ad

Met onder meer: Chris O'Donnell, Gene Hackman en Faye Dunaway

Releasedatum: 11 oktober 1996

Over The Chamber

"Time is running out."

Adam Hall is een jong idealistische jonge advocaat die de clementiezaak van zijn opa Sam Cayhall, eens lid van de Ku Klux Klan, op zich neemt. Met nog maar 28 dagen voor de executie, gaat Adam op zoek naar de gebeurtenissen die leidden tot de misdaad waarvoor Sam is veroordeeld. Als de uitvoering van het vonnis dichterbij komt, graaft Adam koortsachtig naar verborgen aanwijzingen in het familieverleden. In een serie spannende en onverwachte ontwikkelingen, ontdekt Adam duistere geheimen en zware ontgoochelingen die hem uiteindelijk naar de schokkende waarheid leiden.

imageimageimage

Gov. David McAllister

Judge Flynn F. Slattery

avatar van Jordy

Jordy

Vond het één van de mindere Grisham-verfilmingen. Wel redelijk goed geacteerd, maar niet echt spannend. 2 en een halve ster.

avatar van neo

neo (crew)

inderdaad de minste john grisham-verfilming.het acteerwerk van gene hackman is wel goed.de film boeide me ook niet echt.

avatar van dttom

dttom

Deze film was tijdens mijn allereerste sneak.

avatar van jay73

jay73

neo schreef:

de film boeide me ook niet echt.

Mij ook niet. De eerste death penalty-film die me onberoerd liet.

Misschien is 2,5* nog aan de hoge kant.

avatar van speedy23

speedy23

Vijfde verfilming in drie jaar van het in '94 verschenen boek van John Grisham. The Chamber, zo wordt het vertrek waarin de elektrische stoel staat doorgaans genoemd, en daar gaat het verhaal dan ook over. Een 26-jarige advocaat (O'Donnell), wil zijn grootvader Sam (Hackman), die al tien jaar in death row zit voor de moord op twee joodse jongetjes, redden van de doodstraf. Zoals het in een Grisham-verfilming hoort, gaat het er vrij spannend aan toe. De man heeft van rechtbankdrama's dan ook zijn handelsmerk gemaakt. Chris O'Donnell is indrukwekkend en slaagt erin de film te dragen. Maar ook Gene Hackman is indrukwekkend en domineert zowat elke scène waarin hij voorkomt...

avatar van Anatolia

Anatolia

speedy23 schreef:

Dat gevoel kreeg ik dus helemaal niet.

Dit is één van de zwakste rechtbankdrama's die ik ooit heb gezien (tv-series meegerekend). De afstand tussen de kijker en het verhaal (of de personages) is veels te groot.

Verschrikkelijk slechte acteur die O'Donnel (net als in Vertical Limit). Geldt ook voor de vrouw die de aantrekkelijke vriendin speelt en die per sé zwart moet zijn, omdat de film over de Ku Klux Klan gaat.

avatar van Anatolia

Anatolia

Overigens moet ik wel zeggen: de muziek was wel mooi af en toe.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Dit is zo'n film waarbij het een nadeel is als je het boek al kent. Op het einde wijkt de film op een voor mij dusdanig teleurstellende manier van het boek af dat ik het zelfs als een afknapper ervaarde. Puur dankzij het goede spel van Hackman toch nog **

avatar van Petero

Petero

Een thriller ?

avatar van otherfool

otherfool

Minste Grisham verfilming (en het was ook al niet zijn beste boek). 2 sterretjes.

avatar van Waku

Waku

Goed verhaal dat zeker.

Helaas is het verhaal net iets te langdradig ( of verkeerd uitgewerkt) dat het de aandacht niet kon vasthouden..

avatar van Thomas83

Thomas83

Knap dat een film met zulke zware onderwerpen als racisme en de doodstraf me zo weinig kan aangrijpen.

Allereerst is de manier waarop het verhaal wordt verteld niet echt zo dat het echt allemaal weet te boeien, vond ik persoonlijk. Ook zijn de twists niet interessant. Ik vond het ook nogal ongeloofwaardig hoe de ter dood veroordeelde van het ene op het andere moment eigenlijk tot inkeer kwam.

Verder vind ik de acteerprestaties erg klungelig. Zelfs Gene Hackman valt me vrij tegen. Hij is nog een van de minst slechten maar de acteerprestaties van sommige anderen vond ik soms gewoon een beetje gênant.

