Child 44 (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Rusland
Thriller / Drama

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Tom Hardy, Gary Oldman en Noomi Rapace

Een idealistische pro-Stalin veiligheidsfunctionaris besluit om een reeks kindermoorden te onderzoeken, in een land waar dit soort misdaden zogenaamd niet voorkomen. De staat wil niets weten van het bestaan van een kindermoordenaar, laat staan een seriemoordenaar. Hij wordt dan ook gedegradeerd en verbannen maar besluit, met de hulp van zijn vrouw, de zaak te blijven onderzoeken.

avatar van wendyvortex
Matige poging voor weer eens een ouderwets Hollywood-epos, waarbij we een groot deel van de USSR in het Stalin-tijdperk doorkruisen.
Politiedienst houdt zich bezig met zuiveringen onder de eigen bevolking en heeft absoluut geen interesse in moorden op kinderen en onze hoofdpersoon krijgt opdracht te bewijzen dat zijn eigen vrouw in feite een spion van het westen is.
Beetje Stalin-onderdrukking, beetje Doctor Zhivago-romantiek en beetje seriemoordenaar, maar eigenlijk slaagt het alledrie maar matig, enkele losse scenes zijn op zich wel geslaagd, maar een groots meeslepend epos wil het maar niet worden....en dan pikken we dat driedubbel overgehaald happy end ook niet.

avatar van SPT
SPT
Helemaal eens met Wendy, mislukte poging tot het maken van een degelijk Hollywood drama. Het plot is op een abstract niveau gewoon dik in orde, en zou ruim voldoende aangrijpingspunten moeten bieden om iets van te maken. Maar de uitwerking schiet tekort, ik vond de film zelfs driekwart van de tijd ronduit saai. En dan die ergerlijke Russische nep-accenten.

Origineel concept.
Misdaad verpakt in koude oorlog oost europees sfeertje.
Acteerwerk is prima, overtuigend en dankzij de kille ijzige sfeer die de ruim dikke 2 uur en een kwartier als een koude deken over het verhaal blijft hangen proef je het oostblok vanaf het scherm.
Aanrder.
3.5*/4*

joyce.b
De film is een remake van een Russische(misschien Poolse) film ,waarvan ik de titel ben vergeten

Ben benieuwd, ga m een dezer dagen kijken

avatar van Norman Mailer
joyce.b schreef:

Ben benieuwd, ga m een dezer dagen kijken

Citizen X wellicht.

Weinig overeenkomsten, mijns inziens.

avatar van Gi-Force
Pracht film.
Ik zelf heb nooit eerder zo'n benadering van de sfeer uit Stalin's gekke paranoïde tijdperk gezien.
Vanuit de ogen van een "machtig" en slimme man, die als het erop aan komt voor "rechtvaardigheid" kiest en daarmee zichzelf en zijn omgeving in groot gevaar brengt.

joyce.b
Norman Mailer schreef:

Citizen X wellicht.

Weinig overeenkomsten, mijns inziens.

Nee,niet Citizen X. Ik heb m destijds bij de cultafdeling in de bieb geleend.. Er werd echt russisch/pools gesproken,en geen engels met een nepaccent.

de sfeer in die film was net zo grijs als de rijen grijze eenheidsflats in voormalig Oost Europa/Berlijn...etc.

avatar van Filmkriebel
Niet echt onder de indruk van dit karikaturale Rusland waarin Hardy met gel-pothelm o.a. "put your hands on the fucking wall roept" en alle Russen er vooral autoritair, droevig en onsympathiek moeten uitzien. Als sfeerbeeld nogal een fiasco. Dan heb je het hele serial killer verhaal dat net iets te veel in de schaduw staat van de dramatische gebeurtenissen rond Leo en Raisa. Soms hondsbrutaal en entertainend is de film zeker wel, met dank aan een hybride cast die bestaat uit enkele Snabba Cash acteurs en enkele van Hollywood's Finest. Jammer dat het acteerwerk dan niet echt op een hoog niveau is. Verveelt niet op een zondagnamiddag maar vond het slechts half geslaagd.

avatar van vranque
ijzersterk (refereert weer eens aan het gordijn,haha) . 3.5* voor dit heerlijke product. op alle fronten fijn gedaan.

avatar van knusse stoel
Uitstekende cinema!!!
Alleen jammer dat de Russen Engels spraken en niet de eigen taal! Helaas zie je dit vaker en het is voor ons een minpunt in een film. Deze film zelf is een topper, boeiend en de geschiedenis wordt in het klein vertolkt.

avatar van Rodger
Echt een goede film, weer genoten van begin tot einde.
Tom Hardy, weer met een super rol..
3.5***

Geeft een bijzonder beeld van de angstcultuur die er heerste.

