• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.568 stemmen

Mozilla Firefox

zoeken in:

deleric

• 6 berichten
  • 0 stemmen

KillaJah schreef:

Ik heb een tijdje geleden ook maar eens gewaagd om mozilla te downloaden en ik ben er erg content van.

helemaal mee eens, ik gebruik hem dus op werk ook. Vanwege de integratie van de browser, mail client en de composer.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

cornelis schreef:

Inderdaad, best chique. Heel veel mooier dan een nette OSX vind ik het nog niet per se, maar wel heel veel beter dan XP.

Maar goed nogmaals, dit is zo maar één van de manieren waarop het er uit zou kunnen zien...

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

cornelis schreef:

Mijn punt is nog een beetje dat ik denk dat ik niets heb dat onder Linux draait. Of ben ik abuis?

Wat wil je er mee doen? Voor alle huis- tuin en keuken programma's zijn uitstekende gratis alternatieven te vinden. Het is allemaal alleen nog nét niet zo gebruiksvriendelijk als Windows en (denk ik ) MacOS. Al wordt die achterstand erg snel ingehaald.

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Ik denk dat Linux pas echt een vlucht gaat nemen als de 'gemiddelde' mens een voorgeïnstalleerde bak kan bestellen bij de computerwinkel om de hoek en alles (hardware en software) gewoon werkt. En dat zit eraan te komen nu Dell ook al begonnen is met het verschepen van compu's met pre-geïnstalleerde Linspire.

Ik heb trouwens nog een ongebruikte P2-350 staan, waar ik Linux op wil zetten. Welke distributie raden jullie aan?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Denk ik ook. OS-en gaan sowieso steeds meer op elkaar lijken, het zal steeds moelijker worden om nog te kunnen verantwoorden waarom je 100 (?) euro voor een besturingssysteem zou moeten betalen.

Ben geen expert, maar ben na Red Hat en SuSE uitgeprobeerd te hebben uiteindelijk op Mandrake uitgekomen. Veel hardware ondersteuning, erg complete distro, makkelijke installatie.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Jordy schreef:

na Red Hat en SuSE uitgeprobeerd te hebben uiteindelijk op Mandrake uitgekomen. Veel hardware ondersteuning, erg complete distro, makkelijke installatie.

Red Hat, SuSE, Mandrake, distro????

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

"Linux" bestaat niet. Er is een kernel, het hart van het besturingssysteem. Diverse bedrijven maken van die kernel en allerlei programma's een distributie (distro). Red Hat heeft een distributie, SuSE, Mandrake, Slackware, Debian, Linspire, noem maar op. Allemaal weer met eigen kenmerken. De één is wat meer op servers gericht, de ander op de consument, enz.

Dan heb je ook nog het verschijnsel "windowmanager". De ene helft van de Linux-wereld steekt al z'n tijd in het programmeren voor KDE, de andere helft voor Gnome (en er zijn nog wat kleinere). Gnome programma's hebben een andere look en werking dan KDE programma's. Het is pas sinds kort dat je op een KDE-bak ook Gnome-programma's kan draaien en omgekeerd. Inderdaad allemaal wat verwarrend, staat het succes van Linux wel een beetje in de weg heb ik het idee.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Dank voor de uitleg. Wel wat verwarrend, inderdaad, tenzij OS-sen je hobby zijn den ik

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Precies, dat is Linux ook lange tijd geweest: een OS voor mensen die het leuk vinden om veel tijd te steken in hun OS

Begint de laatste jaren dus heel erg te veranderen, ik zou nu best een pre-installed linux-computer bij m'n moeder/tante/oma neer durven zetten.

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Ik heb altijd nog best wel moeite gehad om al mijn hardware aan de praat te krijgen. Zelfs bij de piece-of-cake-install van Mandrake kreeg ik mijn internetconnectie, geluidskaart en allerlei USB-apparaten niet in orde. Dat, en het feit dat ik Photoshop, Illustrator e.d. nodig heb voor mijn werk, is ook de grootste reden dat ik nog altijd niet ben overgestapt op Linux.

deleric

• 6 berichten
  • 0 stemmen

Yak schreef:

Ik denk dat Linux pas echt een vlucht gaat nemen als de 'gemiddelde' mens een voorgeïnstalleerde bak kan bestellen bij de computerwinkel om de hoek en alles (hardware en software) gewoon werkt. En dat zit eraan te komen nu Dell ook al begonnen is met het verschepen van compu's met pre-geïnstalleerde Linspire.

Ik heb trouwens nog een ongebruikte P2-350 staan, waar ik Linux op wil zetten. Welke distributie raden jullie aan?

Ik ben zelf bij Mandrake begonnen, versie 7.1.

Misschien zou je Fedora core 1 kunnen proberen? werkt ook wel goed / snel op een p2-350. Hoeveel mb ram heb je?

deleric

• 6 berichten
  • 0 stemmen

Jordy schreef:

Precies, dat is Linux ook lange tijd geweest: een OS voor mensen die het leuk vinden om veel tijd te steken in hun OS

Begint de laatste jaren dus heel erg te veranderen, ik zou nu best een pre-installed linux-computer bij m'n moeder/tante/oma neer durven zetten.

