- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Gezond leven
Gezond leven
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Zoals hierboven gezegd: als je zo'n dieet blijft volhouden en het tot je levensstijl maakt, dan kan het best helpen. Maar je hebt dit echt niet nodig, je moet gewoon je eigen eetpatroon eens kritisch bekijken. Dat is makkelijker en goedkoper
het is helemaal niet onnodig, want in tegenstelling tot andere dieeten werkte dit wel. Werken als in: dit hou ik vol.
Mijn eigen eetpatroon kritisch bekijken? Dat deed ik toch juist? Het gaat erom met welke filosofie.
Minder eten en meer bewegen >> lees: per saldo minder calorieen overhouden dan normaal. Dit krijg je voor elkaar door of minder calorieen binnen te krijgen (minder eten/drinken, of minder calorierijk eten en drinken nemen) en/of meer calorieen te verbruiken (meer sporten/bewegen).
De calorieen-leer was al dubieus vanaf het moment dat het bedacht werd.
Jij hebt dus calorierijke voedingsmiddelen (bijvoorbeeld chips) vervangen door caloriearme (bijvoorbeeld wortels) (?)
Nee, want in wortels zit behoorlijk wat koolhydraten. Als je wil snoepen (en het is natuurlijk heel typisch dat je er vanuit gaat dat dat het probleem is) kun je in een low carb dieet beter een stuk worst, een gegrild kippepootje of een stuk kaas eten dan die wortel.
En dat deed ik dus ook. Toen ik na een half jaar zo'n 16 kilo kwijt was ben ik wat milder gaan doen. Begon ik weer wat meer alcohol te drinken, wat vaker fruit (en zo'n wortel), wat meer koolhydraatvervangend voedsel (waar toch een klein beetje kh inzit), etc.
Maar ik pastte nog steeds erg op met koolhydraten. Suikers verbannen. Ik viel nog een beetje af, maar kwam uiteindelijk gewoon op een gewicht dat ik nu al maanden heb. Daar waar ik voorheen continu aankwam, lijk ik nu gewoon stabiel.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Die dieten kunnen inderdaad wel werken, maar het is helemaal niet nodig en het kost veel geld
Hoezo niet nodig?
Omdat het dus veel makkelijker kan: dagelijks caloriesaldo omlaag halen door minder/anders te eten en meer te bewegen
Het gaat om de totale energie-inname. Of je nou 2700 calorieen vet, eiwitten of koolhydraten tot je neemt; voor je gewicht maakt dat niet uit.[/quote]
Jawel, dat maakt wel uit
2700 calorieen zijn 2700 calorieen. Als je goede koolhydraten tot je neemt (volkorenbrood, zilvervliesrijst) zorgt je lichaam ervoor dat de koolhydraten langzaam worden verwerkt en je lichaam geleidelijk energie krijgt. Dus heb je minder kans op een hongergevoel
Maar het is natuurlijk niet zo gezond om zoveel vet te eten
Ook dat is een bewezen onware stelling
Het gaat om de soort vet. Maar als jij dagelijks veel vet eet ipv andere voedingsstoffen dan kom je tekort in koolhydraten (wat niet zoveel uitmaakt omdat je dat vervangen hebt door vet) en eiwit (wat wel uitmaakt)
Zoals zoveel mensen roep je maar wat. De meeste mensen hebben geen idee wat Atkins en andere low carb dieëten precies doen
Ik zou niet weten waarom ik maar wat roep. Ik ben goed op de hoogte
Voor mij is het simpel. Ik ben al een jaar of 12 jaar bezig om af te vallen, maar uiteindelijk was het netto resultaat dat ik steeds dikker werd
Misschien heb je zelf al die jaren maar wat geroepen?
Natuurlijk viel ik wel af door die low fat dieetmethodes, maar het probleem was dat ik ze niet volhield. Het kwam er hoe dan op neer dat ik honger leed en dat op den duur niet meer op kon brengen. (Ook met montignac was dat trouwens zo).
