menu

Overig / Algemeen / Sigaretten, sigaren en andere rookwaar

zoeken in:
brabusRUS schreef:
Kan je niet met jezelf afspreken dat je alleen rookt wanneer je alcohol drinkt? Werkt bij mij!

Hehe nee denk niet dat dat gaat werken.

Apollinisch schreef:
Dan is 'ie over een tijdje ook nog alcoholist.

LOL!

Werkt bij veel mensen hoor. Je moet proberen eerst een gezelligheidsroker te worden, dan is de stap om helemaal te stoppen een stuk kleiner. Ik blijf voorlopig een gezelligheidsroker. Vind het wel goed zo. Geen lichamelijk klachten meer, terwijl ik dat vroeger wel eens had.

Film Pegasus (moderator)
brabusRUS schreef:
Kan je niet met jezelf afspreken dat je alleen rookt wanneer je alcohol drinkt? Werkt bij mij!

Als je alleen nog maar rookt na de sex , ga je ook rare blikken krijgen.

Apollinisch schreef:
Dan is 'ie over een tijdje ook nog alcoholist.

Sommige mensen in mijn omgeving vinden dat ik dat al ben...

[sarcasmemodus]Dit is dé oplossing voor de crisis! Mensen met veel geld blijven roken en betalen daarmee een hoop geld aan de overheid, en de mensen die moeten stoppen zijn minder snel ziek en voila, minder ziektekosten. [/sarcasmemodus]

Pakje sigaretten binnenkort 62 euro in Nieuw-Zeeland? - Buitenland - VK - volkskrant.nl

De vraag is of die prijsverhoging voldoende is om de torenhoge ziekenkosten van de rokers te betalen.

speedy23 schreef:
De vraag is of die prijsverhoging voldoende is om de torenhoge ziekenkosten van de rokers te betalen.

Roken is een nutteloze bezigheid, maar het mooie aan het Nederlandse zorgsysteem is, dat we niet alles op een weegschaal hoeven te leggen. Mensen die vaak sporten zullen wellicht ook wel vaker aansprak op hun ziektekostenverzekering maken, dan mensen die alles met mate doen. Denk aan blessures, fysio e.d. Zo doet iedereen wel wat dat de verzekeringsmaatschappij veel geld kost/kan kosten, en voor die ongemakken heb je immers ook die verzekering. Stel je eens voor dat niemand meer zou roken, drinken, slecht eten enz. dan wordt iedereen dalijk 90 en is het helemaal niet meer te betalen lijkt me, en dan zullen ook steeds meer mensen behandeld gaan worden voor ouderdomskwaaltjes/ziekten.
Het nuttigen van tabaksproducten is al een stuk minder ongezond, wanneer je het niet door te roken tot je neemt. Daarom ben ik voor een herinvoering van de snuiftabak nee geintje, mensen hebben met snuiven tegenwoordig verkeerde associaties, hoewel het vroeger een normale manier was om iets in je bloedbaan te krijgen.
Maar ja, accijnsverhogingen op tabak en alcohol (en benzine) zijn natuurlijk de aller makkelijkste bron van inkomsten van de (r)overheid, omdat ze weet dat mensen het toch wel blijven gebruiken, ondanks de prijs. Wel lekker hypocriet, dat er geen accijns en btw wordt geheven over cannabisproducten. (omdat het niet legaal is).

PS maar ik rook niet.

Jesper187 schreef:
PS maar ik rook niet.

Maat je vindt het wel stoer anders had je niet zo'n avatar.

Hannibal schreef:
Maat je vindt het wel stoer anders had je niet zo'n avatar.

Verrek ja, daar had ik niet eens aan gedacht. die heb ik al zó lang. Maar nee, stoer vind ik het voor de rest niet, tenzij je het doet als DeNiro. ;P

