- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Overigens, zonder hier in te gaan op wetenschappelijke uitvindingen, wat is een vorm van kennis die jij niet zou willen hebben, die al 'te veel' zou zijn?
Mijn kennis is, dat ik maar heel erg weinig kennis bezit. Een vorm van kennis die ik niet zou willen hebben, die al 'te veel'zou zijn, is er niet.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Ah, je bedoelde 'te veel' als 'te hoge schatting', dan snap ik het.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Wetenschap is wel degelijk van invloed, bijvoorbeeld in de zin dat demonische bezetenheid in rechtbanken al niet meer als geldig excuus gebruikt kan worden, omdat men nu veel meer weet over geestesziekten.
Dat zeg ik ook. Wetenschap is best wel van invloed. Maar als wetenschap met het antwoord komt op een déjà vu en daaruit blijkt dat het niks met God te maken heeft, dan nog steeds zullen er mensen ervan overtuigd zijn dat het wel van God van komt. 1 omdat ze de verklaring nooit gehoord hebben en 2, ze negeren de wetenschap. En demonische bezetenheid... Nou, daar kun je je in verdiepen. Het gaat wel iets verder dan geestesziek zijn. (veel verder)
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ah, je bedoelde 'te veel' als 'te hoge schatting', dan snap ik het.
Klopt, en ik snap de verwarring inderdaad.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Dat zeg ik ook. Wetenschap is best wel van invloed. Maar als wetenschap met het antwoord komt op een déjà vu en daaruit blijkt dat het niks met God te maken heeft, dan nog steeds zijn er mensen ervan overtuigd dat het wel van God van komt. 1 omdat ze de verklaring nooit gehoord hebben en 2, ze negeren het. En demonische bezetenheid... Nou, daar kun je je in verdiepen. Het gaat wel iets verder dan geestesziek zijn. (veel verder)
Daar heb ik me al behoorlijk in verdiept.
Ik ben zelf (mening) wel van overtuiging dat naarmate wij meer van de hersenen en de menselijke evolutie zullen te weten komen, dat het geloof in God zal gaan afnemen. Niet verdwijnen, maar een vermindering (helemaal in het Westen) lijkt me zeer realistisch.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Dat kan ja, want voorlopig is ons brein nog steeds het minst begrepen orgaan. En wat de afname van geloven in God betreft: In de Bijbel lezen we er zelfs al iets over. De Bijbel spreekt over de terugkomst van Jezus, maar er zal eerst een enorme afval zijn van het geloof.
En zo heb ik bijvoorbeeld al het e.e.a. gelezen over The "God Helmet".
Maar tot op heden zijn ze nog steeds flink aan het debatteren in het westen. En laatst las ik dit: Analytische godsargumenten zijn de laatste decennia in opkomst, stelt een Nederlandse promovendus: ‘Er is o.a. een stille revolutie gaande aan Amerikaanse universiteiten. Ik denk dat met name de westerse bevolking die geloven ook hun best blijven doen.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Deels mee eens. Veel culturen hebben een achterstand ja. Aan de andere kant, 10.000 jaar geleden hadden mensen dus al een wonderbaarlijke kennis waarvan vele zaken nog steeds onverklaarbaar blijven. Als wij in 1930 Pluto ontdekken, hoe kan het dat ons complete zonnestelsel al terug te vinden is op een kleitablet van 6000 jaar oud? Gelukkig is er wetenschap, maar ook wetenschap weet misschien nog maar 5% van het geheel en misschien is die 5% al te veel. Dus God kan ten alle tijden bestaan. En het valt niet te bewijzen of het wel of niet zo is.
Nu heb je het over antieke culturen waarin wetenschap en kennis een elitekwestie was. Het overgrote deel van de mensen die op het land of in de nijverheid werkten, hadden nauwelijks tot geen scholing.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Alleen betreft het kennis waar we tot op de dag van vandaag nog heel weinig van begrijpen. Kennis van 10.000 tot 12.000 jaar geleden. Hoe komen zij met zo weinig middelen aan een techniek die wij met onze huidige technieken haast niet kunnen evenaren. Ik denk, er was iets heel bijzonders aan de hand.
