ad
  • 8.112.964 stemmen

The King of Comedy (1982)

Komedie / Drama | 109 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Robert De Niro, Jerry Lewis en Sandra Bernhard

Releasedatum: 18 december 1982

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Over The King of Comedy

"It's No Laughing Matter."

Komiek Rupert Pupkin koestert een grote droom: hij wil koste wat het kost een gastoptreden versieren in de talkshow van zijn idool Jerry Langford. Daarom probeert hij steeds in contact te komen met hem, doch de man wijst hem steevast af omdat hij niet in hem gelooft. Om zijn droom te verwezenlijken zal Pupkin echter tot het uiterste gaan. Samen met collega-fan Masha vat hij het plan op om Langford te ontvoeren en zo zijn zin te krijgen. Als losgeld eist Pupkin een optreden in Jerry's show.

imageimageimageimageimage

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

interessante mislukking. Er is de knappe vertolking van De Niro – zijn alledaagse naïeve sul is mooi neergezet – maar sommige personages zijn echter misplaatst (de fanatieke vrouw, de secretaresse van Lewis). Vermits dit een ironisch verhaal is (better king for a night than a smuck for a lifetime) is dit toch wat (te) ernstig verteld. De tagline 'This is no laughing matter' is een tikkeltje te letterlijk genomen. Meer ironie had gemogen. Ook zijn er momenten waar droom en realiteit door elkaar lopen. Meer dan dit had gemogen. Er zat dus potentieel om boeiender te zijn. Al bij al kundig en onderhoudend maar geen echte meerwaarde deze Scorsese.

avatar van tbouwh

tbouwh

Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

avatar van Hansiro

Hansiro

Veel te lang laten liggen maar het is me nu wel duidelijk waar Todd Phillips naar heeft zitten kijken voordat hij aan de Joker begon..

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2023 stemmen

Goeie film.

Robert De Niro zet een erg vervelende doch erg verdienstelijke rol neer. Het is wel tot het einde wachten tot er iets meer gelaagdheid en nuance inkomt, maar het wordt wel goed gebracht. Martin Scorsese zorgt er in de tussentijd voor dat de film niet eentonig of onevenwichtig wordt.

Thematisch zijn de gelijkenissen met bv. Taxi Driver wel erg treffend - individuen die door een trauma vastzitten in hun eigen realiteit. Deze film doet eigenlijk niet veel onder. Er is iets meer plaats voor een luchtige ondertoon - de tristesse is iets minder -, maar visueel is het wel een echte Scorsese-film: niet uitbundig, maar wel vakkundig sfeervol, op een bepaalde manier dan.

De goesting om de rest van Scorsese's ouder werk te zien, is terug wat aangewakkerd. Niet dat ik nog echt meesterwerken verwacht, maar eigenlijk ben ik zelden ontgoocheld in Scorsese - het is ook een regisseur van wie je wel weet wat te verwachten.