Child 44 (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Rusland
Thriller / Drama

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Tom Hardy, Gary Oldman en Noomi Rapace

Een idealistische pro-Stalin veiligheidsfunctionaris besluit om een reeks kindermoorden te onderzoeken, in een land waar dit soort misdaden zogenaamd niet voorkomen. De staat wil niets weten van het bestaan van een kindermoordenaar, laat staan een seriemoordenaar. Hij wordt dan ook gedegradeerd en verbannen maar besluit, met de hulp van zijn vrouw, de zaak te blijven onderzoeken.

avatar van schram101
Ook Vincent Cassel, Nikolaj Lie Kaas en Jason Clarke worden nog genoemd als castleden op Imdb.

avatar van JacoBaco
Tom Hardy is al zijn hele leven groot fan van Gary Oldman. Ze werken nu alweer voor de vierde keer samen. Al hadden ze in Tinker Tailor Soldier Spy, The Dark Knight Rises en Lawless niet echt veel dialoog samen.

avatar van supersilent
Ik kijk erg uit naar deze verfilming van het gelijknamige boek van Tom Rob Smith. Child 44 is een beklemmend boek over de jacht van een officier van de de geheimedienst op een seriemoordernaar in de Sovjet Unie. Wat het boek zo goed maakt is niet alleen de spanning, maar vooral de sfeer van angst en achtervolgingswaanzin ten tijde van het Stalin regime. Ik ben benieuwd of ze dat in de film kunnen overbrengen.

Vanaf 16 oktober in de bioscoop (Independent Films)

avatar van jarno1975
kappeuter schreef:
Vanaf 16 oktober in de bioscoop (Independent Films)

De US release is uitgesteld naar 17 april 2015, deze NL release zal dus ook wel aangepast worden.

jarno1975
Ja dat zal dan wel ja.
Nieuwe NL datum zal wel binnen 2 dagen bekend zijn vermoed ik.

avatar van Mr Thee
supersilent schreef:

Helemaal mee eens. De cast en gebaseerd op een goed boek...dat belooft wat....

avatar van tbouwh
Trailer oogt zeer interessant. Benieuwd hoe Tom Hardy het doet als 'ie zn Russische accent de gehele film moet zien vol te houden

avatar van schram101
Goede trailer inderdaad. Hardy spat nu al van het scherm. Wat een baas!

avatar van Breur
jarno1975
Ja dat zal dan wel ja.
Nieuwe NL datum zal wel binnen 2 dagen bekend zijn vermoed ik.

Is er nog nieuws betreffende bios release in NL?

Dit gaat toch smullen worden hoop ik

Breur schreef:
Is er nog nieuws betreffende bios release in NL?

Dat wordt ook april. Precieze datum moet nog bekend worden.
EDIT: release definitief verplaatst naar 7 mei

avatar van Breur
kappeuter schreef:

Dat wordt ook april. Precieze datum moet nog bekend worden.

Prettig vooruitzicht! Thanks

avatar van Leland Palmer
Slechte trailer. En dan die Russische accenten. Spreekt me nog niet echt aan dit project.

avatar van Left4Dead
Loop nu al warm aan voor deze prent, smullen met zo'n cast.....

Trailer gezien en denkend... hey, wat leuk, een remake van het puike Citizen X. Die eerste gedachte blijkt niet helemaal te kloppen. Laten we het houden op een vrije herbewerking, want in toeval geloof ik niet.

avatar van Tanita
Het lijkt erop dat de film in Rusland geen warme ontvangst krijgt:
"Films such as 'Child 44' should not go out in our country on mass release, earning money from our cinema audiences, not in the year of the 70th anniversary of victory, not ever," Culture Minister Vladimir Medinsky wrote on the ministry's website." Russia pulls Hollywood film set in Stalin era - Yahoo News - news.yahoo.com En bericht in Salon.com

Net terug van de bios. Schitterende film waarin rusland wel erg slecht word afgebeeld in de film, maar dat terzijde. Uitstekend acteerwerk van tom hardy btw..

Deze film draait vandaag (Za 18 april en morgen Zo 19 april op het Filmfestival van Zeeuws Vlaanderen.

avatar van Elineloves
Ik kan hier echt niet meer van maken, al zou ik willen. Wat een snoozefest.

