Vi Är Bäst! (2013)

Alternatieve titel: We Are the Best!

Zweden / Denemarken
Drama / Muziek

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Mira Barkhammar, Mira Grosin en Liv LeMoyne

Stockholm 1982. Bobo, Klara en Hedvig zijn tienermeisjes van rond de 12 - 13 jaar, die door de straten zwerven. Die stoer en hard en sterk zijn, maar ook zwak en verward en vreemd. Die veel te vroeg voor zichzelf moeten zorgen, en die vissticks in de broodrooster steken wanneer moeder weer eens in de kroeg zit. En die zonder instrumenten een punkband beginnen, ook al zegt iedereen dat punk dood is.

avatar van John Milton
Zeggen dat ik opgegroeid ben met Moodysson zou te ver gaan, maar hij neemt een speciaal plekje in mijn filmhart in. Ik was 18 toen Fucking Amal en Vinterbergs Festen) uitkwamen en titels als deze behoorden tot de eerste arthouse films die ik zag. Het was vooral de echtheid die me fascineerde, de uitzonderlijke menselijkheid van deze films, terwijl de meeste ruimte in mijn kast vol koopvideo's nog ingenomen werd door namen als Pacino, De Niro, Nic Cage en Travolta. Dit was even andere koek.

De naam zat meteen in mijn hoofd en ik heb Tilsammans zodra hij uit was meteen gekocht. Mooie, mooie film. Lilja 4 ever heb ik destijds in de bios gezien, en ook die beviel goed. En dat was dat, om onverklaarbare redenen: Ik heb daarna nooit meer een Moodysson gezien, alsof hij van de aardbodem was verdwenen. Het full circle komen met We are the Best gaat aan mij dan ook voorbij, aangezien ik de hierboven genoemde 'verdoolde schaap' fase heb gemist.

We are the Best is voor mij vooral een cinema van momenten. In de eerste plaats natuurlijk het moment in de tijd, 1982, en hoe Moodysson hier kleur aan geeft. Maar het zijn voornamelijk de 'momenten' tussen de karakters in deze voortkabbelende film, die napalm niet op plot drijft. Diezelfde menselijkheid die ook in Moodyssons vroege werk zit, komt hier maar voren. Dit kan het moment zijn dat een van de meiden zich per ongeluk snijdt en verzorgd wordt door de twee anderen, of het met open mond luisteren naar een liedje van een van hen. Of kutten met een muts en eten in de kantine na een openhartig gesprek. De actrices spelen hierin een belangrijke rol, vooral Mira Grosin als Klara ('hanenkam meisje') speelt erg leuk, maar allemaal doorstaan ze de frustrerend-slechte-kindacteur-test met vlag en wimpel.

Beeldschone cinematografie is nooit een reden geweest om naar dit soort films te kijken, maar het is wel effectief. Overigens vond ik shots zoals die op het besneeuwde dak, terwijl de zon al aan het wegzakken is, met mist of rook in de lucht, erg fijn. Wat muziek betreft, ik heb weinig tot niets met punk en wanneer de protagonistjes aan het 'jammen' zijn, resulteert dat nauwelijks in hemelse klanken. Maar daar gaat het ook niet om. Ik heb zelf nooit in een band gezeten of dat gewild op die leeftijd (of welke dan ook), maar Moodysson laat op een natuurlijke manier zien wat deze jonge meiden beweegt, waarbij hij vlagen terugbrengt van hoe het was om 12-13 te zijn.

Voor wie de momenten en sfeer niet genoeg zijn, heeft We are the Best wellicht te weinig plot. Maar Moodysson is dermate goed in die kleine dingen, dat ik met een glimlach op het gezicht heb zitten kijken. En ze gaan zelfs naar Westeros op een gegeven moment , al haten ze het er blijkbaar.

Als hij ooit is weggeweest, staat hij op zijn minst weer flink aan de deur te rammelen. Als je niet al kunt zeggen dat hij terug is. I'd like to think so. Can you feel the warmth again? 7,5/10 ---> 4*

Een tegenvaller, veel meer kan ik over deze film niet kwijt.
Af en toe een flard goede muziek, en verder....
Neen, niet goed ...

avatar van Insignificance
En zo zakt Moodysson door het Zweedse ijs. Gooi Fucking Åmål en Tillsammans in de blender en je hebt zo ongeveer z'n nieuwste. Wat dat betreft opvallend dat het uit de pen van zijn vrouw komt. Maar goed, herhalingsoefening of niet, ik heb een groot zwak voor die twee films, dus dat belooft wat. Helaas komt het er niet van. Ik geloof deze growing pains eigenlijk geen tel.

Met de tachtiger jaren snit en de anarchistische punk houding heeft het ook niet direct een setting die me aanspreekt, maar een fijne executie zou daar doorheen moeten prikken. Dat wil dan niet erg lukken met dit bandje. Sterker nog, de film is meer in z'n element tijdens de weinige keren dat er volwassenen aan te pas komen. Onderling verloopt de interactie heel wat minder soepel.