De filmscore vond ik ook niet echt goed. Het moest me af en toe aan zo'n zwakke doorsnee-dramafilm op RTL 4's Ware Woensdagavond-film denken.

Eigenlijk vind ik niks echt goed aan deze film, en dan duurt hij ook nog eens zo'n twee uur.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Deze zoveelste Grisham-verfilming weet de kijker niet goed te onderhouden. Dit heeft deels te maken met hoe het verhaal wordt gebracht maar ook met de weinig overtuigende O'Donnel. Gemiddeld.

avatar van gotti

gotti

Goed spel van met name Hackman, die langzaam afkoelt van knorrige KKK-er, naar een berouwvolle oude man. Jammer alleen dat het na verloop van tijd een beetje traag begint te worden. Enkele inkakmomenten zorgen ervoor dat de aandacht niet de volle speelduur vastgehouden kan worden.

Niet onaardig, maar had wat strakker geschreven kunnen worden...

avatar van animalkrullie

animalkrullie

Deze film even bekeken en ik moet zeggen dat ik hem absoluut niet slecht vond.

Thriller vind ik overigens geen goede titel maar zou drama moeten zijn.

Spannend word deze film nergens, maar interessant blijft hij zeker.

Ook het einde was niet afgezaagd maar reeel gemaakt.

Absoluut het kijken waard

avatar van m1701

m1701

• 2083 stemmen

Zeer goeie film

Al kan het zeker niet aan het boek tippen

Heel veel belangrijke zaken worden weggelaten in de film, dat is erg jammer!

Maar de film keek heerlijk weg, heb zelfs af en toe en traantje gelaten

Hele mooie film, die heel erg goed en overtuigd gespeeld wordt!

avatar van Kingsizerizla

Kingsizerizla

niet een van zijn beste films van gene hackman maar ik bleef toch door kijken en moet zeggen dat het verhaal wel goed in elkaar zit en toch is hij de moeite waard om hem te kijken....

avatar van mdrongelen

mdrongelen

Kingsizerizla schreef:

Toevallig reageerde je net toen hij op tv begon, toevallig.

Vond hem ook wel goed, had wel een happy end verw8 omdat het een amerikaanse film was:)

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

begin van de film en verhaal is geloofwaardig , acteerprestatie,s van de hoofdpersonen vind ik toch wel bovengemiddeld.

Faye Donoway duikt op als exentrieke tante .

echte spanning ontbreekt maar de zoektocht naar stukjes van het verleden die steeds meer opgehaald worden is best onderhoudend.

als een klassiek rechtbankdrama zou ik de film willen plaatsen.

de moeite waard .

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Mijn favoriete Grisham-film.

Verhaal met flashbacks naar verleden is interessant en de gesprekken tussen racistische opa en kleinzoon zijn ook heel goed.

avatar van 606

Prachtig verhaal, mooie opbouw en sterk acteerwerk.

De film blijft boeiend.

3,5 ster

avatar van frolunda

frolunda

Een niet bijster spannende Grisham verfilming die wordt gered door de uitstekende (zoals gewoonlijk) rol van Hackman.Daardoor toch meer dan de moeite waard.

Tarkus

Puike film vond ik dit.

Met een goede Chris O'Donnell en een uitstekende Gene Hackman.

Ik begrijp de lage scores die de film krijgt niet goed, voor mij was hij bijzonder goed geslaagd, al geef ik toe dat er in dit genre wel betere films zijn.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

ja,,,ik weet bijna nooit vergelijken,,maar toch,,

Lees eerst het boek,,,alhoewel de film er niet beter op word.

Wel jammer dat het met Chris O'Donnell nooit berg opwaarts is gegaan sinds batman en robin.

vond hem in de zijn begin periode een hele grote belofte

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en eens bekeken. 'k vond het geen slechte film, geen thriller, eerder drama, maar desondanks wel het bekijken waard. Dit vooral door de acteerprestatie van Gene Hackman en toch ook wel Chris O'Donnell.

Het verhaal was toch boeiend genoeg om de volledige speelduur te boeien.

scorsese

Redelijke film waarin een advocaat de zaak aanneemt die gaat over de ter dood veroordeling van zijn opa. Een film over rassenhaat en de doodstraf, maar bij beiden onderwerpen blijft het wat oppervlakkig. Gene Hackman doet het op zich prima (iets wat vooral zichtbaar is tijdens de finale). Het verloop kent weinig verrassingen, maar de film blijft wel onderhoudend en daarom nog net 3.0 sterren.