Journal de France (2012)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Raymond Depardon en Claudine Nougaret
met Raymond Depardon en Claudine Nougaret

Samen met zijn vrouw Claudine Nougaert, trok de Franse fotograaf en cineast Raymond Depardon zes jaar door Frankrijk en maakte een portret van zijn land. Hij voert de kijker mee naar de mooiste landschappen en brengt een zeldzaam inzicht in zijn rijke carrière. De documentaire toont verder de evolutie van de fotografie van de voorbije halve eeuw, die op sterke wijze in beeld wordt gebracht.

Aangekocht door Lumière. Nederlandse release: 31 augustus

Trailer (YouTube)

avatar van cinemonkey
Aardig overzicht van wat hij zijn leven zoal aan documentaires heeft gemaakt. De nostalgische tochten die hij nu door Frankrijk maakt, worden afgewisseld met beelden die hij - lang geleden - schoot in oorlogsgebieden of simpelweg in een Franse rechtbank. Het grootste effect wat de film op mij had, was niet zozeer de film zelf, alsweg de opkomende zin door de fragmenten om zijn films (weer) te bekijken.