Jupiter Ascending (2015)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Mila Kunis, Channing Tatum en Sean Bean

Jupiter Jones (Mila Kunis) werd geboren onder een sterrenhemel, met tekens die erop wijzen dat ze voortbestemd is voor grootse dingen. Eenmaal volwassen droomt Jupiter van de sterren, maar ze wordt wakker in de harde realiteit waar ze toiletten schoonmaakt en heel wat pech kent. Maar wanneer Caine (Channing Tatum), een genetisch gemanipuleerde ex-militaire jager, op Aarde aankomt om haar op te sporen, vangt Jupiter een glimp op van het lot dat al die tijd op haar wachtte – haar genetische handtekening zorgt ervoor dat ze de eerste in lijn is voor een buitengewone erfenis die de balans van de kosmos kan veranderen.

avatar van TornadoEF5
Pff tja. Zwakke en rare film dat me niet boeide, een beetje naar wat sf, actie, kostuums en rare mannetjes kijken terwijl je amper weet waarover het gaat en je het ook niet wilt weten terwijl ene Mila Kunis aan het acteren terwijl ze het overduidelijk niet kan, en ik ondertussen denk: wat heeft iedereen met Mila. In Ted was ook al duidelijk dat zij het zwakke punt van de film was (alsook een iets saaier en cliché middenstuk).

Rap vergeten, deze troep.

avatar van TornadoEF5
Niet onder de indruk.

maar goed ja: het is hier geen meisjesmeter, al zou ik dat wel tof vinden

best wel een vermakelijk filmpje , geen topper , maar is toch een mooie wegkijker , met een heerlijke mila kunis , ze kan wel degelijk acteren hoor

Bantavoer
Misschien eens naar "That '70s show" gaan kijken? Ze is vooral bekend geworden door haar rol als Jackie.

avatar van IH88
Jupiter Ascending

Een science fiction film, geregisseerd door de makers van The Matrix met Mila Kunis, Eddie Redmayne, Sean Bean... Niets kan verkeerd gaan toch? Wel, Jupiter Ascending is een rommeltje geworden door een ongelooflijk slecht script, matige CGI en slechte acteerprestaties.

De film springt van de hak op de tak en wil zoveel vertellen dat er op en gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen is. Maar erger, het boeit je ook allemaal geen ene moer wat er gebeurd met de personages omdat ze houterig ogen en geen enkele vorm van persoonlijkheid hebben. En ze moeten acteren in een spuuglelijke CGI omgeving die op geen enkel moment tot leven komt. Iets meer humor had de film goed gedaan maar alleen Kunis heeft een oneliner hier en daar. Nee, deze film zo snel mogelijk vergeten.

avatar van Left4Dead
TornadoEF5 schreef:
wat heeft iedereen met Mila

Iets wat ik mij ook jaren afvraag, voor mij is ze not done.
In That 70's Show was ze leuk maar op het grote podium komt ze echt een paar maten te kort.
Ze is mijn type in het geheel niet!

IH88 schreef:
Jupiter Ascending

Je mag veel zeggen. De CGI was visueel erg knallend. Beter dan in een soortgelijke film als Guardians of the Galaxy bijvoorbeeld.

avatar van frolunda
Visueel aantrekkelijk maar ook wat overdadig ruimte epos dat voor een groot gedeelte ten onder gaat aan zijn eigen pretenties,met andere woorden de Wachowski sisters willen gewoon te veel met deze film.Zo had het verhaal veel rechtlijniger en simpeler gemoeten.Nu blijven vele zijpaden onbenut en komen veel op het eerste gezicht interessante karakters ( de bonte stoet van personages deed me zo nu en dan aan Dune denken) te weinig aan bod.Iets wat ze natuurlijk hadden kunnen oplossen met een drieluik a la the Matrix of desnoods een tv serie.
Een nog groter probleem is het matig tot zelfs slechte acteerwerk van bijna elk personage,de enige die zich nog een beetje aan deze malaise onttrekt is Sean Bean.
Gelukkig hebben we dan nog de beelden en actie die wel in orde zijn en in sommige scenes zelfs erg fraai,alleen het midden gedeelte was te saai en uitleggerig.
Daarmee valt Jupiter ascending een beetje tussen wal en schip en dat is voor een,ongetwijfeld dure blockbuster als deze dodelijk (aan de box office in ieder geval) al valt er voor de echte Science-fiction liefhebber nog meer dan genoeg te beleven.
Gemiddeld.

