The Firm (1993)

Thriller / Drama

geregisseerd door Sydney Pollack
met Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn en Gene Hackman

Mitch McDeere is een net afgestudeerde en ambitieuze advocaat. Gedreven door hevige verlangens om zijn armoedige achtergrond achter zich te laten, gaat Mitch werken voor een klein, maar welvarend kantoor. Voor zijn diensten wordt Mitch meer dan rijkelijk beloond. Maar als de FBI hem confronteert met bewijzen van corruptie en moord binnen het kantoor, wordt Mitch door zijn onderzoek naar de waarheid heen en weer geslingerd tussen de FBI, de maffia en een kracht die er alles aan doet om zijn belangen te beschermen, The Firm Bendinim Lambert en Lockel.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een goede film. Hackman en cruise spelen beiden goed de bijrollen zijn ook goed Busy en Bell, harris... Zitten spannende momenten in vooral het laatste half uur. Pollack geeft een goede film afgeleverd. Maar had misschien toch net iets korter gekunt vond het wel een lange zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb ooit wel eens enkele boeken gelezen van John Grisham en The Firm was daar één van geloof ik. Het verhaal is een mix tussen The devil's advocate en Enemy of the state. Beide films zijn later gemaakt en moeten dus terecht opkijken naar The Firm. Anderzijds zijn die twee genoemde films wel beter uitgewerkt.

Grisham is zo'n beetje de Aspe van Amerika met als gevolg ook een groter publiek, maar vooral vlotte toegankelijke verhalen. En vooral rechtbankdrama's. The firm valt daar ook onder. Een vlotte thriller om van te genieten met een verhaal dat iets te bieden heeft. Maar die toegankelijkheid heeft wel z'n prijs en het plot is vrij voorspelbaar. Gelukkig is de achtervolging te voet tegen het einde van de film voldoende spannend. En ook de 2 hoofdrollen Gene Hackman (toevallig ook in de eerder genoemde Enemy of the state) en Tom Cruise, vallen best wel mee. Cruise zal nooit mijn favoriet worden, maar doet het hier niet zo slecht. Andere figuren zijn nogal karikaturen met momenten.

Een film die je op tv zou zien en door het goeie verhaal niet meteen afzet naar een andere zender. Ik had enkele boeken gelezen van Grisham en verfilmingen gezien, en toch blijft er niet veel hangen. Ik weet dat het goed is en ik kan genieten van de film, maar het is nooit echt overdonderend of verrassend.

avatar van Sketchead
Onverwacht een vermakelijke film. Onverwacht, omdat ik normaliter niet zo dol ben op films waarin Tom Cruise allerlei mensen ‘outrund’. Maar dit verhaal zit toch iets moeilijker in elkaar en Cruise’s uitwegplannetje is nog vrij geloofwaardig, een eigenschap dat ik sinds het einde van Law Abiding Citizen extra ben gaan waarderen. Een van de dingen wat me tegenstond is de onthulling van Hackmans personage Avery aan Cruise z’n vrouw dat zijn vreemdgaan een set-up was. Blijkbaar konden de schrijver het toch niet over zijn hart verkrijgen om Mitch een ambigu karakter te geven.

avatar van IH88
“Hey Ray, wouldn't it be funny if I went to Harvard, you went to Jail and we both ended up surrounded by crooks.”

Prima verfilming van het boek Advocaat van de duivel van John Grisham. De film wordt weer bevolkt met een aantal topacteurs en het verhaal is interessant. Cruise, Hackman, Holbrook, Harris, Kinney, Hunter, Strathairn, Tripplehorn… Allemaal spelen ze erg sterk.

Het begin is erg sfeervol en de spanning wordt steeds wat verder opgevoerd. De film is wel te lang en vooral tegen het einde wordt het wat onwaarschijnlijker en rommelig. Het laatste gedeelte voelt wat mechanisch aan, maar is op zich wel spannend. Een vakkundig gemaakte speelfilm met leuke acteurs en een sfeervol verhaal.

avatar van GoodOldJack
Ik vond dit erg geslaagd, prima pianodeunen die je doorheen de film geleiden, spanning die prima wordt opgebouwd, ondanks dat ons hoofdpersonage op geen enkel moment een echt wapen in zijn bezit heeft en er geen ontploffingen zijn. Mooie climax die prima wordt opgebouwd. Erg goede Cruise, fantastische Hackman. Hier en daar relatief originele vondsten. Prima dit ideaal om een examendag mee af te ronden.

avatar van Filmkriebel
Een goede Grisham verfilming die vooral inhoudelijk sterk is. Een lange film ook, die traag opgebouwd werd maar langzaamaan spannender werd. Helaas werd Cruise gekozen voor deze rol: de pretentie spat er weeral vanaf. Normaal gezien wilde Hackman ook zijn naam op de affiche hebben maar Cruise flikte het om enkel "zijn" naam op de affiche te krijgen. Maar goed, los daarvan speelt hij weer het typetje dat men goed kent van hem. Gelukkig vormen de andere acteurs een goed tegengewicht. Had liever Michael Douglas in zijn plaats gezien. Mitch McDeere zit lelijk klem tussen een firma die er allerlei malafide praktijken op nahoudt en de FBI die hem wil gebruiken om de firma voor het gerecht te slepen. en dat geeft een film die best wel op veel niveaus geslaagd is.

avatar van mrklm
Prima bewerking van John Grisham-roman met Tom Cruise goed gecast als Mitch McDeere die met zijn echtgenote Abby [Jeanne Tripplehorn] alles opzij heeft gezet voor zijn studie rechten. Nu staan advocatenkantoren in de rij om Mitch een baan te bieden en hij wacht gewoon op het ultieme aanbod. Uiteindelijk weet Oliver Lambert [Hal Holbrook] hem te strikken met een 'offer-you-can't-refuse'. Mitch en Abby verhuizen uit hun goedkope appartement en lijken een gouden toekomst tegemoet te gaan, totdat Mitch ontdekt dat hij een pion is in een levensgevaarlijk schaakspel waardoor zijn huwelijk, zijn reputatie, zijn carrière en zijn leven op het spel komen te staan.
Het verhaal is complex, maar ontwijkt advocatenjargon zoveel mogelijk waardoor het goed te volgen is. Uitblinkers in een uitmuntende cast zijn Tripplehorn, Gene Hackman (als Mitch' mentor), Wilford Bromley (als puinruimer William Devasher) en Holly Hunter (als belangrijke handlanger van Mitch) de uitblinkers. "Jigsaw" Tobin Bell valt ook op als meedogenloze huurmoordenaar. De 150 minuten vliegen voorbij in deze zeer onderhoudende thriller.

avatar van AJK
AJK
Staat in mijn top tien.
Welke plaats weet ik nog niet.
Cruise op zijn best.
Hackman appeltje eitje.