Wie het kan opbrengen om naar deze man te luisteren, want hij heeft een verschrikkelijk irritante stem, vindt dit wel boeiend denk ik.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
En wat de afname van geloven in God betreft: In de Bijbel lezen we er zelfs al iets over. De Bijbel spreekt over de terugkomst van Jezus, maar er zal eerst een enorme afval zijn van het geloof.
Laat dit nu een van de redenen zijn waarom mensen niet in God geloven of niet willen geloven. God identificeren ze nu eenmaal met die haatgod van het O.T. Niet terecht, maar wel begrijpelijk, zeker als je een orthodoxe "christelijke" opvoeding hebt gehad. Het hele atheïsme van oa Dawkins en vele anderen is eigenlijk niet meer dan een zich afzetten tegen die Jahweh of wraakgod van het O.T. De God waarin ik geloof heeft met de god van de Bijbel (lees O.T.) in ieder geval niets maar dan ook helemaal niets te maken. Voor mij is die god niet meer dan een uitvinding van de Joden. Het hele O.T. is zo joods als maar zijn kan waarmee ik als grote bewonderaar van de Griekse cultuur en de Griekse filosofie (Socrates, Heraclitus, Plato etc) helemaal niets te maken wil hebben. Het christendom begint voor mij met het N.T. dat min of meer een kritiek is op de onverzoenlijke inhoud van het O.T. De verzoenlijke leer van Jezus van Nazareth is hiermee in absolute tegenspraak. Iets wat door de orthodoxe joden destijds niet in dank werd afgenomen. Iedereen weet hoe het met de Nazarener is vergaan.
Wat de terugkomst van Jezus betreft; dit is natuurlijk pure onzin en bovendien ook nog eens volledig overbodig. Als je leer van Jezus enigszins begrijpt en dat kan eigenlijk alleen intuïtief - het zijn nu eenmaal geen wetenschappelijke stellingen! -, dan hoeft hij trouwens helemaal niet terug te komen.
Mijn advies: wil je tot een godservaring of beter gezegd tot inzicht komen, dood dan eerst die wraakgod van het O.T. en verdiep je bij voorbeeld eens in het werk van Soeren Kierkegaard, voor mij een van de weinigen die de leer van Jezus van Nazareth begrepen heeft.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Je hebt ook nog het Aquarius Evangelie. Er zijn sowieso vele ideeën over Jezus. De gnostische Jezus is bijvoorbeeld alweer een ander soort Jezus dan de Bijbelse Jezus. DE GNOSTISCHE JEZUS - magliano-tromp.weblog.leidenuniv.nl En binnen de Islam is Jezus een belangrijk profeet, maar absoluut niet de incarnatie van God.
Ben overigens wel nieuwsgierig hoe een agnosticus de ervaringen van Jacob Lorber verklaard.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
@ Wibo: Oeh, Kierkegaard is dan weer een van mijn favoriete filosofen en zeker een van de gelovigen waar ik het meeste respect voor heb. Ik vind het alleen veel te kort door de bocht om te stellen dat Dawkins' atheisme niet veel meer is dan het afzetten tegen een wraakgod, het komt voornamelijk vanwege het religieuze onbegrip en de onwil ten opzichte van de natuurwetenschappen waar hij zo van houdt. Hij geeft altijd aan dat hij iedereen mag geloven wat hij wil, maar dat religieuze opvattingen gewoon schadelijk kunnen zijn voor wetenschappelijke vooruitgang, opvoeding en cultuur. Of dit allemaal waar is staat nu even niet ter discussie, maar zijn beweegredenen zijn echt niet alleen maar het afzetten tegen een kwade GOd, vooral over de implausibiliteit hiervan.
Interessante visie overigens op het NT, doet mee en klein beetje denken aan de gnosis en de gedachte dat de God van het OT een kwade demiurg is.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@wibro bericht van 8.34
zoals ik aangaf vind ik wetenschap belangrijk zolang het nut heeft voor de mensen
en het iets positiefs brengt.
wetenschappelijk willen bewijzen dat god niet bestaat of nog beter willen bewijzen
dat god wel bestaat heb ik persoonlijk geen problemen mee.
ik had gehoord dat het voor 65%( wetenschappelijk)met zekerheid is vast te stellen dat
god bestaat.
dat jezus terug komt op aarde wordt ook wetenschappelijk onderzocht en berekend,sommige
stellen dat jezus in 2018 terug komt.