Lol ja precies dat heb ik ook.

Maar als je weet dat mensen gewoon willen dat alles 'werkt' met allerlij multimedia toepassingen en de nieuwste hardware dan zeg ik gewoon gebruik dan gewoon window$.

deleric

• 6 berichten
  • 0 stemmen

Yak schreef:

Ik heb altijd nog best wel moeite gehad om al mijn hardware aan de praat te krijgen. Zelfs bij de piece-of-cake-install van Mandrake kreeg ik mijn internetconnectie, geluidskaart en allerlei USB-apparaten niet in orde. Dat, en het feit dat ik Photoshop, Illustrator e.d. nodig heb voor mijn werk, is ook de grootste reden dat ik nog altijd niet ben overgestapt op Linux.

Ken je crossover office of wineX? die maken het mogelijk om Adobe software te draaien.

Ik werk zelf ook dagelijks met diezelfde pakketten, er zijn alternatieven voor maar die 'halen' het helaas (nog) qua qualiteit. Voor photoshop is er the Gimp (www.gimp.org) en voor Illustrator is er Sodipodi (http://www.sodipodi.com/) en voor Quark xpress is er Scribus (http://www.scribus.net/) en zo zijn er meer te noemen maarja het blijven alternatieven......

Dit neemt niet weg dat je er niet lekker mee kan werken hoor, het werkt priiiiima! Maarja wel anders dan de Adobe's en de Macromedia's en de Xpress'es...

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Klopt, je hebt open source programma's waar je een heel stuk mee komt, maar vooral qua interface zijn ze (helaas) vaak een ramp. De interface van The Gimp is echt zo ongelooflijk kut met peren dat je ervan aan de drank zou raken. Al hoorde ik dat er een nieuwe versie uit is waarin dat misschien is opgelost.

Bedrijven zoals Adobe en Macromedia hebben jarenlang gepoetst en geschaafd aan hun programma's, waardoor ze nu echt bijna perfecte tools met een bijna perfecte interface hebben gebouwd. Zo intuïtief als Photoshop en Illustrator werken is echt een godsgeschenk. Alles wat ik aan open source software heb geprobeerd (Gimp, Inkblot, Blender, etc.) was frustrerend tot en met.

Vergeef me als ik mensen op hun tenen trap, maar dit soort open source programma's zijn echt gewoon slechte varianten op goede ontwerpsoftware. Ik bedoel, bouw je een sort-of Photoshop, kom je met zo'n ongelooflijk lelijke site dat het je zwart voor de ogen trekt. Eén blik op bijvoorbeeld Picasa, uiteindelijk een vrij simpel programma om je digitale foto's mee te beheren, en je wordt omver geblazen door de prachtige en goed ontworpen interface. Dit soort creatieve geest mis ik bij de open source applicaties.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Na het maandenlang te hebben uitgesteld heb ik dan eindelijk Mozilla FireFox geinstalleerd.. Had ik eigenlijk véél eerder moeten doen.. Om Internet Explorer op te starten kostte altijd meer dan 15 seconden, en het ging altijd veel trager.. Wat me ook vooral is opgevallen, is dat mijn computer veel minder geluid maakt bij elke klik op een link.. Ook de opties van MF zijn véél makkelijker en praktischer dan die van IE.. Ook zit er zo'n makkelijk download-ding bij..

Ennnn.. Het logo staat erg mooi, veel mooier dan die van IE..

Aanraadbaar dus.. Tevens makkelijk om te installeren.. Geen gekut..

sydney

• 2223 berichten
  • 0 stemmen

Mozilla Firefox is niks mis mee. Het is 6.000 stappen verder dan IE. IE is stil blijven staan op het moment dat Bill toch al zijn centen zag binnenvloeien. Waarom verder ontwikkelen?

Maar waarom wordt er nooit over Opera gepraat? Deze browser is zijn tijd ver vooruit. Alles geintegreerd zoals browser, mail, pop up stopper, geïntegreerde Google zoekmachine (of andere naar keuze), een skin die je kunt downloaden of zelf maken en tegenwoordig ook een IRC chat. Dit alles zonder in te boeten op de snelheid. Het programma werkt fantastisch en opent met tabbladen (firefox in principe niet). Dat laatste vind ik ontzettend handig en betekent ten alle tijden dat je maar 1 keer Opera open hebt staan. Firefox opent soms een nieuwe sessie. Het enige nadeel is dat je voor Opera moet betalen als je geen banner in je browser wilt. Maar daar heb ik gelukkig iets op gevonden.

Opera 7.52 is imho de beste browser die onder Windows draait en is zeer zeker nog een stap verder in ontwikkeling dan Firefox, laat staan IE.

blabla

• 2070 berichten
  • 5242 stemmen

Helemaal met Sydney eens, en bijna alles wat iedereen goed vind aan Firefox zit al jaren in Opera.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Yak schreef:

Vergeef me als ik mensen op hun tenen trap, maar dit soort open source programma's zijn echt gewoon slechte varianten op goede ontwerpsoftware. Ik bedoel, bouw je een sort-of Photoshop, kom je met zo'n ongelooflijk lelijke site dat het je zwart voor de ogen trekt.

