Internal Affairs (1990)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mike Figgis
met Richard Gere, Andy Garcia en Nancy Travis

De afdeling Internal Affairs houdt zich bezig met corruptie bij de politie. Nieuwkomer Ramon Avila krijgt al gelijk een moeilijke opdracht: hij en zijn partner moeten de handel van Van Stretch onderzoeken, een oude schoolvriend van de politieschool. Via hem komt Avila in contact met Dennis Peck, een op het eerste gezicht eerlijke agent. Schijn bedriegt echter, want hij heeft connecties in de onderwereld. Geobsedeerd door Peck gaat Avila de verbeten strijd met hem aan.

de grunt schreef:
Dank voor de tip.

Graag gedaan

avatar van des1
Misschien wel Richard Gere's beste rol. Het lijkt hem makkelijker af te gaan om kwestieuze karakters te spelen dan braverikken (wat ie m.i. ook teveel doet). Denk daarbij ook aan American Gigolo; ook een prachtrol van hem. Deze film is één van de meest duistere politiefilms voordat Training Day ten tonele kwam. Andy Garcia is prima als heethoofd Internal Affairs inspecteur die kortemetten wil maken met praktijken bij de LAPD die het daglicht niet kunnen verdragen. Ook een verhaal eigenlijk over zelfdestructieve karakters, of dat nu door het snuiven van cocaine komt of omdat je dat pad opgaat dat in wezen een glijdende schaal is: van corruptie t/m moord op bestelling. Voor Hollywood ongewoon duister einde.

Tja, deze film heeft de proef des tijds natuurlijk niet geheel doorstaan. Toch is het daarom een fraai monument van de typische politiefilms van rond 1990. Het feit dat van de belangrijke rollen alleen Richard Gere een normaal kapsel had zegt daarover genoeg. Verder zien we hier de regisseur allerlei goocheltrucjes doen met slow motion en dergelijke, wat 25 jaar na dato eerder op de lachspieren werkt dan dat het door de regisseur beoogde effect sorteert. Echter moet de film natuurlijk ook een beetje vanuit haar eigen tijd beoordeeld worden.

De acteerprestaties zijn zeer wisselend; Richard Gere is hier verassend sterk, evenals 'het broertje van' Baldwin, Garcia is niet slecht maar speelt helaas wat te monotoon en van de vrouwelijke collega van Garcia in de film vermoed ik dat dit haar eerste en laatste rol is geweest.

avatar van notsub
Internal Affairs wordt gedragen door het duel van de hoofdrolspelers. Richard Gere en Andy Garcia zijn letterlijk en figuurlijk aan elkaar gewaagd en maken er een mooi schouwspel van. De film blijft overzichtelijk en het plot is niet verrassend, maar de beleving van de beide acteurs geeft de film wat het nodig heeft. Nergens wordt het geniaal, maar meer dan gemiddeld is dit wel.

avatar van Insignificance
Beetje té. Ik ben niet zo kapot van Gere hier. Niet zozeer de acteur, vooral het personage dat hij speelt. Dat hij aan allerlei touwtjes trekt, oké, maar alsof dat nog niet genoeg is, komt hij overal aan z'n trekken en klust hij ook nog bij als beul. Iets dat in een flinke roman nog kan werken, in de beperkte speelduur van deze film komt het weinig overtuigend over. Een scène als die met Penny, als manlief belt, schiet bij mij dan ook in het verkeerde keelgat. Dat poster boy imago is er al af, voordat het wordt aangestipt.

Gooi er nog wat obligatie relatieprobleempjes van de agent bij (inmiddels nogal ergerlijk, die zeurende wijven in dit soort films) en de basis voor het duel tussen Gere en Garcia heeft zo'n deuk opgelopen, dat er van het verdere verloop niet veel meer terecht kan komen. Ik zat in ieder geval niet op het puntje van m'n stoel. Jammer voor de score die inderdaad aardige dingen laat horen. Verder kan ik er niet veel van maken dan een ordinair, niet zo geslepen thrillertje die door twee grote namen meer lijkt dan dat het is.

avatar van Gang_Star
Op zich een aardig verhaal waarin corruptie bij de politie zich voordoet. Echter tegenvallend uitgewerkt. De film kent weinig verrassingen en mist spanning, terwijl er ook nauwelijks actie in voorkomt. Een aantal actiescènes extra had naar mijn idee voor een leuker geheel kunnen zorgen, want nu is het allemaal wat simpeltjes. Richard Gere draagt de film, terwijl ook de rol van Andy Garcia sterk is, samen zetten ze een waardig duo neer die de strijd met elkaar aangaat.

avatar van stefan dias
actie, actie… de psychologische dreiging hier is toch wel prachtig. Daar mankeert het de meeste actiefilms doorgaans aan. Laten we deze niet verknallen met wat ordinair schiet- en vuistwerk.

avatar van missl
Deze film weet de spanning prima vast te houden omdat je lange tijd benieuwd bent wat er nou weer zou gebeuren. Gere speelt erg goed, speelt beter dan Garcia en dat gebeurd niet vaak.

avatar van AJK
AJK
Op netflix weer es gezien in 2018.
Ik vond de film eerst wat oudbollig,maar wat wil je ook 28 jaar oud.Later in de film viel het wel mee.De spanning zat er goed in.Gere speelt goed.
Wel vond ik het er soms dik opliggen.Ietswat overdreven met al die vrouwen.
Leuke misdaad thriller.3.0

Oef wat een onding.

Zo'n beetje het archetype van een 90s politiethriller. Wat toen nog wel eens in een bioscoop uitgebracht wordt, kan je je nu alleen nog maar voorstellen als goedkope schappenvullerij. Daar heeft deze film dan ook erg veel van weg.

Acteerwerk is érg matig. Garcia en Gere schmieren er op los en zijn absoluut ongeloofwaardig in hun rol. Ook de rest van de cast slaagt er niet in om de film iets bij te brengen. Daarbij is het plotje ook gewoon erg saai, wie de titel leest weet zo ongeveer alles al wat er te verwachten valt van deze film.

Het ziet er verder ook zo geweldig lelijk en onverzorgd uit. Generisch genrewerk waarbij de look vooral wat duister hoort te zijn, verder is het puur functioneel. Het is maar een druilerige bedoening die zich bijna twee uur lang naar z'n einde toesleept.

Enige interessante is dan nog de soundtrack, maar wat interessante muziek alleen kan niet opboksen tegen de frut die de rest van deze film is. Je zou het verspilling van een goeie soundtrack kunnen noemen.

Snel maar weer vergeten.

avatar van jippie2010
Zeer degelijke politiethriller met een typische jaren 90-sfeer.
Garcia zet een degelijke rol neer, maar het is vooral Gere die de film draagt op een overtuigende manier.
Een aantal krachtige scenes, hier en daar een beetje over de top,
maar dat hoort natuurlijk ook een beetje. Dikke prima. *3,5