- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Band of Brothers
Band of Brothers
ikisfilmgek
-
- 74 berichten
- 54 stemmen
Ook in aanvulling op mijn vorige nogal korte statement
.
Het komt in de serie ook erg goed naar voren dat het voor de Duitsers geen pretje was. Ik weet niet meer of het in de serie zat maar in het boek hebben ze het erover dat ze met veel van die jongens gewoon goede vrienden zouden kunnen zijn in vredestijd. Ook in Why We Fight zie je wat de oorlog met de mensen in dat stadje heeft gedaan. De Duitsers worden hier voorgesteld als echte mensen en niet als het as van het kwaad.
Snap die kritiek ook echt niet dat het erg is dat deze serie alleen de Amerikanen volgt. Heb diezelfde kritiek nooit bij Das Boot gelezen. Ook bij Saving Private Ryan lees ik dat terug, totale onzin wat mij betreft want ook in die film worden de Duitsers niet als beesten afgeschilderd.
Dat is inderdaad zo dat de Duitsers het ook geen pretje vonden. Of beter gezegd als ze weigerde werden ze doodgeschoten en hun familie erbij. Dus dat mensen soms nog steeds kijken van: De Duitsers waren slecht. Nee dat was Hitler + wat volgelingen + hoeveelheid (waffen) SS. De rest van de Wehrmacht moest wel want anders hadden ze een enorm probleem.
spelllllll
-
- 7 berichten
- 97 stemmen
Zoals hierboven beschreven, Duitse, Oostenrijkse, Joegoslavische, Italiaanse en andere 'vijanden' vochten ook gewoon tegen hun vijand, dit werd erin gedramd. Die jongens komen uit de generatie dat hun vaders en moeders in de eerste wereldoorlog het zo moeilijk hebben gehad, die werden als het ware opgevoed onder het extreem nationalisme. Zij wisten niet beter dan dat die jongens aan de overkant duivels waren. Deze film, mijn persoonijke nummer 1, verfilmt dat heel goed, als de Duitse soldaten een Amerikaans pakje aan hadden, dan kon je het verschil niet zien. Kijk naar: ''The breaking point.''
prospero
-
- 57 berichten
- 101 stemmen
Mensen, ik krijg al tranen in mijn ogen en een brok in me keel zodra ik de openingstune hoor. Ik heb de serie nu 2x gezien en de 2e keer maakte hij nog zoveel meer indruk op me. Het vervult me met een diep respect voor de mannen die in Europa voor ons gevochten hebben in de 2e WO. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het een geweldige serie vind, tot in de puntjes uitgewerkt zoals we dat gewend zijn van Spielberg. Ik kijk dan ook zeker uit naar "The flags of our Fathers", de opvolger van BoB die zich in de Pacific afspeelt. Lekker wegkruipen tegen in een kussen op de bank en mezelf laten overspoelen met indrukwekkende beelden en emoties. Dit is televisie op zijn best!!!
Bij gebrek aan de mogelijkheid voor een hoger cijfer, een dikke vette 5*.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Een 5* inderdaad.
Deze staat op een vaste 4e plek in m'n top 10.
Prachtig..... 
Yuma Q.
-
- 237 berichten
- 481 stemmen
Hmm... Klinkt heel erg als een overgedramatiseerde zeikfilm. Die titel ookal... bleh!
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen
Het is geen film, het is een mini serie. Niets is overgedramatiseerd. Wil je weten hoe WO II was, bekijk dit.
Yuma Q.
-
- 237 berichten
- 481 stemmen
Het is geen film, het is een mini serie. Niets is overgedramatiseerd. Wil je weten hoe WO II was, bekijk dit.
Jij denkt dat een mislukte hollywoodfilm is 'hoe de oorlog was'. Sorry dat ik hierom moet lachen, maar hoe moet ik dit in vredesnaam serieus nemen?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen
Je weet dat deze SERIE gebaseerd is op het gelijknamige boek van Stephen Ambrose die daarvoor tig soldaten van Easy Company heeft geinterviewd?
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Deze serie, 10 delen, meer dan 6 uur !!!, is wel de best gemaakt ooit, die handeld over dit onderwerp. De bevrijding van Europa. En een pluim voor beide producers, Tom Hanks & Steven Spielberg. Want deze serie is wat elke film zou moeten zijn over deze materie. Goed gemaakt en vooral, naar waarheid. Geen liefdesverhaaltje erin verwerkt, zoals in vele Amerikaanse films (Zie: "Pearl Harbor" en vele andere), want daar was geen tijd voor in een oorlog.