Dat is met een low carb life style heel anders. Dat hou ik gemakkelijk vol. Daardoor is het niet zo dat de kilo's er weer aan komen na een tijdje, simpelweg omdat ik mijn eetpatroon blijvend heb veranderd in plaats van tijdelijk
Je eet waarschijnlijk meerdere malen per dag korte porties (5 maaltijdjes per dag). Daardoor krijgt je lichaam de hele dag energie en voorkom je hongerdipjes. maar dan mag jij (de expert) mij op de hoogte brengen van het gegeven wat het lichamelijke effect is van het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten, want dat snap ik inderdaad niet. Volgens het Voedingscentrum geeft het eten van vet een lang verzadigd goevoel, maar dan moet je er wel veel van eten (betekent meer calorieen). Voedingsvezels geven ook een verzadigd gevoel, en die zitten vooral in koolhydraatrijke producten (volkorenbrood, zilvervliesrijst)
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3173 stemmen
Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom dat vroeger niet zo was? In de tijd van onze grootouders haden ze toch ook geen Atkins en Montignac, en toen werd er ook niet op een -lepel jus over de aardappelen- meer of minder gekeken.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Zoals hierboven gezegd: als je zo'n dieet blijft volhouden en het tot je levensstijl maakt, dan kan het best helpen. Maar je hebt dit echt niet nodig, je moet gewoon je eigen eetpatroon eens kritisch bekijken. Dat is makkelijker en goedkoper
het is helemaal niet onnodig, want in tegenstelling tot andere dieeten werkte dit wel. Werken als in: dit hou ik vol.
Mijn eigen eetpatroon kritisch bekijken? Dat deed ik toch juist? Het gaat erom met welke filosofie.
In principe heb je dus geen filosofie nodig, je kan het ook zelf. Maar als je baat hebt bij een dieet, mooi toch?
Minder eten en meer bewegen >> lees: per saldo minder calorieen overhouden dan normaal. Dit krijg je voor elkaar door of minder calorieen binnen te krijgen (minder eten/drinken, of minder calorierijk eten en drinken nemen) en/of meer calorieen te verbruiken (meer sporten/bewegen).
De calorieen-leer was al dubieus vanaf het moment dat het bedacht werd.
Nu mag jij met bronnen komen. 2700 calorieen zijn 2700 calorieen. Als jij vanaf morgen een maand lang dagelijks 2000 calorieen inneemt ipv 2700 en voor de rest je levenswijze hetzelfde houdt dan ben je aan het einde van die maand gegarandeerd een behoorlijk stuk lichter
Jij hebt dus calorierijke voedingsmiddelen (bijvoorbeeld chips) vervangen door caloriearme (bijvoorbeeld wortels) (?)
Nee, want in wortels zit behoorlijk wat koolhydraten. Als je wil snoepen (en het is natuurlijk heel typisch dat je er vanuit gaat dat dat het probleem is) kun je in een low carb dieet beter een stuk worst, een gegrild kippepootje of een stuk kaas eten dan die wortel.
In wortel zit 3 gram koolhydraten per 100 gram, dat is toch niet veel?
En dat deed ik dus ook. Toen ik na een half jaar zo'n 16 kilo kwijt was ben ik wat milder gaan doen.
Dat is mooi voor je, maar dat komt toch voor rekening van een verbeterd (lees verminderd calorieensaldo), wat je met behulp van dat low-carb-diet voor elkaar hebt gekregen
Begon ik weer wat meer alcohol te drinken, wat vaker fruit (en zo'n wortel), wat meer koolhydraatvervangend voedsel (waar toch een klein beetje kh inzit), etc.
Maar ik pastte nog steeds erg op met koolhydraten. Suikers verbannen. Ik viel nog een beetje af, maar kwam uiteindelijk gewoon op een gewicht dat ik nu al maanden heb. Daar waar ik voorheen continu aankwam, lijk ik nu gewoon stabiel
Dan heb je een goede overgang gevonden van een dieet dat je gewicht erg diet afnemen naar een dieet dat je gewicht stabiel houdt. Over suikers verbannen: toch weer een caloriekwestie. Als je een zakje snoep opeet zit je aan de caloriewaarde van een complete maaltijd
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Dat is toch juist precies wat ik duidelijk probeer te maken...
Beter lezen. Er staat dat ook minder eten en bewegen iets is dat je vol moet kunnen houden, en dat kan niet iedereen. Daarmee is dat dus net zo'n onzinnige oplossing als dat jij beweert dat een dieet is.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom dat vroeger niet zo was? In de tijd van onze grootouders haden ze toch ook geen Atkins en Montignac, en toen werd er ook niet op een -lepel jus over de aardappelen- meer of minder gekeken.