avatar van tommykonijn
In december 2012 liep ik gefascineerd de bioscoop uit. Ik had zojuist Cloud Atlas gezien; een film die flinke impact op me achterliet. Ik zou dezelfde film in februari weer in de bioscoop gaan bekijken (de eerste keer sinds de eerste Harry Potter dat ik meer dan één keer dezelfde film in de bioscoop gezien heb). Uiteindelijk, na lang wachten, volgde de Blu-Ray release en ik heb de film sindsdien minstens drie keer gezien. Telkens ben ik ontzettend onder de indruk van het prachtige verhaal en de wijze waarop men dit naar het scherm heeft weten te vertalen. Het blijft keer op keer een unieke ervaring en de film prijkt inmiddels dan ook op de eerste positie in mijn top 10.

Van de week dan eindelijk het nieuwste project van de Wachowski's gezien en ik moet helaas melden dat ik niet onder de indruk ben. Sterker nog: Jupiter Ascending is het slechtste wat ik tot nu toe van de zusjes gezien heb. Het grootste probleem is dat de film erg rommelig aanvoelt. Ik kreeg de indruk dat de makers barstten van de ideeën, en vervolgens op korte termijn het eindproduct moesten presenteren. Met name het doordachte verhaal heeft te lijden onder het relatief korte speelduur. Ik denk persoonlijk ook dat de Wachowski's deze film beter hadden kunnen uitsmeren over meerdere delen. Dit betekent tegelijkertijd wel dat ze een aantal zaken interessanter hadden moeten uitwerken (en dan doel ik met name op de manier waarop de filosofie in de film gepresenteerd wordt).

Wat me al vrij snel stoorde, was dat Jupiter er redelijk snel 'oké' mee is dat er sprake is van buitenaards leven en dat ze een belangrijke erfgename in het heelal is. In de eerste The Matrix film vond ik het juist fijn dat Neo zo verrast was door wat hem allemaal overkwam. Hij ondervond iets dat zijn hele leven op zijn kop zette, net als Jupiter in deze film. Het enige verschil zit 'm in de manier waarop beide personages ermee omgaan. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de acteurs het nou wel of niet goed deden. Mila Kunis is hier allesbehalve goed te noemen, maar ik geloof ook dat het script dit bij vlagen onmogelijk maakte. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Channing Tatum en Sean Bean. Eddie Redmayne, waar iedereen hier zo’n bloedhekel aan lijkt te hebben, vond ik juist het beste uit de verf komen. Niet Oscar-waardig goed o.i.d., maar ik vond zijn egoïstische, schreeuwerige personage, inclusief foute stem, een verademing binnen dit circus.

Wat ik gelukkig wél oprecht goed vond, waren de visuele effecten. Of je nu kijkt naar de achtervolging in Chicago of naar hoe de ruimteschepen en planeten zijn vormgegeven: het ziet er allemaal prachtig uit. De beelden spreken tot de verbeelding en het kleurgebruik is indrukwekkend. Dit terwijl de daadwerkelijk plaatsvindende actie nauwelijks imponeert. Je ziet bar weinig van wie er precies geraakt wordt, wie met wie vecht of wat er überhaupt gebeurt. En ondanks dat het tempo tijdens de gevechten hoog ligt, worden de scènes erg lang gerekt.

Er is genoeg aan te merken op Jupiter Ascending. Ik kan nog veel meer dingen opnoemen die me niet bevielen (de langdradige en oersaaie parodie op de bureaucratie en de bijna lachwekkende reddingsactie om Jupiter van het trouwen met Titus te weerhouden zijn slechts enkele voorbeelden), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik me nou ook weer niet heb zitten vervelen. Vermaken doet het totaalplaatje wel, maar het is alleen jammer dat er zo veel mis mee is. Daarnaast kan ik de ambities die de Wachowski's in hun films tonen erg waarderen. Ik heb het ze alleen nog nooit eerder zo futloos zien uitwerken. Wat overblijft is een sci-fi flick die louter dienst doet als (eenmalig) popcornvermaak. En ik dacht toch zo dat dit duo inmiddels wel bewezen heeft beter te kunnen dan dat...

avatar van horizons
En eindelijk dan nog een keer gekeken:

Toen de film uitkwam waren de recensies nogal slecht. Bij critici en publiek. Toen ik uit de bioscoop kwam was ik lovend! Een geweldig sci-fi space opera festijn!
Na bijna anderhalf jaar dus eindelijk opnieuw gezien en ik was wel benieuwd hoe de film zich gehouden heeft en of ik niet gewoon gek was na het bioscoop bezoek.
Met een gerust gevoel kan ik zeggen dat ik niet gek ben. Wellicht, niet gekker dan toen. :+ O+

Maar deze film blijft geweldig! Yay!

