• 144.937 films
  • 7.299 series
  • 22.114 seizoenen
  • 498.358 acteurs
  • 313.524 gebruikers
  • 8.303.224 stemmen
Avatar
 
Raymond Depardon

Rechten: Siren-Com, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Raymond Depardon

Geboren: 6 juli 1942 (79) in Villefranche-sur-Saône

Bekend van: La Vie Moderne, Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence en Lumière et Compagnie

IMDb profiel: Raymond Depardon

Wikipedia: Raymond Depardon (wikicode: 10699 )

2 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

In Focus: Raymond Depardon

(afbeelding)

Meer dan vijfentwintig fotoboeken en veertig films heeft de Franse fotograaf en cineast Raymond Depardon inmiddels op zijn naam. In Nederland is hij in kleine kring bekend dankzij zijn PROFILS PAYSANS drieluik over het verdwijnende Franse boerenleven. In zijn nieuwe film JOURNAL DE FRANCE blikt Depardon - samen met zijn vrouw Claudine Nougaret - terug op zijn werk van de voorbije decennia. De film bevat veel fragmenten uit zijn filmoeuvre en is daarmee geschikt als introductie tot het werk van Depardon.

Carrière in Vogelvlucht

Raymond Depardon wordt geboren in 1942 in een boerengezin in Villefranche-sur-Saône, Frankrijk. Hij is voorbestemd om het boerenbedrijf van zijn ouders over te nemen, maar vertrekt op zestienjarige leeftijd naar Parijs, zijn droom om fotograaf te worden achterna. Een van zijn eerste klusjes is het fotograferen van sterren tijdens de première van Jean-Luc Godards A BOUT DE SOUFFLE. Hij is nog maar achttien jaar oud als hij van het Franse ministerie van defensie de opdracht krijgt om de oorlog in Algerije vast te leggen. Hier ontwikkelt Depardon zijn liefde voor de woestijn, die in zijn later werk veelvuldig als thema zal terugkeren. Na Algerije volgen reportages in oorlogsgebieden als Vietnam, Cambodja en Afrika.

Handelsmerk

Depardons werk als filmmaker is aanvankelijk sterk beïnvloed door de Amerikaanse vertegenwoordigers van dedirect cinema, zoals Frederick Wiseman en de gebroeders Maysles. Direct cinema raakt in de jaren zestig in zwang. Door de introductie van nieuwe apparatuur is het niet langer noodzakelijk om interviews op te nemen in een daartoe geschikt gemaakte ruimte, maar filmmakers kunnen hun onderwerp op de voet - als een vlieg op de muur - volgen. In Depardons latere werk speelt het idioom van direct cinema een steeds kleinere rol. Depardon ontwikkelt steeds meer een eigen impressionistische stijl waarin hij zichzelf de rol van beschouwer op afstand toedicht. Kenmerkend voor zijn films is het veelvuldig gebruik van de plan-séquence, een lang aangehouden, ononderbroken shot. Tijd en gefilmde werkelijkheid vallen hierbij in grote mate samen. De kijker kan even wegdromen en wordt volledig vrijgelaten in zijn interpretatie van de beelden.

Depardons vroege werk staat vooral in het teken van de politieke actualiteit, maar vanaf 1979 besluit hij om zijn werk over een andere boeg te gooien. In zijn fotoboek NOTES - met foto's uit Beiroet en Afghanistan - bevatten de fotobijschriften voor het eerst niet enkel feitelijkheden, maar reflecteren ze als een tweede stem op het werk van de fotograaf. Zo vertelt Depardon bijvoorbeeld waar hij aan dacht tijdens het maken van de foto. Deze omslag in zijn werk betekent niet dat Depardon zijn engagement is kwijtgeraakt. Hij blijft zich op maatschappelijke onderwerpen richten, maar dan meer op duurzame thema's zoals de machinaties van het justitiële apparaat of het dagelijks leven in medische instanties. Een goed voorbeeld is 10E CHAMBRE - INSTANTS D'AUDIENCE, waarin Depardon de uitspraken filmt van een rechter in een kleine arrondissementsrechtbank in Parijs.

Zijn bekendste film: Profils Paysans

Tijdens een klus voor Libération keert Depardon terug op het Franse platteland en stelt vast dat de kleine boerenbedrijven uit zijn jeugd bijna verdwenen zijn. Hij begint aan een tocht door zijn geboortestreek, terug naar zijn jeugd. Het resulteert uiteindelijk in een hoogtepunt uit zijn oeuvre: het PROFILS PAYSANS-drieluik. Hierin schetst Depardon een beeld van de boerencultuur op het Franse platteland. Onder invloed van de Europese regelgeving kunnen enkel grote, gestroomlijnde ondernemingen overleven. De traditionele kleinschalige boerenbedrijven verdwijnen. Na afloop van de drie films overheerst bij de kijker het gevoel getuige te zijn geweest van iets dat onherroepelijk verdwijnt.

Mijn lijstje:

Profils Paysans: l'approche (****)

10e Chambre - Instants d'audience (****)

Profils Paysans: le Quotidien (***½)

La Vie Moderne (**** / ***½)

Journal de France (****)