• 8.607.857 stemmen

Dorsvloer Vol Confetti (2014)

Drama | 94 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Confetti Harvest

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Tallulah Hazekamp Schwab

Met onder meer: Hendrikje Nieuwerf, Suzan Boogaerdt en Steven van Watermeulen

IMDb beoordeling: 6,8 (570)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 18 september 2014

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dorsvloer Vol Confetti

De jonge Katelijne groeit op in een streng protestants boerengezin. Als enige meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks betrokken bij het werk op de boerderij en buitengesloten in de dagelijkse gesprekken. Hierdoor laat ze haar verbeelding de vrije loop door zich over te geven aan Bijbelse verhalen, roddels en zelfs sprookjes, hoewel ze die eigenlijk niet mag lezen. Tijdens de bruiloft van haar broer overdondert ze echter haar familie met literatuur, waarmee ze afscheid neemt van haar jeugd.

• 11992 berichten

Nice! Ben nu met het boek bezig. Zeer trots op mijn provinciegenote Franca Treur!

kappeuter (crew films)

Nu ook de YouTube trailer geplaatst.

avatar van D-ark

D-ark

Intersant verhaal dat het boek vertelt, niet altijd even geslaagd maar toch goed boeiend en mooi gedachtengoed. Trailer ziet er prima uit dus laat maar komen

avatar van RK86

RK86

Zeer benieuwd naar!!

Wouter

"Dorsvloer vol confetti is een integer gemaakt, liefdevol en warm portret." ****

De rok moet wat in de weg zitten - Blendle

Wouter

"Alles wat in vorige films over gereformeerd Nederland misging, gaat in 'Dorsvloer vol confetti' wel goed"

En nergens buldert de dominee - Blendle

Wouter

"Dorsvloer vol confetti wekt dit milieu tot leven met sterke beelden en scènes, en scherpt de zaken waar nodig aan." **** Coen van Zwol/NRC: Deerniswekkend én grappig - Blendle

avatar van Stephan

Stephan

Leuk! Tallulah heb ik nog in de toelatingscommissie gehad. Mijn dubbel ++ zal niet de doorslaggevende stem zijn geweest, maar haar toelatingsfilmpje zit nog (vaag) in mijn hoofd

Ben benieuwd. Trailer is veelbelovend iig.

Film by the Sea 2014 | - ravage-webzine.nl

"Dorsvloer vol Confetti is een verrassend warme en rake film over de ontbolstering van een jong meisje.”

• 11992 berichten

Was Wouter ook bij de première afg. vrijdag?

AmazingPP

Wat een prachtige film is dit geworden! Let wel: ik heb het boek niet gelezen, maar ik vind boeken en films twee totaal verschillende media. Heel de film door wordt sterk geacteerd door de gehele cast en absolute ster van de film is Hendrikje Nieuwerf. Wat een talent!! Zij speelt zo naturel en soms met één blik van haar ondeugende ogen weet je eigenlijk precies wat ze bedoelt. Ik kom zelf uit het Zeeuwse en half Nederland denkt dat iedereen hier zo leeft. Niks is echter minder waar: maar 9% van Walcheren in gereformeerd. Wat uit de film ook duidelijk wordt is dat dat geloof veel te bekrompen is, met alle respect voor het geloof, want iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft, maar naar mijn mening is het achterhaald. Ook onze eigen Joost W. (zedenzaak Westkapelle) komt erin voor als Levien Flikkermachien, terwijl zijn naam hier Joosje Flikkerdoosje was. Verrassend. Maar dat achterwege latend: ik geef een dikke 4,5 * voor deze film, want het kan dus kennelijk wel tussen al die Nijenhuis-troep zoals "Verliefd op Ibiza" en dat soort shit: een mooi en goed gemaakte Nederlandse speelfilm! Chapeau!!

AmazingPP schreef:

Dan moet je zeker de docu Achter de Dijk kijken, als je uit Westkapelle komt!

AmazingPP

narva77: Daar zit ik in en daar heb ik aan meegewerkt.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Redelijke film, ziet er mooi uit en acteerwerk is prima. Qua verhaal niet echt spannend, geeft wel een goed beeld van de gereformeerde gemeenschap. Maar daar houdt het dan mee op ook...

de grunt

Vanwaar alle overdreven lyriek voor deze film?

