• 8.227.888 stemmen

Good Bye Lenin! (2003)

Komedie / Drama | 121 minuten
3,67 2.226 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: Goodbye Lenin!

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Wolfgang Becker

Met onder meer: Daniel Brühl, Katrin Saß en Chulpan Khamatova

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 13 november 2003

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Good Bye Lenin!

"The German Democratic Republic lives on -- in 79 square meters!"

Oktober 1989 was een slechte tijd om in coma te geraken, wanneer je in Oost-Duitsland woonde - en dit gebeurt nou precies bij Alex zijn moeder, een activiste voor sociale vooruitgang en het verbeteren van het welzijn van mensen in het socialistische Oost-Duitsland. Alex heeft een groot probleem in zijn handen, als zijn moeder na acht maanden plotseling ontwaakt. Haar hart is zo zwak, dat elke shock fataal zou kunnen zijn. En wat zou meer choquerend zijn dan de val van de Berlijnse Muur en de triomf van kapitalisme in haar geliefde land? Om zijn moeder te redden, maakt Alex van het appartement waar ze wonen een eiland in het verleden, een soort van socialistisch museum, waar zijn moeder liefdevol voorgehouden wordt dat er niet is veranderd. Wat begint als een kleine leugen, loopt meer en meer uit de hand als Alex zijn moeder, die zich elke dag beter voelt, tv wil kijken en zelfs op een dag haar bed verlaat.

imageimageimage

avatar van Denveen

Denveen

Interessant verhaal, redelijk uitgewerkt, hoewel de film inderdaad aan geloofwaardigheid in het laatste uur wat inboet. Deze film moet het vooral hebben van zijn sfeer, de historische beelden, de muziek en de sterke hoofdpersonen.

Eigenaardig ook om te zien dat je aspecten uit het verleden kan relativeren om ze in een ander daglicht te stellen. Een aardig sociaal experiment lijkt me.

BBarbie

Jessen0wnt schreef:

Bijzonder, origineel, komisch en ontroerend.

Good Bye Lenin is een geweldige film. Het scenario was voor mij vrij nieuw, erg leuk en grappig bedacht, ook zeer goed uitgewerkt!

De film zet een mooi sfeertje neer, de beelden zijn erg mooi geschoten en de film vond ik ook bijzonder goed gemonteerd. Laat ik het erop houden, dat ik dingen herkenden ''Oh, zo hebben ze dat gemonteerd'' en dan heb ik er ook meer begrip voor en valt het (voor mij) meer op.

Heb de film meer als drama dan komedie gezien, de weinige grappen die erin zaten, waren wel erg leuk (de vriend van Alex, met ''zijn eigen speelfilm''). Erg leuke film, blij dat ik hem aangeschaft.

3,5 ster!

Treffende beschrijving. Hier ben ik helemaal mee eens.

avatar van Akron777

Akron777

Heerlijke film. Naast de historische kant is ook de humor zeer geslaagd.

avatar van martijn011

martijn011

Ik kan eerlijk gezegd de genialiteit van deze film niet ontdekken.

Heb me geërgerd aan de gehele cast, en dat zorgde ervoor dat ik de film ook weinig aan vond.

Ik zat meer op de acteurs te letten (lees: ergeren) dan wat ik beter had kunnen doen, namelijk het verhaal volgen.

Al moet ik zeggen dat ik geen grap heb kunnen ontdekken, dus het genre komedie en de beschrijving op de achterkant van mijn DVD, die zelfs het woord hilarisch noemt, zijn totaal misplaatst.

Ik vond hier echt weinig aan, maar geef de film over een tijd nog wel een kans.

Voor nu echt niet meer dan 2 sterren, ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen.

avatar van jimmydl

jimmydl

Hoezeer de film ook onschuldig en bij tijden humoristisch overkomt, is de thematiek m.i. bloedserieus en eentje met diepe wortelen: de dichotomie 'communisme-kapitalisme'. De film, op een uiterst luchtige en geschakeerde wijze, relativeert het volgende discourse: na 1989 is Oost-Duitsland 'bevrijd' door het Westelijke kapitalisme.

De DDR was voor velen een verschrikking om in te leven: totalitarisme, armoede, etc. Maar ideologisch (utopisch) gezien is het kapitalisme echt geen uitkomst. De waan van die moeder is daarom zeer ontroerend. Zij verkeert in de veronderstelling dat niet Oost-Duitsers naar West willen maar dat juist Westerlingen -moe en gedesillusioneerd door de 'ellebogenmentaliteit' en oppervlakkige consumptiezucht- naar het Oosten willen vluchten.

