Child 44 (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Rusland
Thriller / Drama

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Tom Hardy, Gary Oldman en Noomi Rapace

Een idealistische pro-Stalin veiligheidsfunctionaris besluit om een reeks kindermoorden te onderzoeken, in een land waar dit soort misdaden zogenaamd niet voorkomen. De staat wil niets weten van het bestaan van een kindermoordenaar, laat staan een seriemoordenaar. Hij wordt dan ook gedegradeerd en verbannen maar besluit, met de hulp van zijn vrouw, de zaak te blijven onderzoeken.

avatar van filmkul
Redelijk sterke thriller. Het Rusland van de jaren 50 wordt goed neergezet, hard en meedogenloos. Het verhaal is best aardig maar kent een aantal toevalligheden. Het einde is wat makkelijk en te sentimenteel, wat niet passend is bij de rest van de film. De film kijkt wel goed weg en is spannend. Verder ziet de film er fraai uit, met mooi geschoten beelden en rauwe actiescenes. Hardy zet een aardige rol neer, maar niet bijzonder. 3.5/4.0

avatar van MovieHolic
Het plot hierboven geeft een beetje een vertekend beeld van de film...

Maar los daarvan, een sterke film die de ware aard van de Russen in de koude oorlog goed weergeeft... Haast geen wonder dat Poetin zo'n idioot is.
het verhaal wordt goed opgebouwd en ik zat toch behoorlijk aan de buis gekluistert, van begin tot einde boeiend!

avatar van Pazmaster
Sombere en grauwe film die af en toe ook best saai is. Hoewel er goed geacteerd wordt (afgezien van de belachelijke accenten) en het verhaal op zich best interessant is, had ik (vooral in het begin) moeite om de aandacht vast te houden. Er zitten wat mij betreft te veel saaie stukken in. Ze hadden veel sneller to the point mogen komen en Iets meer actie had ik ook niet erg gevonden. Verder zit het wel allemaal degelijk in elkaar en ziet het er prima uit. Daarom toch nog 3 sterren.

avatar van Brabants
Donker en grimmig verhaal over de Sovjet circa '53 met een sterk vertegenwoordigde cast. Het hulpeloze, wanhopige en volstrekt paranoie karakter van die tijd is goed voelbaar. Gary Oldman is de man, maar helaas weinig in beeld. Toch mist het mij op sommige momenten aan diepgang en hierdoor zijn er stukken bij die de het verhaal wat langdradig maken.

avatar van mcdaktari
In het begin duurde het even voor ik goed en wel in de film kwam maar na verloop begon de film me toch te boeien. Goed acteerwerk ook. Met een goeie rol van Hardy.

Lekkere film met een goede duistere sfeer ook veel goede acteurs met name uit Scandinavië.

avatar van hoffhaan
Boeiend thriller drama, goed geacteerd. 3.5

Zelf vind ik het boek één van de beste thrillers die ik ooit heb gelezen dus ik wachtte met angst en beven deze verfilming af...in de trailer werd al duidelijk dat Tom Hardy met een russisch accent zou spreken, dat was even incasseren maar o.k. Helaas bleek niet iedereen in de film dezelfde memo te hebben gehad want volgens mij is Tom de enige die met een accent spreekt. Misschien een soort van practical joke van de rest van de cast...

Het eerste uur van de film is echt goed te noemen, volgt het boek en houdt de balans tussen de spanning en het drama. Zodra de twee hoofdrolspelers op reis gaan wordt het echter snel minder. De doorgaans betrouwbare Gary Oldman stelt zelfs teleur. Noomi Rapace en Tom Hardy zijn allebei top acteurs maar hadden weinig chemie als echtpaar. Als dan middenin de film de dader vol in beeld komt verandert dit helemaal de spanningsboog in de film. Waar in het boek de samenhang en balans subliem overeind blijft loopt in de film het verhaal tussen de relatie van Tom en Noomi en de jacht op de seriemoordenaar langzaam uit elkaar.

Jammer dus maar helaas deze verfilming, Tom Hardy was voor mij ondanks zijn accent wel de uitblinker in de film en het gegeven van het verhaal blijft natuurlijk intrigerend.

Sterke trhriller!! Aanrader

avatar van kelama3
Ongeloveloos dat deze boeiende film zo'n "laag" cijfer krijgt op IMDB, meestal zijn we het wel eens,dit keer niet
Sterk acteerwerk,van alle spelers,maar voor mij in het bijzonder Hardy en Oldman.
Broeierige sfeer,spannend verhaal,en eens een goede boekverfilming!
En ja,de accenten... Mij stoort het niet.
Ik kan goed begrijpen dat,als ze deze film in het Russisch zouden filmen,er stukken minder mensen naartoe zouden gaan,it's all about the money.
Deze film intrigeerde mij en bleef hangen achteraf.