Lang geleden dat ik een film met zo'n boeiend gegeven zó pover uitgewerkt heb gezien. Het script is zwak en de opbouw zo langdradig dat de helft voor de pauze makkelijk weggelaten had kunnen worden. Van spanning was er nauwelijks sprake. Dat komt ook deels door de cast, hoewel Tom Hardy het niet eens heel beroerd doet, is de rest compleet inwisselbaar. Aan die vreselijke nep Russische accenten valt ook niet te wennen.

Wanneer het dan EINDELIJK gaat over de kern, de kindermoorden, kom je ook bedrogen uit want ook hier is de uitwerking zwak. Ineens zijn er 45 kinderen vermoord en zonder boe of bah te zeggen werken ze naar het einde hiervan toe, zonder waardige explicatie. Over een motief hebben ze ook niet lang nagedacht en plots binnen een vingerknip was het duidelijk wie er achter zat. Knap hoor, eerst twee uur lamballen en saaie dialogen voorschotelen en dan binnen een zucht is het hele mysterie opgelost.

Nee, absoluut niet enthousiast. Voor de cast, op Hardy na, hoef je het ook niet te doen want als je je verheugt op de grote namen kom je bedrogen uit. Of je moet van getergde blikken en slechte accenten houden.

avatar van Al DeNiro
Boeiende thriller dat doet denken aan Citizen X, maar dan grootser en heftiger. Ook veel bekende namen uit Europa die overtuigen als Sovjets.

avatar van brabusRUS
Grootste flop van 2015? Die accenten, LOL!

avatar van m1chel
Tom Hardy schittert in deze zeer beklemmende film over het Sovjet Unie uit de jaren 50. Alleen jammer van de Russische accenten in de film, maar laat dat je zeker niet tegenhouden.

Child 44 | Filmdomein

avatar van wwelover
Tom Hardy. Dat is eigenlijk de main reason om deze film te zien. Ik neem de accenten maar voor lief in deze film, want zo werkt Hollywood. Al is het wel storend dat niet elke acteur z'n accent vast kan houden. Maar Hardy is gelukkig de meester van accenten. Ondanks de lange film duur wordt de film nooit echt saai, maar helaas ook nooit spannend. Hoewel er wel basis voor is denk in het boek. Maar je wordt nooit echt in het verhaal getrokken omdat het alle kanten oprammelt. Ook weer typisch dat Charles Dance ook weer opduikelt als oude hoge pief. Zie ik hem sinds Game of Thrones wel heel vaak doen. Visueel was de film in orde, enkel de vechtscenes waren wat te snel gefilmd.

Zwolle84
Hoewel het plot me niet direct aansprak ben ik Child 44 toch maar gaan kijken. Liep na afloop lichtelijk aangeslagen de zaal weer uit, want wat is dit een emotionele, bikkelharde rollercoaster. Had dit echt niet zien aankomen.

Door de grauwe sfeer en zeer heftige scènes zat ik er al snel vol in en dat is tot het einde zo gebleven. Een pretje was het echter niet. Die keihard in beeld gebrachte kinderlijkjes, de emotionele lijdensweg van Leo, de grauwe, uitzichtloze setting, de pijn die van de murw geslagen gezichten afstraalt, de chaotisch gefilmde vechtscènes waar je je middenin waant... Nee, dit gaat me niet in de koude kleren zitten.

Overigens mogen zowel Hardy als Rapace wat mij betreft flink in de prijzen vallen. Het lijkt erop dat ze zeer diep zijn gegaan voor deze rollen.

Al met al kom ik op een solide 9 uit. Niet omdat de film foutloos is, want dat is hij niet. Maar wel om de emoties die hij los weet te maken.

Dominootje
Hardy kan acteren. Ja zeer zeker wel!
Oké, verwacht in ieder geval niet 'veel' actie, waar ik nog naar uit keek de eerste helft van de film.
Let vooral op het psychologisch tintje, als je dit niet bijhoudt komt de film niet ten volle tot zijn recht. Als je dit door hebt zal je af en toe van die 'pff- dat dit zo gaat/kan' momentjes hebben en dat maakt dit nou net zo'n sterke film.

avatar van VincentL
Child 44

Tom Hardy moet na zijn stille rol in Mad Max gedacht hebben dat hij ook nog een rol met meer tekst moest vervullen. Zo sleept hij in deze film nog een hoofdrol binnen, zij het ietwat complexer dan zijn andere prestatie. Op naar een veramerikaanst Rusland dan maar...