Vroeger was er:
A: meer fysieke arbeid dan nu, zowel bij mannen als vrouwen en veel minder kantoorbanen
B: minder geld dus ook minder geld voor overtollig eten en drinken
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3191 stemmen
En vroeger was er die gezonheid hype niet.
Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten als iemand die kan eten wat ie wil en geen grammetje aankomt.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Dat is toch juist precies wat ik duidelijk probeer te maken...
Beter lezen. Er staat dat ook minder eten en bewegen iets is dat je vol moet kunnen houden, en dat kan niet iedereen. Daarmee is dat dus net zo'n onzinnige oplossing als dat jij beweert dat een dieet is
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd gaat het er uiteindelijk met alles om om je dagelijkse caloriesaldo omlaag te halen. Dat kan door minder te eten en meer te bewegen, door minder energierijk te eten en het bewegingsniveau hetzelfde te houden of door hetzelfde te blijven eten en meer te bewegen
Maar het is natuurlijk niet zo gezond om zoveel vet te eten
Misverstand
Zoals ook al gezegd: je hebt goede en slechte vetten. Veel onverzadigd vet eten is op zich niet slecht, maar het zorgt wel voor een grote inname van calorieen. Daardoor kun je (voor gewichtsvermindering) nog maar minder andere dingen eten, waardoor je kans loopt op een tekort aan eiwitten en bepaalde vitamines en mineralen
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Omdat het dus veel makkelijker kan
Dat vind jij. Wouter betoogt dat jij dat helemaal niet makkelijk vindt, en low-carben wel.
Daarbij laat je de fluctuerende suikerspiegel (en dus je energieniveau) even helemaal buiten beschouwing. Ook vergeet je dat niet iedereen er een afdoende regelmatig leefpatroon op na kan houden.
Maar ook wel degelijk om het soort energie. Is niet voor de kat zijn viool dat wielrenners 's morgens pasta eten.
Dat is inderdaad ook een manier, behalve voor hen die niet zozeer op gewicht willen blijven als wel veel gewicht willen/moeten verliezen.
Wat een kutopmerking. Echt heel typerend dat je er zo over denkt. Iemand die dik is, is kennelijk schuldig en/of doet zijn best niet. Verwerpelijke houding, vriend. Jij bent vast iemand zonder gewichtsproblemen. Klinkt als een stuurman aan de wal.
Ik persoonlijk eet nu inderdaad tussen de 3 en 5 keer per dag. Maar niks geen kleine porties, maar precies zoveel als ik zin in heb. Soms is dat meer, soms is dat minder.
En zelfs al zou het zo zijn dat het per saldo om minder calorieën gaat, dan neemt dat nog steeds niet weg dat ik nooit meer honger heb (wat ik vroeger constant had).
[quotewat het lichamelijke effect is van het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten, want dat snap ik inderdaad niet.[/quote]
Van kh krijg je honger. Vooral van de snelle. En gaat je bloedsuiker omhoog, hetgeen betekent dat je lichaam dat later weer corrigeert, waardoor je een dip krijgt, die je doet verlangen naar energie, etc.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 978 stemmen
Ik vond dit op internet over low-carb:
Low carb-diëten: waardevol of waardeloos?
Wie heeft nog niet over het Atkins-dieet gehoord? Het behoort tot de groep van de 'low carb'-diëten die zeer veel succes hebben gekend in de VS. Hebben gekend, want het succes lijkt er te tanen. Dat betekent dat een dieet arm aan koolhydraten evenmin het verhoopte resultaat in de strijd tegen overgewicht kan bieden.
Low carb, weinig of geen koolhydraten
Om gewicht te verliezen schrijven „low carb“-diëten voor om koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen, brood en andere graanproducten te mijden of sterk te beperken. Eiwit- (vlees, vis, gevogelte, eieren) en vetrijke producten (olie, boter, noten, room, mayonaise) zijn vrij toegestaan. Groente, fruit en melk zijn slechts in beperkte mate toegestaan.
Een dergelijk dieet geeft doorgaans snel resultaten. Het gewichtsverlies is echter vooral te wijten aan het feit dat er toch gewoon minder wordt gegeten en er bijgevolg dus ook minder calorieën worden ingenomen. Het bekomen gewichtsverlies gaat bovendien op termijn vaak weer verloren. Koolhydraatarme diëten zijn immers, zoals andere restrictieve diëten, niet gemakkelijk vol te houden. Velen haken dan ook voortijdig af, vervallen in hun oude voedingsgewoonte en overschrijden na verloop van tijd dikwijls hun oorspronkelijke gewicht.