Een aanrader,echt!

avatar van james_cameron
Eigenlijk moet je het ook niet doen: wanneer je het boek reeds hebt gelezen toch de film bekijken, ook al weet je dat die gaat tegenvallen. Hier valt de schade nog mee, al haalt de film het lang niet bij het (geweldige) gelijknamige boek van Tom Rob Smith. De belangrijkste clou uit het boek wordt niet eens gebruikt! Afgezien daarvan is de film sfeervol en spannend genoeg, met een meer dan degelijke cast. Tom Hardy is prima in de hoofdrol. De potpourri van foute Russische accenten stoort natuurlijk direct, maar gelukkig wen je daar wel snel aan. Eén en ander had wel wat rustiger verteld mogen worden en veel scenes missen een adequate opbouw, maar de film is verder vakkundig in elkaar gezet en alles ziet er passend naargeestig uit. Wanneer ik het boek niet zou kennen zou ik de film waarschijnlijk nog wel wat hoger waarderen. Maar ja, dat kan ik nu niet meer terugdraaien...

Boek ken ik niet, maar na afloop van de film had ik wel het gevoel dat het verhaal ook niet even in twee uur verteld kan worden. Veel plotjes (weeskinderen, corruptie, kindermoordenaar) waardoor de film alle kanten opspringt en onsamenhangend is. Film kabbelt gedurende de twee uur rustig voort, zonder dat het nou eens echt spannend gaat worden. Pluspunt is wel de grauwe setting die helaas niet de film kan redden.

Opvallend veel bekende gezichten in bijrolletjes (Cassel, Fares, Kaas). Sowieso telde ik alleen maar europese gezichten in deze productie. Het accent wat ze moeten spreken kan trouwens echt niet meer. Het gebrekkige engels van Hardy doet vermoeden dat hij zwakzinnig is ofzo. Doe het in normaal engels, we snappen als kijker echt wel dat het zich in Rusland afspeelt.

2* Ik vraag me overigens af hoe Russen naar zo'n film kijken.

Best een vrij recente onbekende (ik weet niet of deze film hier in Nederland op grote schaal in de bioscoop te zien was) Thriller / Drama, die zeker wist te boeien en die ook een best indrukwekkende cast had met o.a. Tom Hardy, Noomi Rapace, Vincent Cassel en Gary Oldman (de laatste twee overigens wel in een beperkte rol).

Het sobere verhaal (speelt zich af in de jaren 50 in een streng communistisch Rusland) zat best goed in elkaar (zeker de eerste 45 minuten van het verhaal vond ik sterk en goed en de film heeft een mooie inleiding) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan, hoewel de film wel wat aan de lange kant is. Verder weet de film ook te boeien en is hij zelfs op bepaalde momenten spannend zoals o.a. de scene in de trein (waar men het voorzien heeft op Tom Hardy) en ook op het einde. Het einde met het adopteren van de twee kinderen, vond ik overigens heel mooi en ontroerend. Het was overigens ook wel apart want in het begin van het verhaal werden de ouders van de twee kinderen nota bene nog vermoord door een irritant teamlid uit het MGB-team van Tom Hardy. Visueel is alles zeer sober (weinig kleur) maar mooi weergegeven en dat paste natuurlijk perfect voor de tijd en plaats waar het verhaal zich in afspeelt.

Dat deze film goed te bekijken valt komt mede door de eerder aangegeven indrukwekkende cast. Met name de twee hoofdrolspelers Tom Hardy (in de rol van Leo Demidov) en Noomi Rapace (in de rol van Raisa Demidov) speelden hun rol goed en overtuigend. Ze mogen dan wel getrouwd zijn in de deze film, maar niet alles is koek en ei tussen hun. Dat ze ietwat met een overdreven Russisch accent praten (zeker Tom Hardy) moet je op de kop toenemen en vond ik persoonlijk niet echt vervelend. Ik had het pas vervelend gevonden als ze Russisch zouden praten (versta ik namelijk niet) of juist puur Engels. Ook de overige cast deed het wel verdienstelijk zoals Joel Kinnaman (in de rol van laffe, jaloerse en irritante MGB mederwerker Vasili) en Gary Oldman (in de rol van sympathieke Generaal Mikhail Nesterov), maar de slechterik (beter gezegd kindermoordenaar) "Tortoise" (gespeeld door Mark Lewis Jones) vond ik eigenlijk niet echt goed uit de verf komen en zeker zijn einde vond ik matig en flauw.

