Doragon Bôru Z 3: Chikyû Marugoto chô Kessen (1990)

Alternatieve titels: Dragon Ball Z 3: The Tree of Might | Dragon Ball Z: The Super Battle in the World | ドラゴンボールZ 地球まるごと超決戦

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Daisuke Nishio
met de stemmen van Masako Nozawa, Tôru Furuya en Hirotaka Suzuoki

Turles, de slechte Saiyan broer van Goku, heeft de aarde nodig om de "Tree of Might" te laten groeien. Hij en zijn mannen planten het zaadje, omdat de persoon die het fruit van de boom eet een gigantische verhoging van zijn power-level krijgt. Turles heeft ook interesse in Gohan, die in potentie de sterkste Saiyajin is. Met zijn volgelingen verslaat Turles de Z-vechters, inclusief Goku, maar Goku heeft nog een aantal verrassingen.

avatar van bioscoopzaal
Stinissen, vijf sterren? Verklaar u nader!

Ik gok op een proteststem

avatar van bioscoopzaal
Ik zie dat ook Dragon Ball Z: The Movie - Dead Zone vijf sterren krijgt, dus misschien zit er meer achter.

avatar van Locutus
Het einde was (weer) zeer stom. Zoals vaker bij DBZ films.

film_kaza
ik vond het wel een leuk deel.

3,5 sterren

film_kaza
deze film heeft nog wel opera zang erin, past niet bij een dbz film

film_kaza

Shit te laat, het filmpje is weg.

Laatst de film herkeken samen met alle andere DBZ films die ik zag.

Wat er precies gebeurde met de broers van Goku was mij niet duidelijk. Turles was niet zo'n grootse vijand behalve dat hij Gohan in een aap veranderde en de boom gebruikte..

Wat leuk is aan de film is dat personage's als Tien, Yamacha en Choutzu (typ ik het goed?) er in voorkomen. Dit moet dus gebeuren voordat Raditz kwam, maar dat komt niet overheen met Goku's aanvallen en level.

Het einde blijft altijd cliché maar verklaarbaar. Want als het zou zijn dat Goku uit het niets enorme kracht kreeg dan zal het ps echt slecht zijn.
DBZ blijft leuk en is eigenlijk 1 van de beste series die ik ken. Jammer zijn de films + 2 games alles wat ik nog van DBZ heb.

3 sterren.

avatar van jumpstylemovie
Dit is niet zo'n goed deel.
Maar hij heeft wel weer een indrukwekkend verhaal.
3.0***

avatar van tommykonijn
Ik heb nooit zo van DBZ gehouden, ook dit deel wist me weer opnieuw zelden te boeien. Van Pokémon ben ik ook geen fan, maar als ik nog zou moeten kiezen tussen dit en Pokémon dan zou ik de laatste kiezen.

avatar van dvd-me
Ik vind als DBZ fa dit een goede film.
Het sprak mij wel aan, veel actie, wereld redden en weer niks doen Typisch dragon ball z

Nomak
Tegenvallende Dragon Ball Z film. Er is weinig mis met het verhaal, maar er ontbreekt een echte slechterik. Turles is gewoon niet indrukwekkend genoeg om de film naar het niveau van de overige films te tillen. Laat staan het niveau van de serie.
Ondanks dat blijft het toch altijd leuk om onze helden de Aarde te zien verdedigen tegen de boze en vernielzuchtige indringers.

avatar van DeCol
Wederom redden de Z fighters de wereld en het was leuk dat de groep is uitgebreid met Yamcha, Tien en Chiaotzu. Verhaaltje was goed, actie wel wat minder dan in de vorige film, maar nog steeds in orde en de bad-guy viel een beetje tegen. Zoals Nomak zegt, Turles komt niet dreigend genoeg over. Zonder de vrucht was hij vrij weinig geweest.

avatar van Ajax&Litmanen1
Matig. Turles is een onzinnige vijand, zijn handlangers zijn nog suffer. En dan is de film eigenlijk al weinig waard, ondanks dat de gebruikers Z-fighters wel weer prima zijn. Ook wel weer mooi om Gohan te zien transformeren tot Saiyan-aap. Maar het Tree of Might verhaal weet gewoon nauwelijks te boeien. Ik vraag me overigens ook wel of deze film wel chronologisch bij de serie past. Dit moet zo voor de Saiyan landing van Radditz, Vegeta en Nappa zijn geweest. Maar Gohan en Goku zijn in deze film wel erg sterk voor die fase. Nouja, het maakt ook weinig uit.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik vraag me overigens ook wel of deze film wel chronologisch bij de serie past. Dit moet zo voor de Saiyan landing van Radditz, Vegeta en Nappa zijn geweest. Maar Gohan en Goku zijn in deze film wel erg sterk voor die fase. .

