Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence (2007)

Alternatieve titels: Chacun Son Cinéma | To Each His Cinema

Frankrijk
100 minuten / 119 minuten (Toronto International Film Festival)

geregisseerd door Joel Coen, Alejandro G. Iñárritu, Kar-wai Wong, Theodoros Angelopoulos, Takeshi Kitano, Lars von Trier, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion, Youssef Chahine, Kaige Chen, Michael Cimino, Ethan Coen, David Cronenberg, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliveira, Raymond Depardon, Atom Egoyan, Amos Gitai, Hsiao-Hsien Hou, Aki Kaurismäki, Abbas Kiarostami, Andrey Konchalovskiy, Claude Lelouch, Ken Loach, David Lynch, Nanni Moretti, Roman Polanski, Raoul Ruiz, Walter Salles, Elia Suleiman, Ming-liang Tsai, Gus Van Sant, Wim Wenders en Yimou Zhang
met Farini Cheung, Wing Fan en Ricardo Trêpa

35 regisseurs eren het Filmfestival van Cannes met een persoonlijke korte film. Ze hebben de volledige vrijheid om per regisseur 3 minuten te vullen met een segment dat handelt over de wereld van de bioscoopzaal.

avatar van Mug
Mug
Van niet boeiend tot ontroerend, van flauw tot uitermate geestig, van een ode aan de cinema van persoonlijke verhalen van regisseurs waarom ze in de cinema terecht gekomen zijn.

Dit soort ensemble-films zijn nu eenmaal niet voor de volle 100% fantastisch, aangezien sommige regisseurs je niet liggen. Alhoewel het tegendeel ook waar is, de Coen Brothers leveren prut af.

Top zesje dan maar.

6) Walter Salles [A 8 944 km de Cannes]: Muzikale tweestrijd over Cannes op z'n Braziliaans. Swingend en briljant.

5) Alejandro González Iñárritu [Anna]: blinde jongedame die haar emoties niet meer aankan. Terwijl de hoofdpersonage wegzwemt, 'zwemt' zij ook weg naar buiten, waar het leidt tot een emotionele finale.

4) Yimou Zhang [En Regardant le Film]: Kinderen doen het altijd goed...

3) Lars von Trier [Occupations]: Meneer rekent op zijn manier af met de wereld der critici (ik ben benieuwd hoe dit segment door zijn haters wordt ontvangen, hahaha)

2) De gebroeders Dardenne [Dans l'Obscurité]: jongeman kruipt door de bioszaal om de inhoud van een tasje te roven. Net op het moment dat de jongedame haar tranen niet in bedwang kan houden, gebeurt het onwerkelijke. Prachtige cinema. In de zaal wordt trouwens Bressons Au Hasard Balthasar getoond.

1) Theodoros Angelopoulos [Trois Minutes]: voor M.M. stond er. Dat bleek Marcello Mastroianni te zijn. Niemand minder dan filmdiva Jeanne Moreau geeft een masterclass monoloog-voordrage waarbij de tranen over m'n wangen biggelden. Au.

3,5*, positieve bijdragen overheersten. Ook een Nederlands tintje, de borsten van Sylvia Kristel (Emmanuelle) werden al in de eerste seconde ontbloot in het segment van Roman Polanski. Dit mag zeker gezien worden, tevens her en der een herkenningsfeest voor cinefielen (ah, die film wordt vertoond!).

Was er ook iets te laat bij, toen ik hier zo maar inzapte. Heb de drie eerste (Angelopoulos, Kitano (helaas) en Depardon) gemist.

Opvallend dat er bij een aantal toch dezelfde ideeën naar voren zin gekomen. Zo komen er opvallend veel blinde mensen voor in de filmspjes en hebben bijna alle Aziaten (in elk geval Zhang, Chen en Hou) allemaal een nostaligsch filmpje gemaakt over een dorpsvoorstelling van vroeger uit hun jeugd.

Jammer ook dat het een beetje een geijkt lijstje is. Chahine, Lelouch, ze komen lijkt wel telkens terug, terwijl ze in aanzien niet meer zijn wat ze ooit waren (als ze dat al waren). Weinig creativieit dus.

Zo'n beetje wat hier al geschreven staat. Iñarritu, Polanski, Coen, Wong, Dardenne zijn de betere (Angelopoulos helaas dus gemist)

Persoonlijk vond ik de stukjes van Chahine (zal wel zelfspot zijn mag ik hopen), Cimino, Cronenberg en Von Trier nogal ergerlijk.

