• 10.527 nieuwsartikelen
  • 8.963.251 stemmen

Le Roi et l'Oiseau (1980)

Animatie | 87 minuten / 63 minuten ('La Bergère et le Ramoneur', 1953) / 84 minuten (2003 versie)

Genre: Animatie

Speelduur: 87 minuten / 63 minuten ('La Bergère et le Ramoneur', 1953) / 84 minuten (2003 versie)

Alternatieve titels: The King and the Mockingbird / De Koning en de Vogel / De Schele Koning en de Kraai

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Paul Grimault

Met onder meer: Jean Martin, Pascal Mazzotti en Raymond Bussières

Gesproken taal: Frans en Grieks

Releasedatum: 12 april 1984

Plot Le Roi et l'Oiseau

Koning Charles de 16e heerst over het koninkrijk van Takicardie. Charles is een gevreesde koning, hij heerst als een tiran over zijn land. Alleen een spontane, praatgrage, fel gekleurde vogel die huist in het enorme kasteel van Koning Charles is niet bang voor hem. Zijn nest is toevallig net naast een van de geheime kamers van de koning. Charles heeft zijn oog laten vallen op een jonge herderin en hij is van plan haar tot een huwelijk met hem te dwingen. Deze prachtige herderin valt echter niet op de schele maar ijdele koning, ze is al verliefd op de dappere kleine schoorsteenveger. Ze gaat met de schoorsteenveger op de vlucht, zodat ze niet hoeft te trouwen met de tiran. Ze komen in de hoogste toren van het paleis terecht, waar ze zich schuil houden. Daar redden ze een van de kinderen van de vogel uit een val. Hij is hen dankbaar voor deze redding en besluit de twee te helpen. De politie zet ondertussen alle mogelijke middelen in om de twee vluchtelingen te pakken te krijgen.

L’oiseau (stemrol)

Le ramoneur (stemrol)

La bergère (stemrol)

Le roi (stemrol)

Le belluaire / Le haut hurleur (stemrol)

Le liftier / Le speaker (stemrol)

Le chef de la police (stemrol)

L’aveugle (stemrol)

Le maire du palais (stemrol)

Le sentencieux (stemrol)

avatar van neo

neo

Naar het sprookje van Hans Christian Andersen. In mijn herinnering erg mooi en een tikkeltje apart kleurgebruik, de hele tekenstijl beviel mij wel. Was de film eigenlijk helemaal vergeten tot ik ergens een foto van die vogel van de hoes hierboven tegen kwam en alles weer boven kwam. 3.5 sterren

avatar van Mug

Mug

Uitermate fraaie animatiefilm. Stijl van de karakters kun je scharen onder de korte animatiefilms van Disney uit de jaren 30-50.

Maar de rest is heerlijk futuristisch alsook verwijzingen naar de oudheid en kunst. Visueel valt er veel te genieten, en dat is de grootste kracht van de film.

Ook het verhaal is uitstekend. Zowel aandacht voor jonge kinderen [het hondje, de vier kleine vogels] als de oudere animatie-liefhebbers. Het is een bewerking van het verhaal 'Het Herderinnetje en de Schoorsteenveger' van Hans Christian Andersen.

Dikke aanrader. Vier sterren. Helaas bevat de dvd alleen een Nederlandse 'soundtrack' [die van de originele jaren 80 release]...die overigens niet irriteert. Ik sluit niet uit dat de waardering nog zou kunnen stijgen na een kijkbeurt in het Frans.

edit: http://us.imdb.com/title/tt0044414/trivia ... geen wonder dat de film zo'n oude animatiestijl uitstraalt...

avatar van neo

neo

En een hulde voor Wojchiech Kilar's score! Zie musicmeter.

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1960 berichten

Gehoord dat deze tekenfilm is uitgeroepen tot beste tekenfilm ooit. Ben benieuwd als ik de hoes zo zie.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Heel bijzondere, bizarre surrealistische tekenfilm. Houdt een beetje het midden tussen Disney en René Laloux met een vleugje Miyazaki, maar onderbrengen tot een categorie kan niet. Een curieuze cultfilm.

avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

Ben benieuwd .

avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

Tegengevallen.

Het eerste half uur was heel mooi.

Daarna dwaalde het stuk voor stuk af.

Wel speciaal maar geen meesterwerk,

gewoon een ontspannende film.

avatar van Flavio

Flavio

Ben het wel eens met de comment hierboven, begon erg mooi maar tweede deel met the iron giant was een struk minder. Wel te zien dat de Ghibli studio hier inspiratie uit haalde, en ook herkende ik het hondje uit Disney's The Fox and the Hound- al zou je ook kunnen zeggen dat het hondje juist was gedisneyficeerd. Prima film voor een luie winterdag en de klassieke status is ook wel te begrijpen, maar niet helemaal mijn smaak.