Vind niets mis met die site, nieuwe versie van Gimp is inderdaad een stuk beter, en ik denk dat het een groot deel gewenning is. Maar goed, Gimp wordt gemaakt door vrijwilligers in hun vrije tijd, en dat blijf je altijd zien natuurlijk.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Bij het checken van de updates (ik heb de nieuwe), als ik dan op een film/topic sta en klik op BACK, dan gaat hij terug naar de updates, maar dan helemaal bovenaan. Bij Internet Explorerer had ik dat nooit. Niet dat ik 't zo'n übergrootprobleem vind hoor, maar weet iemand misschien hoe ik dit anders kan doen ?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Zit er over te denken om de FireFox-button (als daar al ooit op geklikt wordt) naar http://switch2firefox.com te laten verwijzen. Leuke site om IE-ers aan te raden!

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Via de startbalk kan ik altijd kiezen tussen de gewone FireFox en de FireFox Safemode. Waar is die safemode eigenlijk voor ?

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Goeie vraag. Iemand?

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

sydney schreef:

Opera 7.52 is imho de beste browser die onder Windows draait en is zeer zeker nog een stap verder in ontwikkeling dan Firefox, laat staan IE.

Ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd geraakt in Opera. Vooral die geïntegreerde mailfunctie spreekt me wel aan. Ik wil inderdaad alles in 1. Alleen mis ik 1 ding, een agenda functie. Zit die ergens verborgen in Opera of kan ik die ergens vandaan halen?

En dan nog wat... hoe krijg je die banner weg?!

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

tovenaar schreef:

Ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd geraakt in Opera. Vooral die geïntegreerde mailfunctie spreekt me wel aan. Ik wil inderdaad alles in 1. Alleen mis ik 1 ding, een agenda functie.

Het grote voordel van Opera is juist dat je níet alles in 1 hebt; het is bij uitstek een browser voor mensen die zo min mogelijk toeters en bellen willen hebben* (al kun je met elke nieuwe versie minder uitzetten, lijkt het wel). Zo'n beetje alle grote browsers hebben een geïntegreerde mailfunctie tegenwoordig, dat lijkt me geen reden om Opera te nemen (wist niet eens dat Opera een mailfunctie had eigenlijk; heb ik zeker niet geïnstalleerd). Nu wil ik niemand Opera afraden, maar als alles-in-1 voor jou belangrijk is, kan je misschien beter een Firefox nemen.

*) mits je text-based browsers als Lynx even niet meetelt, omdat 95% van de sites weigert text-basedbrowservriendelijk te zijn.

En dan nog wat... hoe krijg je die banner weg?!

Het programma kopen via Help > Buy Opera, dan krijg je een registratiecode die je bij Help > Register Opera kan invoeren, en verdwijnt de banner. Zie verder de site van Opera. Daarnaast zijn er ook nog wel minder legale manieren om aan zo'n registratiecode te komen, maar daar gaan we het hier uiteraard niet over hebben.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

maar als alles-in-1 voor jou belangrijk is, kan je misschien beter een Firefox nemen.

Yep, ik zou het fijn vinden om een browser te hebben waar ik én internetsites kan bekijken én m'n mail kan lezen én mijn agenda kan bijhouden. Maar eh.. Firefox? Daar zit toch geen mail in (dat gebruik ik nu namelijk...).

aegron

• 4030 berichten
  • 1265 stemmen

Iets waar ik even nieuwsgierig naar ben: hoe gaat firefox met nieuwe schermen om? wat ik zo heerlijk vind aan opera (waar ik mee werk), is dat alle schermen in een balk binnen een scherm vallen (dus loopt nooit je taakbalk vol zeg maar). Heeft firefox dat ook, of werkt het daar op de IE manier?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Tabbed browsing ja. Heeft Firefox ook.

http://www.switch2firefox.com/...

Yak

• 4950 berichten
  • 829 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

maar als alles-in-1 voor jou belangrijk is, kan je misschien beter een Firefox nemen.

Firefox is juist NIET de alles-in-één oplossing van Mozilla, dat is namelijk de gewone fullblown Mozilla-browser. Firefox is opgezet als 'lean-and-mean' supergestripte variant op Mozilla voor de gebruikers die alleen een browser willen in plaats van een browser/newsreader/mailclient/chat-tool/html-editor/wat al niet.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Ah, dan haal ik Mozilla en Mozilla Firefox even door elkaar; mijn excuses. Dan kan tovenaar beter een 'full-blown' Mozilla nemen inderdaad.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

tovenaar schreef:

hoe krijg je die banner weg?!

Dan moet je het kopen toch? Vind het maar vervelend dat Opera niet OpenSource is, ook uit veiligheidsoogpunt. Firefox lijkt toch écht HET alternatief voor IE te worden, gelukkig (al lost dat jouw alles-in-eens wens natuurlijk niet op).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.