- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #3
Het grote voetbaltopic #3
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Ik vind het wel grappig, al dat 'kwalitatief zijn we natuurlijk beter' ... Ben benieuwd waar dat uit zou moeten blijken.
Vooral uit de kampioenswedstrijd vorig seizoen. Toen stond Verthongen op, stond de Jong op, stond Eriksen op. Dat zie je dit seizoen ook, pas als het écht moet (als we achterkomen en rood krijgen), staat bijv. Verthongen op. Je kan met niet wijs maken dat je kwalitatief niet beter bent dan je tegenstander, als je wel met 10 man een achterstand goed kan maken. Dat het nou zo slecht gaat, heeft puur te maken met de instelling van 'wij zijn ajax, wij winnen toch wel', daar ben ik van overtuigd.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Ja, maar kom nou. Ajax heeft gisteren 0 kansen gecreëerd. Alleen uit 2 hoekschoppen en een vrije trap waren ze gevaarlijk. Die bal op de lat kwam uit het niets. Die goal van Vertonghen ook. Dan kun je het ook geen pure pech noemen. Laten we eerlijk zijn: gisteren had Ajax een hoop geluk.
Ik zeg ook niet dat Ajax gister meer verdiende. Maar het is wel lekker om 1-0 binnen te koppen voor de rust. Dan krijg je een hele andere wedstrijd.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Nou vooruit, uit potentie-opzicht is Mulder wat beter.
Goedzo, weten we meteen weer hoe objectief jij ook alweer bent. Dag kossie.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Sigthorsson is zeker wel beter dan Guidetti op dit moment. Vlaar vind ik beter dan Vertonghen, Vertonghen kan echt helemaal niet verdedigen.
Vlaar ook niet, dat scheelt. De 1-1 was ook helemaal zijn schuld. Vertonghen was de 2 voorgaande seizoenen defensief prima en voetballend en opbouwend zeer goed. Komt er alleen dit seizoen even niet helemaal uit in een aantal wedstrijden. Maar om nu te roepen dat een beperkte speler als Vlaar daardoor plots beter is, kom zeg.
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
Vooral uit de kampioenswedstrijd vorig seizoen. Toen stond Verthongen op, stond de Jong op, stond Eriksen op. Dat zie je dit seizoen ook, pas als het écht moet (als we achterkomen en rood krijgen), staat bijv. Verthongen op. Je kan met niet wijs maken dat je kwalitatief niet beter bent dan je tegenstander, als je wel met 10 man een achterstand goed kan maken. Dat het nou zo slecht gaat, heeft puur te maken met de instelling van 'wij zijn ajax, wij winnen toch wel', daar ben ik van overtuigd.
uit 1 wedstrijd vorig seizoen?
.
Een wedstrijd waarin iedereen zijn top bereikt is 'potentieel' . Je moet een ploeg beoordelen op wat ze wekelijks laten zien, niet op 'wat kan als iedereen goed en scherp en in vorm' en wat al niet meer is.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8244 stemmen
Instelling is anders ook een kwaliteit.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Vermeer - Mulder gelijk
v der Wiel - Leerdam gelijk
Alderweireld - De Vrij gelijk
Vertonghen - Vlaar gelijk
Anita/Boilesen - Ramsteijn gelijk
Janssen - Clasie Janssen wint (dit seizoen niet)
Siem de Jong - Bakkal Bakkal wint
Eriksen - El Ahmadi Eriksen wint (dit seizoen niet)
Sigthorsson - Guidetti gelijk
Suljemani - Schaken Suljemani wint
Boerrigter - Cabral gelijk
Valt allemaal reuze mee.

Vermeer - Mulder: Vermeer wint
v der Wiel - Leerdam: v der Wiel wint (dit seizoen niet)
Alderweireld - De Vrij: Alderweireld wint
Verthongen - Vlaar: Verthongen wint (dit seizoen gelijk)
Anita/Boilesen - Ramsteijn: Anita wint
Janssen - Clasie: Janssen wint
de Jong - Bakkal: gelijk
Eriksen - El Ahmadi: Eriksen wint (dit seizoen niet)
Sightorsson - Guidetti: gelijk
Sulejmani - Schaken: Sulejmani wint
Boerrigter - Cabral: Boerrigter wint
Zoals ik al zei, Ajax is individueel veel beter, maar als ploeg is er nog veel werk te doen.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Instelling is anders ook een kwaliteit.
Instelling is geen voetbalkwaliteit. Instelling kan iedereen krijgen, techniek niet. Ik zie Enoh niet een geweldige voetballer worden, maar ik zie wel gebeuren dat Verthongen zijn instelling verbetert (hij kan het wel, kijk maar naar de kampioenswedstrijd van vorig jaar).
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
Instelling is geen voetbalkwaliteit. Instelling kan iedereen krijgen, techniek niet.
Complete onzin.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vooral uit de kampioenswedstrijd vorig seizoen. Toen stond Verthongen op, stond de Jong op, stond Eriksen op. Dat zie je dit seizoen ook, pas als het écht moet (als we achterkomen en rood krijgen), staat bijv. Verthongen op.