Lijkt me dat het na het hele Vegeta stuk is. Gohan kent Piccolo al, de power-levels, iedereen kent saiyans, Goku kent kaioken, spirit bomb en King Kai, en de naam van Frieza valt.

avatar van mjk87
Opvallend veel beelden uit deze film herkende ik vanuit de begingeneriek in de serie. Verder totaal onzinnige en nutteloze film. Eer je denkt dat het verhaal begint is het reeds klaar - het is een stukje opbouw en vervolgens één wat langer gevecht- en op veel punten schiet dit tekort. Gevechten zijn niet spannend, script niet grappig en je vraagt je als kenner van de serie constant af waar Vegeta toch is of wanneer Goku nu eens zijn gele haren toont; oftewel, dit lijkt niet echt binnen de serie thuis.
De animatie was dan wel mooi, zeker aan de achtergronden is duidelijk meer tijd en aandacht besteed met kleurrijke en volle palletten. Ook de personen vertonen net wat meer schaduw en lijntjes, net wat meer krasjes na een gevecht. Verder vooral overslaan deze. 1,5*.

Goto
Dit is nog voor de Frieza saga, Goku is dus nog geen Super-Saiyan en Vegeta is zijn wonden nog aan het likken.

avatar van mjk87
Dat kan niet, want direct nadat de Saiyans waren verslagen zijn Krillin en Gohan richting Namek vertrokken, even later gevolgd door Goku (immers, nog helende van het gevecht met Vegeta). 20x Kai-o-Ken kon hij ook vanaf toen pas in dat ruimteschip. De hele nameksaga en freeza-saga lopen daar in eenmaal door. En waren Tien en Piccolo niet allemaal dood (waarvoor men naar Namek ging, om Piccolo weer levend te wensen?)

Goto
Maar Frieza wordt wel genoemd, dat zelfs hij hen niet kan stoppen. Dus dan was hij nog in leven.
Pff, de films en serie lopen niet echt overeen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Chronologisch klopt deze film ook niet. Alleen is het wel ruim voordat Goku een Super Saiyan werd @ mjk87.

avatar van mjk87
Kortom, er klopt gewoon geen ene reet van. Maar goed, ik zal daar een film an sich niet op beoordelen. Maarja, Goku kon Kai-o-ken 20x een aantal dagen voordat hij Super Saiyan werd, etc etc. Die andere films die je zag, kloppen die wel, of?

Nomak
Films zijn niet canon, moet je los van de serie zien.

avatar van marvelfreak85
Er zijn maar 2 films die bij de storyline van de serie horen en dat zijn Bardock: The Father of Goku en The History of Trunks alle andere films staan los van de serie.

avatar van AGE-411
Met z'n 60 minuten is deze film ruim 10 minuten langer dan de andere DBZ-films.
De eerste 10 minuten zijn echter ook een van de meest onzinnige uit de geschiedenis van Dragon Ball. Shenron oproepen om een bos te herstellen na een brand? De shadow dragons in GT hadden gelijk

Wat daarna volgt vind ik - in tegenstelling tot anderen hier - wel oké. Het idee dat een Saiyan (die bovendien verwant is aan Goku) naar Aarde komt om een boom te planten is idioot.
De gevechten zijn dan weer wel in orde en ik ken de film zelf pluspunten toe voor de oozaru!

avatar van Dropout
Dat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat de films losstaan van de serie is mij een raadsel. Leuk filmpje voor tussendoor

Maar turles is niet de broer van goku zoals staat vermeld in de beschrijving. Niet in de films en niet in de serie