Veilig ?
Wetenschappers stellen zich vragen bij de veiligheid van koolhydraatarme diëten.
Een koolhydraatarme voeding bevat meer vetten, inclusief verzadigde vetten wat op termijn het risico op hart- en vaatziekten kan verhogen.
Door aardappelen en graanproducten, en meestal ook groenten en fruit, te beperken gaat een belangrijke input van vezels, vitaminen, mineralen en andere gezondheidsbevorderende stoffen verloren. Dit kan leiden tot voedingstekorten en verder het risico op chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten verhogen.
Het koolhydraatgehalte in 'low carb'-diëten ligt ten slotte vaak lager dan wat onze spieren en hersenen nodig hebben om normaal te functioneren. Veel aanhangers van het Atkins-dieet hebben dan ook last van spierkrampen, hoofdpijn en voelen zich verzwakt. Met 'low carb'-diëten kan men mogelijk snel gewicht verliezen, maar gewichtsverlies moet ook gezondheidswinst opleveren en hierin schieten zij nog tekort.
Slechte adem
In het lichaam van diegenen die het Atkins- of een ander 'low carb'-dieet volgen, vindt een onvolledige vetverbranding plaats omwille van een tekort aan koolhydraten. De overblijvende restanten of ketonlichamen komen vrij in de bloedbaan en verlaten het lichaam via de urine en de uitademingslucht. Dit veroorzaakt een typische, onaangename geur van aceton.
Deze zogenaamde ketose is op zich niet schadelijk zolang er geen acidose optreedt die gepaard gaat met verlies van natrium en kalium. Vooral diabetespatiënten en personen met een gestoorde nierfunctie lopen hiervoor meer risico wanneer zij een koolhydraatarm dieet volgen.
zie ook artikel : Slechte adem (Halitose)
Een gezond alternatief
Gezond vermageren en nadien ook gezond op gewicht blijven, kan voorlopig enkel dankzij een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon gebaseerd op voedingsmiddelen met een lage energiedichtheid. Dat wil zeggen producten met relatief weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen zoals gekookte aardappelen en volkoren graanproducten, groenten en fruit.
Beperk het gebruik van producten met veel verzadigd vet en/of suiker zoals allerhande zoetigheden en snacks. Mager vlees en magere of halfvolle zuivel krijgen de voorkeur boven hun meer vetrijke varianten.
Drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes per dag brengen de nodige regelmaat in het eetpatroon. De portiegrootte mag evenmin uit het oog worden verloren. Calorieën blijven tenslotte calorieën, ongeacht waar ze vandaan komen. Feit blijft ook dat één gram vet ruim twee keer zoveel calorieën levert als één gram koolhydraten.
Meer beweging inbouwen in de dagelijkse activiteiten blijft ten slotte essentieel om het dagelijkse energieverbruik te bevorderen en de energiebalans beter in evenwicht te helpen houden.
Iemand die dit tegen kan spreken?
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Alle Montignac en anti-koolhydraten-dieten etcetera zijn ook allemaal onzin.
Noem eens een serieus te nemen bron? Ik ken namelijk wel serieuze bronnen die anders beweren.
Doe mij maar zo'n serieuze bron van jou die wat anders beweert.
Hier een professor in de geneeskunde en verbonden aan de Vlaamse Diabetesvereniging, tegen Montignac: klik
Een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, waarin wordt beweert dat Montignac onzin is, is helaas niet gratis op internet te lezen.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Omdat het dus veel makkelijker kan: dagelijks caloriesaldo omlaag halen door minder/anders te eten en meer te bewegen
2700 calorieen zijn 2700 calorieen.
In de maanden dat ik 16 kilo afviel, at ik meer calorieën dan daarvoor.
Gedaan. Honger. Niet afgevallen.
Het gaat om de soort vet. Maar als jij dagelijks veel vet eet ipv andere voedingsstoffen dan kom je tekort in koolhydraten (wat niet zoveel uitmaakt omdat je dat vervangen hebt door vet) en eiwit (wat wel uitmaakt)
Waarom zou je een tekort aan eiwit hebben? Mag je gewoon eten hoor. En wat is er precies erg aan een tekort aan koolhydraten?
Ik zou niet weten waarom ik maar wat roep. Ik ben goed op de hoogte
Blijkbaar niet, want je verondersteld nogal wat onzin als het om low carb gaat.