Al met al best een aardige Thriller / Drama (zeker het eerste gedeelte van het verhaal), maar wel eentje die eigenlijk wel veel te lang duurt. Met circa 30 minuten korter en misschien ook wat minder wendingen, was deze film beter uit de verf gekomen.

avatar van DutchTakeshiro
Child 44 is een matige thriller, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Rob Smith. De film is vrij onbekend, zelfs als je kijkt naar de bekende cast. Daarom zou deze film weleens stilletjes langs de meeste kijkers kunnen gaan. Dat is in het geval van Child 44 niet eens zo erg. De film mist de nodige spanning en vooral de eerste helft van de film is kortweg saai te noemen. In de tweede helft wordt het allemaal wat spannender maar vallen er een aantal gaten in het verhaal. De film had gerust een halfuur korter mogen duren. Wie denkt dat de kindermoorden centraal staan komt er bedrogen vanaf. De focus ligt duidelijk op de strijd van MGB functionaris Leo Demidov. Jammer genoeg wordt dat in deze film oninteressant weergegeven. De kindermoorden, het cruciale onderdeel van het verhaal, wordt volledig tekortgedaan. Naar mijn mening een slechte interpretatie van het boek.

De cast liegt er niet om, jammer dat deze zo weinig impact heeft. Tom Hardy is een goede acteur en het is zeker fijn als je hem als regisseur kan strikken voor een film. Aan het acteerwerk van Hardy ligt het in ieder geval niet. Het ligt aan de neppe Russische accenten waar ik echt niet aan kan wennen, het povere script en de eentonigheid van de film. Dit alles zorgt ervoor dat Hardy niet goed uit de voeten komt. Hetzelfde geldt voor Noomi Rapace, Gary Oldman en Vincent Cassel. In een film moet er een balans zijn tussen acteren, verhaal en spanning en dat heeft deze film niet. Regisseur Daniel Espinosa had net zo goed een onbekende cast bij elkaar kunnen verzamelen want de grote namen hebben nu alleen maar een hoop geld gekost.

Child 44 gaat uit als een nachtkaars, zonder een indruk achter te laten. Het is officieel een dertien in een dozijn film. Het boek wordt alles behalve eer aan gedaan. Het verhaal heeft veel potentie en is het jammer om te zien dat er een karig resultaat uit voortkomt. Ik zie liever een volledig Russische cast die veel geloofwaardiger en authentieker zal overkomen. Een van de weinige positieve dingen die ik kan noemen na het bekijken van deze film is dat mijn interesse gewekt is om de trilogie van Tom Rob Smith te gaan lezen.

avatar van DutchTakeshiro
stinissen schreef:

Volgens mij zijn Noomi Rapace en Joel Kinnaman de enige acteurs met Scandinavische roots in deze film. Verbeter me als ik het fout heb.

DutchTakeshiro schreef:

Ook Fares Fares die bijna altijd in films uit Scandinavië te zien is. En natuurlijk Nikolaj Lie Kaas die vaak samen te zien is met Fares Fares bv Fasandræberne (2014)

Vrij matig. Om te beginnen stoorde ik me ontzettend aan de keuze voor Engels sprekende acteurs die Russen na doen. Neem of gewoon Russische acteurs, of laat ze normaal Engels praten en niet met een slecht Russisch accent. Verder moet je je natuurlijk door de gebruikelijk Anti Rusland propaganda heen worstelen.

avatar van joolstein
Zeer mooie film. Prachtig in beeld gebracht Rusland van `53. In de film draait het voornamelijk om het communistische denken In het paradijs wordt niet gemoord de MGB en bijhorende angst. Hierdoor is het dramatische gedeelte meer vertegenwoordigt dan het thriller aspect. Tel hierbij een sterke cast. Voor mij dus als slot som dat het zeer goede film is! De film lijkt sterk op Citizen X waaardoor ik me afvraag of deze film ook gebaseerd is op het relaas van de echte Rostov-killer, de man die in een periode van acht jaar maar liefst 52 mensen vermoordde.

Ietwat trage film die wel blijft boeien.
Geeft een goed beeld van periode onder Stalin. Met name de voortdurende angst en waanzin onder het Stalin regime wordt goed weergegeven. Boeit omdat het inzicht geeft in de actuele situatie rondom Rusland.
Einde is ietwat voorspelbaar.

avatar van Pastaman
Geweldige film.
Rusland China Duitsland Irak enz enz
Onderdrukt door een verrot regime maakt mensen tot monsters.

avatar van zaleino
MovieHolic schreef:
Het plot hierboven geeft een beetje een vertekend beeld van de film...

idioot beeld van poetin??.......alsjeblieft zeg, give me a break!!! laten we maar niet een film maken van alle Amerikaanse presidenten van begin tot eind allemaal "warmongers" kijk alleen al naar Vietnam,Japan,Irak,Afghanistan en alle ondergrondse operaties die ze nog meer uitvoeren dit is puur negatieve propaganda vanuit de USA in het nadeel voor Rusland.

