Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence (2007)

Alternatieve titels: Chacun Son Cinéma | To Each His Cinema

Frankrijk
100 minuten / 119 minuten (Toronto International Film Festival)

geregisseerd door Joel Coen, Alejandro G. Iñárritu, Kar-wai Wong, Theodoros Angelopoulos, Takeshi Kitano, Lars von Trier, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion, Youssef Chahine, Kaige Chen, Michael Cimino, Ethan Coen, David Cronenberg, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliveira, Raymond Depardon, Atom Egoyan, Amos Gitai, Hsiao-Hsien Hou, Aki Kaurismäki, Abbas Kiarostami, Andrey Konchalovskiy, Claude Lelouch, Ken Loach, David Lynch, Nanni Moretti, Roman Polanski, Raoul Ruiz, Walter Salles, Elia Suleiman, Ming-liang Tsai, Gus Van Sant, Wim Wenders en Yimou Zhang
met Farini Cheung, Wing Fan en Ricardo Trêpa

35 regisseurs eren het Filmfestival van Cannes met een persoonlijke korte film. Ze hebben de volledige vrijheid om per regisseur 3 minuten te vullen met een segment dat handelt over de wereld van de bioscoopzaal.

avatar van NKyou
Hmm, ben benieuwd of dit nog een release krijgt ofzo. Veel fantastische regisseurs, sommigen met een duidelijk herkenbare stijl. Lijkt me toch wel heel leuk om te zien, al die shorts zo snel achter elkaar.

Paar goeie regisseurs ja, maar een erg saaie selectie (Cannes natuurlijk). Twee (of drie) minuten lijkt me ook redelijk nietszeggend.

avatar van Mug
Mug
Vanavond reeds te bezichtigen op ARTE (22.35 uur).

Huh, ik dacht dat er maar een paar filmpjes echt af waren?

neo (crew)
Schijnbaar wel. De gids vermeld ook een tijdsduur die lijkt overeen te komen met bovenstaande. Erg interessant lijkt mij. Restricted en Paris Je Taime hebben mij recentelijk erg kunnen bekoren. Helaas is juist nu op dit moment iets mis met de digitale ontvangst van ARTE.

Kaffeefiltjer
idd, ik dacht ook meteen aan Paris Je t'aime

avatar van NKyou
De meeste zo ongeveer net wel gezien. Kwam een klein kwartiertje te laat binnen vallen. Het viel vies tegen, die paar minuutjes per regisseur. Sommige hadden wel aardige dingetjes erin, maar de meeste ben ik nu alweer vergeten. Enkel het filmpje van Alejandro González Iñárritu zal me nog wel even bijblijven, prachtig!

Kleine 3* voor nu, maar alles verzameld op een dvd zou wel leuk zijn.

avatar van Mug
Mug
Van niet boeiend tot ontroerend, van flauw tot uitermate geestig, van een ode aan de cinema van persoonlijke verhalen van regisseurs waarom ze in de cinema terecht gekomen zijn.

Dit soort ensemble-films zijn nu eenmaal niet voor de volle 100% fantastisch, aangezien sommige regisseurs je niet liggen. Alhoewel het tegendeel ook waar is, de Coen Brothers leveren prut af.

Top zesje dan maar.

6) Walter Salles [A 8 944 km de Cannes]: Muzikale tweestrijd over Cannes op z'n Braziliaans. Swingend en briljant.

5) Alejandro González Iñárritu [Anna]: blinde jongedame die haar emoties niet meer aankan. Terwijl de hoofdpersonage wegzwemt, 'zwemt' zij ook weg naar buiten, waar het leidt tot een emotionele finale.

4) Yimou Zhang [En Regardant le Film]: Kinderen doen het altijd goed...

3) Lars von Trier [Occupations]: Meneer rekent op zijn manier af met de wereld der critici (ik ben benieuwd hoe dit segment door zijn haters wordt ontvangen, hahaha)

2) De gebroeders Dardenne [Dans l'Obscurité]: jongeman kruipt door de bioszaal om de inhoud van een tasje te roven. Net op het moment dat de jongedame haar tranen niet in bedwang kan houden, gebeurt het onwerkelijke. Prachtige cinema. In de zaal wordt trouwens Bressons Au Hasard Balthasar getoond.

1) Theodoros Angelopoulos [Trois Minutes]: voor M.M. stond er. Dat bleek Marcello Mastroianni te zijn. Niemand minder dan filmdiva Jeanne Moreau geeft een masterclass monoloog-voordrage waarbij de tranen over m'n wangen biggelden. Au.