Ik kende inderdaad de low carb mehode niet en dacht min of meer hetzelfde als wat jij dacht. Blij dat dat veranderd is. Ik ben er een stuk gezonder door geworden.
[quote]
Je eet waarschijnlijk meerdere malen per dag korte porties (5 maaltijdjes per dag).[quote]
Toen ik afviel niet. Ik at drie keer per dag, heel normaal. Soms at ik wat tussendoor. Het mooie van low carb is, dat die behoefte automatisch minder wordt, omdat je geen KH eet. Daardoor geen geschommel in je bloedsuikerspeiegel en geen continue knaagzin.
De theorie van Atkins en andere later low carbers gooit de calorieënleer resoluut weg. Als je het aantal koolhydraten drastisch verminderd, komt je lichaam in ketose en schakelt het om van koolhydraatverbranding, naar vetverbranding. Dus in plaats van dat vet op te slaan, wordt het gewoon als brandstof gebruikt. Ook is het zo dat je op den duur minder honger krijgt, omdat koolhydraten een verandering in je bloedsuikspiegel bewerkstelligen. Er is al heel wat serieus onderzoek naar low carb dieeten geweest. Allemaal kwamen ze tot de conclusie dat het dieet daadwerkelijk werkt (en ook gezond is); de enige discussie die er nog over is, is de manier waarop het werkt. De meest kritische blik die ik vond was in een onderzoek in Engeland waar men beweerde dat het uiteindelijk toch met hoveelheid inname te maken zou hebben. Doordat de koolhydraten uit het dieet werden gehaald hadden de mensen minder honger en ook al mochten ze net zoveel eten als ze wilden, uiteindelijk aten ze minder dan voorheen, omdat ze gewoon minder honger hadden.
Nogmaals, dat was van de serieuze onderzoeken de meest kritsische. Zo zijn er ook nog meerdere onderzoeken geweest waarin low carb tegenover low fat werd gezet en de eerste groep bleek zich lekkerder te voelen en meer afgevallen te zijn. Men heeft zelfs low carbers vergeleken met mensen die vasten. Geloof het of niet low carbers waren bijna net zoveel gewicht kwijt, maar bij het verloren gewicht bleek een hoger persentage vet te zijn dan bij de niet-eters.
Ik geef toe, ik klink een beetje sektarisch als het om low carb gaat, maar ik ben echt een beetje kwaad geworden toen ik er achter kwam hoe makkelijk het was om af te vallen. Terwijl ik jarenlang aan het ploeteren ben geweest met blijkbaar achterhaalde informatie. Ik word er dan ook een beetje ziek van dat ik die verkeerde manier van denken om me heen blijf zien.
Overigens probeer ik niet iedereen aan de low carb te krijgen, dat moet iedereen zelf weten en bij veel mensen is het ook totaal niet nodig. Maar ik durf te wedden dat bijna iedereen met een gewichtsprobleem (en die er al meerdere malen aan wat heeft proberen te doen) een overgevoeligheid voor suikers en andere koolhydraten zit.
Volgens dat onderzoek waar ik eerder aan refereerde zou vooral proteine het hongergevoel remmen.
Het voedingsscentrum loopt blijkbaar een paar deccenia achter. Op zich is het waar, voedingsvezels geven een verzadigd gevoel, maar als je ze inneemt met koolhydraatrijkvoedsel zal dat maar van korte duur zijn.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd gaat het er uiteindelijk met alles om om je dagelijkse caloriesaldo omlaag te halen.
Ook dat is een theorie. Als jij denkt dat low-carb enkel een hulpmiddel is om minder calorieën binnen te krijgen (ik heb ze nog nooit geteld), dan kun je niet zomaar stellen dat het onzin is.
Alles kan. Maar ook dat is een levensstijl die bij je moet passen, wil je die volhouden.
Ik eet voornamelijk onverzadigde vetten en eiwitten en beperk mijn kh vrij streng. Ben bij onveranderd bewegingspatroon 29 kilo kwijt (in 7 maanden), zonder pijn of moeite, en zonder ook maar een calorie te tellen.
Ik eet zoveel ik wil, eet zeker voldoende eiwitten (low-carb raadt eiwitten juist aan) en vul mijn vitaminen aan met pillen of fruit.