Het komt vooral over als een soort geforceerde, artificiële spontaniteit, waar Moodysson zo nadrukkelijk op mikt, dat het meer en meer gaat tegenstaan. Vooral via de alsmaar ratelende Klara. Onuitstaanbaar kind. Rondom Bobo gaat het iets beter. Ondanks al het gekwebbel houdt ze een bepaalde onzekerheid en kwetsbaarheid, al is de scène met de snee dan weer drie keer niks.

Haar vijfde wiel aan de wagen-momentje werkt dan ook wel en zo af en toe komt er iets langs dat je als herkenbaar zou kunnen bestempelen, maar daar blijft het dan bij. Moodysson smeekt, of beter gezegd, bedelt om sympathie (hoi, lief liedje), in die mate dat het drietal dat nog nauwelijks weet op te wekken. Ik zie dat oprechte dan ook niet zo, dat is juist wat eraan schort.

Matige film over drie schoolvriendinnen die een punkbandje beginnen. De film speelt zich af in 1982 in Zweden en weet een mooi tijdsbeeld neer te zetten. Echter hebben het verhaal en de personages verder weinig om het lijf en weten niet te boeien. Het camerawerk en acteerspel van de drie meiden komt allemaal wat chaotisch over.

avatar van Decec
Een matige drama/muziek film...
Matige verhaal...
Geschikt voor jeugdfilm...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van The One Ring
We Are the Best is ideaal voor de liefhebbers van Moodyssons vroege werk, waartoe ik niet behoor (al zag ik Together nooit). Wel verkies ik Fucking Amal makkelijk boven over het simplistisch deprimerende van Lilja 4-Ever en A Hole in My Heart, dus ik ben ook wel blij met de terugkeer naar luchtigere films. Echter, dit is de eerste keer dat het echt raak is. Wellicht moet ik die eerste twee nog eens een (nieuwe) kans geven.

We Are the Best is een lekker losse film over de vroege tienerjaren en moet het vooral hebben van de natuurlijke benadering. Ik had de hele tijd het gevoel gewoon te kijken naar drie meiden die zichzelf waren en hun ding deden. Er zit een soort verhaallijn in, maar zelfs die lijkt nauwelijks ergens naar toe te gaan. Het zijn slechts drie kleine meisjes die denken vrijheid te vinden in punkmuziek.

Wat ik wel leuk vond is dat het allemaal met een gevoel voor humor gebracht wordt. De film lijkt soms te lachen om de meisjes, maar vaker met ze en er zit duidelijk veel affectie in. Dit is niet het type verhaal dat ook daadwerkelijk punk als een revolutionair middel ziet. Twee van de drie meisjes zijn waardeloze muzikanten en lijken nauwelijks geïnteresseerd te zijn in zich verder te ontwikkelen op dat gebied. Ze hebben gewoon een excuus nodig om "Haat de sport!" te kunnen schreeuwen en lawaai te maken. Ik moest erg lachen om de lyrics die ze aandroegen. "Aborteer alle ouders" komt bijvoorbeeld langs.

Tegen het einde komt er wat drama bij kijken, maar zelfs dit wordt zo losjes aangepakt dat het spontaan aanvoelt. Toch gek dat Moodysson zo'n intuïtief aanvoelende stijl heeft bij luchtigere films, maar dit niet weet toe te passen bij zijn meer serieuze films, waar hij voor overdrijving kiest. Jammer, want voor meer films als We Are the Best is altijd wel ruimte.

avatar van beavis
het losse en intuïtieve komt, evenals de affectie, voort uit de autobiografische oorsprong hier. voelt zeker heel oprecht ook allemaal.

ik weet welke andere films je bedoeld met de meer serieuze, alleen is of je benaming of je benadering daar verkeerd, want een lichte overdrijving (poëtisch dik aangezet, passend bij een minder luchtige denkwijze van de personages) lijkt me daar een intrinsiek stijlelement en precies datgene dat ze 'zwaarder' maakt. En een film als deze zou je evenzeer serieus kunnen noemen, in de zin van oprecht dus.

avatar van The One Ring
beavis schreef:

Laat ik het houden op "zwaar op de hand". Dat dekt zo'n beetje de gehele lading van wat ik bedoel.

avatar van wendyvortex
Schattige punkfilm? Euh ja en vele malen minder grimmig dan "This Is England" maar UK82 was dan ook wel iets anders dan Stockholm '82. Toegegeven eigenlijk gewoon een schattige (iets oudere) jeugdfilm over drietal twaalfjarige punkmeisjes en hun dagelijkse leven en hun bandje, ooit opgericht om de plaatselijke hardrockers van Iron Fist dwars te zitten.
Maar het is herkenbaar al was ik een jaar of 16 toen ik door het punkvirus gegrepen werd, in 82 was het nog gewoon Don't you want me baby.
Eerste keer te veel alcohol en kotsen over je platen....ha ha ... herkenbaar meiden!
Erg schattig en leuk, fijn jeugdsentiment.

