- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Band of Brothers
Band of Brothers
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Ach..het was niet zo heel storend, maar achteraf gezien kan ik me er wel in vinden dat iets wat toch op een bepaalde manier een stuk geschiedenis, nota bene in Europa, wil laten zien, vrijwel alleen over Amerikanen handelt, that's all.
Want laten we eerlijk zijn, het zijn wel allemaal belangrijke dingen die door de Amerikanen worden beleefd: Zij zijn de enigen die je ziet in Normandie op D-day, zij komen bij de plek waar de topNazi's zaten, zij vinden de concentratiekampen als eerste etc..
Oké, even een geschiedenislesje; de feiten:
Feit 1: De engelsen en Amerikanen zijn op aparte stranden terecht gekomen en het is dus niet gek dat je weinig engelsen tegenkomt in de aflevering over D-Day.
Feit 2: De engelsen zijn niet degene geweest die als eerste Berchtesgaden hebben weten te bereiken. Dat was, zoals is gebleken, het 101st Airborne.
Feit 3: De soldaten van het 101st Airborne hebben maar één van de vele concentratiekampen gevonden, de meeste (gelegen in Polen en voormalig DDR) zijn bevrijd door de Russen. Ook deze twee groepen zijn elkaar nooi tegengekomen.
Kortom: Als je een film maakt, gebaseerd op ware gebeurtenissen, met meer dan één boek dat de feiten ondersteunt, hoe komt het dan dat enkele recensenten daar opeens iets fouts in zien?
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Ja erg stom idd 
Nee, maar ik dacht het al... ff checken
Na wat rondgekeken te hebben, kwam ik op deze site terecht:
http://www.warfoto.com/berches...
Daar wordt beweerd dat aflevering 10 niet de werkelijkheid weergeeft, aangezien de 101st devision Hitler's Eagle's Nest helemaal niet veroverd zou hebben...
Even muggenziften: Berchtesgaden en the Eagle's Nest zijn niet hetzelfde! Het klopt dat het 101st Airbone niet de eerste waren die de stad bereikten, wel hebben zij als eerste het huis zelf bereikt. En als je de omgeving daar een beetje kent, zul je begrijpen dat dat niet echt zomaar een wandelingetje was.
kos
-
- 46692 berichten
- 8850 stemmen
Kortom: Als je een film maakt, gebaseerd op ware gebeurtenissen, met meer dan één boek dat de feiten ondersteunt, hoe komt het dan dat enkele recensenten daar opeens iets fouts in zien?
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Even muggenziften: Berchtesgaden en the Eagle's Nest zijn niet hetzelfde! Het klopt dat het 101st Airbone niet de eerste waren die de stad bereikten, wel hebben zij als eerste het huis zelf bereikt. En als je de omgeving daar een beetje kent, zul je begrijpen dat dat niet echt zomaar een wandelingetje was.
Deze zomer bij het Adlersnest geweest. En je hebt gelijk, dat is geen wandelingetje. Maar het is daarboven erg mooi, en zeker als je BOB terugkijkt herken je al die plekken in het huis zelf.
Verder is het een geweldige serie. Met school behandelden we de WOII toen sbs deze serie uitzond. De hele serie zit vol met mooie (ontroerende) momenten enbeelden. De ardennen, in nederland, het shot van de invasie met alle vliegtuigen de dag voor d-day (schitterende achtergrondmuziek), de laatste aflevering in Bayern en Oostenrijk. 5*, absoluut.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Verder is het een geweldige serie. Met school behandelden we de WOII toen sbs deze serie uitzond. De hele serie zit vol met mooie (ontroerende) momenten enbeelden. De ardennen, in nederland, het shot van de invasie met alle vliegtuigen de dag voor d-day (schitterende achtergrondmuziek), de laatste aflevering in Bayern en Oostenrijk. 5*, absoluut.
Joh, ik zou je nog zoveel meer kunnen vertellen, heb zoveel achtergrondverhalen...
Heb trouwens vorige week (18 september, bevrijdingsdag in Eindhoven) Bill Guarnere, Babe Heffron en Don Malarkey nog gezien/gesproken. En Winters is ereburger van Eindhoven gemaakt. Er was een telefonische verbinding gemaakt en aangesloten op de luidsprekers, zodat alle aanwezigen de ontroerde stem van Winters konden horen. Zo mooi.
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Joh, ik zou je nog zoveel meer kunnen vertellen, heb zoveel achtergrondverhalen...
