• 12.163 nieuwsartikelen
  • 165.385 films
  • 10.674 series
  • 30.845 seizoenen
  • 622.705 acteurs
  • 194.847 gebruikers
  • 9.092.498 stemmen

Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

zoeken in:

trebremmit

• 2982 berichten
  • 1394 stemmen

Nou ja, prachtig is het niet. Wel de harde realiteit.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Met prachtig bedoelde ik uw bericht zelf hoor.

Alhoewel, het is prachtig dat iemand dit verfilmd.

dr channard

• 563 berichten
  • 319 stemmen

Zijn ook wel extreme voorbeelden

trebremmit

• 2982 berichten
  • 1394 stemmen

Niet echt, dit is de dagelijkse realiteit. Ik heb zelf ook gerookt, maar ben een jaar of zes geleden gestopt. Daarna zijn al twee vaders van vrienden van mij en mijn buurman overleden aan longkanker door het roken.

dr channard

• 563 berichten
  • 319 stemmen

Ja de reportage doet wel iets bij mij. Ik kan wel niet zeggen dat ik me afhankelijk voel van de sigaret. Ik wil dat met plezier eens testen

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

dr channard schreef:

Zijn ook wel extreme voorbeelden

Geloof dat maar niet. Dagdagelijkse keiharde realiteit. En ik weet waarover ik spreek. Men zou door en door verslaafde rokers eens een maandje moeten laten meedraaien in een ziekenhuis op de dienst pneumologie. Ik ben er zeker van dat zij na die maand nooit nog een sigaret aanraken.

Panta Rei

• 489 berichten
  • 7 stemmen

Hannibal schreef:

(quote)
Jellinek - Vraag - Hoeveel accijns wordt er geheven op een sigaret 57% van een pakje sigaretten gaat naar de belastingen. Tegenwoordig kost een pakje van 25 sigaretten gemiddeld 6 euro, waarvan dus € 3,42 accijns is. Een gemiddelde roker rookt toch zeker twee pakjes per week, en brengt daarmee € 6,84 naar de schatkist. Elke week. Per jaar is dat dus 52 x € 6,84 = € 355,68. 1100 rokers leveren de belasting daarmee € 355,68 x 1100 = € 391.248,00 op. En bovendien, zie het taartgrafiekje in de link: Accijns is verbruiksbelasting. Er zit ook nog 19% (binnenkort 21% in NL) normale B.T.W. op, en dan dat gaat ook gewoon de schatkist in. (totale belasting bijna 3/4 van de aankoopsprijs!) Dure patiënt ben jij, Speedy.

Ik heb ook even een rekensommetje gemaakt over mijn rookgedrag.

Ik betaal per week € 59,78 aan belasting; twee pakjes per dag á € 7,50 met 28 sigaretten in een pakje.

Het zijn filtersigaretten dus ik maak mezelf wijs dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Misschien is het een nadeel dat ik nog nooit extreme hoestbuien heb gehad, zelfs niet als ik 's morgens wakker wordt.

En misschien ook wel dat ik, in tegenstelling tot veel andere rokers die ik ken, 's morgens niet rook voordat ik wat koppen koffie heb gedronken. En ja, mijn conditie is dus wel nul komma nul.

Ook wel raar: ik besteed wekelijks meer geld aan de belasting dan dat ik geld uitgeef voor sigaretten.

Panta Rei

• 489 berichten
  • 7 stemmen

stfuympos schreef:

Maar nu is het nu eenmaal verboden dus leg je er bij neer, en die discussie ga je niet winnen.

Ja, het is verboden, maar ik vind het nogal schijnheilig van de overheid.

Als de overheid dan echt zo begaan is met de gezondheid van het gepeupel, zouden ze gewoon de verkoop van tabak keihard moeten verbieden.

En dat je niet mag roken op je werkplek begrijp ik, net als het rookverbod in restaurants, trouwens overal waar veel mensen komen.

BEHALVE het rookverbod op een treinperron. Dit is ronduit belachelijk!!!

Ik vond het ook heel onterecht dat Theo van Gogh hiervoor een boete kreeg.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Hannibal schreef:

(quote)

Jellinek - Vraag - Hoeveel accijns wordt er geheven op een sigaret

57% van een pakje sigaretten gaat naar de belastingen.

Tegenwoordig kost een pakje van 25 sigaretten gemiddeld 6 euro, waarvan dus € 3,42 accijns is.

Een gemiddelde roker rookt toch zeker twee pakjes per week, en brengt daarmee € 6,84 naar de schatkist. Elke week. Per jaar is dat dus 52 x € 6,84 = € 355,68.

1100 rokers leveren de belasting daarmee € 355,68 x 1100 = € 391.248,00 op.

En bovendien, zie het taartgrafiekje in de link: Accijns is verbruiksbelasting. Er zit ook nog 19% (binnenkort 21% in NL) normale B.T.W. op, en dan dat gaat ook gewoon de schatkist in. (totale belasting bijna 3/4 van de aankoopsprijs!)

Dure patiënt ben jij, Speedy.

Lang geleden deze post. Om jullie een idee te geven van wat ik gekost heb aan de maatschappij, alleen al voor mijn laatste opname (van 20/11 tot 22/12/'14): zonder mijn persoonlijke tussenkomst, alleen voor het ziekenfonds (In Nederland zorgverzekering): € 16.483.

