• 15.760 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.094 acteurs
  • 199.020 gebruikers
  • 9.372.704 stemmen

Band of Brothers

zoeken in:

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ik vind dit helemaal niet pro-Amerikaans. Het is niet dat er in zo veel mogelijk shots de Amerikaanse vlag voorbij komt. Je ziet wat de oorlog met de soldaten doet. Het is toevallig een Amerikaanse serie en daarom worden er Amerikaanse soldaten gevolgd.

Maar je ziet de overwinningen, maar ook de verliezen die ze lijden en de erbarmelijke omstandigheden die ze hebben moeten doorstaan.

Dit is zeker geen propaganda. Het is meer een realitycheck dat zo'n oorlog nooit meer mag gebeuren.

Muja

• 56 berichten
  • 58 stemmen

AHWA schreef:

Ik vind dit helemaal niet pro-Amerikaans. Het is niet dat er in zo veel mogelijk shots de Amerikaanse vlag voorbij komt. Je ziet wat de oorlog met de soldaten doet. Het is toevallig een Amerikaanse serie en daarom worden er Amerikaanse soldaten gevolgd.

Maar je ziet de overwinningen, maar ook de verliezen die ze lijden en de erbarmelijke omstandigheden die ze hebben moeten doorstaan.

Dit is zeker geen propaganda. Het is meer een realitycheck dat zo'n oorlog nooit meer mag gebeuren.

Aan de ene kant moet ik je gelijk geven, maar aan de andere kant denk ik ook van, het was niet alleen voor de Amerikanen een verschrikkelijke oorlog, ook voor de Duitsers/Fransen/Russen/Canadezen, en altijd moeten de Amerikanen hier heel erg uit springen en reken maar dat ze daar blij mee zijn... Ik heb wel eens ruzie gemaakt met een Amerikaan en weetje wat ze dan zeggen..? " SHUT THE F*CK UP WE SAVED YOUR ASS IN WW2 " dan denk ik echt van * pfff *...

S.Y

kos

• 46690 berichten
  • 8847 stemmen

AHWA schreef:

I Het is toevallig een Amerikaanse serie en daarom worden er Amerikaanse soldaten gevolgd.

Toch vind ik dat ook wel een beetje een zwaktebod hoor.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Oke. Het boek ging toch ook over Amerikaanse soldaten?

Aan de andere kant lijkt het me niet verstandig om als Amerikaanse filmmakers een fillm te gaan maken over hoe zwaar een ander land het in de oorlog wel niet had. Alsof zij weten hoe zwaar dat land het had, snap je?

Muja

• 56 berichten
  • 58 stemmen

AHWA schreef:

Oke. Het boek ging toch ook over Amerikaanse soldaten?

Aan de andere kant lijkt het me niet verstandig om als Amerikaanse filmmakers een fillm te gaan maken over hoe zwaar een ander land het in de oorlog wel niet had. Alsof zij weten hoe zwaar dat land het had, snap je?

Hahahaha ja ik begrijp wat je bedoelt man ... Ik heb nooit gezegd dat hij slecht was of wat dan ook, integendeel ik heb vaak op het puntje van mn stoel gezeten en genoten van wat ik te zien kreeg... Maar ik begrijp je..!

S.Y

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Ook in aanvulling op mijn vorige nogal korte statement .

het was niet alleen voor de Amerikanen een verschrikkelijke oorlog, ook voor de Duitsers/Fransen/Russen/Canadezen

Het komt in de serie ook erg goed naar voren dat het voor de Duitsers geen pretje was. Ik weet niet meer of het in de serie zat maar in het boek hebben ze het erover dat ze met veel van die jongens gewoon goede vrienden zouden kunnen zijn in vredestijd. Ook in Why We Fight zie je wat de oorlog met de mensen in dat stadje heeft gedaan. De Duitsers worden hier voorgesteld als echte mensen en niet als het as van het kwaad.

Snap die kritiek ook echt niet dat het erg is dat deze serie alleen de Amerikanen volgt. Heb diezelfde kritiek nooit bij Das Boot gelezen. Ook bij Saving Private Ryan lees ik dat terug, totale onzin wat mij betreft want ook in die film worden de Duitsers niet als beesten afgeschilderd.

kos

• 46690 berichten
  • 8847 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik weet niet meer of het in de serie zat maar in het boek hebben ze het erover dat ze met veel van die jongens gewoon goede vrienden zouden kunnen zijn in vredestijd.

Jawel, dat zit zeker in de serie.