Lijkt wel of de nieuwe Karakter of Spoorloos is opgestaan

de grunt schreef:

Vanwaar alle overdreven lyriek voor deze film?

Lijkt wel of de nieuwe Karakter of Spoorloos is opgestaan

Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Ik vond hem prachtig!

avatar van 93.9

93.9

Best goede film. Toch een klassieker is het niet en gaat het ook niet worden.

avatar van Lothian

Lothian

Mooi tijdsbeeld, prettige film.

de grunt

De 80s zijn treffend gevangen. Acteerwerk is ook dik in orde, vooral van Hendrikje Nieuwerf. Wat is zij een aanwinst.

De humorscenes vond ik vaak wat 'makkelijk' en het scenario naar mijn smaak wat vervelend zalvend en zoet. Van mij had ook wat meer aandacht besteed mogen worden aan de boodschap die de film wilde uitdragen.

De Uitverkorene is toch veruit de betere als je het over Nederlandse films in religieuze kringen hebt

avatar van mjk87

mjk87

de grunt schreef:

De 80s zijn treffend gevangen.

Film moet ik nog zien, maar speelt dit niet net begin jaren 90?

1988

avatar van barcam

barcam

Redelijke Nederlandse film over een streng protestants boerengezin.

Mooie beelden maar verhaal blijft niet echt hangen en is allemaal wat "braafjes" had eerder een aanklacht verwacht tegen fanatiek geloof nu is het een soort van jeugdfilm met een blijde boodschap.

avatar van wibro

wibro

Na "Kreuzweg" waarin een meisje centraal stond uit een zeer orthodox katholiek gezin mocht deze film waarin een meisje centraal stond uit een orthodox protestants gezin natuurlijk voor mij niet ongezien blijven. De verschillen met "Kreuzweg" zijn echter zo groot, dat deze film voor mij behoorlijk luchtig aandeed. Ik zou eerder het tegenovergestelde verwacht hebben. Toch denk ik dat wat we in "Dorsvloer.." te zien kregen best wel realistisch over komt. Stiekem TV kijken, stiekem naar de "duivelse" kermis gaan en stiekem met een meisje in bed kruipen met alle gevolgen van dien, tja, dat gebeurde gewoon. Waarom niet? Zo heilig ging het er dus in die gereformeerde gezinnen echt niet aan toe, hoewel dat natuurlijk per gezin enorm kon verschillen.
Waar deze film bij mij buiten het verhaal ook vooral goed in scoorde is het uitstekend acteren van Hendrikje Nieuwerf in de rol van Katelijne en niet te vergeten Suzan Boogaerdt in de rol van Katelijne's Moeder. Dat de regisseur een aanklacht tegen het orthodoxe protestantse geloof achterwege liet, komt deze film alleen maar ten goede. Het is niet allemaal negatief wat de klok slaat in de zwarte kousen kerk. Ik vind zelf dat de regisseur een redelijk positief beeld gaf van het gereformeerde milieu. Niet ten onrechte. Ik heb zelf in mijn jeugd naast een orthodox protestants gezien gewoond. Waren altijd bereid je te helpen, behalve op zondag, want dat was voor hen de Dag des Heren.

avatar van jako36

jako36

Ik vind de hoge waardering voor deze film niet helemaal terecht, want de film is erg oppervlakkig en ook vrij emotieloos. Het is alsof de regisseur iedereen te vriend wil houden, ook de acteerprestaties vond ik maar erg matig behalve de rol van Katelijne die een erg goede rol neerzet en dat is maar goed ook want anders was mijn waardering nog lager uitgevallen.

AmazingPP schreef:

narva77: Daar zit ik in en daar heb ik aan meegewerkt.

Oh, dat is toevallig haha. Laatst op TV gezien, en heel vroeger Joost wel eens ontmoet in M'burg. Zou de docu nog eens terug moeten zien als jij er ook in zit. Maargoed, dit gaat geheel off-topic want hoort niet echt bij deze film...

avatar van Redlop

Redlop

Mooie film, dat zeker. Erg knap geacteerd door Hendrikje Nieuwerf en Suzan Boogaerdt. Het speelt zich af in 1988 waar je weinig van merkt. Had wel wat meer '88 in gemogen om het contrast met de grote buitenwereld voor Katelijne te versterken. Ook visueel had er wel wat meer uitgepakt mogen worden. Goed, maar niet die hoogvlieger waarop ik hoopte.