En zeggen dat ik in 2014 alleen al 6 opnames gehad heb. Dit alles zonder mijn andere onkosten zoals invaliditeit, mantelzorg, kiné, minstens twee maal per week dokter, medicaties, enz... Dus, reken maar.

Cowboy5

• 10 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb een paar jaar dagelijks sigaretten gerookt, maar ik ben er gelukkig in geslaagd daarmee te stoppen (met moeite, dat moet ik wel zeggen). Nu rook ik af en toe (eens in de 2-3 weken) nog een sigaar. Voor mij is dat gewoon ultiem genieten: muziekje op, glaasje rum en dan een sigaar erbij... Eerlijk gezegd ben ik voorlopig niet van plan daarmee te stoppen..

Voor de sigarenrokers onder ons: wat roken jullie zoal? Eén van mij favorieten is toch wel de H. Upmann sigaar: "De sigaar heeft een zoete smaak samen met een bittertje, gevolgd door pittige kruiden en noten." (bron: http://www.noblego.nl/). In ieder geval kies ik meestal voor Cubaanse sigaren.

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

Panta Rei schreef:

(quote)

Ja, het is verboden, maar ik vind het nogal schijnheilig van de overheid.

Als de overheid dan echt zo begaan is met de gezondheid van het gepeupel, zouden ze gewoon de verkoop van tabak keihard moeten verbieden.

En dat je niet mag roken op je werkplek begrijp ik, net als het rookverbod in restaurants, trouwens overal waar veel mensen komen.

BEHALVE het rookverbod op een treinperron. Dit is ronduit belachelijk!!!

Ik vond het ook heel onterecht dat Theo van Gogh hiervoor een boete kreeg.

Roken is een individueel volwaasenen recht. en daar hoort de overheid niets over te zeggen te hebben.

Voorlichting is prima,maar de beslissing van een meerderjarige om te gaan roken, is niet aan de overheid.Verbbieden is ene taak overnemen (zelfs afpakken) van een "' wilsbekwaam persoon.

Overlastbestridjding is wél deels - een zaak van de overheid.Maar gelukkig houden de meeste rokers rekening met niet rokers en gaan ze op het balkon staan,of bij een open raam zitten,en dergelijke.

(zie het anders,wanneer je rokers hun sigaret afpakt,neemt ook stress toe,en wordt stressvermindering aangepakt met bv medicijnen. Ik zie dus geen verschil.

Laat mensen lekker roken.

(ik ben een niet roker,en heb zelfs nooit gerookt,en vind het juist leuk als anderen dat wél doen,net als een sigaartje met een borrel,een koffietje met een likeurtje, het hééft iets,en óok al heeft het niets, omdat iemand gewoon de hele dag door paft,dan is dat nog steeds diegenes beslissing.)

Confusie

• 667 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben een zeer verfijnd zanger en in die zin kan ik het mij simpelweg niet veroorloven.

Beter gezegd gewoon niet maken.

Mijn ervaring met stoppen:

Gewoon doen, niet zo miet.

Het is slechts een kleine psychische barriere waar je je overheen moet zetten.

Mensen blazen het zelf altijd op tot absurde proporties, daar zou geen podium voor moeten kunnen bestaan.

Neem eens een flinke teug frisse lucht, aanschouw al die flauwekul achter de balie met de continuerend de pan uit rijzende prijzen met hier en daar een grammetje extra eruit bietsen.

Het is erg prettig om van dat alles vrij te bestaan.

Brix

• 19369 berichten
  • 4793 stemmen

starbright boy (moderator films)

• 21587 berichten
  • 4567 stemmen

Een half jaar geleden na een herseninfarct (wat goed is afgelopen) radicaal gestopt en nooit meer gerookt. Na 30 jaar. Ik heb stom genoeg gewacht tot mijn lichaam me waarschuwde, maar kreeg gelukkig wel een waarschuwing die ik nog kon uitvoeren. Ik ben ook wat meer op mijn eten gaan letten en ben ook bijna gestopt met cola drinken (was 1,5 liter per dag en is nu 0,5 liter per week) en meer gaan bewegen. Maar stoppen met roken is het voornaamste. En ik ga niet zeggen dat het altijd makkelijk was, maar alles opgeteld en afgetrokken is het me toch vooral meegevallen. Het klinkt makkelijker dan het is, maar het is vooral een kwestie van nee zeggen, Elke dag. Duizenden keren. Je moet een knop omzetten. Wat stelselmatig onderschat wordt is dat een verslaving ook comfortabel kan zijn. Je hebt een verlangen dat je meteen en makkelijk kan vervullen. Dat is soms fijner als geen behoefte aan die vervulling hebben. Volgens mij een belangrijke oorzaak van verslaving. Maar ik kan iedereen aanraden om te stoppen zodra je leven serieuzer wordt zo rond je 30e, als je dan stopt heb je meestal nog nauwelijks gezondheidsschade, Als je daar al voorbij bent, stop dan zo snel mogelijk. Minderen is betrekkelijk nutteloos. 3 sigaretten per dag zijn niet eens zoveel minder schadelijk dan 30. De schade zit veel meer in langdurig roken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.