Jesper187 schreef:
Roken is een nutteloze bezigheid, maar het mooie aan het Nederlandse zorgsysteem is, dat we niet alles op een weegschaal hoeven te leggen. Mensen die vaak sporten zullen wellicht ook wel vaker aansprak op hun ziektekostenverzekering maken, dan mensen die alles met mate doen. Denk aan blessures, fysio e.d. Zo doet iedereen wel wat dat de verzekeringsmaatschappij veel geld kost/kan kosten, en voor die ongemakken heb je immers ook die verzekering. Stel je eens voor dat niemand meer zou roken, drinken, slecht eten enz. dan wordt iedereen dalijk 90 en is het helemaal niet meer te betalen lijkt me, en dan zullen ook steeds meer mensen behandeld gaan worden voor ouderdomskwaaltjes/ziekten.
Het nuttigen van tabaksproducten is al een stuk minder ongezond, wanneer je het niet door te roken tot je neemt. Daarom ben ik voor een herinvoering van de snuiftabak nee geintje, mensen hebben met snuiven tegenwoordig verkeerde associaties, hoewel het vroeger een normale manier was om iets in je bloedbaan te krijgen.
Maar ja, accijnsverhogingen op tabak en alcohol (en benzine) zijn natuurlijk de aller makkelijkste bron van inkomsten van de (r)overheid, omdat ze weet dat mensen het toch wel blijven gebruiken, ondanks de prijs. Wel lekker hypocriet, dat er geen accijns en btw wordt geheven over cannabisproducten. (omdat het niet legaal is).

Laat dat nu de grootste bullshit zijn die ik over inkomsten, gebruik en gevolgen van tabak de laatste zes maanden te horen gekregen heb. Twee zaken maar (moet naar de kapper): één, iedereen die 90 wordt, heeft inkomsten waar belasting op geheven wordt en geeft geld uit aan producten, resultaat > belastingen, productie van deze producten > belastingen, productie producten > arbeidsplaatsen > belastingen, enz, enz..; En twee, voor mij hebben drie dokters in februrai uitgerekend dat, aan de belastingen van één pakje gewone sigaretten van 25 stuks, ikzelf aan de gezondheidszorg in 2011 het equivalent gekost heb van wat circa 1100 rokers per jaar opbrengen. Alleen al door mijn vroegere rookgedrag en alle verdere gevolgen die eruit voortvloeien.

speedy23 schreef:
voor mij hebben drie dokters in februrai uitgerekend dat, aan de belastingen van één pakje gewone sigaretten van 25 stuks, ikzelf aan de gezondheidszorg in 2011 het equivalent gekost heb van wat circa 1100 rokers per jaar opbrengen.

Jellinek - Vraag - Hoeveel accijns wordt er geheven op een sigaret

57% van een pakje sigaretten gaat naar de belastingen.

Tegenwoordig kost een pakje van 25 sigaretten gemiddeld 6 euro, waarvan dus € 3,42 accijns is.
Een gemiddelde roker rookt toch zeker twee pakjes per week, en brengt daarmee € 6,84 naar de schatkist. Elke week. Per jaar is dat dus 52 x € 6,84 = € 355,68.

1100 rokers leveren de belasting daarmee € 355,68 x 1100 = € 391.248,00 op.
En bovendien, zie het taartgrafiekje in de link: Accijns is verbruiksbelasting. Er zit ook nog 19% (binnenkort 21% in NL) normale B.T.W. op, en dan dat gaat ook gewoon de schatkist in. (totale belasting bijna 3/4 van de aankoopsprijs!)

Dure patiënt ben jij, Speedy.

En als het pakje 60 euro gaat worden? Heb je dat al uitgerekend?
(gelukkig rook ik helemaal niet, als je die prijzen zo ziet oplopen in de loop der jaren)

kos
Tja, ben gelukkig al jaren gestopt, maar voor het geld zou ik het niet zo snel doen.
je bent roker of je bent het niet. Drugs zijn ook aardig duur bijvoorbeeld...

Niet voor geld maar voor je gezondheid kun je misschien inderdaad wel aan stoppen denken, maar stress over de kwestie lijkt mij het schadelijkst. Dus van harte doen of niet doen, zou ik zeggen.

Zeg dat wel met drugs (ligt eraan wat je doet natuurlijk), but I zelden of nooit do drugs, dus dat scheelt ook weer. 'Getting high on your own supply' voelt het beste (voor mij), stofjes die van nature in het lichaam zitten werken ook prima als je er gevoelig genoeg voor bent.
Ik weet wél hoe alles werkt, dus dat zegt ook alweer genoeg (wel een testperiode gehad:)

Dreiecke schreef:
En als het pakje 60 euro gaat worden? Heb je dat al uitgerekend?

Nou da's vrij eenvoudig als het nu € 6,00 is dan hoeft er slechts een nulletje achter.

Ik bedoelde de accijns etc die hele belastingberekening (heb ik zelf geen zin in )
maar doe maaar niet, want ik hoef de cijfertjes eigenlijk niet te weten

Daar moet dan ook een nulletje achter, haha.
Als er met die prijzen überhaupt nog 1100 rokers te vinden zijn tenminste.