stel dat de wetenschap kan bewijzen dat god bestaat 100%,dan denk ik dat dat alleen
maar positief kan zijn (minder onbegrip,minder geweld en oorlog).
verder hebben we al heel veel te danken aan wetenschappelijk onderzoek
dus ja ik vind het wel belangrijk.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Haal even het onderzoek aan met de 'wetenschappelijke' aannames over het bestaan van God en de terugkeer van Jezus. Van dat laatste vind ik het overigens helemaal grappig, voor zover ik mijn bijbel ken is het duidelijk dat Christus als een dief in de nacht komt, waarom zou je die datum als gelovig persoon willen zoeken? Aan de andere kant is de komst van Christus al honderden keren fout voorspelt, net zoals het einde der tijden.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Haal even het onderzoek aan met de 'wetenschappelijke' aannames over het bestaan van God en de terugkeer van Jezus.
zou ik graag willen maar wat het onderzoek over dat god bestaat betreft had ik
ergens gelezen(dat weet ik dus niet meer)en van iemand gehoord die dat vertelde.
ik ben ervan overtuigd met google is dit onderzoek wel te vinden.
terugkeer van jezus heb ik van you tube daar zijn veel documentaires over te vinden.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
zover ik weet komt jezus niet als een dief in de nacht terug.
wat jouw laatste zin betreft heb je gelijk.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
zover ik weet komt jezus niet als een dief in de nacht terug.
wat jouw laatste zin betreft heb je gelijk.
Mattheus 24:42-44
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Ah, het was Stephen Unwin, ik dacht al dat ik dat artikel al eens gelezen had. Helaas is het je reinste lariekoek, omdat hij in de aanname van zijn formule al met statements aankomt als 'kwaad bestaat' en 'goede dingen gebeuren in de wereld', wat beide geen wetenschappelijke falsifieerbare statements zijn en dus nooit als basis gebruikt kunnen worden voor een formule. Unwin is helaas weer een van de zovele apologetici die trachten hun geloof te rationaliseren en falen. Zijn theorie begint al met de aanname dat God wel of niet bestaat en dat er een 50/50 kans hiervan is, wat op zichzelf ook al geen juiste aanname is. Ik kan ook zeggen 'als ik nu naar buiten stap wordt ik of wel opgegeten door een dinosaurus, of niet wat ook een 50/50 kans is', maar wat net als het bestaan van God niet plausibel samen te vatten is in een 50/50 verhouding.
Edit: dit zijn de zaken die hij meeneemt in zijn formule.
The "evidences" pro and con as identified by the author are:
1. The recognition of goodness.
2. The existence of moral evil.
3. The existence of natural evil.
4. Intra-natural miracles.
5. Extra-natural miracles.
6. Religious experiences.
Waarvan de eerste 3 punten al compleet ambigu zijn.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
mattheus 24;29-32.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Dat is toch geen weerlegging van de stelling dat hij als een dief in de nacht komt?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
nee, ik bedoel dat er veel dingen aan vooraf zullen gaan,veel voortekenen.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
maar hoe dan ook ik denk niet dat het ooit wetenschappelijk te bewijzen
zal zijn dat god bestaat.
alleen ik heb er verder geen problemen mee dat de wetenschap zich hiermee
bezig houdt...ze doen maar.
het is en blijft(waarschijnlijk)een geloof.
keuze is aan ons doe je hier wat mee of niet.
sta je er voor open of niet.
dat god niet bestaat is ook niet wetenschappelijk te bewijzen.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
En hoe denk je erover wat ik daarna zeg? Om 13:53
vrije wil/keus ja is inderdaad niet altijd even simpel.
ik vind het zo en zo al belachelijk dat iemand moet overwegen om de keus te maken
uit de kast te komen of niet door de evt gevolgen dat dat met zich meebrengt.
triest toch?
ook even terugkomend op jouw voorbeeld wat een verkrachtiger en evt keus/vrije wil
betreft,ja dit vind ik toch wel een lastige...
ervan uitgaan dat iemand een stoornis heeft,dan nog kan iemand ervoor kiezen om
er niet aan toe te geven en om hulp te zoeken.
dat je zo''n daad verricht is dan denk ik uiteindelijk toch een keus die je maakt.
en er is lang niet altijd sprake van een stoornis.
ik persoonlijk kan voor dit soort mensen weinig tot geen begrip/symphatie voelen.