Al zijn het de leuke kleine verwijzingen die in de film zitten (bijvoorbeeld schoonmaakster -> Roger Wilco -> Space Quest!), de heerlijke actie scenes (die verrassend vaak als praktische stunts zijn gedaan) met een lekker knallend CGI eroverheen. Het kleurgebruik daarin is fantastisch. In het begin de scene waar Caine in gevecht raakt met de premie jagers is gewoon al een voorbode van al het fijns dat gaat volgen. De lange achtervolging door Chicago is een audiovisueel genot. Die beweging in de schepen is zo tof.

Het verhaal wordt met lekkere vaart verteld en tijdens het avontuur wordt ons een groot universum uit de doeken gedaan waar we maar een klein gedeelte van te zien krijgen maar het zit er wel degelijk in en het is goed. Vaak wordt gezegd dat de film in het verhaal faalt daar kan ik mij absoluut niet in vinden. Het avontuur van Jupiter wordt goed gebracht en de setting spreekt tot de verbeelding.

De locaties waar we langs vliegen zijn allemaal voorzien van een mooie styling. De designs en art direction als geheel zit gewoon goed in elkaar in deze film.

Een van de allerbeste sequenties in de film is als de karakters van Tatum en Bean door het veld Warhammers heen flitsen om Jupiter uit het schip van Titus Abraxas te redden. De vaart, effecten en timing in combinatie met een geweldige soundtrack maakt dit geheel tot top cinema..

In het laatste gedeelte van de film is de ontwikkeling van Jupiter goed merkbaar, eerst naïef maar qua handeling en persoonlijkheid steeds sterker.

Dit blijft voor mij een topper. En dan te bedenken: het is creatief! Een nieuwe IP niet gebaseerd op superhelden of remakes. Zo ontzettend jammer dat deze film zo gefaald heeft bij het grote publiek. De meest ondergewaardeerde en minst begrepen film aller tijden. Als ik heel, heel rijk was zou ik budget beschikbaar stellen voor deel twee en deel drie.

avatar van soom
I hate my life..
Uhm. Er zijn altijd lichtpuntjes, dus..
Nou. Dit was traaaaag. Helemaal niet zo spetterend zoals Speed Racer dat wel was voor mij.

Het hele sterrren gedoe, waar heldin Jupiter van droomt. Dat is niet mijn gebied. Zal dat ook niet worden. Het helpt dan ook niet dat elke seconde beeld 100 jaar lijkt te duren. Er kwam gewoon geen einde aan deze martelgang. Matige zooi. Het begon veelbelovend. Maar het einde van de film haalde ik met moeite. Dat seconden jaren kunnen duren, is echt geen goed teken. Tikkeltje inspiratieloos ook. Nee. Bad Mom zijn gaat Mila beter af.

avatar van aphexfreak
Ik had niet verwacht dat deze film zou floppen. Hij heeft zijn budget niet eens terugverdiend. Maar waar wringt de schoen dan precies? Waarom laat het publiek dit liggen en is guardians of the galaxy wel populair? De special effects zijn om van te smullen, zelden zulke mooie CGI gezien(zeker in 3D). Ik kan iedereen aanraden om hem in 3D te kijken trouwens, het maakt de ervaring vele malen intenser. Het acteerwerk is zeker niet slechter dan in guardians, evenals het verhaal. De aankleding is ook prachtig gedaan, meerdere keren dacht ik aan Dune. Alles bij elkaar heb ik genoten van Jupiter Ascending. Hij krijgt gewoon een 4.5 van mij.

Zwolle84
Terecht punt, aphexfreak. Ik vind Guardians sowieso overgewaardeerd, maar vooral Jupiter ondergewaardeerd. In de bios in 3D oogde het schitterend.

avatar van horizons
Eindelijk! Weer eens een mede-fan!