Snap die kritiek ook echt niet dat het erg is dat deze serie alleen de Amerikanen volgt. Heb diezelfde kritiek nooit bij Das Boot gelezen. Ook bij Saving Private Ryan lees ik dat terug, totale onzin wat mij betreft want ook in die film worden de Duitsers niet als beesten afgeschilderd.

Het gaat er niet om dat de Duitsers als beesten worden afgeschilderd, maar dat de hele bevrijding wel heel erg aan de Amerikanen wordt opgedragen. Ik meen me zelfs kritiek op de serie te herinneren van bepaalde frontlinies en vuurgevechten in de serie op plekken waar de Amerikanen heel erg in de minderheid waren t.o.v. Canadezen en Engelsen bvb.

daar wordt allemaal totaal niet over gerept in de serie. Je ziet hen gewoon steeds verder opschuiven naar Duitsland alsof zij het allemaal bewerkstelligen.

Muja

• 56 berichten
  • 58 stemmen

kos schreef:

(quote)
Jawel, dat zit zeker in de serie.

(quote)
Het gaat er niet om dat de Duitsers als beesten worden afgeschilderd, maar dat de hele bevrijding wel heel erg aan de Amerikanen wordt opgedragen. Ik meen me zelfs kritiek op de serie te herinneren van bepaalde frontlinies en vuurgevechten in de serie op plekken waar de Amerikanen heel erg in de minderheid waren t.o.v. Canadezen en Engelsen bvb.

daar wordt allemaal totaal niet over gerept in de serie. Je ziet hen gewoon steeds verder opschuiven naar Duitsland alsof zij het allemaal bewerkstelligen.

Prachtig gezegd ...

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Men volgt nu eenmaal de Easy Company van het Amerikaanse leger...

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Ambrose heeft ook de ervaringen van de mensen in E Company opgetekend en wil er ook helemaal geen geschiedenisles van maken maar de oorlog laten zien door de ogen van de soldaten. Die beleving zal voor Canadezen, Engelsen of Duitsers niet veel anders zijn geweest.

Overigens apart dat het zo hebt ervaren, kos, heb er geen moment bij stilgestaan dat ze zoiets willen laten zien.

kos

• 46690 berichten
  • 8847 stemmen

Ach..het was niet zo heel storend, maar achteraf gezien kan ik me er wel in vinden dat iets wat toch op een bepaalde manier een stuk geschiedenis, nota bene in Europa, wil laten zien, vrijwel alleen over Amerikanen handelt, that's all.

Want laten we eerlijk zijn, het zijn wel allemaal belangrijke dingen die door de Amerikanen worden beleefd: Zij zijn de enigen die je ziet in Normandie op D-day, zij komen bij de plek waar de topNazi's zaten, zij vinden de concentratiekampen als eerste etc..

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Natuurlijk, maar dat is toch volkomen logisch? Ambrose heeft voor zijn boek de soldaten van E Company geinterviewd, allemaal Amerikanen. Als je daar een serie van maakt krijg je een eenzijdig beeld van de oorlog, ik kan daar onmogelijk kritiek op hebben omdat het helemaal de bedoeling is.

Ik vind het zoiets als A Simple Plan verwijten dat de film niet komisch is.

gotti

• 14075 berichten
  • 5885 stemmen

Tuurlijk is dit je reinste propaganda. Het is wellicht geen schoolvoorbeeld, maar toen ik het zag was het écht overduidelijk.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Ja joh, en Das Boot is propaganda voor de Duitse Marine .

gotti

• 14075 berichten
  • 5885 stemmen

Kom nou man. Wil je nou werkelijk beweren dat Band of Brothers een sterk beeld geeft van hoe de oorlog nou werkelijk was. Het is gemaakt van, door en met Amerikanen, een, naar het schijnt, nogal patriotistisch volkje.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Ik geloof dat Ambrose de verhalen van de soldaten in E Company naar alle eerlijkheid heeft opgetekend en dat de soldaten van E Company naar alle eerlijkheid hun verhalen aan hem verteld hebben. Natuurlijk is het een en ander aangedikt en niet alles zal zo precies hebben plaatsgevonden maar om te zeggen dat dit pure propaganda is vind ik nogal een belediging aan het adres van die veteranen.

Ik denk niet dat er een andere film/serie is die een beter beeld geeft van WO II. Dat dit propaganda is is wat mij betreft complete onzin.

Bas17

• 986 berichten
  • 1010 stemmen

gotti schreef:

Kom nou man. Wil je nou werkelijk beweren dat Band of Brothers een sterk beeld geeft van hoe de oorlog nou werkelijk was. Het is gemaakt van, door en met Amerikanen, een, naar het schijnt, nogal patriotistisch volkje.