het is voor een vrouw(denk ik)een van de ergste dingen wat je kan overkomen.
lang niet iedereen die mishandeld wordt en een vreselijke jeugd heeft gehad wordt een
verkrachter of moordenaar.
wanneer dat wel zo is vind ik nog dat iemand zelf de keus maakt.
uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk als bijv iemand stemmen in zijn hoofd heeft
en opdracht krijgt om bv iemand te vermoorden ja dat gebeurt en zo'n iemand heeft
hulp nodig en dan komt de wetenschap weer even om de hoek kijken
dat het dus maar
goed is dat dit soort ziektebeelden worden onderzocht en dat er medicijnen voor zijn.
vrije wil/keuzes blijft inderdaad een interessant discussie punt.
ik denk dat vrijwel alles in je leven wordt bepaalt door de keuzes die we maken.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
vrije wil/keuzes blijft inderdaad een interessant discussie punt.
ik denk dat vrijwel alles in je leven wordt bepaalt door de keuzes die we maken.
Ik ga mij echt niet in deze 'diepzinnige' discussies mengen, maar één ding wil ik toch kwijt: Meer dan 90% van de wereldbevolking is niet bij machte om vrije keuzes te maken.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Helemaal mee eens, maar zouden ze daar wel mij machte toe zijn, dan is het ook nog maar de vraag of ze überhaupt wel vrije keuzes dúrven maken. De meeste mensen kiezen er nu eenmaal voor in de grote massa op te gaan, om die dingen te doen omdat "men" dat nu eenmaal doet. Tot zelfkennis komen, dat komt niet bij hen op. Om een waarlijk vrije keuze te maken is zelfkennis toch wel belangrijk, lijkt me. Nietzsche (De mens als kuddedier), Kierkegaard (De mens als exemplaar) en Heidegger (De mens als "Das Man") hebben hier hele interessante essays over geschreven.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik zou graag Nietzsche of Kierkegaard graag eens in zo'n wanhopige situatie zien zitten hebben, waar hun leven niet meer waard is dan de kogel die men erin schiet. 'Zouden' 'als' en 'uberhaupt' zijn woorden die deze sukkels niet durven of kunnen gebruiken.
Ik ga er mij niet verder in mengen nu, anders blijf ik gaande. 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Dat zit er wel in. 
Helemaal mee eens, maar zouden ze daar wel mij machte toe zijn, dan is het ook nog maar de vraag of ze überhaupt wel vrije keuzes dúrven maken.
Het maken van keuzes is nogal moeilijk, we hebben de vrijheid maar daar houdt het mee op. Nooit enquêtes hoeven invullen?. Kruis ja of nee aan. Tsja.
Moet ik de film wel of niet zien. Welke politieke partij zal ik stemmen? Het produkt in de supermarkt, welk merk zal ik kiezen of maar gewoon het huismerk
. Ik kan nog wel even doorgaan.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Als je Nietzsche en Kierkegaard sukkels noemt, dan lijkt mij dat verder heel verstandig 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Als je NIetzsche en Kierkegaard sukkels noemt, dan lijkt mij dat verder heel verstandig
Zorg maar dat mijn dochter dit niet te horen krijgt. Zij is afgestudeerd met grote onderscheiding in de psychologie. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het maken van keuzes is nogal moeilijk, we hebben de vrijheid maar daar houdt het mee op. Nooit enquêtes hoeven invullen?. Kruis ja of nee aan. Tsja.
Moet ik de film wel of niet zien. Welke politieke partij zal ik stemmen? Het produkt in de supermarkt, welke zal ik kiezen. Ik kan nog wel even doorgaan.
Dit soort keuzes bedoel ik natuurlijk niet, omdat dit soort keuzes doorgaans onbelangrijk zijn. Is het achteraf niet de juiste keuze, dan kun je dat altijd nog herstellen. Voor jouw situatie maakt het niets uit. Ik bedoel dus keuzes die je maakt waarbij geen weg meer terug is, die soms een radicale breuk inhouden met je verleden.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ok. Nou ja weet niet precies wat hier allemaal in dit topic ter sprake komt. Bij sommige dingen kun je een andere weg inslaan, je gelooft in God en dan niet meer of andersom, keuzes die anderen in het begin vaak voor je hebben gemaakt en die je later kunt wijzigen maar bij andere dingen ben je gewoon zo geboren.