Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence (2007)

Alternatieve titels: Chacun Son Cinéma | To Each His Cinema

Frankrijk
100 minuten / 119 minuten (Toronto International Film Festival)

geregisseerd door Joel Coen, Alejandro G. Iñárritu, Kar-wai Wong, Theodoros Angelopoulos, Takeshi Kitano, Lars von Trier, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion, Youssef Chahine, Kaige Chen, Michael Cimino, Ethan Coen, David Cronenberg, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliveira, Raymond Depardon, Atom Egoyan, Amos Gitai, Hsiao-Hsien Hou, Aki Kaurismäki, Abbas Kiarostami, Andrey Konchalovskiy, Claude Lelouch, Ken Loach, David Lynch, Nanni Moretti, Roman Polanski, Raoul Ruiz, Walter Salles, Elia Suleiman, Ming-liang Tsai, Gus Van Sant, Wim Wenders en Yimou Zhang
met Farini Cheung, Wing Fan en Ricardo Trêpa

35 regisseurs eren het Filmfestival van Cannes met een persoonlijke korte film. Ze hebben de volledige vrijheid om per regisseur 3 minuten te vullen met een segment dat handelt over de wereld van de bioscoopzaal.

avatar van Verhoeven
Alleen de bijdragen van Alejandro González Iñárritu en Roman Polanski ongelofelijk sterk de rest gaat van flut naar onderhoudend.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Iemand die misschien van deze film afwilt?? misschien tegen een ruil ofzo?

avatar van Paalhaas
Dans l'obscurité van de Dardennes bezorgde me zojuist kippenvel, evenals Trois minutes van Angelopoulos.

avatar van riesma
Een aantal shorts zijn opvallend goed ten opzichte van het saaie gros. Van sommige regisseurs viel het me zelfs tegen, hoe kun je drie minuten nog zo oninteressant krijgen. Vooral Lynch zijn stuk was zoals gewoonlijk erg vaag, naar mijn idee te vaag om bij het thema aan te sluiten.
Toch is het leuk om te zien hoe regisseurs van feature films met drie kleine minuten overweg gaan. Omgekeerde wereld van de videoclipregisseurs die overstappen naar film, zoals een Gondry of Jonze.

Een paar shorts wil ik even eruit lichten, die vielen mij het meeste op.
- Takeshi Kitano: zoals altijd heerlijk droog. Suffe humor die bij mij altijd werkt.
- Yimou Zhang: wanneer ze 's avonds naar de schaduwen van de etende projectorbedieners zitten te kijken, een erg sterk shot.
- Lars von Trier: willen we dat niet allemaal een keer doen? Houd je snater tijdens de film!

Verder wilde ik Roman Polanski, Andrei Konchalovsky, Bille August en Elia Suleiman ook nog even noemen. Hun stukjes waren ook zeker de moeite waard.

avatar van Koert
Een vrij laffe verzameling kortfilmpjes. Hier en daar zit er een leuk segmentje tussen, maar het overgrote deel weet niet echt te boeien. Vond een aantal ook erg op elkaar lijken. Natuurlijk hebben de makers dezelfde 'opdracht' gekregen, maar iets meer creativiteit had wel gemogen. Bovendien zijn de filmpjes te kort om indruk te maken en is de film als geheel juist weer te lang om te blijven boeien. Zo uit het blote hoofd kan ik me alleen herinneren dat een aantal shots en de filmpjes van Kitano, Cronenberg en Von Trier de moeite waard waren. Ik denk dat deze verzameling beter was uitgepakt als het aantal regisseurs was gehalveerd en de speelduur van de filmpjes verdubbeld.

avatar van Goldenskull
Koert schreef: