Big Hero 6 (2014)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Don Hall en Chris Williams
met de stemmen van T.J. Miller, Maya Rudolph en Jamie Chung

Big Hero 6 draait om Hiro Hamada, een wonderkind en robotica-expert. Hij raakt betrokken bij een crimineel plan dat de hectische, hightech stad San Fransokyo dreigt te vernietigen. Met de hulp van zijn beste vriend – de robot Baymax – sluit Hiro zich aan bij een team van onervaren misdaadbestrijders om de stad te redden. Gebaseerd op de gelijknamige Marvel comics.

avatar van De wind
Ijzersterke film, vol verassingen. Prachtige graphics, veel humor. Genot om naar de kijken.

avatar van Vinokourov
Verre van origineel natuurlijk door The Avengers-achtige aanpak van deze film, maar ik kan er niet zo heel erg mee zitten als er genoeg fun te beleven is. Dat is bij de meeste superhelden-films wel het geval en zo ook bij Big Hero 6. Niet extreem veel fun, maar wel genoeg voor 3,5*. Alles zag er bovendien erg spetterend en stoer uit!

avatar van Metalfist
There are no red lights during car chases!

Geen idee hoe ik het heb geflikt, maar ik heb opeens 10 credits gekregen op mijn digitale televisie om films mee te huren. Gewoon compleet out of the blue en het is me dan ook de vraag hoelang ik die eigenlijk al heb liggen. In het gedacht van 'gebruiken vooraleer ze terug verdwijnen' eens op zoek gegaan naar een aantal films die me wel wat interesseerden. De Marvel comics van Big Hero 6 heb ik wel eens vastgehad, vooral vanwege de aanwezigheid van Sunfire uit de X-Men saga, en leek wel ideale opvulling te zijn voor een avondje.

Qua personages en verhaallijn schijnt dit echter wel niet zo nauw aan te sluiten met de comics (Sunfire doet überhaupt al niet mee), maar dat neemt niet weg dat dit nog altijd wel een vermakelijke film is. Al is het er wel eentje met best toch wel wat hekelpunten. Zo is het enorm voorspelbaar dat Callaghan en niet Krei (weliswaar met de stem van de altijd geweldige Alan Tudyk!) de bad-guy ging zijn en ook heel dat teleportatie gedoe is een gigantische rip-off van Stargate (al wil ik niet uitsluiten dat het een knipoog is aangezien de generaal wiens pet door het toestel gaat nogal wat wegheeft van General Hammond). Daar komt dan ook nog eens bij dat ik in het begin Big Hero 6 eigenlijk sterk vond omdat ze via de dood van Hadashi een toch wat serieuzere laag introduceren, maar dat effect dan compleet teniet doen door de dochter van Callaghan nog te laten leven. Het design van de Fransokyo (nominatie voor de slechtste naam van een stad ooit trouwens) ziet er daarentegen wel mooi uit. Ik kreeg er een, weliswaar in flink wat mindere mate, soort van Ghost in the Shell gevoel bij.

Film steunt vooral op Baymax en dat is terecht. Een erg leuke sidekick die voor een aantal toffe momenten zorgt. Sowieso een goed bedacht design en de interactie met Hiro zit goed in elkaar. Beetje jammer dan ook dat de chemie met de andere personages wat minder oogt. Fred is gewoon ronduit irritant, vond alleen de Stan Lee cameo na de credits nog wel iets hebben, en de rest blijft ook wat kleurloos. Animatie daarentegen ziet er wel goed uit. Had sowieso al de HD versie gehuurd, maar Big Hero 6 is over de gehele lijn een kleurrijke en felle bedoeling en dat werk gewoon goed bij dit soort films.

Geen idee of hij ondertussen al is aangekondigd, maar het lijkt me duidelijk dat Disney wel van plan is om hier een sequel op te gaan maken. Net zoals de meeste superhelden films wordt het eerste deel gebruikt om een team samen te stellen en het is altijd afwachten of dat team in de vervolgen boeiend blijft. Ach, ik heb me wel weer vermaakt en ga een tweede deel ook niet links laten liggen.

avatar van avdj
Disney Feature #58

Na het extreem succesvolle Frozen heeft “Big Hero 6” een zware taak op zijn schouders: Disney opnieuw in het centrum van de aandacht brengen en hóuden. Persoonlijk vind ik dat men daar niet in is geslaagd.

Het verhaaltje is onderhoudend maar behoorlijk voorspelbaar en nergens spannend. Ik zie vooral een samenraapsel van talloze eerdere films. Een jongetje dat extreem technisch is? Dat zagen we nog niet zo lang geleden in “Meet the Robinsons”. Superhelden in een animatiefilm? Pixar deed het al eerder, en beter, met “The Incredibles”. Een uitvinding die gepikt wordt door een boze meneer die er snode plannen mee heeft? Waar moet ik begínnen?

Disney, en Amerikaanse filmmakers in het algemeen, kiezen helaas in 99% van de gevallen voor een verhaal waarin goodguys tegenover badguys komen te staan. Waarom is er niet nagedacht over wat er allemaal mogelijk zou zijn met Hiro’s uitvinding? Dat had doldwaze scenes kunnen opleveren. Hiervoor zag ik “Ghost in the Shell”. Bij vlagen onnavolgbaar, maar een zeer gelaagd geheel dat minstens één keer herzien moet worden om definitief een oordeel te kunnen vellen.