Hier zie je de keiharde werkelijkheid.. de harde strijd op het veld, in de steden, in de lucht... er wordt letterlijk alles getoond... de verminkte gewonden, de gesneuvelden, en dit allemaal zonder franjes... het lijkt wel net echt.. alsook de decors, het is echt grandioos wat men hier ziet.. steden als Eindhoven, Bastogne, enzovoort.. men ziet ze letterlijk in puin geschoten... de sfeer in de bossen in de Ardennen is beklemmend, je zit er middenin.. en ook hier wordt duidelijk getoond wat het moet geweest zijn om in zulk een hel te overleven.. zelfs zij, die het overleefden, zijn voor hun leven getekend. Ook de requisieten zijn origineel, wapens, tanks, vliegtuigen... het is echt ongelooflijk hoe men al die dingen heeft weten te bemachtigen. En natuurlijk zijn ook de locaties echt.. Londen, Parijs, Eindhoven, Bastogne, de Ardense Bossen, Landsberg, Bergtesgaden, Oostenrijk.... De serie speelt zich af, beginnend een paar jaar voor "D-Day" bij de trainingen van de rekruten van Easy-Company, over de landing in Normandië zelf, Operatie Marked Garden (Mislukte Landing in Nederland - Zie: "A Brdige Too Far"), Het Von Rundstedt Offensief in de Ardennen (zie: "Battle Of The Bulge"), de bevrijding van de concentratiekampen, en de verbijstering die er ontstaat wanneer men de gruwelen van het nazisme ziet de in de kampen werden toegepast. De film eindigt met de bezetting van Bergtesgaden, het hoofdkwartier van het nazisme en Hitler's buitenverblijf 'Het Adelaarsnest'. Waarna men het einde van de oorlog afwacht als bezettingsmacht in Oostenrijk.
De acteurs in deze film zijn vrijwel allemaal onbekend, en wellicht is dat ten goede gekomen van de film, want niemand moet naar dit document gaan kijken met een bepaalde 'ster' in zijn hoofd. Het verhaal van de echte soldaten primeert hier. En deze echte mannen van Easy-Company (althans, zij die het overleefden), komen in elke aflevering even aan het woord, in het begin... en in de laatste aflevering mogen zijn, terecht, ook het laatste woord hebben.
Dit is dus werkelijk een uniek gemaakte serie, die menigeen die het gezien heeft, lang in het geheugen gegrift zal blijven.
Een aanrader van formaat dus !!! En meer waard dan 5 sterren...
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Hmm... Klinkt heel erg als een overgedramatiseerde zeikfilm. Die titel ookal... bleh!
Kijk eerst ff de serie voordat je onzinnige reacties plaats.
Afzeiken kan altijd nog maar doe dat wel repressief.
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Heerlijke film/ mini serie.
Hoe ze het boek verfilmd hebben is meesterlijk. Een van de weinige keren dat de film(s) beter is dan het boek.
Vaak wordt deel een genoemd als saai, maar ik vond die toch erg vermakelijk. Zelf tijdje in het leger gezeten, dus die trainingen kwamen me herkenbaar voor (zij het met andere wapens en uitrusting..).
Vooral deel 2 vond ik heel erg goed. De eerste parachutedropping in Normandie, en vervolgens het aanvallen van de loopgraven met kanonnen die het strand beschieten. Heel mooi gefilmd op momenten die de beklemmende sfeer goed weergeven.
Zeker beste verfilming over W.O. 2!
Dikke *****
Jasp
-
- 20 berichten
- 128 stemmen
Wat moet ik hier nog over zeggen?
Wat mij betreft het beste wat er ooit op film is vastgelegd.
Heb nu de complete serie misschien wel 7x gezien, maar hij verveelt nooit. Schitterend!
5*
Dead01
-
- 1167 berichten
- 1976 stemmen
Heerlijke film/ mini serie.
Hoe ze het boek verfilmd hebben is meesterlijk. Een van de weinige keren dat de film(s) beter is dan het boek.
Vaak wordt deel een genoemd als saai, maar ik vond die toch erg vermakelijk. Zelf tijdje in het leger gezeten, dus die trainingen kwamen me herkenbaar voor (zij het met andere wapens en uitrusting..).
