The Lego Movie (2014)

Australië / Verenigde Staten / Denemarken
Animatie / Actie

geregisseerd door Phil Lord en Christopher Miller
met de stemmen van Chris Pratt, Will Ferrell en Elizabeth Banks

Emmet, een doodnormaal Lego-figuurtje, wordt ten onrechte aangezien als de meest bijzondere persoon, en degene die de sleutel is tot het redden van de wereld. Hij wordt meegezogen in een gemeenschap van vreemdelingen op een epische zoektocht naar een kwaadaardige tiran. Een reis waar Emmet totaal niet tegen opgewassen is.

Een kunstig filmpje (il faut le faire!), maar laat dat net ook een van de enige positieve zaken zijn van de film. Film duurt ook net iets te lang naar mijn mening. Kortom: een behoorlijke film - visual wise - maar storywise rammelt het langs te veel kanten...

avatar van Donkerwoud
Over hoe fan films hebben bijgedragen aan de productie van deze film: How fan films shaped The Lego Movie - YouTube

avatar van IH88
“All I'm asking for is total perfection.”

Awe-some! Niet verwacht, maar The Lego Movie is echt anderhalf uur genieten. De humor werkt en het oog voor detail is verbluffend. De film ziet er schitterend uit en de makers verdienen een dik compliment voor het creëren van een fantasierijke en originele wereld.

Maar niet alleen visueel is The Lego Movie top, ook de personages zijn goed uitgewerkt en de dialogen zijn ijzersterk. Grappig, spitsvondig, origineel, ik zat de hele tijd met een glimlach op m’n gezicht. Vooral als dan ook nog Batman zijn intrede doet. Het feest is dan echt compleet. Met passende stemmen van onder andere Arnett, Pratt, Banks, Ferrell en Freeman. Topentertainment.

avatar van JoeCabot
The Lego Movie bevat meer spektakel en explosies dan de verzamelde werken van Michael Bay. Op audiovisueel vlak is het een heerlijk kitschfestijn. Kudos voor Lord en Miller om compromisloos voor spektakel te kiezen.

Ideaal voor een kortfilm, alleen duurt deze film dus 100 minuten. Dan wordt het natuurlijk een pak lastiger om louter op actie te teren. En over de verdere uitwerking ben ik wat minder onder de indruk. De grappen tussendoor zijn in ieder geval nog best geinig, bovengemiddeld ‘edgy’ en volwassen ook voor een animatiefilm, al was nu ook weer niet de bedoeling om buiten de lijntjes te kleuren. Het blijft natuurlijk family friendly en daar kan ik wel mee leven.

Toch begon de film op den duur wat te vervelen. Tussen alle epische chaos ontvouwt zich namelijk een cliché heldenverhaaltje. Dan mag je nog een shitload aan actie in petto hebben, het verloop is gewoon te doorzichtig voor een volwassen publiek.

3*, bijna uitsluitend voor de visuals.

Kleurrijk is het allemaal wel.
Maar mij sprak het totaal niet aan.
Ik vond dit eerder één grote reclamespot voor Lego.

Aardige film, maar wel een beetje druk. Vond het einde (met echte mensen) wel leuk en origineel.

avatar van Shadowed
Dom maar vermakelijk.

Creativiteit genoeg om deze film te maken. Het is helaas niet echt eruit gekomen als een soort meesterwerk, behalve dat dit een kinderfilm blijft dit met wat volwassen humor en originele humor wat beter uit de hoek komt hier en daar.

De meeste echt leuke dingen zijn eigenlijk al in de trailer gestopt, dus probeer die te vermijden als je hieraan begint. Pratt blijft een prima acteur die voor dit soort rollen en stemmen gemaakt is, en scoort daarmee dus een voldoende. De rest is wel mwa.

Creativiteit genoeg, maar het pakte me niet echt. Het verhaal is vrij voorspelbaar en godsgruwelijk flauw soms. Dat gaat een beetje ten koste van je aandacht, al vinden kinderen de LEGO-actie vast geweldig als dit aan ze voorbij gaat.

Voor de rest, op de LEGO na, is dit eigenlijk niet echt iets nieuws. Het is allemaal vrij voorspelbaar, waarbij het slot je dan wel goed pakt, maar voor de rest niet echt bijzonder is. Sommige personages zijn vreselijk irritant en dat gaat ten koste van de uiteindelijke beoordeling. Jammer.

Kinderen zullen dit vast smullen, maar die zullen vrij weinig merken van de flauwe grappen. Het is best leuk bedacht, maar enige aandacht in het verhaal had de film vast beter gedaan.

avatar van soom
Fantastisch, top vermaak van de bovenste plank. Van Emmet genoten, geweldige setting.
Ik hield van Legoland in het Deense Billund, waar alles van lego gemaakt werd.. Als jongere en kleinere Soom vergaapte ik me aan de creaties die daar tot leven kwam(en).
Dit was dan ook een kolfje naar mijn hart toe, maar eigenlijk dacht ik wel dat ie wat kinderachtig zou zijn. En dat is, niet gelogen, ook wel het geval. Gewoon een vermomde kinderfilm, gemaakt voor volwassen mensen.
Aangezien ik inmiddels bezig ben aan mijn vijfde jeugd of meer van dat soort nonsens, kon ik me hier wel ontzettend mee vermaken.
En werd ik weer even die tiener, ergens aan het begin van de jaren die zo vormend kunnen zijn, voor de rest van altijd. Ik was elf of twaalf in elk geval.
Oké, waarschijnlijk wel weer een ontzettend persoonlijk stukje uit mijn leven. Maar gewoon, ik ben ontzettend enthousiast over dit.

avatar van rep_robert
De film begint erg komisch en de eerste 3 kwartier was ik puur aan het genieten. Everything was awesome!
Het verhaal heeft genoeg om het lijf om te boeien en is voor zowel jongeren en ouderen vermakelijk. De tweede helft van de film komt de klad er een beetje in. Niet omdat het verhaal zwak is, maar ik vond de luchtigheid die de eerste helft van de film had een beetje teveel naar de achtergrond geduwd werd.