Mee eens, en Das Boot heeft toch een HELE andere insteek.

Dit is gewoon gemaakt door patriotten, en heb ik duidelijk gemerkt (was eigenlijk al te zien op de tin box dat het een en ander aangedikt zal worden) en dat stoorde me toch de gehele film. Dit is echt geen sterk beeld van de oorlog denk ik (mja, ben er niet bijgeweest).

En een belediging voor de veteranen zal dit niet zijn, vind ik nergens op slaan, het is een film.. en dat wil niet zeggen dat ik hun werk in wo 2 niet respecteer als ik de film niet sterk vind (of propaganda vind) , dus dat verband zie ik absoluut niet.

andy1980

• 129 berichten
  • 146 stemmen

wat een serie, heb deze al lang op dvd, super gewoon

Een van de beste film/miniserie die ik ooit heb gezien.

Bijna afleveringen zijn goed.

4,5*

partyboy

• 5 berichten
  • 81 stemmen

een erg goede serie die ik thuis al 4x gezien heb... je krijgt een realistisch beeld over de oorlog en men laat ook de menselijke kant van de oorlog zien. erg goed 5* !!

asheng

• 140 berichten
  • 158 stemmen

ja van mij ook een 5. de beste serie die ik ken. is ook de enige die ik in me leven in zijn geheel had gekeken...is ook niet moeilijk met maar 10 eps hahaha. je krijgt idd eenr ealisitsch beeld over de oorlog. de menselijke kant van beide kanten, burgers en slachtoffers. ik denk zeker niet proamerikaans...anders zouden ze niet 1 van hun bevelhebbers afschilderen als een mislukking, of een van de amerikanen de krijgsgevangenen dood laten schieten. ook wreedheden vanuit de amerikaanse kant werden getoond.

ChielB

• 167 berichten
  • 213 stemmen

Sublieme mini-serie.

Alle facetten van WO II komen langs, zij het soms met een heel licht Amerikaanse tint. Echter nooit overdreven/storend.

Blijft prachtig om de afleveringen opnieuw te kijken.....

luuk1988

• 329 berichten
  • 444 stemmen

band of brothers schetst in 600 minuten een supergoed beeld van wat er gebeurde in deze oorlog erg vermakelijk en mooie serie, goeie acteurs mooi camera werk en ook goed in beeld gebracht dat deze soldaten (amerikaans of duits) ook maar mensen waren .. leuk dat er ook nog nederlands in word gesproken en je de nederlandse acteurs ook zag in deze film!

4.5 ster

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Ongelooflijke mooie film die zijn 5* dubbel en dwars verdiend.

Sterk en superieur acteerwerk met een geweldig realistisch uitgewerkt slagveld op de achtergrond.

De details zijn gewoon zo goed uitgewerkt en dat geeft een zeer positieve draai aan deze film.

Tegen de tijd dat we bij " why we fight " zijn aangekomen voel je echt mee met de acteurs.

Dit is pas de 2e film die 5* sterren heeft gekregen van mij want hij is gewoon superieur op zijn genre.

Hulde

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Discussie over toevoegbeleid svp in het forum. Berichten verwijderd.

nickdeleuw

• 65 berichten
  • 0 stemmen

vandaag weer een keer gekeken joh, echt een bere vette film joh! duidelijk nummer 1 in mn top 10. aflevering why we fight werden we toch wel weer wat emotioneel heeeeeel erg goeed!

sekiaku

• 70 berichten
  • 0 stemmen

een van de betere miniseries die ik heb gezien.

Sl0ppetje

• 32 berichten
  • 25 stemmen

dit is 1 van de mooist verfilmde oorlogfilm (of serie) die er is, heb echt met verbazing hiernaar zitten kijken

5 sterren*

HALLOWEEN

• 179 berichten
  • 149 stemmen

het is gewoo neen goeie film echt geweldig geacteerd met, ja ook de nederlandse acteur Jack Wouterse, uit Vet Hard, die een kleine bijrol mog leveren aan de serie bij de slag om Eindhoven en Arnhem.

5 sterren is deze film zeker weten waard.

Eigenlijk een film/serie die gewoon in de top 250 hoord van beste films.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Als deze in de toplijsten kwam dan was het vaarwel met The godfather en Pulp fiction.

Deze zou met 4.44* ver boven de rest staan.

En daar is niks mis mee want het is een gvd mooie mini-serie.

Staat niet voor niets op nmr 4 in mijn top 10

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.