Accepteer dat die calorieënleer ook maar een theorie is, die een zekere, maar geen absolute waarde heeft.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Wat een kutopmerking. Echt heel typerend dat men er zo over denkt. Iemand die dik is, is kennelijk schuldig en doet zijn best niet. Verwerpelijke houding, vriend.
Hoho, wacht even, dat bedoel ik er helemaal niet mee. Maar Wouter zegt dat ik maar wat roep, en dat vind ik een nare opmerking, aangezien ik (mijns inziens) goed op de hoogte ben. Dan krijgt hij een nare opmerking terug.
Ik zeg dus niet dat hij zijn best niet doet, dat hij zelf schuldig is aan zijn dik zijn (ik ken hem niet). Ik ging alleen maar in op de opmerking dat ik maar wat zou roepen. Als iemand 12 jaar bezig is met dieten en geen resultaat ziet vind ik dat geen slimme opmerking, en mag je eerder wat meer zelfkritiek hebben... Verder niks geen bijbedoelingen met die opmerking
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Doe mij maar zo'n serieuze bron van jou die wat anders beweert.
Hier een professor in de geneeskunde en verbonden aan de Vlaamse Diabetesvereniging, tegen Montignac: klik
Een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, waarin wordt beweert dat Montignac onzin is, is helaas niet gratis op internet te lezen.
Ik doelde vooral op het gedeelte over low carb in je stelling. (Montignac was eerder hig dan low carb, btw, ook al was een gedeelte van zijn theorie van Atkins geleend)
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Het gewichtsverlies is echter vooral te wijten aan het feit dat er toch gewoon minder wordt gegeten en er bijgevolg dus ook minder calorieën worden ingenomen.
Volgens de calorieënfundamentalisten wel ja. Maar wat dan nog als het zo zou zijn? Maakt dat low-carb onzin?
Eén van de low-carb dieten, South Beach, is geschreven door een hart- en vaatspecialist, en is bewezen beter voor hart en bloedvaten. Kwestie van het oppassen met verzadigde vetten.
Geen centje pijn, en een veel evenwichtiger energieniveau door de hele dag.
Ja, maar verder geen zin meer in.
Het is echt godgeklaagd hoeveel onzin iedereen over deze methodes debiteert, zonder voldoende kennis van zaken. Alle bovengenoemde issues worden uitgebreid behandeld in de diverse low-carb-boeken.
En onthoud alsjeblieft dat low-carb niet no-carb is.
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Er is al heel wat serieus onderzoek naar low carb dieeten geweest. Allemaal kwamen ze tot de conclusie dat het dieet daadwerkelijk werkt (en ook gezond is); de enige discussie die er nog over is, is de manier waarop het werkt.
Heb je hier een bron bij? Die link van mij beweert namelijk dat het wel werkt, maar ongezond is. En ook dat de theorie over het schommelen van de suikerspiegel niet klopt.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Als jij vanaf morgen een maand lang dagelijks 2000 calorieen inneemt ipv 2700 en voor de rest je levenswijze hetzelfde houdt dan ben je aan het einde van die maand gegarandeerd een behoorlijk stuk lichter
Ik heb het gedaan en nog kwam ik aan. Werkte alleen bij drastische mindering. En ja, dan was er die honger weer.
In wortel zit 3 gram koolhydraten per 100 gram, dat is toch niet veel?[i]
Wel als je onder de 20 gram per dag wil zitten. Overigens zitten er in de kip 0 koolhydraten.
(Overigens gaan die aantal koolhydraten flink omhoog als je die worteld kookt, maar dat terijde)
[i]En dat deed ik dus ook. Toen ik na een half jaar zo'n 16 kilo kwijt was ben ik wat milder gaan doen.
Dat is mooi voor je, maar dat komt toch voor rekening van een verbeterd (lees verminderd calorieensaldo), wat je met behulp van dat low-carb-diet voor elkaar hebt gekregen
Nou nee. Zeker toen ik 16 kilo afviel at ik veel meer calorien dan daarvoor. In die perdiode at ik bijvoorbeeld heel veel mayonaise. Wel opgelet dat ik de vetste nam (want die had nauwelijks koolhydraten).
Maar ik pastte nog steeds erg op met koolhydraten. Suikers verbannen. Ik viel nog een beetje af, maar kwam uiteindelijk gewoon op een gewicht dat ik nu al maanden heb. Daar waar ik voorheen continu aankwam, lijk ik nu gewoon stabiel
Dan heb je een goede overgang gevonden van een dieet dat je gewicht erg diet afnemen naar een dieet dat je gewicht stabiel houdt.