avatar van james_cameron
Regisseur Lukas Moodysson is ruim tien jaar het spoor behoorlijk bijster geweest, maar maakt met dit luchtige drama een welkome comeback naar het genre waar hij zo goed in is. Drie niet-populaire tienermeisjes vormen in 1982 in Stockholm een kansloze punkband en proberen enthousiast om samen memorabel songmateriaal te schrijven, daarbij geïnspireerd door de ergernissen uit hun schoolleven. Moodysson weet aan zijn hoofdrolspelers natuurlijk en sympathiek spel te ontlokken en de film is charmant, geestig en treffend. Hopelijk heeft hij zijn draai nu weer gevonden.

Geweldig leuke film! Helemaal weer de sfeer van fucking amal. Bijzondere karakters en goed uitgewerkt verhaal met goede muziek!

avatar van yeyo
Het is een fijne knipoog dat Moodysson één van zijn personages in Vi Är Bäst! laat verwijzen naar Ett Anständigt Liv, een beruchte documentaire over de groezelige Stockholmse onderbuik anno 1979 (welgeteld 3 jaar voor Vi Är Bäst! zich afspeelt). De kille kijk op de grootstadsmalaise uit Ett Anständigt Liv staat zowat lijnrecht op het van alle narigheden afgeschermd hinkelpaduniversum van Vi Är Bäst! (denk School of Rock, maar dan zonder het hoge Nickelodeon gehalte) waar drie 13-jarige outsiders (een guitige tomboy met de chaplineske motoriek van Linda Manz in Out of the Blue, een ongemakkelijk meisje dat op Frankie Muniz lijkt en een naar Duitse componisten luisterende Vikingdochter) in opstand komen tegen hun ruimdenkende hipstersouders die spin the bottle spelen, rare bipsfotografende culturo’s te vriend hebben en cheddar onder de kerstboom leggen als ‘ironisch’ geschenk. Moodysson lijkt ergens wel te suggereren dat de Zweedse punkscène, veelal kopieerwerk van de tegen het Tatcheriaans neo-conservatisme gerichte UK82 beweging, qua anti-establishment karakter nogal in een politiek vacuüm terecht kwam in wat Hofstede de meest feminiene maatschappij ter wereld noemt. Het is een discrepantie die zich natuurlijk uitermate goed leent voor de brave speelplaatsrebellie van Vi Är Bäst!, want in tegenstelling tot de gewoonlijke radicale ‘punk’ statements in cinema (de school opblazen in Rock n Roll Highschool, Beverly Hills socialites in spe onteren in Wassup Rockers), blijft het hier beperkt tot onschuldige schelmenstreken (de lange arische lokken van het pillaarbijtertje afknippen, frietjes bedelen in de snackbar en die achterlijke provincialen van Västerås op stang jagen) die bovendien zonder repercussies blijven. Ondanks zijn wat satirische houding lijkt Moodysson ergens ook wel een lans te breken voor het ‘softe’ Zweedse model: net als landgenoot Ostlund steekt hij de draak met het blind geloof in procedures, een conflictaverse houding gericht op dialoog en de machteloosheid van autoriteitsfiguren wanneer iemand zich niet aan de regeltjes houdt. De scène waar het geruzie om een repetitielokaal op absurde wijze wordt beslecht ("wiens naam staat er op de lijst?”) had zo in De Ofrivilliga kunnen komen, met als enige verschil dat de situatie hier niet escaleert maar zich juist stabiliseert door het uitblijven van repressie. Het is in die sfeer van gemoedelijkheid dat ook het coming of age thema van de film goed tot zijn recht komt. Waar sommige arthouse films suggereren dat meisjes tijdens hun tienerjaren maar wat apathisch langs een zwembadrand liggen te verkommeren, relativeert Moodysson de perikelen van de zogenaamde awkward age: een nakende catfight tussen de meiden wordt al opgelost tijdens de metrorit terug van de gemeenschappelijke crush in kwestie, een verademing in deze conservatieve tijden waar onder de invloed van programma’s als Jersey Shore die hele ‘don't mess with my man’ retoriek het mantra van de brugklas is geworden. Misschien is dat het radicale ‘punk’ statement waarop we zaten te wachten?

lezertje
Moodysson die als geen ander de leegheid van de Scandinavische jeugd in beeld weet om te zetten, levert met ‘Vi är bäst’ een heerlijke feelgood movie af. Het lijkt of de camera altijd bij toeval in de meisjeskamers aanwezig was om het gebeuren te registreren, zonder dat dit het vooropgezet plan was. Dit geeft de film een flinke dosis spontaniteit, die mede door het spelplezier van de drie jeugdige actrices, zeer geloofwaardig overkomt. De drie verschillende karkaters van de meisjes zijn goed uitgewerkt en worden tot het eind continu volgehouden.

avatar van 93.9
Prima film in een heerlijk 1982 decor.