Lumière et Compagnie (1995)

Alternatieve titel: Lumière and Company

Frankrijk / Denemarken / Spanje / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, John Boorman, Youssef Chahine, Alain Corneau, Costa-Gavras, Raymond Depardon, Francis Girod, Peter Greenaway, Lasse Hallström, Hugh Hudson, Gaston Kaboré, Abbas Kiarostami, Cédric Klapisch, Andrey Konchalovskiy, Spike Lee, Claude Lelouch, Bigas Luna, Sarah Moon, Arthur Penn, Lucian Pintilie, Helma Sanders-Brahms, Jerry Schatzberg, Nadine Trintignant, Fernando Trueba, Liv Ullmann, Jaco Van Dormael, Régis Wargnier, Wim Wenders, Yoshishige Yoshida, Yimou Zhang, Merzak Allouache, Gabriel Axel, Michael Haneke, James Ivory, Patrice Leconte, David Lynch, Ismail Merchant, Claude Miller, Idrissa Ouedraogo en Jacques Rivette
met Isabelle Huppert, Bruno Ganz en Liam Neeson

Als eerbetoon aan de gebroeders Lumière, filmpioniers bij uitstek, werd aan 40 internationale regisseurs gevraagd een korte film te maken. Zij moesten daarbij gebruik maken van de originele, door de broers Lumière ontwikkelde 'Cinematographe'. Bovendien mochten de filmpjes niet langer zijn dan 52 seconden, er mocht geen gesynchroniseerd geluid in voorkomen en niet meer dan 3 takes.

Waardeloos.

Idee is inderdaad leuk, maar de regisseurs bakken er echt helemaal niks van. Je hoort in het begin iemand zeggen dat regisseurs blij zijn met beperkingen, dat ze het als een uitdaging zien. Nu geloof ik dat best maar er is amper iemand die hier boven de beperking uitkomt.

52 seconden is kort maar lang genoeg om prachtige dingen te doen. Menig geniaal scene duurt niet veel langer. Het enige wat er hier vaak te zien is zijn registraties. Kale, duffe registraties. En dan wordt het filmpje nog vaak slecht aangekondigd, waardoor het al half voorbij is voor je merkt dat het begonnen is.

Opvallend waren de bijdragen van Yimou (de reden waarom ik deze gezocht heb) die iets geks doet, Yoshida die als enige echt wat over film wil vertellen en Spike Lee die op zich wel grappig maar vooral gemakkelijk is.

Wim Wenders is eigenlijk de enige die een mooi filmpje gemaakt heeft. Verder valt op dat het geluid bij deze filmpjes veel belangrijker is dan het beeld.

Meeste regisseurs kende ik verder ook niet, veel grote namen zitten er eigenlijk niet bij. Rest er enkel noch Lynch en Greenaway, die beiden falen.

Jammerlijk mislukt experiment, waar zelfs de werkende regisseurs en hun vaak erg duffe antwoorden op clichévragen geen meerwaarde kunnen brengen.

1* voor een paar leuke ideetjes, verder gewoon dodelijk slaapverwekkend en ongeïnspireerd.

Ben het wel met Onderhond eens. Het idee is op zich best grappig, maar er wordt echt geen fuck mee gedaan.
Ik kan me niet voorstellen dat je niks leukers kunt doen met 52 seconden, oude camera of niet. De filmpjes zijn ook volstrekt betekenisloos en hebben geen enkele context, behalve de allereerste die volgens mij een kopie is van een origineel Lumiere filmpje.

Wat er dan overblijft (en me ook nog wel leuk leek) zijn gesprekjes met allerhande toch niet de meest onbekende regisseurs over film, maar die worden afgedaan met 3 vragen: waarom film je?, is film onsterfelijk en nog eentje die ik alweer vergeten ben.

En zo'n beetje elke regisseur zegt: omdat ik het leuk vind en mwa, misschien blijft het bestaan misschien niet, en dat was het dan. .

2 hele magere sterretjes omdat ik me door de volgepropte collectie op zich niet verveelde en dat kind dat Spike Lee echt zo aankijkt van'wat moet je nou prutser' .

Querelle schreef:
op de filmpjes van Claude Sautet en Sarah Moon na, alles op Youtube kunnen bekijken.

Volens mijn info maakte Sautet er geen. Sarah Moon ook niet gevonden. Schijnt juist een topper te zijn, waarin Rivette optreedt heb ik van horen zeggen.

Veel grote namen maken zich er wel makkelijk van af. Die van Trueba, Liv Ullman en Lelouch vond ik het slechtst.
De filmpjes van Chahine, Guedraogo, Schatzberg en Pintilie vond ik het best.
De enigen die er in slagen om er een leuk verhaaltje uit te persen.
Het valt op dat er vooral humor of een kus aan te pas moet komen. Ik vond dat het redelijk afwisselend en uiteenlopend was. Ik geef TOR gelijk dat hij aangeeft dat ook de Lumieres niks narratiefs deden en dat dat hier ook wordt gepoogd, hoop ik dan maar. Weinig visionairen aan het werk in elkveval.

Waarbij de politieke statement van Haneke en Hudson mij maar matig bevielen. Er waren nietszeggende bij, waarbij Trueba denk ik wel de kroon spande, al zou je kunnen zeggen 'dat is de spanning van wat komen gaat....' Maar Klapsich, Sanders-Brahms en Yoshida zijn minstens even nietszeggend.

Toppers vond ik Corneau (danseresje - gewoon mooi), Chahine (zowaar leuk - dat is wel eens anders geweest), Kiarostami (concept/idee), Konchalovsky (spanning), Merchant/Ivory (mooi) en Lynch (perfect en lijkt daarmee langer dan 52 seconden). Ook aardig/leuk: Zhang, Wenders, Ouedraogo en Depardon.

avatar van Donkerwoud
Bijzonder project dat de liefhebber van cinema eens gezien moet hebben, maar dat ook niet veel meer is dan pretentieus geouwehoer en oninteressante verwijzingen naar Lumière. Positieve uitzonderingen zijn enkele grote regisseurs als Abbas Kiarostami, David Lynch, Jaco van Dormael, Zhang Yimou, Andrey Konchalovskiy.