Útlaginn (1981)

1 stem

IJsland

geregisseerd door Ágúst Guðmundsson
met Tinna Gunnlaugsdóttir, Arnar Jónsson en Kristján Jóhann Jónsson

Gísli Súrsson's broer wordt vermoord en Gísli verdenkt zijn zwager en stamhoofd Thorgrím. Uit wraak vermoordt hij op zijn beurt Thorgrím. Hij trekt met vrouw en kind de bossen het binnenland in, maar kan het noodlot niet ontlopen.

avatar van Baggerman
Leuke, authentiek aandoende film naar een IJslandse vikingsage. Geeft een mooi beeld over hoe het leven daar in die tijd er aan toe ging. Deed met trouwens terugdenken aan het ook uitstekende Hrafninn Flýgur', maar deze film was er dus al eerder!

Nadeel van vrij letterlijke verfilmingen van sages (en bijvoorbeeld Shakespeare-verhalen) is dat ze over het algemeen wat oubollig en saai qua plot zijn. Ook hier zijn de keuzes van de hoofdpersonen en verwikkelingen soms wat vreemd, al zal dat in de tijd waarin het geheel zich afspeelt volkomen logisch zijn geweest.

Grote plus ten opzichte van de Hollywood-Vikingfilms is toch wel dat het hier allemaal veel minder gelikt uitziet en daardoor dus realistisch. Bij Hollywood-versies zou je soms best in je fantasie een held in die tijd willen zijn, maar hier denk je echt: 'Goddank dat ik in deze tijd leef!'