Profils Paysans: L'Approche (2001)

Alternatieve titel: Peasant Profile: The Approach

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Raymond Depardon
met Marcelle Brès, Raymond Privat en Louis Brès

Met een onbeweeglijke camera filmde Raymond Depardon een aantal Franse boeren in hun stallen en aan de keukentafel. Sommigen kent hij al jaren, maar hij werd door de schuwe boeren altijd geweerd uit hun huis. Nu zijn ze allen 'met pensioen', maar ze kunnen het boerenleven geen vaarwel zeggen, al was het maar vanwege het feit dat steeds minder jonge boeren staan te trappelen om hun boerenbedrijf over te nemen. De spreekwoordelijke eenvoud van het boerenleven wordt dan ook ontkracht door Depardon, die in sobere taferelen de sores van een aantal boeren en boerinnen registreert en de beelden in een voice-over van feiten voorziet. Een 85-jarige boerin uit Les Cévennes probeert in het Occidentaals dialect met haar verre buurman zaken te doen, en een oude boer uit de Haute-Loire onderhandelt nog steeds zelf over de prijs van de koeien.

avatar van Darbie
Zeer mooi & ingetogen gefilmd.