Het gaf mij stof tot nadenken.

avatar van Keane1983

Keane1983

Acteerwerk is mooi gedaan als ook de setting en het gebruik maken van de oude beelden.

Soundtrack is er mooi in verwerkt.

Verhaal vond ik erg boeiend maar ook wel weer eentonig, op een gegeven moment had ik het wel gezien...

Maar het is wat mijn boven buurman ook al aangeeft, zet deze film mij ook tot nadenken.

Van mij een 3,5*

avatar van jimmydl

jimmydl

Het communisme verdient niet het negatieve stempel welk het nu heeft. Er is namelijk een verschil tussen de ideologische plannen van Marx en Lenin en de uitvoer van dictators als Stalin, Zedong en Ceauşescu.

Ik geloof namelijk erg in het anti-dualisme. D.w.z. er is een continue wisselwerking tussen de geest (het denken) en de fysiologie (het lichaam). Indien een van de twee 'hapert' zal een mens in zijn totaliteit achteruitgaan. Bijvoorbeeld: insomnia, slecht eten, etc. - geestelijke problemen. Anderzijds: depressie - slecht slapen, slechte spijsvertering, afzwakking spierkracht, etc.

Welnu, de kritiek op het communisme is dat het totalitair is. In de praktijk is dit inderdaad gebleken. Censurering en indoctrinerende propaganda (nivellering en knede collectieve geest) waren aan de orde van de dag, maar het totalitarisme is een (bewuste) misinterpretatie van idioten als Stalin. Marx en Lenin waren het juist te doen om het garanderen van een fysiologische basis waarop de geestelijke (individuele) evolutie zou kunnen volgen (althans dit is mijn interpretatie van deze communisten; in ieder geval ben ik er van overtuigd dat totalitarisme nooit de insteek is geweest). Daar Marx nooit op het politiek toneel verscheen en Lenin vlak na de Oktoberrevolutie stierf, zullen we de (on)mogelijkheid van deze ideologie waarschijnlijk nooit ondervinden.

avatar van Number23

Number23

Een film met een boeiend gegeven en een goede uitwerking, maar toch deed de film me weinig en ben er ook niet zeker van dat tie zal blijven hangen. Het is aan de acteurs te danken dat de film een constant niveau blijft houden. En daarmee het iets zwakkere einde reddden.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Aardig wat verwijzingen naar Kubrick. Wel grappig om te zien. Verder een prima film met een goed verhaal en prima acteerwerk.

avatar van Reint

Reint

fappie schreef:

Ah, grappig dat je het zegt, want het viel mij gister ook op. Er is natuurlijk de cut van object naar object (van ... naar taart, ipv van bot naar satelliet) uit 2011: A Space Odyssey, die ook wordt uitgelegd in de film zelf.

Dan heb je de knipoog naar de doorgespoelde sexscene van A Clockwork Orange, met The Thieving Magpie van Rossini, gearrangeerd door Wendy/Walter Carlos die een doorgespoelde inrichting van een kamer wordt.

Het feit dat de hoofdpersoon Alex heet, net als de hoofpersoon in A Clockwork Orange.

En als Alex wordt gevraagd te schreeuwen op het moment dat hij op het flatdak staat doet hij een primaat na, wat waarschijnlijk een verwijzing is naar de oermensen in 2001: A Space Odyssey.

Heeft iemand nog andere verwijzingen naar Kubrick (of eventuele andere films of regisseurs) opgemerkt?

avatar van K. V.

K. V.

'k vond het wel even wennen deze film, maar hoe meer het verhaal vorderde vond 'k het een mooie en leuke film.

Het liedje in de film kwam me ook heel bekend voor, maar kan het niet plaatsen.

'k Wist zelf niet dat de Nederlanders zo bekent zijn voor hun augurken

avatar van Eraser2

Eraser2

Hele goede duitse film die eigenlijk twee verhalen vertelt. Als eerste natuurlijk het verhaal van Alex zijn moeder, maar als tweede toch ook het verdeelde Duitsland van die tijd. Beide worden erg goed uitgewerkt en het is een genot om naar te kijken. Een erg leuke geschiedenisles vond ik het ook wel. Het acteerwerk is goed te pruimen evenals de gehele stijl van de film. Het vooroordeel dat Duitsers geen humor hebben gaat voor deze film namelijk niet op. De mooie muziek van Tierssen maakt het geheel af.

avatar van pieterTk

pieterTk

Had een goede film kunnen worden, alleen is het allemaal heel slecht in elkaar gezet...

avatar van Spetie

Spetie

Mooie film over het tijdperk net na de val van de Berlijnse muur.