3,5*, positieve bijdragen overheersten. Ook een Nederlands tintje, de borsten van Sylvia Kristel (Emmanuelle) werden al in de eerste seconde ontbloot in het segment van Roman Polanski. Dit mag zeker gezien worden, tevens her en der een herkenningsfeest voor cinefielen (ah, die film wordt vertoond!).

avatar van Mochizuki Rokuro
Was er ook iets te laat bij, toen ik hier zo maar inzapte. Heb de drie eerste (Angelopoulos, Kitano (helaas) en Depardon) gemist.

Opvallend dat er bij een aantal toch dezelfde ideeën naar voren zin gekomen. Zo komen er opvallend veel blinde mensen voor in de filmspjes en hebben bijna alle Aziaten (in elk geval Zhang, Chen en Hou) allemaal een nostaligsch filmpje gemaakt over een dorpsvoorstelling van vroeger uit hun jeugd.

Jammer ook dat het een beetje een geijkt lijstje is. Chahine, Lelouch, ze komen lijkt wel telkens terug, terwijl ze in aanzien niet meer zijn wat ze ooit waren (als ze dat al waren). Weinig creativieit dus.

Zo'n beetje wat hier al geschreven staat. Iñarritu, Polanski, Coen, Wong, Dardenne zijn de betere (Angelopoulos helaas dus gemist)

Persoonlijk vond ik de stukjes van Chahine (zal wel zelfspot zijn mag ik hopen), Cimino, Cronenberg en Von Trier nogal ergerlijk.

Omdat ik er zomaar inzapte, zonder van het project te weten, bleef er wel een leuk raadspelletje over van welke regisseur het bijbehorende filmplje was. Dat ging best wel vaak goed (en soms dus ook hemaal fout )

Altijd leuk dit soort zaken. Al mist dit project een hoop creativiteit, niet zo verwonderlijk met een hoop oude garde achter de camera.

Daardoor iets te weinig interessante stukjes, zijn er maar een 8-tal bijgebleven. Even in niet nader bepaalde volgorde:

1. Michael Cimino - No Translation Needed. Humor schijnt leuk door, het finale filmpje was erg grappig.

2. Atom Egoyan - Artaud Double Bill. Prachtige muziek en mooi gebruik van moderne technologie. Hou ik wel van.

3. Takeshi Kitano - One Fine Day. Prachtig openingsshot, leuk stukje en geweldig muziekje uiteraard.

4. Walter Salles - A 8 944 km de Cannes. Swingend, grappig, feestelijk en aanstekelijk.

5. Gus Van Sant - First Kiss. Luchtig en mooi geschoten. Lieflijk filmpje.

6. Lars von Trier - Occupations. Heerlijke wraak, iets waar de meeste biosgangers zich wel in kunnen herkennen vermoed ik.

7. Kar Wai Wong - I Travelled 9000 km To Give It To You. Hoogtepunt van de film. Geniaal geschoten, machtige sfeer.

8. Yimou Zhang - En Regardant le Film. De enige die het nostalgisch sfeertje laat werken.

De Coens heb ik compleet gemist (naam zegt me ook niks meer), net als het filmpje van Iñárritu. Zwaar teleurstellend was het filmpje van Abbas Kiarostami, naam die veel valt maar dit stelde twee keer niks voor.

Mjah, wat meer creativiteit doet dit soort filmpjes altijd goed. Staan meestal garant voor een paar erg interessante mislukkingen, die waren er hier jammer genoeg niet al te veel. Maar verder wel aardig.

Onderhond schreef:
De Coens heb ik compleet gemist (naam zegt me ook niks meer)

Over een Redneck die bij de kassa gaat discussiëren over twee 'intellectuele' world cinema titels, waarvan je verwacht dat-ie het niks zal vinden en dat hij dol enthousiast is over een -ik meen-Iraanse film.

Onderhond schreef:
net als het filmpje van Iñárritu.

Ergens in het begin een zeer sfeervolle bijdrage over een jongen en een meisje in de bios, en zij blijkt bij buitenkomst blind te zijn.

Klopt dat de bijdragen van Egoyan en Van Sant ook mooi resp. leuk waren. Die liet ik onvermeld. En opvallend dat Cimino je kon bekoren.

Die van Iñárritu doet vaag een belletje rinkelen, maar die van de Coens heb ik gemist denk ik. Al zou het mij verbazen moest die niet in mijn versie zitten ... vreemd.

avatar van wolfmanrene
Die van de Coens was inderdaad erg opvallend. De 'Redneck' kan kiezen tussen de Turkse film Climates en de klassieker Le règle du jeu van Jean Renoir.

De opmerking van Onderhond dat hij hem gemist heeft kan echter kloppen. Op de officiële koop-DVD schijnt die bijdrage te ontbreken Er staan 32 bijdragen op ipv 33. In een ander forum las ik het volgende: 'I was thrilled to get the DVD yesterday (ordered from FNAC, with shipping charges about equal to the cost of the disc!) but was really let down by the exclusion of the Coen's film.'

