Carne Trémula (1997)

Spanje / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Javier Bardem, Francesca Neri en Liberto Rabal

Na een vrijpartij in een disco besluit de twintigjarige Victor bij Elena langs te gaan. Het bezoek verloopt anders dan verwacht: Elena voelt zich belaagd en bedreigt hem met haar vaders pistool. Net wanneer de politieagenten David en Sancho verschijnen gaat het pistool af. Victor belandt achter de tralies, David in een rolstoel. Terwijl Victor zijn straf uitzit groeit David uit tot de ster van de Paralympics en trouwt met Elena. Dit komt Victor ter ore en hij raakt geobsedeerd door wraakzuchtige gedachten.

avatar van Davidus
Vond het verhaal niet interessant, zwak zelfs, maar wat een heerlijke sfeer heeft deze film. Mooie beelden van Madrid, zelfs dat afgebroken stuk terrein met het huisje van Victor was mooi, de huisinrichting zeer sfeervol en heerlijke muziek
Nogmaals jammer van het verhaal, was mij iets te gemaakt en te gemakkelijk. Maar ondanks dat een zeer prettige film

avatar van Flat Eric
Mooie film, mooi gefilmd en mooie muziekscore. Een echte Almodovar. Tragisch liefdesverhaal met diverse relaties die door elkaar heen lopen.
Halverwege vond ik de film een beetje traag worden. Al met al wel een fijne Spaanse film.

avatar van sinterklaas
Het wil bij mij maar niet opschieten om films van Medem en Almodovar te checken, terwijl ik van beide regisseurs inmiddels al enkele dvd's in huis heb die al jaren op de stapel liggen. In een bui maar eens Live Flesh gekeken en Talk to Her zit nog vaagjes in mijn geheugen. Dit is wel een erg leuke film en ook weer overladen met typische galgenhumor en rare samenlopen, met vele mooie shots van Madrid op de achtergrond.

Ook dit is weer zo'n film waarin iedereen gestoord is. Eerst maken we (na een buitengewone geboorte van hoofdpersoon Victor) kennis met 2 wijkagenten; David, die zodoende opgescheept zit met de pessimistische alcoholistische Sancho, en vervolgens is het weer zo'n verkeerde plaats-verkeerde tijd-moment wanneer zowel de 2 agenten, de inmiddels volwassen Victor en Elena, een heroineverslaafde partygirl waar Victor een oogje op had, tensamen komen, en deze ontmoeting zorgt ervoor dat de levens van de personages pontificaal op de kop komen te staan. Met een heerlijke mindfucking plot als gevolg waarin wraak, overspel, misleiding en plottwists de komende tijd de kijker in de macht weet te houden.

Ziet ernaar uit dat ik gewoonweg weer lekker verder moet gaan met films van Almodovar te ontdekken. Erg leuke en luchtige verrassing, ondanks dat de situaties niet zo luchtig mogen zijn.

avatar van eRCee
Eens met mister blonde. De onlogische plotelementen, waar velen blijkbaar over struikelen, zou ik in een serieus drama niet vergeven, noch in een Hollywood-productie. Maar dit is Almodóvar. Hier hoort het bij de sfeer. En het knappe is dat Carne Trémula het serieuze van het drama tegelijkertijd ook staande weet te houden. Narratief vind ik het daarmee een van de evenwichtigste en beste films uit het oeuvre van Almodóvar. Cinematografisch is het dat ook. Vooral de eerste ontmoeting tussen David en Helena is weergaloos (Xavier Dolan-achtig!). De seksscène, met een Rubens-achtig slottafereel, mag er eveneens zijn. Tot slot nog een vermelding voor de muziek, die zeer passend is, op zichzelf beschouwd wellicht overdreven sentimenteel, maar ook dat past perfect in de sfeer. Heerlijke film.

avatar van Baboesjka
Via marktplaats heb ik de film Hable con ella gekocht. Het was voor mij een aangename verrassing dat er twee dvd's in de hoes zaten. Naast bovenstaande film deze. Ik heb me er prima mee vermaakt. Best een goed verhaal, een fijne Spaanse sfeer, vrij spannend en goed geacteerd. 3,5*

Matig.

Visueel oogde het gelukkig wel erg verzorgd. Niet zozeer erg mooi, maar het valt toch duidelijk op dat Almodóvar er wel de nodige aandacht aan besteed heeft, dan kan ik best appreciëren. Jammer genoeg is dat ook meteen het hoogtepunt van de film.

Het verhaaltje is vooral erg geconstrueerd. Een paar twistjes, iedereen die iedereen kent en elkaar steeds weer tegen het lijf loopt. Het wist me gewoon erg weinig te boeien. Ook het drama dat uit het plot voorvloeit weet amper te beklijven, mede door wat matige acteerprestaties.

En zo zat ik redelijk gelaten te kijken naar deze film. Ofwel had er nog wat extra pit ingemogen, zodat het ook het plotje leuker was, ofwel had Almodóvar nog meer op sfeer moeten inzetten, zodat je toch niet gewoon naar een aardig vormgegeven verhaaltje zit te kijken. 't Is ook zeker geen erg slechte film, maar erg warm werd ik er niet van.

avatar van Fisico
Ben het zowat eens met Onderhond. Vrij matige Almodovar, heb al betere films van hem gezien. Qua plotlijn zeer clichématig script waarbij de vijf hoofdpersonages met elkaar verwezen zijn in een tijdspanne van 20 jaar. Alles past als een geconstrueerde puzzel te smoothy in elkaar. De film is te gemaakt en was te soapachtig.

Daarnaast wel prima camerawerk zoals onder meer de liefdesscènes. Het is de cinematografie die de film naar een hoger niveau tilt. De sfeersetting van een Madrileense buitenwijk werd ook prima neergezet. Ook aan de acteerprestaties is niets af te dingen. Een Almodovar dus met twee gezichten. Eentje die snel vergeten zal zijn, vrees ik.