Pawn Shop Chronicles (2013)

Alternatieve titels: Hustlers | Pawn War Chronicles

Actie / Komedie

geregisseerd door Wayne Kramer
met Paul Walker, Norman Reedus en Elijah Wood

In Pawn Shop Chronicles volgen we een aantal junkies die een crystal meth lab willen overvallen, een Elvis imiterende mislukkeling en een pas getrouwde man op zoek naar zijn verdwenen vorige vrouw. Pandjesbaas Alton helpt ze op weg door enkele objecten in bewaring te nemen, terwijl hij zelf uit handen probeert te blijven van een agressieve automobilist.

avatar van weberanja
Theunissen schreef:
Wat een verrassend leuke film was dit, beter gezegd drie leuke filmpjes (misschien zelfs vier). Qua stijl en uitvoering had hij veel weg van de eveneens zeer leuke film "Running Scared (2006)", die niet toevallig ook van dezelfde regisseur "Wayne Kramer" is.

De filmpjes zijn stuk voor stuk zeer leuk (zeker het 2e filmpje) en de uitvoering ervan is bijzonder komisch en soms ook hard. De filmpjes hangen ook allemaal samen en begin allemaal in de Pawn Shop (dat is eigenlijk het 4e filmpje) die wordt gerund door een ietwat racistische (wel op een komische wijze) beheerder (leuk gespeeld door Vincent D'Onofrio) die continue zijn zwarte collega (leuk gespeeld door Chi McBride) afzeikt en die daarop weer geweldig reageert. In ieder filmpje speelt ook een bekende acteur de hoofdrol.

In het 1e filmpje is dat wijlen Paul Walker die een redneck speelt en samen met twee andere redneck's een bevriende drugsdealer willen overvallen. Uiteraard gaat dan van alles mis en loopt het plan niet op rolletjes. Dat verhaal vond ik persoonlijk wel het minste verhaal, maar bevat wel een aantal komische scenes zoals die van de twee redneck's (waaronder Paul Walker) die zich afvragen waarom ze Joden en Negers eigenlijk haten terwijl ze ze eigenlijk juist mogen. De discussie die daarop volgt was gewoon hilarisch en eigenlijk doen ze het gewoon voor de show omdat de buffetten bij de redneck bijeenkomsten zo lekker zijn. Ook de opmerking van Paul Walker (die stoned is) als hij op een gegeven moment verstijft staat en zijn redneck vriend aan hem vraagt "waarom hij verstijft stond" en hij dan zegt "ik dacht dat ik een heel leger blote zombie vrouwen zag" (het grappige hieraan is dat hij het werkelijk wel heeft gezien, men laat het wel niet zien, want de blote vrouwen komen aanbod in het 2e en 3e filmpje. In dat 3e filmpje komen ze ook aangemarcheerd zoals ze dat in een leger doen). Het einde is overigens best cynisch want dit was één van de laatste films van Paul Walker en hierin gaat hij ook dood.

In het 2e filmpje speelt Matt Dillon (die overigens veel weg had van "Ash" uit de "Evil Dead" films) de hoofdrol en dat deed hij schitterend. Sowieso zit dat verhaal heerlijk in elkaar en is het ook vrij grof. In dat verhaal komt Matt Dillon er namelijk achter (in de Pawn Shop), terwijl hij op huwelijksreis is, dat zijn eerste vrouw die plotseling verdween toch nog in leven is. De manier hoe hij erachter komt, zijn net getrouwde vrouw dumpt, en uiteindelijk de dader (ook geweldig gespeeld door Elijah Wood) vindt die zijn vrouw ontvoerd heeft, was hilarisch. Ook de keiharde manier waarmee hij met de dader afrekent was geweldig. Nadat hij zijn blote vrouw (die volledig naakt opgesloten zit in een kooitje in een silo) en ook de andere blote vrouwen (ook allemaal volledig naakt opgesloten in kooitjes in een andere silo en dan gestapeld als een piramide, waarvan de top ontbreekt) heeft bevrijdt, die allemaal door Elijah Wood werden misbruikt als seksslavinnen, denk je dat het verhaal goed zal eindigen. Maar het tegendeel is waar, want zijn gebrainwashte vrouw was juist nummer één (de top) in de piramide en had bepaalde privileges waar ze hard voor heeft gewerkt (geneukt). Ze is juist teleurgesteld dat ze bevrijdt (ze wilt nu namelijk eindelijk genieten van de privileges) is en verwond daardoor de rijdende Matt Dillon dodelijk met een mes die crasht met de auto (is o.a. van toepassing in het 1e filmpje), waardoor ze uiteindelijk beiden omkomen.

