Doragon Bôru Z: Tatta Hitori no Saishû Kessen ~Furîza ni Idonda Z Senshi Son Gokû no Chichi~ (1990)

Alternatieve titels: Dragon Ball Z: Bardock, the Father of Goku | DBZ: A Final Solitary Battle! The Z Warrior Son Goku's Father Challenges Frieza | Doragon Bôru Z: Tatta Hitori no Saishuu Kessen - Furiiza ni Itonda Z Senshi Kakarotto no Chichi | ドラゴンボールZ たったひとりの最終決戦〜フリーザに挑んだZ戦士 孫悟空の父〜

Japan
Animatie

geregisseerd door Mitsuo Hashimoto
met de stemmen van Masako Nozawa, Ryûsei Nakao en Kinpei Azusa

Wanneer Bardock, vader van Goku, na een zwaar gevecht de mogelijkheid krijgt om de toekomst te voorspellen neemt zijn leven een compleet andere wending. Hij ziet dat Frieza van plan is om zijn thuisplaneet Vegeta met al zijn vrienden en soortgenoten te vernietigen. Bardock laat dit niet zo en besluit Frieza uit te dagen voor een gevecht.

Nomak
De film heeft een goede sfeer en we leren weer eens wat andere Saiyans kennen.
We krijgen ook even Vegeta te zien, maar hij speelt niet echt een rol van betekenis.
Bardock is erg sterk en blijkbaar maakt die kracht Frieza toch wat onrustig. Nergens voor nodig want Frieza kan snel en moeiteloos met hem afrekenen. Dat is een beetje jammer want een echt eindgevecht is er niet, Frieza is gewoon veel en veel te sterk voor Bardock.

Ondertussen is Kakarot (zoon van Bardock) naar de Aarde gestuurd en daar aangekomen word hij gevonden door Grandpa Gohan. Die geeft de kleine Kakarot zijn nieuwe naam, Goku.

De fans van de serie weten natuurlijk allemaal hoe het verder gaat en dat de kleine Goku zal opgroeien om later als volwassen man oog in oog te staan met Frieza.

avatar van Fox McCloud
Idd, erg intressante film. Laat ons de geschiedenis van de saiyans zien. Heb me dik vermaakt.

Hele leuke film, eindelijk eens een antwoord op alle vragen die ik altijd al wel had willen weten.

Vijf sterren voor deze boeiende film.

avatar van LimeLou
Wel grappig om een Dragon Ball Z film in de tip 250 te zien. Ik heb zelf niet zo veel met de serie, ook al ben ik over het algemeen dol op animé. Wel heb ik zoete herrineringen achter de TV als klein kind

avatar van AGE-411
Er zijn 13 DBZ-films. Die zijn allemaal op deze site terug te vinden.
Daarnaast zijn er ook 3 'specials':
- 1) Deze 'film'
- 2) The History of Trunks (Speelt zich af in Trunks zijn tijd: opkomst van de androids en de dood van de Z-warriors)
- 3) The Plan to destroy the Saiyan (http://www.moviemeter.nl/film/83746)

Die laatste werd vorig jaar 'geremastered'. Opnieuw gemonteerd en opgekuist, zodat het allemaal lijkt alsof het nieuw gemaakt is.

Goed, nu komt het: Vorig jaar kroop Akira Toriyama (de 'vader' van Dragon Ball en DBZ, maar niet van GT) na vele jaren nog eens in de pen. Daar kwam een kleine manga-strip uit die later in 2011 ook werd 'verfilmd'. Een aflevering van een 20-tal minuten.

Waarover gaat het?
Het is eigenlijk een vervolg op deze special. Het gaat veel dieper in op het latere leven van Bardock en onthult een aantal zaken!
Op youtube is hij integraal te zien (er is wel nog geen Engelse dub), maar ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen? (Forumreglement?) Je kan het vinden als je op 'Episode of Bardock English Subtitles' zoekt.

Het prachtigste is de beeldkwaliteit. Ik hoop dat ze de hele serie op die manier herwerken.

avatar van afca_fanatic
AGE-411 schreef:
Er zijn 13 DBZ-films. Die zijn allemaal op deze site terug te vinden.
Daarnaast zijn er ook 3 'specials':
- 1) Deze 'film'
- 3) The Plan to destroy the Saiyan (http://www.moviemeter.nl/film/83746)

Waarover gaat het?

Ik wist helemaal niet dat Akira Toriyama weer een verhaal had geschreven en uitgewerkt. Ik heb die aflevering via de bekende sites gezien en moet zeggen dat het inderdaad wat laat zien van het onstaan van de "Super Saiyan" verder niet veel bijzonders, helaas.. Het doet me toch weer een klein beetje kriebelen om binnenkort een aantal Frieza saga's te bekijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een heerlijke special waar de volgers van Dragon Ball Z (de serie) wel het nodige aan hebben. Iedereen die de serie heeft gekeken, wist al dat Frieza de planeet Vegeta vernietigde met een enorme vuurbal. Het einde van deze special is gewoon direct uit de serie geknipt, dus het einde van deze special stond al vast. Je weet dus dat Bardock kansloos eraan gaat, samen met de rest van zijn volk, behalve de weggezonden Goku. Ik zou deze special dus pas kijken als je de serie zeker tot het einde van de Frieza saga hebt gekeken.

Dat geeft helemaal niet, want het achtergrond verhaal is enorm interessant. Het is mooi om de vader van Goku te leren kennen, maar ook om een hele hoop oude bekenden uit de serie in een andere setting te zien. Frieza, Zarbon, Dodoria en de kleine prins Vegeta, die als kind al een grote bek had, haha. Persoonlijk vond ik de hele Namek / Frieza saga geweldig in de serie, puur omdat Frieza bij iedereen angst op weet te wekken. Die angst komt in deze special ook weer goed terug. Iedereen weet wat hij kan. Mooi om te weten dat Goku uiteindelijk zijn vader in de serie kan wreken door Frieza af te maken

Ik kijk uit naar de andere specials.

Een verdiende 4*

avatar van AGE-411
Zeer interessante film voor de fans. De eenmalige kijker heeft er waarschijnlijk weinig aan, want deze special dient om een aantal punten uit de serie uit te klaren en om wat meer diepgang te creëren in 'de saiyans', en Goku's vader in het bijzonder.

Hoewel de saiyans zo goed als uitgestorven zijn worden de Z-warriors in de reeks regelmatig belaagd door louche figuren uit het al even louche verleden van de Saiyans (Frieza, wraakzuchtige tuffles, Broly). Ook de laatste film (
Sowieso is de geschiedenis van de saiyans altijd al interessant geweest. Dat toont ook de laatste film aan Pagina niet gevonden, waarin de samenwerking tussen Frieza en de Saiyans onder loep genomen wordt. De box office cijfers spreken voor zich.

Deze film/special scoort een pak beter dan de andere films omdat er genoeg variatie in zit én omdat er diepgang in zit: Je zit niet 30 minuten op een eindeloos gevecht te kijken dat afgesloten wordt met een spirit bomb. Je ziet in dat korte tijdsbestek Bardock veranderen van gewetenloze schurk naar iemand die oprecht spijt heeft van z'n daden.

PS: In de dub die ik zag stoorde ik me nogal aan de ergerlijke muziek, een soort jaren '90 wannabe Hard Rock.