik niet achter hem gezocht. De scene als de hoofdpersoon samen met zijn demente grootvader gaat wandelen en later samen gaat baden met zijn buurvrouw is een geweldig samenspel van beeld en geluid!

avatar van wibro
Van alle Tsjechische films die ik van het internet heb geplukt bleek dat ik deze nog niet gezien had. Tja, wat moet ik hier van zeggen. Volta die verliefd is op het zeer aantrekkelijke meisje Terina, Volta die gaat baden met zijn verlokkelijke buurvrouw en dan Volta die gaat wandelen met zijn demente grootvader. Een grotere tegenstelling is niet denkbaar en het is die tegenstelling die mij met gemengde gevoelens achterliet. Op een gegeven moment had ik dat gedoe met die grootvader wel genoeg gezien. Ik kon daar niet vrolijk van worden. Wel van die scènes van Terina in de carousel. En dan het einde. Tja, was te verwachten.