Helaas kenmerkt het verhaal zich met te veel nevenplotjes, inconsequentie en een te lange spanningsboog. Het begin van de film slaat een duidelijke richting in. Het Rusland van na de oorlog wordt goed weergegeven in een grote theater waar paranoia de hoofdrolspeler is. Deze lijn ontwikkelt zich goed en is vermakelijk. Toch wordt halverwege besloten om over te stappen op een totaal ander verhaal, dat op Tom Hardy na totaal geen connecties heeft met het voorgaande. De rede n van de switch is mij onduidelijk. Van een naoorlogs Rusland schakelen we over naar een zwakke Sherlock Holmes detective serie. Ondertussen wordt een oude vete van zolder gehaald tussen Hardy en Joel Kinnaman, die overigens al in 1941 dood had moeten zijn. Een soldaat die in de Reichstag geen schot durft af te vuren heeft echt geen 4 jaar oorlog overleeft. Weer zo'n rare verhaallijn in een onsamenhangend geheel.

Tom Hardy speelt behoorlijk wisselvallig. In het beging speelt hij alleraardigst en weet hij een relatief goed personage neer te zetten. Naarmate de film echter vordert en de moraalridder tevoorschijn komt zakt hij diep in. De overtuiging en geloofwaardigheid raken uit zijn spel.
Ik weet niet wat de functie van Joel Kinnaman in het hele verhaal was. Als tweede vijand (ik neem aan dat onze Duitse vriend vijand nummer 1 is?) speelt hij een behoorlijk ondergeschikte rol die geen moment goed van de grond komt.
Noomi Rapace speelt als Hardy's vrouw ook redelijk wisselvallig. Ze zwabbert van slappe overtuiging naar relatief te pruimen inzet. Ze creëert echter een personage dat geen moment overtuigend is.

Visueel is de film aardig op orde. Heel authentiek zou ik het niet willen noemen, en Espinosa schuwt niet om wat anachronismen aan te film toe te voegen, maar het is redelijk. Toch ontbreekt er veel sfeer. Door de wisselende verhaallijnen, matige acteurs en te lange speelduur komt je nooit lekker in de film. Een doodzonde.

Child 44 is een zeer tegenvallende productie geworden, waar ik meer van gehoopt had. De verhaallijnen zijn losstaand aardig, maar als geheel functioneert het niet.

avatar van Antonev
Dit gaat genieten worden! De USSR en seriemoordenaars, twee van mijn favoriete onderwerpen. Wie deze film goed vindt, moet overwegen om Citizen X eens te kijken! Hele goede en spannende film met een fantastische Sovjet sfeer!

avatar van Antonev
Spannende thriller over een politie-functionaris die op jacht gaat naar een kindermoordenaar. Dit is echter slechts één van de hoofdlijnen van de film.

Het sterkste punt van de film vond ik de manier waarop de werking het Sovjet-apparaat neer werd gezet. De manier van handelen, het oppakken van mensen, de afgedwongen bekentenissen, de martelingen, het verraad van anderen etc etc. Dat hebben ze op een benauwende manier weergegeven. Het ergste is dat het ook zo ging in die tijd, niemand was veilig, zelfs hoge officieren niet.

Wat ik wel jammer vond is dat Sovjet steden maar zo mager in beeld worden gebracht. Nu waren het eigenlijk vrij algemene plaatsen. Jammer!

avatar van tattoobob
Goede en solide acteerwerk van de cast daar kan je niet omheen,maar inderdaad die accenten....heel vervelend soms.
Verder ziet de film er prima uit.....mooi zelfs,en audiovisueel ook prima in orde.
De film kijkt leuk weg en is hier en daar best spannend.
Inderdaad een film met meerdere hoofdlijnen zoals mijn bovenbuurman al zegt......prima film

avatar van hutsekluts
Over de Engels-Russische accenten is hieronder al een en ander geschreven....irritatiepuntje zogezegd maar verder valt er toch weinig op deze film aan te merken. De sfeer onder het Stalinistische regiem wordt uitstekend, lees beklemmend, weergegeven en terwijl de bij aanvang onsympathieke veiligheidsfunctionaris precies weet hoe het er in die wereld van onderdrukking en verraad aan toe gaat, kiezen hij en zijn sympathieke vrouw voor de moeilijke weg.
Prima verhaal met de nodige (psychologische) spanning. Een lange film waarbij ik mij geen minuut heb verveeld.