Heeft niet zo zeer met het opstaan van Verthongen te maken, maar meer met Vlaar die vergat te springen. Had er natuurlijk nooit in gemogen...
stfuympos
-
- 13362 berichten
- 731 stemmen
Instelling is geen voetbalkwaliteit.
Tuurlijk wel.
Wouters, Lerby om wat voorbeelden te geven.
edit. hoewel elke prof voetballer er wel wat van heeft anders kom je er niet.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8244 stemmen
Instelling is geen voetbalkwaliteit. Instelling kan iedereen krijgen, techniek niet. Ik zie Enoh niet een geweldige voetballer worden, maar ik zie wel gebeuren dat Verthongen zijn instelling verbetert (hij kan het wel, kijk maar naar de kampioenswedstrijd van vorig jaar).
Instelling oftewel mentaliteit zit er bij de een in en bij de ander niet. Duitsers worden toch altijd geroemd om hun mentaliteit? En of dat een kwaliteit is.
Als Nederland dezelfde mentaliteit had als Duitsers waren we al 2 keer wereldkampioen wordt vaak geroepen.
Ajax staat er op het moment niet op de momenten dat het moet. Dan ben je kwalitatief niet goed genoeg. Als je het voetballend volgens jou wel bent, dan ben je het mentaal dus niet.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Vlaar ook niet, dat scheelt. De 1-1 was ook helemaal zijn schuld. Vertonghen was de 2 voorgaande seizoenen defensief prima en voetballend en opbouwend zeer goed. Komt er alleen dit seizoen even niet helemaal uit in een aantal wedstrijden. Maar om nu te roepen dat een beperkte speler als Vlaar daardoor plots beter is, kom zeg.
Niet nu, ik riep het vorig seizoen ook al. Ik meen te herinneren dat Vertonghen dramatisch speelde tegen Heerenveen en NEC uit (kan mij vergissen). Hij is opbouwend echt sterk, alleen een verdediger moet ook kunnen verdedigen en dat kan hij gewoon niet. Ik heb Vlaar altijd een redelijke verdediger gevonden, hij is sterk, niet snel, een redelijke verdediger. Beter dan Vertonghen dus die niet kan verdedigen.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Vermeer - Mulder
(Vermeer wint duidelijk. Beiden niet zo best in meevoetballer, maar Vermeer is veel constanter en is veel bepalender. Nota bene Feyenoorders kraken Mulder vaak ook af)
van der Wiel - Leerdam
(Op dit moment Leerdam, normaal natuurlijk vd Wiel, lijkt me duidelijk. De rechtsback van Oranje)
Alderweireld - De Vrij
(Alderweireld, vaak erg attent bij uitbraken en koppend ook erg sterk. De Vrij is overigens wel een enorm talentvolle speler)
Vertonghen - Vlaar
(Dit mag niet eens een discussie zijn. Vertonghen is natuurlijk op elk gebied vele malen verder, ondanks een vormdip de laatste weken.)
Anita/Boilesen - Ramsteijn
(Anita is duidelijk geen back, Boilesen moet zich eerst op langere termijn bewijzen. Ramsteijn valt me niet tegen. Gelijkspel)
Janssen - Clasie
(Lijkt me duidelijk. Als Janssen naar voren speelt is hij 1 van de beste spelers)
Siem de Jong - Bakkal
(Bakkal, ben geen fan van Siem de Jong)
Eriksen - El Ahmadi
(Geen idee waarom deze 2 samen vergeleken worden, de ene speelt controlerend, de andere op 10, maar goed. Eriksen heeft veel meer talent. Ahmadi doet het ook niet slecht. Eriksen moet maar eens aantonen echt beter te zijn. Op dit moment is hij het niet.)
Sigthorsson - Guidetti
(Haha dat hier discussie over is. Sigthorsson is enorm compleet, wint het op elk front)
Suljemani - Schaken
(Beiden wisselvallig als het weer. Beiden presteren te matig. Gelijk op dit moment, normaal zou Sulejmani beter kunnen)
Boerrigter - Cabral
(Ik zie helemaal niks in Cabral persoonlijk. Boerrigter heeft snelheid, een actie, rendement en enorm veel dreiging. Ik kies voor hem)
Het zijn wel vreemde vergelijkingen, aangezien de verkeerde spelers tegenover elkaar worden gezet op het middenveld.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ajax heeft vooral een bredere selectie
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
uit 1 wedstrijd vorig seizoen?
.
Een wedstrijd waarin iedereen zijn top bereikt is 'potentieel' . Je moet een ploeg beoordelen op wat ze wekelijks laten zien, niet op 'wat kan als iedereen goed en scherp en in vorm' en wat al niet meer is.
Moeilijk he lezen. Ik zeg toch: VOORAL uit de kampioenswedstrijd.