Omdat ik er zomaar inzapte, zonder van het project te weten, bleef er wel een leuk raadspelletje over van welke regisseur het bijbehorende filmplje was. Dat ging best wel vaak goed (en soms dus ook hemaal fout )

Altijd leuk dit soort zaken. Al mist dit project een hoop creativiteit, niet zo verwonderlijk met een hoop oude garde achter de camera.

Daardoor iets te weinig interessante stukjes, zijn er maar een 8-tal bijgebleven. Even in niet nader bepaalde volgorde:

1. Michael Cimino - No Translation Needed. Humor schijnt leuk door, het finale filmpje was erg grappig.

2. Atom Egoyan - Artaud Double Bill. Prachtige muziek en mooi gebruik van moderne technologie. Hou ik wel van.

3. Takeshi Kitano - One Fine Day. Prachtig openingsshot, leuk stukje en geweldig muziekje uiteraard.

4. Walter Salles - A 8 944 km de Cannes. Swingend, grappig, feestelijk en aanstekelijk.

5. Gus Van Sant - First Kiss. Luchtig en mooi geschoten. Lieflijk filmpje.

6. Lars von Trier - Occupations. Heerlijke wraak, iets waar de meeste biosgangers zich wel in kunnen herkennen vermoed ik.

7. Kar Wai Wong - I Travelled 9000 km To Give It To You. Hoogtepunt van de film. Geniaal geschoten, machtige sfeer.

8. Yimou Zhang - En Regardant le Film. De enige die het nostalgisch sfeertje laat werken.

De Coens heb ik compleet gemist (naam zegt me ook niks meer), net als het filmpje van Iñárritu. Zwaar teleurstellend was het filmpje van Abbas Kiarostami, naam die veel valt maar dit stelde twee keer niks voor.

Mjah, wat meer creativiteit doet dit soort filmpjes altijd goed. Staan meestal garant voor een paar erg interessante mislukkingen, die waren er hier jammer genoeg niet al te veel. Maar verder wel aardig.

avatar van Goldenskull
Weinig inspirerend.

De helft van de filmpjes leek op elkaar en een slechtste kan ik dan ook moeilijk aanwijzen, het waren er nog al veel. Iñárritu was erg slecht en die van Nanni Moretti was .

Wel leuk dat een aantal erg herkenbaar waren qua stijl. Die van Polanski was erg doorzichtig en flauw en het viel me mee dat van Sant's segment (lang) niet de slechtste was.

Top 3'tje dan maar: Elei Suleiman, Lars von Trier en Kar Wai Wong. Die van Walter Salles was ook nog wel vermakelijk en die van de Dardenne's was ook nog te doen, verder was het weinig soeps.

avatar van riesma
Een aantal shorts zijn opvallend goed ten opzichte van het saaie gros. Van sommige regisseurs viel het me zelfs tegen, hoe kun je drie minuten nog zo oninteressant krijgen. Vooral Lynch zijn stuk was zoals gewoonlijk erg vaag, naar mijn idee te vaag om bij het thema aan te sluiten.
Toch is het leuk om te zien hoe regisseurs van feature films met drie kleine minuten overweg gaan. Omgekeerde wereld van de videoclipregisseurs die overstappen naar film, zoals een Gondry of Jonze.

Een paar shorts wil ik even eruit lichten, die vielen mij het meeste op.
- Takeshi Kitano: zoals altijd heerlijk droog. Suffe humor die bij mij altijd werkt.
- Yimou Zhang: wanneer ze 's avonds naar de schaduwen van de etende projectorbedieners zitten te kijken, een erg sterk shot.
- Lars von Trier: willen we dat niet allemaal een keer doen? Houd je snater tijdens de film!

Verder wilde ik Roman Polanski, Andrei Konchalovsky, Bille August en Elia Suleiman ook nog even noemen. Hun stukjes waren ook zeker de moeite waard.

avatar van Koert
Een vrij laffe verzameling kortfilmpjes. Hier en daar zit er een leuk segmentje tussen, maar het overgrote deel weet niet echt te boeien. Vond een aantal ook erg op elkaar lijken. Natuurlijk hebben de makers dezelfde 'opdracht' gekregen, maar iets meer creativiteit had wel gemogen. Bovendien zijn de filmpjes te kort om indruk te maken en is de film als geheel juist weer te lang om te blijven boeien. Zo uit het blote hoofd kan ik me alleen herinneren dat een aantal shots en de filmpjes van Kitano, Cronenberg en Von Trier de moeite waard waren. Ik denk dat deze verzameling beter was uitgepakt als het aantal regisseurs was gehalveerd en de speelduur van de filmpjes verdubbeld.