Heb trouwens vorige week (18 september, bevrijdingsdag in Eindhoven) Bill Guarnere, Babe Heffron en Don Malarkey nog gezien/gesproken. En Winters is ereburger van Eindhoven gemaakt. Er was een telefonische verbinding gemaakt en aangesloten op de luidsprekers, zodat alle aanwezigen de ontroerde stem van Winters konden horen. Zo mooi.
leeft die winters dan nog steeds? en hoe oud is die dan wel niet inmiddels. daar had ik ook wel willen zijn dan!
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Dick Winters is nog steeds in ons midden. Hij is ruim 88 jaar. Hij heeft Parkinson en kan daarom niet goed reizen, maar zijn geest is nog vlijmscherp.
Ik heb hem via via een brief geschreven en hoewel ik 100% zeker weet dat hij die heeft gehad, is hij door zijn ziekte helaas niet meer in staat terug te schrijven.
Als je in hem zelf geïnteresseerd bent: er zijn twee biografieën over hem uitgebracht.
"The Biggest Brother"...door Larry Alexander en
"Beyond Band of Brothers" door Cole C. Kingseed i.s.m. Dick Winters.
Heb ze allebei gelezen en zijn echt de moeite waard.
Het voorwoord in het eerstgenoemde boek is trouwens geschreven door Damian Lewis.
danny4826
-
- 79 berichten
- 113 stemmen
als je hoger als een 5 kon geven had ik dat zeker gedaan!
de kracht van de serie ligt natuurlijk bij de veteranen als die het niet zo goed en precies hadden verteld, dat was ie nooit zo goed geweest. heb trouwens vandaag afgekeken voor de 2e keer en heb alleen 1 vraag: welke rangen heb je allemaal en hoe zijn die geordend?????
bij voorbaat dank
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2596 stemmen
Kan ik uit mijn hoofd doen:
Soldaat 3e Klasse
Soldaat 1e Klasse
Korporaal
Sergeant
Sergeant-Majoor
Adjudant-Onderofficier
Tweede Luitenant
Eerste Luitenant
Kapitein
Majoor
Luitenant-Kolonel
Kolonel
Brigadegeneraal
Generaal-Majoor
Luitenant-Generaal
Generaal
Zo is het bij ons Korps Mariniers. Verschilt bijna niet.
danny4826
-
- 79 berichten
- 113 stemmen
heey thanks
het was af en toe een beetje onduidelijk
ikisfilmgek
-
- 74 berichten
- 54 stemmen
Dit is gewoon DE serie. Heb hem ook gelijk gekocht toen die te koop lag in de winkel. Het acteerwerk, de omgeving, de spelers enz enz gewoon fantastisch. Het verhaal verdient bij mij gewoon de meeste punten. Vooral goed gedaan dat ze van Frankrijk, naar Belgie, in Nederland tot diep in Duitsland komen. 5 sterren krijgt die van mij.
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Dit is gewoon DE serie. Heb hem ook gelijk gekocht toen die te koop lag in de winkel. Het acteerwerk, de omgeving, de spelers enz enz gewoon fantastisch. Het verhaal verdient bij mij gewoon de meeste punten. Vooral goed gedaan dat ze van Frankrijk, naar Belgie, in Nederland tot diep in Duitsland komen. 5 sterren krijgt die van mij.
En dat de oorlog voorbij is!
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Kan ik uit mijn hoofd doen:
Soldaat 3e Klasse
Soldaat 1e Klasse
Korporaal
Sergeant
Sergeant-Majoor
Adjudant-Onderofficier
Tweede Luitenant
Eerste Luitenant
Kapitein
Majoor
Luitenant-Kolonel
Kolonel
Brigadegeneraal
Generaal-Majoor
Luitenant-Generaal
Generaal
Zo is het bij ons Korps Mariniers. Verschilt bijna niet.
en wanneer komt de Maarschalk?
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2596 stemmen
Net als de admiraal bij onze marine, bestaat de rang veldmaarschalk eigenlijk vrijwel niet. In principe komen deze rangen nog net boven de 4*generaal. Niet in elk land bestaat deze rang, maar hier betekent het dat iemand aangewezen wordt voor die rang ten tijde van oorlog, anders niet. De rang van maarschalk bestaat niet meer in ons leger, maar onze admiraal zou naar alle waarschijnlijkheid Willem Alexander zijn, mochten wij in oorlog komen. De maarschalk bestaat ook nog maar in enkele landen.