In het 3e filmpje speelt Brendan Fraser (hij speelde overigens ook geweldig) de hoofdrol als een Elvis imitator (iedereen noemt hem overigens Liberace ) zonder succes (hij komt ook even voor in het 2e filmpje waarbij zijn fraaie vriendin, gespeeld door Ashlee Simpson, hem verlaat). Dat filmpje was heel komisch en had veel weg van een aflevering uit "The Twilight Zone" (geweldige jaren 80 sciencefiction serie). Sowieso was het gedoe met de twee kappers (beter gezegd de keuze welke kapper) zeer komisch en ook het gedoe op de kermis (hij verkoopt daar zijn ziel aan de duivel, beter gezegd een predikant, voor succes) waarbij ook nog eens de fraaie bevrijde blote vrouwen uit het 2e filmpje langskomen. Op het einde van dat filmpje komt ook nog even Elijah Wood (die schijnbaar toch nog leeft) langs en neemt de ex-vriendin van Brendan Fraser (die wordt onwetend zijn nieuwe nummer één seksslavin in de piramide) en de andere bevrijde blote vrouwen mee terug naar zijn huis annex sekspaleis.

Na het 3e filmpje gaat het verhaal nog even leuk verder in de Pawn Shop en dan is de film teneinde. Gezien het lage gemiddelde van deze film hier hebben velen schijnbaar een andere mening over deze film, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik ervan genoten heb en dat ik dit een verrassend leuke film vond. Zowel van de filmpjes, uitvoering (o.a. hoe de filmpjes qua details samenhangen, ze lijken in eerste instantie onbenullig maar zijn juist elementteer) en de cast (die er zichtbaar ook veel plezier in hadden, was o.a. ook te zien bij de aftiteling) heb ik genoten.

Ik kan eerlijk gezegd (net zoals "weberanja") deze film juist ook alleen maar aanraden
Dank je.

avatar van sinterklaas
Het heeft wel even lang geduurd sinds de Preutsheid van de jaren '10. Een echte lekkere, gestoorde, geflipte, ongepolyste misdaadfilm, dat nergens rekening mee houdt, en waarbij ook niet krampachtig is gezocht naar de over de top-elementen, wat ik helaas nog wel in films als Machete bespeur. En laat dit dan ook nog eens de regisseur (en deels met de acteur) van Running Scared zijn, één van de geschifste misdaadfilms van de filmgeschiedenis. De elementjes worden hier weer mooi hergebruikt. Daarnaast zet Kramer de Amerikaanse maatschappij op een hillarische en pijnlijke manier te kakken.

Pawn Shop Chronicles wordt op een Pulp Fiction wijze neergezet en ook hier lopen drie verhalen, met als knooppunt die Dumpstore met die twee maloten als eigenaars die elkaars grote tegenpolen zijn. Elk verhaal haalt lekker hard uit en drukt ons op een hillarische manier met onze neus op de Amerikaanse feiten en de concequenties van het grote trots onder, bezeten huwelijken, wapens, en de geiligheid om te willen scoren op tv. Het eerste verhaal is al meteen een sprong in de diepte met drie doorgesnoven drugsdealers, (die Neo Nazi die zijn onderkaak nooit stil kon houden haha! , en dan die Paul Walker ook met zijn Clownsmasker... ) die een overval willen plegen op hun eigen verkoper, terwijl één van de leden net de enigste wapen heeft verkocht om benzine te kopen, tsja... wat moet je dan? De compleet gestoorde, foute en heerlijke climax (shootout) was de fatale hoogdepunt van de film waarin de Running Scared elementen uit de motteballendoos zijn gehaald.
En het tweede verhaal begint ook zo lekker onschuldig, met die typsiche "American Bride" sausje, en waar Matt Dillon een sterke rol op zich neemt als eerst zo'n zachtaardige echtgenoot, dat ontpopt in een psychopaat na het vinden van de ring van zijn eerste vrouw in die warenwinkel. En nee, het is geen oud zeer dat naar boven komt, zijn vrouw is al jaren vermist. En als je dacht dat het daarbij bleef, tegen het einde moest ik erg aan The Poughkeepsie Tapes denken, maar dan in meervoud. Dat zegt al heel wat, om nog maar te zwijgen over dat Kramer eerder zijn vingers durfte te verbranden aan die kiddie porn scene in Running Scared. Wood is hier weer, voor de zoveelste keer, bedriegelijk. En dan op het laatst die loser Ricky, dat hier door Brendan Fraser neergezet mag worden, dat Elvis als een god ziet en helemaal leeft volgens "The King". Nadat hij werd besodemieterd door zijn vrouw zet hij zijn trip per oude Amerikaan door, en komt in een wel heel obsessief dorpje terecht, en in plaats van dat je zou denken dat twee voetbal-partijen de grootste vijanden van elkaar zijn, is het hier de vijandschap onder bezoekers van twee concurerende kappers. Hij lijkt ook hier zijn roots niet te vinden, maar is hij dan toch echt wel zo dom. Het einde met die slaven, kon toch echt niet.