Ooit zei ik, toen ik nog een echte roker was. Als een pakje sigaretten 10 GULDEN kost, stop ik.
Nu kosten ze al veel meer. Ik ben intussen wel gestopt (bijna 2,5 jaar), maar niet door de hoge prijzen, maar vanwege mijn gezondheid.

Hannibal schreef:
Dure patiënt ben jij, Speedy.

Misschien hebben zij wel een beetje overdreven, maar ik denk het niet.
In België komt het wel iets goedkoper aan taksopbrengsten, maar ik kan enkel zeggen wat de dokters mij vertelt hebben. Alleen al mijn 40 dagen ziekenhuisopnames met alles wat erbij hoort kosten handenvol geld. Eén klein voorbeeldje: ik krijg anderhalf jaar tweewekelijks twee inspuitingen met Xolair. Dit is een onderhoudsbehandeling bij patiënten met ernstig persisterend allergische astma. Kostprijs per spuitje: 1 x 150mg / 1ml = € 398,15. Als patiënt betaal ik na goedkeuring bij de medisch adviseur € 7,50. Aan 'slechts' 390 euro voor 52 miniscule spuitjes betekent dit voor het ziekenfonds al meer dan 20.000 euro per jaar. En je moet weten dat er voor elk spuitje altijd een longarts moet aanwezig zijn die het volle pond rekent en een verpleegster die de vloeistof + het poeder 20 minuten in de centrifuge in de gaten houdt, afhaalt en terugbrengt bij de arts. Voor één medicijn... alweer € 35,50 per keer. En ik neem dagelijks 12 verschillende medicijnen, van goedkoop tot superduur, als ik geen opstoten krijg natuurlijk, ander komen er nog een paar bij, zoals baxters en zo.

Gelukkig hebben wij in Vlaanderen de MAF (Maximumfactuur). Daar wordt gezien welke inkomstenbarrière men heeft. En ik heb het geluk dat alles wat voor mij jaarlijks boven de € 450 uitkomt, mij volledig terugbetaald wordt. Laat ons zeggen dat jaarlijks ten laatste vanaf juni, al mijn medische kosten gratis zijn, medicijnen, alle dokterskosten, kinesitherapie, ziekenhuisopnames enz... Maar gratis bestaat niet natuurlijk, iemand moet betalen, namelijk het ziekenfonds.

Ik ben een verschrikkelijk dure vogel ja, maar zo zijn er hier vele duizenden. En al het geld hiervoor komt allemaal niet alleen van de taksen op rookwaren hoor, wees daar maar zeker van.

Ben ik toch benieuwd: Is jouw slechte gezondheid puur te wijten aan het roken van vroeger, of hebben erfelijkheid of misschien andere slechte leefgewoonten ook een aandeel gehad?

Enkel en alleen door het jarenlange roken van twee pakjes van 25 Gauloises per dag. Daardoor zijn het grootste gedeelte van de longblaasjes 'kapot' waardoor er op die plaatsen holtes onstaan. Daar blijft altijd slijm in achter die niet op natuurlijke wijze 'wegvloeid' en daardoor gaat het achtergebleven slijm ontsteken, 'rotten' zeg maar. Met de gekende gevolgen als longontstekingen en zware bronchitissen als gevolg.

Damn, 50 sigaretten (!) per dag, da's dan ook niet niks..

Maar ik kon hoesten als de beste. Spijtig dat er daarvoor geen kampioenschappen waren.

Ik rook als ik alleen ben of in het gezelschap van mensen die ook roken. Aangezien de meeste mensen in mijn vriendenkring niet roken blijf ik er tijdens een avondje stappen wel van af. Ik woon nog thuis en daar rookt niemand. Mijn ouders weten het en vinden het jammer (wat ik ten volle begrijp). In het huis rook ik dus al helemaal niet. Nu ga ik dit weekend bijvoorbeeld naar de Ardennen in een gezelschap van non smokers. Vind ik niet erg. Ik neem m'n sigaretten gewoon niet mee en doe een paar dagen zonder. Ik rook meestal een sigaret in de kleine baantjes als ik naar het station stap om naar den unief te gaan.