Ik vond die Nanni Moretti overigens ook ok. Op sterke wijze de thematiek van zijn dagboekfilms toegepast op deze korte bijdrage. Kaurismäki vond ik een grote teleurstelling en al is het oude garde: de bijdrage van de 98-jarige Manoel de Oliveira over de ontmoeting tussen de paus en Chroestjov was toch weer opvallend vitale en grappige cinema.

Ik heb inderdaad de DVD versie gezien, apart dat ze nét die kortfilm eruit gelaten hebben. Toch één van de selling points lijkt me. Hoewel misschien niet meteen bij het Cannes publiek.

Mis ik alleen nog een beetje die van Iñárritu. Als iemand ergens een screentje vindt op het net

avatar van wolfmanrene
Wat de dvd betreft. Hij heeft franse en engelse ondertitels en bevat als bonusmateriaal:

Lange versie van "Anna" (Alejandro González Inárritu)
Lange versie van "The Electric Princess Picture" (Hou Hsiao-hsien)
Lange versie van "No Translation Needed" (Michael Cimino)

wolfmanrene schreef:
Die van de Coens was inderdaad erg opvallend. De 'Redneck' kan kiezen tussen de Iraanse film Climates

Een Turkse film dus

avatar van wolfmanrene
ja, was maar half klaar met het berichtje, bedenk ik me - kiezen tussen... en dan maar 1 titel noemen. nu helemaal hersteld.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dit haal ik van een post vanaf het imdb-forum bij de film (met dank aan 'Sanjuro'):

"But you'll find the Cohen Brothers missing. Apparently they're due to be released on a forthcoming super-deluxe box set version. Along with a David Lynch short that he didn't submit in time for the festival."

!

avatar van Word_Play
Mja, wel aardig allemaal. Veel fimpjes hadden wel aardige ideeen maar waren vaak saai uitgewerkt. De leukste filmpjes zijn al genoemd en waren voor mij vooral van Aziatische komaf: Zhang, Kitano, Kar Wai en Chen leveren topwerk af. Daarnaast vond ik de filmpjes van Von Trier, Wenders en Salles ook erg leuk en vond ik de filmpjes van Iñárritu en Kiarostami (mooie vrouwen) erg mooi gedaan. De rest deed me niet zo heel veel.

Dan vond ik Paris, Je T'Aime toch stukken leuker. Daar overheerste de algehele (fijne) sfeer toch meer.

3 sterren.

avatar van Chr.s
Zo nu en dan wat leuke dingen gezien, maar vaak niet echt intressant en soms zelfs tenenkrommend. Hoogtepunten waren Kitano, Zhang en von Trier en Tsai. 3*

avatar van darkjaap
vond hem een beetje vreemd..
sommige verhalen waren best grappig maar sommige had ik echt zoiets van waar gaat het over
uiteindelijk waren er maar 5 films die ik echt leuk vond maar de rest,,, nee niet echt 2*

Kevin13
euhm, door wie is deze film niet geregiseerd

avatar van TonyMontana
Kevin13 schreef:
euhm, door wie is deze film niet geregiseerd

euhm, Scorsese, Aronofsky, PT Anderson, Tarantino, Rodriguez, .... en duizenden anderen

dit zijn gewoon een dertigtal kort-films (3 min) ter ere van de 60e verjaardag v het Festival van Cannes...

avatar van N811
zoveel reggiseur en dan nog mislukt?

Films als deze (een tigtal korte films gemaakt door verschillende regisseurs) levert eigenlijk nooit een coherent geheel op, waardoor het als geheel zo goed als altijd mislukt helaas...

avatar van kinjutsu
Kitano's Une Belle Jounée:

Met Kitano zelf en Moro Morooka.

kinjutsu schreef:
Kitano's Une Belle Jounée:

Met Kitano zelf en Moro Morooka.
Fijn Ik had deze episode en die van Angeloppolous destijds gemist, omdat ik iets te laat inschakelde. Goed om nog even gezien te hebben. Dank.

avatar van kinjutsu
No problem, ik heb de film zelf niet gezien. Ik neem aan dat Kitano voor 1 van de hoogte punten zorgt en dat de rest maar zo zo is.

damianodebeste
Leuke titel

avatar van Goldenskull
Weinig inspirerend.

De helft van de filmpjes leek op elkaar en een slechtste kan ik dan ook moeilijk aanwijzen, het waren er nog al veel. Iñárritu was erg slecht en die van Nanni Moretti was .

Wel leuk dat een aantal erg herkenbaar waren qua stijl. Die van Polanski was erg doorzichtig en flauw en het viel me mee dat van Sant's segment (lang) niet de slechtste was.

Top 3'tje dan maar: Elei Suleiman, Lars von Trier en Kar Wai Wong. Die van Walter Salles was ook nog wel vermakelijk en die van de Dardenne's was ook nog te doen, verder was het weinig soeps.