La Ley del Deseo (1987)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Eusebio Poncela, Carmen Maura en Antonio Banderas

Pablo, een gevierd regisseur van homo-erotische films, is hopeloos verliefd op Juan, een jongen die zich helaas niet erg tot hem aangetrokken voelt. Manmoedig probeert hij hem te vergeten door toe te geven aan de hofmakerij van Antonio. Maar deze ontpopt zich als een jaloerse, agressieve minnaar die volledig ontspoort als Pablo besluit om Juan toch nog een keer op te zoeken.

Titel in het Nederlands "de wet der begeerte". Een van de eerste films van Almodovar. Opvallend in de film zijn de felle kleuren. Er wordt wel beweedr dat dit Almodovar's meest persoonlijke werk is.
Mooie rollen van Antonio Bnaderas en Carmen Maura.
De film is een combinatie van tragedie, drama en komedie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De stijl van Almodóvar is al in andere films beter uitgekomen. De film begint hier ook wat traag en probeert een soort erotische/sensuele sfeer op te bouwen. Op zich geen probleem, al kan ik me persoonlijk niet echt vinden in het homokoppel. Banderas acteert anders niet slecht en kan zich goed handhaven naast de andere acteurs. Op het moment dat het verhaal meer een dramatische wending krijgt, komt de sfeer ook beter tot z'n recht. Ook al is het nooit echt hoogstaand, vanaf dan is het acteerwerk ook wat beter. Denkelijk was dat ook meer het hoofddeel van de film en werd aan het eerste deel minder aandacht besteed.

Niet echt een film voor Almodóvar eigenlijk, en een stijl die je niet meteen van hem verwacht. Banderas is de bekende naam in deze film, al is hij nog een beginner die in latere films meer tot z'n recht komt.

avatar van rokkenjager
Minste Almodóvar die ik tot nu toe zag. De film is te onsamenhangend om écht te boeien en te oppervlakkig om indruk te maken. Daarnaast mis ik compleet Almodóvar's kitsherige visuele stijl. Toch kijkt de film (net als altijd bij Almodóvar) lekker weg. 3*

avatar van rep_robert
Af en toe een erg ongemakkelijke zit vanwege het thema, dat her en der ook de grenzen opzoekt. Het verhaal is interessant, maar uiteindelijk weet ook deze Almodovar mij niet echt te overtuigen, daarvoor is het verhaal gewoon te warrig af en toe.

avatar van mjk87
Typische Almodóvar. Fijn sfeertje maar vol met vreemde creaturen, beetje kitscherige kleuren (maar lang niet zo veel als in zijn latere films) en het kijkt best aardig weg. Zeker het eerste uur. Daarna verandert de toon een beetje en was het voor mij minder interessant. 3,0*.

Eerst zijn er de homoseksuele stoeipartijen, dan volgt de passionele misdaad, volgt dan een amper te vatten historie uit het verleden, met incest en transseksualiteit, als ik goed begrepen heb, dan wordt het een politiethriller en tenslotte eindigt alles in een waanzinnig slot.
Filmisch goed geensceneerd, wellicht, maar voor mij inhoudelijke veel te boulversante kost, Almodóvar, of niet..