Waarom rook ik dan? Het kan ontspannend zijn zo'n sigaret en ik vind sommige merken echt lekker smaken. Heel soms rook ik ook een sigaar en dat vind ik nog lekkerder dan een sigaret. Het is ook dubbel genieten.

Laat ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien.

Een anti, anti-rokerslobby lobby. Maar ook geen pro-roken verhaal.

Ik rook omdat ik verslaafd ben eraan, en (nog) geen behoefte heb om ermee te stoppen. Ik weet van mezelf dat als ik het écht wil ik er best mee kan stoppen, dit is al eens gelukt. Die wil is er nu niet dus rook ik gewoon stug door. Noem het dom, onverstandig of weet ik veel wat. Vind er wat van, het stinkt, is vies etc. Zal allemaal best maar ik heb toch ook een eigen verwantwoordelijkheid ?
Over al dat 'gezeur' over de ziektenkosten/gezondheid:
Tuurlijk zijn de ziektenkosten er voor veel rokers, anderzijds betalen wij rokers ook veel accijns op de pakjes. Wanneer ik 5 pakjes per week rook betaal ik grofweg €22,50 belasting. Benieuwd wat de verhoudingen accijns-ziektekosten zijn bij een forse roker die na 40 jaar roken ziek wordt. Daarbij hoor je niemand over bijvoorbeeld het overgewicht probleem, net zo ongezond, maar op een Bigmac voeren ze toch ook nog steeds geen constant hoger wordende accijns in. Een vette hap mag je nog steeds overal eten, maar wat is nou verleidelijker ? Iemand naast je op het perron met een zak friet, of met een sigaret ? Rook reclame is uit den boze, maar bij de KFC, McDonalds en Burgerking moet je vooral veel en vaak komen eten, zij mogen onbeperkt reclame maken. "Geniet maar eet met mate ?" Welnee. Sticker op een zak friet met, "veel vet eten kan leiden tot een langzame pijnlijke dood" ook niet..... En qua ziektekosten; diëtisten, maagbandjes, maagresecties, fysio (gewrichtsproblemen), hulpmiddelen, diabetes medicijnen toch ook dure grapjes. Blijkbaar is jezelf (kort gezegd) de vernieling in eten wel geacepteerd maar jezelf de vernieling in roken niet. Dan gaan we het onderwerp alchohol maar niet aanroeren.

Ook hoor je weinig over andere ongezonde dingen zoals de luchtvervuiling, dat je wanneer je vlakbij een snelweg woont letterlijk je witte was zwart van de waslijn haalt zomers is blijkbaar half zo ongezond niet.... Hoe zal de verhouding zijn tussen longpatiënten door fijnstof en door rokers ?
Kortom ik vind dat wij rokers wel eens onterecht in het verdoemhokje worden gestopt, het is gewoon een geldkwestie, want wanneer roken meer zou kosten dan het oplevert had er heus wel een algeheel verbod gekomen op roken. Minder rokers, hogere accijns, het is zo logisch.

Nogmaals, het is altijd beter om niet roken natuurlijk, het is hoe dan ook slecht voor je, maar die anti-roken hype van de laatste jaren is gewoonweg belachelijk en betuttelend. In een kroeg niet meer roken punt 1 schandalig dat de overheid bepaald wat in jou tent wel of niet mag, punt 2 weet je dat je wanneer je in een kroeg gaat werken je in de rooklucht staat, net als dat je weet dat waneer je stratenmaker wordt dit slecht is voor je knieën. In restaurants overigens is wel begrijpelijk.

Maar nu is het nu eenmaal verboden dus leg je er bij neer, en die discussie ga je niet winnen.

stinissen (crew)
Timmy757 schreef:
Laat ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien.

Nogmaals, het is altijd beter om niet roken natuurlijk, het is hoe dan ook slecht voor je, maar die anti-roken hype van de laatste jaren is gewoonweg belachelijk en betuttelend. In een kroeg niet meer roken punt 1 schandalig dat de overheid bepaald wat in jou tent wel of niet mag, punt 2 weet je dat je wanneer je in een kroeg gaat werken je in de rooklucht staat, net als dat je weet dat waneer je stratenmaker wordt dit slecht is voor je knieën. In restaurants overigens is wel begrijpelijk.

Ik ben roker

Hmm nu krijg ik meteen goesting

Aanrader voor mensen die nog roken.

Brandend Verlangen

trebremmit schreef:
Aanrader voor mensen die nog roken.

Brandend Verlangen

Goed zo. Prachtig.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.