Heb nog maar enkel de eerste aflevering gezien en vond die al zeer goed,vond het intressant en zeer goed gedaan,moet wel nog al de rest geven daarmee dat ik daar nog niks op ga zeggen maar als je al zegt beter als het boek,dat hoor je echt bijna nooit,ben benieuwd naar de rest.
Dick Winters
-
- 8 berichten
- 7 stemmen
Ik heb maar 1 ding te zeggen; Waarom staat deze meesterlijke film niet in de top? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Echt zeer mooi gemaakt. De Special Effects zijn ook een 10 waard. Dit is eindelijk een film die niet alleen maar over hersenloos anderen doodschieten gaat. Ze tonen ook hoe de soldaten zich voelden in de Tweede Wereldoorlog.
Ik heb elk deel in ieder geval al 2 keer gezien, en het zal me voorlopig nog lang niet gaan vervelen!
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
De serie staat niet in de top 250, omdat het een miniserie is.
animalkrullie
-
- 546 berichten
- 658 stemmen
Zeer mooie, goede en realistische serie over WO2.
Krachtig acteerwerk van toen nog onbekende acteurs.
4,5*
Diffel Naffel
-
- 45 berichten
- 35 stemmen
Geweldig, kan hier niets op aanmerken. Deze serie houdt je tot de laatste aflevering stevig in z'n greep. De soldaten worden bekenden van je.
Leuk om af en toe wat acteurs uit BoB in (voornamelijk Engelse) series tegen te komen.
Robbertvs
-
- 2 berichten
- 29 stemmen
Had het gevoel alsof ik zelf in de 2e WO mee heb gevochten na het zien van alle delen....
Een van de beste 'films' die ik ooit gezien heb!

pjutter
-
- 598 berichten
- 3306 stemmen
mmmmmmmmmmm
waarom staat deze (nog) niet in de toplijst?
4,45 *
508 stemmen
pjutter
-
- 598 berichten
- 3306 stemmen
okee, dus Colditz komt er ook niet in,,
best wel een stomme regel eigenlijk.
maar aan de andere kant,,,
dan had Band of Brothers op nr 1 gestaan,
~Burner~
-
- 95 berichten
- 204 stemmen
Al een tijdje geleden gezien, maar ik kijk hem toch iedere keer weer. dit is zo'n vreselijke goede film!!! Hij krijgt van mij als enige 5 sterren!
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Het is een miniserie Bas
En knap dat je telkens 600 minuten vrij kan maken, of kijk je dan delen?
JorritS
-
- 271 berichten
- 673 stemmen
Er moet maar een toplijst voor miniseries komen.
Deze verdient gewoon een eervolle vermelding! Mijn enige 5* ooit uitgedeeld is voor Band of Brothers.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Ben laatst weer eens begonnen. Inmiddels bij episode 4 aangekomen en ik ben alweer overtuigd, van 4,5 naar 5 maar weer... (ik vraag me überhaupt af waarom ik er 4,5 van had gemaakt
)
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
Ik heb de eerste drie afleveringen gezien, en ik vind het tot nu toe echt wel niet het spectaculaire gemiddelde waard. Deze heeft gewoon dat hoog gemiddelde omdat het zo lang duurt. Iedereen wordt daar een beetje door geintimideerd, denk ik.
Ik vind het alleszins niet slecht, maar ik heb veel betere oorlogsfilms gezien.
Tot nu toe mijn stemmen:
1:4*
2:3*
3:3.5*
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geintimideerd is misschien niet het juiste woord, het is wel zo dat alleen mensen die het aanspreekt de lange zit er voor over hebben. iedereen die dit waarschijnlijk niet aanspreekt gaat er geen 10uur voor zitten...
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Hollywood de 2e wereld oorlog altijd veel te clean en heroisch neerzet.
Hoezo? Omdat ik bij Russische films over dit onderwerp (Idi I Smotri & Siberiade) de horror, de modder en de verrotting 100 keer sterker voel en me veel ongepolijster, rauwer en echter over komen... Ook Der Untergang doet het al een stuk beter op dat gebied.
Ook het feit dat ik Saving Private Ryan een saaie prul vind maakt dat ik geen interesse in deze serie heb.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen
Je kan van SPR veel zeggen maar dat die film clean is? Nou, nee. Ook hier niet het geval.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Afgezien van de eerste 20 minuten is de hoofdmoot braaf geleuter door een groepje op etnische afkomst geselecteerde Amerikanen...en leg het maar eens naast een Russische oorlogsfilm en je zult zien wat ik bedoel.