Klopt, door me aan de pricipes van low carb te houden.
En een goede manier om die overgang te vinden met een calorieengebaseerd programma is me nimmer gelukt.
Klopt. Maar die snoep at ik al niet of amper. Je moest eens weten waar ze overal suiker inflikkeren.
Maar het is niet het enige waar ik op let. Geen aardappelen, geen rijst, geen pasta, geen brood, etc. Daar kom je al een heel eind mee.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Zie http://www.healthboards.com/ubb/Forum38/HTML/000353.html iemand die een aantal onderzoeken samenvat, onder andere die van Keckwick en Pawan (die overigens ook al aantoonden dat low-carb bij gelijkblijvend aantal calorieën tot meer gewichtsverlies leidde).
We kunnen elkaar hier verder wel met onderzoeken om de oren gaan smijten, maar wetenschappers zullen het natuurlijk ook nooit eens worden, dat is immers hun vak.
Voor mij telt de praktijk, en die heeft mij aangetoond dat het werkt. En dat ik zelf iig niet gebaat ben bij een schommelend bloedsuikerniveau (had per ongeluk eens iets gegeten waar suiker in zat, en had na 2 uur uitermate chagrijnige koppijn, slapte en onverzadigbare honger).
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Ik vond dit op internet over low-carb:
[i] Low carb-diëten: waardevol of waardeloos?
Wie heeft nog niet over het Atkins-dieet gehoord? Het behoort tot de groep van de 'low carb'-diëten die zeer veel succes hebben gekend in de VS. Hebben gekend, want het succes lijkt er te tanen. Dat betekent dat een dieet arm aan koolhydraten evenmin het verhoopte resultaat in de strijd tegen overgewicht kan bieden.
Low carb, weinig of geen koolhydraten
Om gewicht te verliezen schrijven „low carb“-diëten voor om koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen, brood en andere graanproducten te mijden of sterk te beperken. Eiwit- (vlees, vis, gevogelte, eieren) en vetrijke producten (olie, boter, noten, room, mayonaise) zijn vrij toegestaan. Groente, fruit en melk zijn slechts in beperkte mate toegestaan.
Een dergelijk dieet geeft doorgaans snel resultaten. Het gewichtsverlies is echter vooral te wijten aan het feit dat er toch gewoon minder wordt gegeten en er bijgevolg dus ook minder calorieën worden ingenomen. Het bekomen gewichtsverlies gaat bovendien op termijn vaak weer verloren. Koolhydraatarme diëten zijn immers, zoals andere restrictieve diëten, niet gemakkelijk vol te houden.
Tja, ik begrijp dat niet, maar als mensen het moeilijk vol vinden te houden, tja, dan is het niet heel veel anders dan andere dieeten, ook al werkt het anders. De enige reden die ik kan opvoeren is dat mensen hun pasta en brood gewoon missen. Voor mij zit het verschil met andere dieeten in twee dingen: het eten is lekkerder en je hebt geen honger.
Velen haken dan ook voortijdig af, vervallen in hun oude voedingsgewoonte en overschrijden na verloop van tijd dikwijls hun oorspronkelijke gewicht.
Veilig ?
Wetenschappers stellen zich vragen bij de veiligheid van koolhydraatarme diëten.
Een koolhydraatarme voeding bevat meer vetten, inclusief verzadigde vetten wat op termijn het risico op hart- en vaatziekten kan verhogen.
Tot hier aan toe vond ik het allemaal prima, maar op dit punt protesteer ik, omdat uit onderoek is gebeleken dat mensen op Atkins gezonder zijn dan daarvoor.
Als je doet wat er in de boekjes gezegd wordt kom je helemaal niks tekort, maar ik geeft toe, bij een koolhydraatarm dieet is de verleiding groot om te weinig vezels binnen te krijgen. Ik slik daar soms pillen voor. Mineralen en vtamines zijn geen enkel probleem.
Overigens: los van het bovenstaande. Niets is zo bevorderend voor hart- en vaatziektes als dikzijn. Als het je met Atkins lukt om af te vallen is dat dus sowieso goed voor hart en vaat.
Het koolhydraatgehalte in 'low carb'-diëten ligt ten slotte vaak lager dan wat onze spieren en hersenen nodig hebben om normaal te functioneren. Veel aanhangers van het Atkins-dieet hebben dan ook last van spierkrampen, hoofdpijn en voelen zich verzwakt.