En dan die epioloog met die dwerg: HIL-LA-RISCH!!!!

Nee, dit was echt gewoon een pareltje van een film waar er echt wel meer van gemaakt mogen worden. De locaties van Louisiana waren ook lekker sompig en broeierig, en uiteindelijk is dat ook een van de betere locaties voor dit soort films. Het zuiden van Amerika heeft nog overduidelijk de nostalgie van de slavenhandel en racisme in zijn bloed zitten. Ook die thema komt hier flink aan de beurt.

Ben nou al beniewd waar Kramer straks mee aan de proppen komt.

avatar van Decec
Een matige actie/komedie/misdaad film...
Een saai verhaal...
Matige acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Een bekende acteurs Paul Walker, Matt Dillon, Vincent D'Onofrio en
Elijah Wood...
Niet te moeite waard...

avatar van hannes64
Beetje Pulp Fiction-achtige film, waarin Walker wel een heel leuk figuur speelt.
Film is goed, 1 van de laatste films waar Walker in zat.
En sinterklaas heeft al precies `t goede geschreven......een echt hilarische film is `t zeker.

Aardige film waarin drie verhalen verbonden zijn met een louche pandjeshuis. De drie verhaaltjes hebben niet hetzelfde niveau, wat mij betreft sprong de middelste er toch wel uit. Lekker lomp en lichtelijk overdreven wat hier over het algemeen wel goed en zeker vermakelijk uitpakt. Een leuke cast, maar wel de minste film van Wayne Kramer.

avatar van puti
Ik snap echt niet dat deze film zo laag scoort
Heerlijke idioot-film met goede dialogen en absurde foute situaties

avatar van Shaky
Leuke film die niet altijd even goed werkt. De verhalen zijn maar minimaal met elkaar gelinkt en de verhalen worden niet fatsoenlijk uitgewerkt waardoor het geen geheel wordt. Wat de film echter wel doet is vermaken. Het kijkt zich lekker weg en er zit een aardig tempo op. De acteurs doen het prima en hebben goede chemie. Leuk tussendoortje.

avatar van mcdaktari
Een film die toch al enkele jaren oud is maar ik had hem nog niet gezien omdat ik dacht dat het een totaal andere film zou zijn, maar wat een aangename verrassing. Wel een behoorlijk maf verhaal maar dit soort humor kan ik wel waarderen.

avatar van Daan258
Blehh

Het enige wat ik van te voren wist is dat de cast er best gaaf uitzag, geen idee waar de film precies over ging dus ben ik er eigenlijk met vrij weinig info ingegaan.

Het begon allemaal best geinig met Paul walker en heb me ook toen opzich best weten te vermaken. Na even kijken kwam ik er dus achter dat dit niet één verhaal was maar dat het een aantal verschillende verhalen zijn die lichtjes met elkaar verbonden zijn. Dit kon ik wel waarderen maar na iets meer dan een uur had ik het eigenlijk wel gezien. Alleen het verhaal waar een man opzoek gaat naar zijn vermiste vrouw die ontvoert was door Elijah Wood was het enige verhaal waar ik me echt heb weten te vermaken. Voor de rest wist het mij eigenlijk allemaal niet zo te boeien en was de speelduur ook veel te lang. Wel een pluspuntje was hoe de verhalen overlopen naar het volgende verhaal. Dit was best goed gedaan maar voor de rest? Ik weet gewoon niet waar ik deze film zou moeten plaatsen .

Zeker geen voldoende van mij.