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/SF film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk (gewoon, geen top)...
Bekende acteurs Sean Bean en Channing Tatum...
Mooi gemaakte SF...
Perfect mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Geen 3D gezien, ondanks geen goede cijfer, daarom heb ik niet gekocht...
Perfect achtergrond geluid (Dolby Digital)...

avatar van sinterklaas
Mmmh, niet slecht.

Al dan wel vrij rommelig en de Wachoski-Bros lijken, vooral in het begin, er niet uit te komen van wat voor film dit zou moeten worden. Vliegende objecten, opzienbarende figuren, de ruimte, ruimtewapens en nul gewone wapens... de gewone wereld... Ik wist ook niet wat ik ermee moest. Het oogde wel een beetje erg als een kinderfilm of iets dergelijke.

Maar hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer hij toch wel uiteindelijk weet te vermaken. Chaning Tatum speelt nog best wel goed en ook Mila Kunis is lekker bad-ass. Ja, het verhaal... Waarschijnlijk moet de film het meer hebben van de montage en de nog relatief smakelijke beelden van de ruimte en de fantasy elementen. En dan, bij vele scenes in dat ruimteschip, kreeg ik wel een soort Tim Burton gevoel, met al die figuranten, poppetjes, wezentjes, en een bepaald gevoel voor humor... Vanaf dat moment hoefde ik ook niet meer op de uit-knop te drukken.

De film is echter nog wel op de automatische piloot gemaakt en de W-broers hadden hier toch wel wat meer aandacht in mogen steken. Zeker met titels als The Matrix en Cloud Atlas op hun naam... Maar zoals de slechte reacties doen vermoeden, viel het bij deze behoorlijk mee.

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens meegepikt. Deze deed me niet direct een belletje rinkelen, maar toch redelijk wat bekend volk en ook wel een bekend regisseursduo, dus dit kan niet fout gaan. Jammer genoeg wel. Visueel zag het er wel goed uit, maar daarmee heb je nog geen goeie film. Het verhaal komt in het begin erg warrig over en het duurt toch wel even vooraleer je weet wie, wat en hoe en tegen dan is het kalf al een beetje verdronken.
Tja, ik heb de film uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van Dennissssss
Verbazend lage score hier! Zo slecht was het zeker niet. Net herzien, punt blijft staan.

avatar van anne J
Sean Bean didn't die!
Het is een wonder ....

anne J schreef:
Sean Bean didn't die!
Het is een wonder ....

Sean Bean haalt vaker het einde van een film wel dan niet.

avatar van ILDIB
tsja d'r zit echt niks origineels in deze film. een optocht aan vage wezentjes ala star wars beetje schieten op zijn matrix en knokpartijen als in alle marvel movies.. Tóch boeit t wel enigzins voor een minimale net aan 3*

Snap negatief commentaar niet. Grafisch is dit top in beeld gebracht. CGI goede kwaliteit. Verhaal ook goed. Is wel een ingewikkeld verhaal. Niet zomaar een hersenloze actie waar je niet te veel moet bij nadenken, maar een vrij moeilijk verhaal. Dialogen niet altijd simpel en ook bepaalde scenes vrij druk. Gevolg hiervan is dat ik enkele scènes wel eens terugspeelde om toch te snappen wat ik zag. Grafisch bij momenten vrij druk en bij momenten wat langgerekt en verwarrend, maar uiteindelijk wel te bevatten. Is een rasechte SF. Je moet van het genre houden...

avatar van rfickel
Simpel gezegd: Erg duur en simpel sci-fi sprookje met luidruchtige muziek bij de actiescenes die je morgen alweer vergeten bent Toch een klein 5je omdat ie lekker wegkijkt

avatar van treinstel
Ik vind dit een prachtige film.
Zowel het verhaal als de snelheid waarmee het allemaal langskomt spreken mij wel aan.
De special Effects zijn prima verzorgd. Voor een SF liefhebber is dit zeker een aanrader om eens te bekijken.
Acteerwerk is ook niets op aan te merken. Dit is een film waar je gewoon van moet genieten.

avatar van teigertje
Visueel spektakel, meer dan prachtige science fiction film.

Wat jammer deze hier zo laag scoort.

Gelukkig zie , je ook een hoop hoge ratings.

Fantastische film, voor de liefhebber.

Volle 5 sterren.