De Russen kiezen nog tenminste hun eigen leiders uit dat kan je niet van alle landen zeggen.

avatar van weberanja
Tom Hardy wat een acteur! Van mij part had ie plat utrechts gesproken, ik zit elke keer weer te genieten van zijn spel. Goeie thriller, prachtige beelden van het oude rusland. Aanrader!

avatar van MovieHolic
zaleino schreef:

De Russen hebben niets te kiezen. Poetin installeerd mannetjes.
Daarnaast blijft dit een film... ik ga hier geen discussies aan over politici en politiek.

avatar van steffv1
duistere drama, een thriller zou ik het niet perse noemen, met een geweldige prestatie van tom hardy

avatar van Iron Maiden
Ontzettend slecht camerawerk en een onsamenhangend plot zorgen ervoor dat deze film niet echt boven de middelmaat uitsteekt. Tom Hardy is fantastisch en ook Gary 'or I kill you myself' Oldman verdient beter dan dit eindresultaat. Het concept was erg goed, maar met een speelduur van 137 minuten duurde dit gewoon veel te lang. Film hangt van plotgaten aan elkaar en nergens kreeg ik echt het idee dat ik naar het Rusland uit de jaren '50 aan het kijken was. De film wil simpelweg teveel.

Film kent inderdaad wel de nodige schoonheidsfoutjes, maar is over het algemeen wel vermakelijk. Met niet te vergeten een fantastische Internationale cast.

Die taal en accenten echter.. aargh. Went echt niet.

avatar van Collins
Harde en gewelddadige thriller die in het eerste uur uitblinkt door een strakke regie en een helder scenario. Het tweede uur (waarin het onderzoek meer centraal staat) is minder strak uitgewerkt.
Het eerste uur is een prima introductie van karakters en onderlinge verhoudingen. Het sovjet-paradijs is een kille en bureaucratische maatschappij. Niemand is te vertrouwen. Iedereen verlinkt de ander. Iedereen en niemand is schuldig. Deze paranoïde wereld en de dreiging die er van uitgaat, wordt zeer goed verbeeld. Het eerste uur is dan ook spannend.
Het onderzoek naar de moord komt vervolgens niet goed uit de verf. Te veel toevalligheden en onwaarschijnlijkheden beheersen de moordzaak. Geen spannend speurwerk. Wel veel geweld. Hard en stoicijns uitgevoerd.
De sovjet-maatschappij wordt duister en naargeestig weergegeven. Het weer is bijna altijd slecht, de luchten zijn donker en de wegen zijn modderig. Goed voor de sfeer, maar wel einigszins overdreven, lijkt me.
Het acteerwerk van Hardy, Rapace en Oldman is degelijk en ingehouden. Het past bij hun karakters.

Wat collins zegt.

avatar van MacHop
Paar maanden geleden het boek gelezen en toen al gegrepen door het verhaal. Deze film is zeer knap gemaakt en de spanning en ook de onmacht zijn zeer goed weergegeven. Boeiend verhaal en de deprimerende sfeer van het Rusland in die tijd wordt perfect neer gezet. Het feit dat deze film in Rusland door kameraad Poetin is verboden, zegt eigenlijk al meer dan genoeg.

Als ik dan toch een minpuntje moet noemen, dan is het inderdaad het accent. Dit werkt eerder storend dan dat het realistisch is. Maar dat is dan ook het enige minpuntje wat ik kan bedenken.

Uiteraard mag iedereen van deze film het zijne denken, we leven ten slotte in een vrij land. Of staat er binnenkort ook hier iemand op de stoep met een uniform aan?

avatar van Bacchero
De setting van het Rusland van de jaren 50 is prachtig (decors, kostuums,...) en het gevoel (sfeer) van die jaren wordt goed in de film weergegeven. De acteurs doen ook hun best behoudens het reeds eerder vermelde detail van dat 'Russisch' accent maar dan het verhaal... sorry maar dit is voor mij toch de zwakke schakel. Je weet als kijker niet goed waarover het eigenlijk gaat : het oplossen van de moorden of de strijd van Leo tegen de MGB. Het zal wat van beide zijn maar de symbiose is voor mij niet geslaagd. Hierdoor begon de film naar het einde toe mij ook een beetje te vervelen. Voor mij is dit dan ook ook gemiddelde film die gered wordt door de goede setting...