Een topper van film. Een super verhaal en dito uitvoering. Het is alleen jammer van de taal. De Amerikaan die met een Russisch accent spreekt, is geen Rus. Maar daarentegen zijn de acteerprestaties van niveau. Het is een keiharde en redelijk realistische film dat zo maar eens een verfilming van een boek zou kunnen zijn.
Eerder toevalligerwijze ook The Drop gezien waarin Tom Hardy en Noomi Rapace ook in meespelen, kennelijk liggen me die wel. Ook een toffe film.

avatar van Smugmarty
Nog niet afgezien en dus geen rating.... maar kan me nog helemaal niet bekoren.

Het acteerwerk is niet overtuigend , te beginnen met een goedkoop engels met russisch accent wat me doet denken aan de russische slechteriken een willekeurige Steven Seagal sequal en vind ik Kinnaman een onwennige rol neerzetten terwijl hij zo goed was in Run All Night met Neeson...

Het verhaal klopt ook niet lekker.

Ben benieuwd of ik mijn mening nog ga bijstellen vrees het ergste...

avatar van missl
Redelijk spannende film over een man die moorden gaat onderzoeken. Wat me vooral fascineerde was hoe het er in die tijd aan toe ging, als deze film daarin een beetje klopt dan is dat echt bizar. Maar deze film wil te veel, 3 verhaallijnen doorelkaar waardoor voor niks de tijd genomen wordt om goed te vertellen.

Puike, weliswaar niet simpele, film.
Goede met je gedachten bij blijven, anders ben je al snel de draad kwijt.
Maar ik heb weinig aan te merken op deze film.
Goede cast, met een van mijn favoriete actrices in een hoofdrol, Noomi Rapace.
Ondanks de lange duur, van meer dan 2 uur, heeft de film me kunnen boeien van begin tot einde.

avatar van cantforgetyou
Soms erg vreemde, irritante film. Acteer werk is vaak slecht. Ligt vooral aan het accent. Op één of andere manier komt het verhaal niet echt op gang. Toch bleef ik ook wel weer kijken. Geen topper in ieder geval.

Een mooi degelijke film die vooral uitblinkt in het weergeven van de repressie die in Rusland heerste in de vijftiger jaren. Dat moet absoluut geen pretje zijn geweest, die continue sfeer van achterdocht, wantrouwen en angst.
Ik heb totaal geen problemen met die accenten. Ik vind het pas raar als er allemaal super Amerikaans wordt gesproken.
Het acteerwerk vond ik uitstekend. De film had wel wat korter gekund met al die bij-plotjes, maar storend was het niet. Mooie landschappen overigens!

Het verhaal over de jacht op een kinderseriemoordenaar van deze noodlottige misdaadfilm was gecompliceerd. Plaats van handeling: de Sowjetunie aan 1953, dat toen al net zo corrupt was als het hedendaagse Rusland onder Poetin. Helaas maakte de regisseur geen keuzes en kwamen de personages clichématig over. Bovendien was er sprake van een overmaat aan subplots en het Engels met een Russisch accent klonk apart maar geen moment naturel. De sfeer van 1953 met z'n donkere beelden en troosteloze kledij leek mij authentiek.

avatar van Northernlight-
Een klinisch , donkere film met een sinistere sfeer die de hele film blijft rondwaren. Verhaal is interessant genoeg en de acteerwerk is zeker naar behoren, behalve dat Russisch accent dat op een bepaald moment op de zenuwen ging werken. Verder wordt propaganda hier kennelijk niet geschuwd.

Enfin, zeker geen slechte film, integendeel, de film blijft van begin tot eind boeien.

avatar van Ben de Hoog
Op zich is het verhaal niet zo heel verkeerd, het zou een hele mooie film kunnen zijn. Ware het niet dat er weer zo'n moddervette, fastfood, Hollywood-saus overheen is gedrapeerd. Het smaakt nu helemaal nergens naar. Alle rollen en sfeer als karikatuur neergezet. Als kijker voel ik me weggezet als domme Amerikaan die alles "amazing" vind. De verhaallijn is ontzettend rommelig, erg rafelig. Beetje harde aktie hier, beetje medogenloosheid daar. En te vaak dacht ik, "Nou ja, waar slaat dat nou weer op". Zoals het moment dat Hardy zijn doel vind, die blijken elkaar te kennen. En op het moment dat hij zijn verhaal doet.....Pang. Komt zomaar die slechterik in zijn ééntje om de hoek uit het niets. En als Hardy in de modder het mes uit zijn borst trekt hoor je zo'n walgelijke Hollywood "ketsjing-geluidje". Wat een onzin, deze film. Gaandeweg de film begon ik me steeds meer te irriteren. Jammer hoor. En als laatste, zo'n film als deze hoort in zijn eigen taal te worden gesproken, en niet in een soort Marokkanen-Nederlands. En waar ik ook eens een punt van wil maken. Als je na het zien van de film de trailer bekijkt.....wat een leugenachtig "verkooppraatje". Zoals zo vaak zijn alle scenes in de trailer in totaal andere volgorde gemonteerd. De eerste shot in de trailer komt uit het staartje van de film......