Die is nieuw voor mij. Ik ken enkel verhalen van mensen die zich beter zijn gaan voelen. Ook ken ik mensen die indien ze (al dan niet per ongeluk) toch weer wat kh binnenkrijgen hoofdpijn krijgen en zich verzwakt voelen.
Met 'low carb'-diëten kan men mogelijk snel gewicht verliezen, maar gewichtsverlies moet ook gezondheidswinst opleveren en hierin schieten zij nog tekort.
Een boude uitspraak die wetenschappelijk meerdere malen is weerlegd.
Slechte adem
Dat hoor je vaker. Heb zelf ook het idee daar nu wat eerder last van te hebben, helaas.
Gezond vermageren en nadien ook gezond op gewicht blijven, kan voorlopig enkel dankzij een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon gebaseerd op voedingsmiddelen met een lage energiedichtheid. Dat wil zeggen producten met relatief weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen zoals gekookte aardappelen en volkoren graanproducten, groenten en fruit.
Tja, zelfs uit andere hoeken dan low carb zijn wel eens gekomen met sceptische verhalen over fruit. Natuurlijk is het gezond, maar het verteert niet makkelijk, dus is het bijvoorbeeld beter om het op nuchtere maag te eten dan na een maaltijd. Overigens zit er ontzettend veel suiker in veel fruit.
Daar maak je een lowcarber niet bang mee.....
kappeuter (crew films)
-
- 74036 berichten
- 5898 stemmen
Geen aardappelen, geen rijst, geen pasta, geen brood, etc. Daar kom je al een heel eind mee.
Wat houd je dan nog over?
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
Vlees, vis, eieren, kaas, groente... Fruit kan ook (maar wel beetje mee oppassen).
Overigens zijn er wel wat low-carb producten op de markt, die de boel wat uit kunnen breiden. Ik ben een groot fan van de low-carb wraps, de low-carb chocoladerepen en de low-carb snackrepen. Sommige mensen eten low-carb brood en low-carb pasta (maar wel kleine hoeveelheden meen ik). Op sites als www.ketolife.com/nl[/url] zijn dat soort producten te bestellen.
Honderden recepten zijn te vinden met prima (en lekker) eten voor alle dagen van het jaar. Hoef me echt nauwelijks in te houden.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Wat houd je dan nog over?
Aha. Een echte koolhydraatverslaafde....
Ik vind het slechts een kleine moeite om al die koolhydraat-bijgerechten te laten staan. Het is alleen lastig als je in een situatie bent dat je even snel iets moete eten, omdat je weer door moet. Een pizzaatje zit er dan niet in, bijvoorbeeld. In zo'n geval wordt het voor mij bijvoorbeeld een shoarma, zonder pita...
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Jongens, mijn complimenten voor deze interessante betogen! Ik ben afgezien van mijn sterk neigend vegetarisme nauwelijks bezig met 'bewust eten', voor m'n gewicht hoeft dat ook niet (ben er zo een die kan vreten wat 'ie wil, kom geen nanogram aan), maar dit leest allemaal verdomd lekker weg .
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
29 kilo kwijt (in 7 maanden)
...30...
cornelis
-
- 4742 berichten
- 672 stemmen
ben er zo een die kan vreten wat 'ie wil, kom geen nanogram aan
Grrrrrrrrrrr.... ik eis een DNA-onderzoek
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik kan leuke verhalen vertellen over gepest worden wegens magerheid hoor, two sides to every story .
kappeuter (crew films)
-
- 74036 berichten
- 5898 stemmen
Aha. Een echte koolhydraatverslaafde....
Een echte koolhydraatverslaafde snoept veel en vermijdt light producten.
Cornelis, dat jij niet veel eerder aan de colalight ging verbaast me. Op die manier was al vrij gemakkelijk 'winst' te halen toch? Was je zo beinvloed door die anti-vetlobby?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Een echte koolhydraatverslaafde snoept veel
Voor een echte koolhydraatverslaafde is een maaltijd niet compleet zonder brood, pasta, rijst of aardappels, lijkt me juist. Koolhydraten snoep je over het algemeen toch niet even snel tussendoor?
kappeuter (crew films)
-
- 74036 berichten
- 5898 stemmen
Koolhydraten snoep je over het algemeen toch niet even snel tussendoor?
Wel eens van snoep gehoord?