Mr. Orange
-
- 21 berichten
- 14 stemmen
De beste serie die ik ooit heb gezien.
de sfeer is heel realistisch. alles is heel realistisch, niet is echt over de top.
en de vrij onbekende cast doet het ook geweldig, zeker Damian Lewis als Winters, en David Schwimmer speelt ook prima als Sobel
Mr. Orange
-
- 21 berichten
- 14 stemmen
The Breaking Point vind ik persoonlijk de beste aflevering
M.ike
-
- 325 berichten
- 107 stemmen
Geweldige serie! Toen ik 12 was keken ik en me vader elke zondag een film van de serie.Toen was ik 12 en vond hem toen nog wat eng/goor.Maar heb laatst delen van de serie herbekeken en vond die nog steeds super! 4*
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
De beste serie die ik ooit heb gezien.
de sfeer is heel realistisch. alles is heel realistisch, niet is echt over de top.
en de vrij onbekende cast doet het ook geweldig, zeker Damian Lewis als Winters, en David Schwimmer speelt ook prima als Sobel
Ik denk zelfs dat als de cast uit bekenden had bestaan, de serie daar alleen maar onder zou hebben geleden. De veteranen hebben trouwens zelf inspraak gehad bij de casting.
Ronnievb
-
- 602 berichten
- 683 stemmen
Nooit aan begonnen omdat ik bang was dat ik de enige zou zijn die hier niet compleet lyrisch over zou zijn. Wel, dat is een meevaller, dat is één ding wat zeker is. Hoewel ik mijn twijfels had tot de 6de aflevering, tot dan toe vond ik 1 het vermakelijkste, maar daarna was ik om! nergens wordt de camera voor weggedraait, nergens wordt geprobeert de tranen uit je te trekken, nergens wordt de dramatiek uit de acteurs getrokken alsof het een stel mentale wrakken zijn, en toch leef je zo intens mee met die jongens. De humor, de gevechten, de meevallers, de tegenvallers, de in-your-face scenes, alles draagt mee in de climax van de laatste afleveringen, wat op zich niet eens een echte climax te noemen valt. Heel aflevering negen en tien heb ik met zulke grote ogen gekeken om alles op te nemen dat ik meteen daarna besloten heb ze nog eens te kijken. Wow, dit is wat ik wil zien in een oorlogsfilm!
4,5 voor nu, voor de mindere afleveringen die me af en toe wel even naar de klok deden kijken.
Koekkoek
-
- 26 berichten
- 95 stemmen
Laatst heb ik mijzelf overgehaald om alle delen van band of brothers te kijken, en wat een top film! Misschien wel de beste WOII film ooit! Niet alle delen vind ik even goed, maar er zit wel spanning in, en dat maak ik niet vaak mee met WOII films.. Erg leuke film (serie), ik heb me hiernaar vermakelijk gekeken! Absoluut een topper! Voor mij echt een dikke 4,5*!
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Leuk? Vermakelijk?
Ben blij voor je dat je de serie zo hoog waardeert, maar vind de keuze voor woorden als "leuk" en "vermakelijk" niet echt heel passend bij het thema...
Ronnievb
-
- 602 berichten
- 683 stemmen
Nou, dat is niet helemaal waar Comanchero. Er zit zeker wel (lichte) humor in en niet alles is even zwaarmoedig, dat wordt veel meer naar het einde toe. maar goed, om de totale serie als "leuk" te omschrijven is niet echt gepast,nee, maar de themas zijn niet alleen dood en verderf.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Gelukkig niet, nee. Maar al heeft de serie echt wel wat lichtere momenten, "Leuk" en "vermakelijk" zouden mijn steekwoorden niet zijn.
Al begreep ik wel hoe het bedoeld was, hoor.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5745 stemmen
Net deel 1 met veel klokkijken afgezien. Ik hoop dat dit een inleiding was, want echt goed was het niet. Kan iemand me zeggen of het niveau stijgt, voordat ik me weer waag aan nog een deel?
kos
-
- 46692 berichten
- 8850 stemmen
Wordt wel beter, het eerste deel is inderdaad niet echt een briljante inleiding.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2596 stemmen
Maar wel een essentieel deel. (heb er overigens niet veel op aan te merken)
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Zie het als de opening van Saving Private Ryan... die was ook niet bijzonder.