broncode
Wat een prul van een film! Hij zwiebert zwabbert alle kanten in en word nergens spannend. 10 plotjes worden gevolgd en alles loopt door elkaar, zonder echt iets duidelijk te maken.
Dan heb je nog te maken met die vreselijke nep Russische accenten en belabberd acteer werk met uitzondering Noomi Rapace.
Daarnaast is het wel heel erg losjes gebaseerd op de Rostov ripper want het speelt zich allemaal af in 1953 terwijl Chikatilo pas twee decennia later is opgepakt met 56 moorden op zijn geweten.

avatar van Tolkienfan
meesterlijke film. verveelde geen moment..

avatar van Yugnav
Heb me juist alleen maar verveeld tijdens deze film. Ondanks dat ik wist dat de film in het Engels met een Russisch accent gesproken was, toch een kans gegeven vanwege de geweldige cast. Maar heb me daar weer ontzetten aan gestoord. Ook het verhaal kon nergens boeien en er zat nergens spanning in. En als ze dan eindelijk bij de dader komen, praten ze een paar minuten en dan wordt hij al doodgeschoten. Heb ik daar de hele film op zitten wachten? Nee, erg jammer dit.

Matige film over een medewerker van de Russische geheime dienst die een seriemoordenaar op het spoor is. De film speelt zich af midden jaren '50 in het communistische Rusland en ziet er mooi uit. Het verhaal is onevenwichtig en gaat te veel kanten op waardoor alles niet even goed is uitgewerkt. Een cast met aardig wat bekende namen, maar het blijft natuurlijk jammer dat ze Engels praten.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Child 44 is een dappere doch matige poging om een thriller vol drama en tijdens een interessante periode uit de geschiedenis te maken. Maar het drama rond Leo en Raisa staat de eigenlijke moordzaak in de weg en dan krijg je als kijker toch snel het idee dat het vleesch noch visch is.

De cast bestaat uit bekende namen, maar ze maken zich allemaal stuk voor stuk belachelijk met hun Russisch accent. De ene al wat harder dan de andere. Gary Oldman en Paddy Considine zijn het ergst.

De makers hadden trouwens ook de taal wat kunnen aanpassen. Tom Hardy roept meermaals de fucks op iedereen af. Tsja, dan is de geloofwaardigheid al vrij snel zoek. De USSR anno 1953 wordt anders lekker grauw voorgesteld en bepaalde taferelen zijn hard genoeg.

avatar van frolunda
Ik snap de negatieve kritieken wel betreffende de uitwerking van de film,dat had inderdaad beter gekund.Het verhaal kwam zo nu en dan wat onsamenhangend en rommelig over.Ook over de accenten is al genoeg gezegd,dat maakt het er zeker niet geloofwaardiger op.Toch vind ik Child 44 een goede film,de Stalinistische sfeer in de Sovjet-Unie van de jaren vijftig komt ook goed over en ook het scenario bood voldoende aanknopingspunten,zeker wat betreft de thriller elementen.Daarnaast spelen met onder meer Hardy,Rapace,Oldman en Cassel hier natuurlijk niet de minste acteurs mee.Al ben ik het er mee eens dat ze niet allemaal even goed uit de verf komen.Conclusie; interessante film met enkele zeer sterke scenes en een goede cast maar in het achterhoofd komt ook weer dat overbekende zinnetje op......hier had meer ingezeten.

avatar van erik1977
goeie film, maar klopt in niks met het daadwerkelijke verhaal over de Killer van Rostov.
Daarvoor kun je beter de klassieker Citizen X kijken.
Qua sfeer en beeld zit het hier wel snor en ook wel een leuk hollywood verhaaltje zo.
Maar alleen jammer dat er geen ene donder van klopt.

avatar van ikkegoemikke
“I would rather spend a lifetime in a shithole like this with you,
than spend one minute in Moscow without you.”