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Vlaar is beter dan menigeen denkt. Ik observeer 'm vaak in thuiswedstrijden en daar laat hij zijn leiderscapaciteiten wel zien. Het is alleen erg jammer dat hij te statisch is, en te traag als het aankomt op sprinten. Ook aan de bal is hij wat houterig, maar heeft een prima pass in de benen en met inzicht komt hij zelfs nog weleens een mannetje voorbij. Puur 1 tegen 1 is hij verdedigend ook vrij sterk. Veel beter worden als hij jammer genoeg niet, hoewel hij nog kan groeien in zijn leidersrol.
Puur verdedigend is Vlaar beter dan Vertonghen. Overall vind ik Vertonghen sterker (dit seizoen is Vlaar voorlopig beter). Maar Vlaar maakt ook nog teveel foutjes (zoals gisteren bij de goal van Vertonghen).
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
Als is geen criterium.
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Er zijn wat spelers geblesseerd, waardoor er al een paar reservespelers op het veld stonden.
Ik zeg niet dat de selectie van Ajax erg breed is, maar wel een stuk breder dan dan van Feyenoord (waarmee ik de vergelijking maakte).
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
@AjaxLitmanen
Ik denk dat Cabral echt veel talentvoller is dan Boerrigter. Cabral is veelste wisselvallig, als hij een constant niveau haalt kan hij echt een belangrijke speler worden voor Feyenoord. Boerrigter kan daarentegen alleen maar rennen. Zijn schoten zijn zwak en hij heeft af en toe een leuke hoge pass. Boerrigter is Wallcot in een mindere vorm. Cabral kan je meer vergelijken met een Elia.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Als is geen criterium.
Echt wel. Janssen speelt de laatste weken op een andere plek in het veld. Dus kan je hem niet meer vergelijken met Clasie. Dan moet je Janssen vergelijken met Bakkal.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Tuurlijk wel.
Wouters, Lerby om wat voorbeelden te geven.
edit. hoewel elke prof voetballer er wel wat van heeft anders kom je er niet.
Feyenoord is het ideale voorbeeld. Vorig jaar onder been was de instelling belabber, dit seizoen is hun instelling geweldig. Verklaar mij waarom El Ahmadi de afgelopen jaren heeft lopen kwakkelen, iedere Feyenoorder hier was blij toen hij naar de zandbak ging. Dit seizoen speelt hij de sterren van de hemel, waar heeft dat mee te maken? Juist, zijn instelling. En zo kan ik uren doorgaan met het opnoemen van spelers/ploegen die het opeens wél kunnen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Qua leiderscapaciteiten misschien een voorsprong op Vertonghen maar voor de rest is Vertonghen op elk vlak de betere speler natuurlijk. De goal alleen al, ja, waarom zou je meespringen
. Vlaar wordt hier wel wat overschat imho.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik zeg niet dat de selectie van Ajax erg breed is, maar wel een stuk breder dan dan van Feyenoord (waarmee ik de vergelijking maakte).
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
@AjaxLitmanen
Ik denk dat Cabral echt veel talentvoller is dan Boerrigter. Cabral is veelste wisselvallig, als hij een constant niveau haalt kan hij echt een belangrijke speler worden voor Feyenoord. Boerrigter kan daarentegen alleen maar rennen. Zijn schoten zijn zwak en hij heeft af en toe een leuke hoge pass. Boerrigter is Wallcot in een mindere vorm. Cabral kan je meer vergelijken met een Elia.
Je hebt Boerrigter echt slecht bekeken als dit je oordeel is. Boerrigter is juist een klassieke buitenspeler met snelheid, een passeeractie, een voorzet en een hard schot. Mag soms wel meer zuiver, maar dat kan hij nog wel leren. Zo'n speler is echt zeldzaam. En dat kunnen wij weten, want aan de rechterkant hebben wij Sulejmani, in alles een tegenpool van Boerrigter. Sulejmani doet als buitenspeler juist heel veel fout.
stfuympos
-
- 13362 berichten
- 731 stemmen
Verklaar mij waarom El Ahmadi de afgelopen jaren heeft lopen kwakkelen,
Geen vertrouwen en druk om bij een top club te spelen.
nee vertrouwen en de schroom van zich af laten vallen.
Nu jij weer. 
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Complete onzin. Ik gooi er nog maar een voorbeeld in. Het verschil tussen Inter onder Mourinho en Inter zonder Mourinho. De spelers gingen door het vuur voor Mourinho, ze vochten voor iedere meter. Nadat Mourinho vertrokken is, is het niet veel soeps meer. Op de een of andere manier kan Mourinho zijn spelers wel motiveren, iets wat anderen niet kunnen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
iedere Feyenoorder hier was blij toen hij naar de zandbak ging.
Ahum. Niet iedere Feyenoorder.
Nee, met het vertrouwen van de trainer.
Joy4ever
-
- 4624 berichten
- 1845 stemmen
Boerrigter kan daarentegen alleen maar rennen.

Gelul natuurlijk in dit geval, wel een leuke opmerking. Dit doet me denken aan die Tunesiër die ooit bij Ajax balde: Hatem Trabelsi. Die deed echt niks anders dan rennen. Mooie vogel.
stfuympos
-
- 13362 berichten
- 731 stemmen
Boerrigter is het enige pluspuntje bij Ajax dit seizoen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.