Daniel Brühl speelt een sterke en sympathieke rol als Alex, voor wie de val van de muur een belangrijke rol gaat spelen in zijn leven. Het script is uiterst goed geschreven en ook behoorlijk goed uitgewerkt. Zijn moeder is een fervente aanhangster van de DDR. De manier waarop Alex samen met een vriend de schijnwereld voor zijn moeder probeert op te houden, nadat zij uit een coma is ontwaakt, is zowel komisch als ontroerend tegelijk.

Het is mooi hoe hij aan de ene kant zijn moeder probeert te helpen, terwijl het voor hemzelf ook een verwerking is om afscheid te nemen van de DDR. De film is ontzettend goed in balans. Komische elementen gaan goed samen met de minder leuke momenten, en nergens voelt het verhaal geforceerd aan. Good Bye, Lenin is een fijne film, die van begin tot einde boeit, nergens saai wordt, en mag zich zeker scharen in het rijtje beste Duitse films van de laatste tien jaar.

avatar van El Merano

El Merano

Bijzonder verhaal.

Realiteit wordt verweven met fictie (waarvan ik toch een fan van ben) maar de film kon me niet meenemen in zijn verhaal. persoonlijk vind ik deze film matig.

avatar van davert89

davert89

Originele, sympathieke en mooie film over de DDR, alhoewel deze film in mijn ogen de ultieme DDR-film Das Leben Der Anderen niet kan evenaren. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met dit bijzondere verhaal.

avatar van Black Math

Black Math

Deze film heb ik gekeken omdat ik overmorgen weer mijn jaarlijkse bezoek aan vrienden in het voormalig Oost-Duitsland ga maken. Goed voor mijn Duits, en ook zeker interessant gezien de verhalen van die vrienden over de Ostzeit. Die vrienden waren hier niet echt laaiend enthousiast over (maar ook niet echt negatief!), geen idee waarom, maar het heeft me er jaren van weerhouden om hem te kijken.

Enigszins lage verwachtingen dus, maar ik moet zeggen dat ik het een vermakelijk filmpje vindt. Leuk dat de soundtrack door Yann Tiersen is geschreven, het levert toch een beetje een Amélie-sfeer op, één nummer op de soundtrack komt zelfs uit Amélie. Verder vindt ik beide films maar heel in de verte iets van elkaar weg hebben, in de vorm van manipulatie om iemand gelukkig te maken. Wat de soundtrack betreft waren de Kubrick referenties met de muziek van An der schönen blauen Donau en de Ouverture Guillaume Tell ook wel aardig.

Visueel een paar mooi gefilmde scènes, zoals met de helicopter met het Lenin beeld, of de scène waarin kleindochter naar de zeppelin wijst, waar het kleurgebruik bijzonder fraai was. Voor de rest vooral visueel karig, de film moet het vooral van het plot hebben. Ja, dat is bijzonder ongeloofwaardig, maar ik kan er niet echt mee zitten, want het is wel erg vermakelijk, en een mooie kapstok om ons te laten proeven aan de nostalgische Ostzeitsfeer. Daarvoor, en vanwege de soundtrack 3*.

avatar van Gallow

Gallow

Black Math schreef:

Vreemd, het waren juist precies de 2 scenes die ik zelf bijzonder karig vond, beide kwamen namelijk nogal 'video montage' achtig op mij over.

Verder vond ik het wel een aardige film. Het plot is wel vermakelijk maar als het eenmaal neergezet is kabbelt het een beetje voort en wordt het vervolgens wat slapjes uitgewerkt. Ook de hereniging met de vader liet veel te wensen over, en voelde een beetje als dood gewicht aan. Verder weer goede muziek van Yann Tiersen maar waar het bij Amélie een kers op de taart verzorgde werd het hier al snel een zoetsappige bende.

avatar van Leftover Crack

Leftover Crack

jimmydl schreef:

avatar van simonisbest

simonisbest

interessante film vond ik zelf, aanrader

avatar van Robi

Robi

Tsja, dit blijft een ontzettend mooie film. Deze film werkt gewoon vanaf het begin tot aan het einde. Alle verhaaltjes, hoe ongeloofwaardig ook, zijn heel mooi en boeiend. En vallen perfect samen. Daarnaast is ook de cast fantastisch gekozen en wordt er erg mooi geacteerd. Top film!

avatar van knusse stoel

knusse stoel

[quote]Keane1983 schreef:

Gezien de val van de Berlijnse muur vandaag (zoveel jaar terug), dacht ik..ik ga deze film nog maar eens kijken. (geschreven op 14 augustus, 0.16u)

Pardon, de muur is "gevallen" op 9 november 1989. De bouw starte op 13 augustus (1961).