Allereerst eventjes iets verduidelijken. Ik ben geen anticommunist of voorstander van anti-Russische propaganda. Ik ben trouwens ook geen anti-kapitalist of tegenstander van die andere grootmacht aan de andere kant van deze planeet. Ik ben een nietig persoontje die een bescheiden leventje leidt in waarschijnlijk één van de kleinste landen ter wereld. Om deze film te bestempelen als propaganda materiaal tegen de USSR lijkt me in de huidige wereldsituatie toch wel zwaar overdreven. Wie heeft daar in godsnaam baat bij? Zou het niet kunnen zijn dat het een poging is om een beeld te vormen over de omstandigheden waarin gewone mensen in die naoorlogse periode moesten overleven? Of dit al dan niet een vertekend beeld is, kan ik niet beoordelen. Ik ben wel blij dat ik heden ten dage niet in zulke omstandigheden leef.

Wat een deprimerend en angstaanjagend regime moet dat wel geweest zijn waarbij repressie en blinde gehoorzaamheid de voornaamste waarden waren. Het verklikken van anderen als redmiddel. Diegenen die vandaag je bloedbroeders zijn, kunnen de volgende dag je ergste vijanden zijn. Ongeacht je status of rang. Voor je het weet wordt je gedeporteerd naar de verste uithoek van moedertje Rusland om in erbarmelijke omstandigheden smerige karweitjes uit te voeren. Gedegradeerd tot een betekenisloos en verwaarloosbaar iemand. En dat is de sterke kant van deze film. Het portret van een maatschappij onder controle van een politionele instelling, in dit geval de Russische staatsveiligheid (de MGB, voorloper van de KGB) in het naoorlogse post-Stalinregime. De MGB (vergelijkbaar met de Stasi in de DDR) was het veiligheidsapparaat van de USSR dat er op toezag dat de loyaliteit aan het communistische regime overeind bleef. Dissidenten, anticommunistische elementen en politieke tegenstanders (en vervelende individuen werd dan zo’n reden aangesmeerd) werden zorgvuldig opgezocht en verwijderd. Ze waren misschien niet zo gewelddadig als de NKVD, maar koorknaapjes waren het nu ook weer niet.

Child 44” is grauw, smerig en confronterend. De ellende, de armoede, de paranoia, de uitzichtloosheid en gewetenloze repressie wordt op een indrukwekkende manier in beeld gebracht. Het is zeker geen film waar je vrolijk van wordt. Spijtig genoeg werd het hoofdonderwerp, waar de hele film in feite rond draait, een beetje naar de achtergrond geschoven. Het thema van de seriemoordenaar is nogal povertjes uitgewerkt. Het enige interessante was de manier waarop men met deze misdaden omging. Het bestaan van een seriemoordenaar was ondenkbaar (“There’s no murder in paradise”). Alleen een kapitalistisch regime kan een moordenaar voortbrengen zoals voorgeschreven door de Sovjet-doctrine. De eigenlijke moorden worden karig in beeld waarbij de toch wel vreselijke beelden van kinderlijkjes bijblijven. De uiteindelijke ontknoping en ontmaskering verliep voor mij op een te eenvoudige manier. Verwacht dus geen “Silence of the Lambs made in Russia” maar een soort docudrama over dit kille Sovjet-Unie.

Qua acteren valt er eigenlijk niks op aan te merken. De meeste personages kwamen nogal stereotiep over. Velen zullen het gebruik van het nep Russisch accent hekelen. Misschien terecht, maar persoonlijk draagt dit bij tot de sfeer in de film. Een Rus die perfect Engels spreekt zou bij mij pas onnatuurlijk overkomen. En helemaal het heen en weer zou ik krijgen als de conversaties puur in het Russisch zouden gevoerd worden. Tom Hardy speelt een voortreffelijke rol als de oorlogsheld Leo Demidov die langzaam maar zeker zijn status ziet afbrokkelen. Noomi Rapace (die ik toch wel grandioos vond als Lisbeth Salander in “Män som hatar kvinnor”) staat haar mannetje als de verbitterde vrouw van Leo. En ook Joel “Run all night” Kinnaman vond ik niet slecht als de op wraak beluste Vasili (een angsthaas die dankzij zijn verworven machtspositie dreigend overkomt). Misschien is het omdat ik het boek waarop deze film is gebaseerd nooit heb gelezen, dat ik het een uitstekende film vind. Maar is het geen gouden regel dat boekverfilmingen in de meeste gevallen ontgoochelen?

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Sterk en ontroerend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Tom Hardy, Jason Clarke, Vincent Cassel en
Nikolaj Lie Kaas ...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...