Zelf wist ik het nog niet toen wij op woensdag de 13e november vanuit Belarus (Wit-Rusland), bij Helmstedt het westen weer in wilden rijden. Geen controles en allemaal Trabantjes/Wartburgers die richting het voormalige Oost-Duitsland reden. (na inkopen in het voormalige West=Duitsland?)

Allemaal tv-cameramensen en persfotografen die bezig waren met hun verslaggeving. 4 dagen na dato was men nog druk bezig met dit onderwerp. En lange tijd daarna nog!

Leuk als je er later achter komt dat je een stukje geschiedenis hebt meegemaakt.

Trouwens de film "Goodbye Lenin" is een prachtige film geworden en voor liefhebbers van een goede film een aanrader. Het is een drama voor de vrouw (of niet?) en de omstandigheden zijn komisch.

Als je er niet om kunt lachen (martijn011) kan je misschien nog wel de komische noot van het verhaal zien?

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik had de film al een keer eerder gezien in de bios. Maar nu op dvd vond ik hem zwaar tegen vallen. We waren net terug van Berlijn. En het leek ons wel leuk om deze film daarom te kijken. Maar ik vond er weinig aan. Te weinig kreeg je te zien hoe de Oost Duitsers leefden. Ook weinig beelden van Berlijn zelf.

avatar van hdehoon

hdehoon

Steeds als ik deze film herkijk, ben ik vergeten hoe goed hij eigenlijk is. Hoewel het een komedie lijkt, komen hier grote thema's aan de orde. Dat vind ik zo knap; dat via luchtigheid en humor, hele wezenlijke vragen over een politiek systeem en het geluk van mensen worden gesteld en misschien zelfs beantwoord. Vlot verhaal, uitstekend acteerwerk en prachtige visuele effecten.

gauke

gauke schreef:

Er komen mooie films uit Duitsland. Dit humorvolle en tragikomische drama is ook weer zo'n voorbeeld.

Deels grappige en interessante film waarin creatieve oplossingen werden bedacht om een moeder te doen geloven dat de DDR nog bestond, terwijl buiten het kapitalisme heerste. Toch was deze productie voor mij meer een gezinsdrama dan een komedie met een middengedeelte dat lang van stof was. Bij de cast sprongen er twee uit: Daniel Brühl speelde hartstikke goed en ook Karin Sass in de moederrol liet zich niet onbetuigd. De muziek paste naadloos.

avatar van MichaelMovie

MichaelMovie

Het verhaal is origineel.

Het gebruiken van historische tv-beelden was een meerwaarde. Net als de levensmiddelen die gebruikt werden in het toenmalige West-Duitsland.

De film kon me jammer genoeg niet de hele tijd boeien.

Ik had er toch wel iets meer van verwacht.

avatar van royals

royals

Zeker een top 100 film van mij. Ik vindt deze beter en luchtiger dan laten we zeggen een vergelijkende film Das Leben Der Anderen.

avatar van RuudC

RuudC

Prachtfilm! Geen idee of daar een specifieke studio achter zit, maar dit is een van de vele mooie films van onze oosterburen. Ik krijg er geen genoeg van! Ook niet van die redelijk bizarre verhaal. Toch werkt het ontzettend goed. Het hele gedoe om de val van de muur te verbergen voor een moeder met hartproblemen klinkt zowaar nog logisch. Met goed acteerwerk en een heerlijk authentiek sfeertje is het prachtig om te zien hoe alle moeite ervoor gedaan wordt. Terwijl ze naar een nepjournaal kijkt, rollen de Coca Colareclames van de flats. Het beeld van Lenin dat al hangende aan een helicopter de hand reikt, is werkelijk subliem. Mooie, ontroerende film!

avatar van Reg29

Reg29

Vandaag is alweer 25 jaar geleden dat Berlijnse muur is gevallen dus weer een goede reden om Good bye Lenin uit mijn dvd kast te pakken!

avatar van Robi

Robi

Nog maar enkele dagen terug uit Berlijn met een indrukwekkend bezoek aan (de geschiedenis van) de Muur en een Stasi-gevangenis, zat ik te twijfelen tussen het bekijken van Das Leben der Anderen (2006) en Good Bye Lenin! (2003) . Het werd deze dus omdat die me wat luchtiger voorkwam. Inmiddels al vier keer gezien en nog steeds die fantastische film.