Big Hero 6 is bij tijd en wijle zeer vermakelijk maar nergens vernieuwend of memorabel. Het redden van Baymax’ geheugenkaart voelde voor mij meer als een excuses om een tweede deel te kunnen maken dan dat het mij emotioneel raakte.

avatar van DonJefferson
Ik sluit me helemaal aan bij ''avdj'' die hierboven mij zijn mening uit. Big Hero 6 is de 54ste film in de Walt Disney Animation Studios en laat hier toch jammer genoeg zijn mindere kant zien door voor een superheldenfilm te kiezen. Niet erg origineel omdat ''The Incredibles'' er in mijn ogen enorm veel op lijkt. Het verhaal in Big Hero 6 is vermakelijk, maar niet origineel. Jammer!

De personages in de film waren tot mijn grote schrik in mijn ogen wat irritant. Ik irriteerde me aan enkele personages en hun gedrag wat bij mij averechts werkt op het genieten van een film. Ik kan hier niks aan doen

Wel ben ik zeer te spreken over de animatie en de visuele effecten die de film heeft. Er is een nieuw tekenprogramma bij de ontwikkeling gebruikt genaamd Hyperion. Mooi werk!

De muziek door de film vond ik ook goed en lekker vlot, wat uitstekend bij deze vlotte film pastte. Henry Jackman (componist) heeft hier mooi werk geleverd.

Big Hero 6, een ietwat uitgekauwde superheldenfilm die me alsnog wel heeft vermaakt, maar niet zoals je gewend bent van Walt Disney Animation Studios.

avatar van Mr. Chiel
Goed uitziende animatiefilm. Het verhaal begon echt heel leuk, maar dan komen er robots en superhelden en kan het me allemaal geen zak meer schelen. Maar als je dat wél leuk vind; gaat dit zien!

avatar van El ralpho
Avengers light

Zo inspelend op de hype van superhelden als de pest, en Big Hero 6 pikt dan ook graag een graantje mee. Het is echter wel slim ingespeeld, want ook al hoor ik de vergelijking met The Incredibles vaak gemaakt worden (en dat het dus vanwege die reden niet origineel zou zijn) computer animaties met betrekking tot superhelden die hun weg naar het grote publiek weten te vinden, zijn er volgens mij niet al te veel dus voelde Big Hero 6 voor mij toch als een redelijk frisse wind. Daarnaast was Big Hero 6 al een Marvel original comic, dus de vergelijking met The Incredibles wordt alleen maar gemaakt, omdat dit toevallig ook een animatie met hetzelfde onderwerp was. Big hero 6 is ook beslist niet minder (en zelfs een stukje beter) dan het alom geprezen Frozen, wat ook echt niet zo geweldig is als iedereen beweert.

Het hart van de film is beslist Baymax wat een enorm origineel personage is, en daarnaast ook nog eens vaak erg grappig is. Ik hoorde vaak veel kritiek over de overige personages, maar ook deze vond ik allerminst storend. Het grootste nadeel bevond zich wat mij betreft in de verhaallijn, en dan heb ik het vooral over de verhaallijn die betrekking heeft op de villain en zijn motieven die -voorzichtig gezegd- nogal overtrokken, vergezocht en ongeloofwaardig waren. Natuurlijk zal het de oorspronkelijke doelgroep niet eens opvallen, maar als volwassene vond ik dit een beduidend teleurstellend element. Volgende keer de aandacht iets gelijkwaardiger over de gehele film verdelen scriptschrijvers!

Echter, is Big Hero 6 in zijn totaliteit dik de moeite waard, al is het maar vanwege een van de sterkste personages van 2014, de vele vermakelijke grapjes, en de ontroerende scène aan het einde. You got me there Disney!

avatar van dvdcrusher
Prima humoristisch animatieverhaal, natuurlijk uit huize Disney. Plezier voor jong en oud. 4,5 sterren

avatar van Mr-Mcmovie
Heel spectaculaire Disney film.

Alles weer aanwezig wat een Disney hoort te hebben: Ontroerend, mooi, spectaculair en een heel leuk verhaal met een gevoel dat het Me gaf dat ik precies een animatie Marvel aan het kijken was.

Verder ook leuk om na de aftiteling een geanimeerde Stan Lee te zien

Geweldig!

avatar van Cleanshot
Behoorlijk grappig

avatar van Timothyvdmeer
Erg leuke animatiefilm. Wist totaal niet wat ik kon verwachten maar deze film heeft me aangenaam verrast

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en wat een verbluffend mooi geanimeerde film. Hij zag er erg goed uit.
Het eerste gedeelte van de film vond 'k wel het sterkste. Eenmaal ze aan het superheldengedeelte beginnen, vond 'k het toch wat minder.
De film bevat in het eerste deel redelijk wat humor, in het tweede deel dan eerder actiegericht.
Het is zeker geen typische Disneyfilm met prinsessen, nee, dit keer een heuse superheldenfilm. Het verhaal was wel goed, maar het waren toch vooral de grafics die er uitsprongen.

avatar van Rodger
Mooie animatie,..
Lekkere humor, actie .. En mooi in elkaar gezet..
3.5***

avatar van bjerik76
je haalt wel gelijk MARVEL eruit (en niet echt Disney karakters, (op Baymax na)) als je de karakters ziet, en de functie van de microdeeltjes.
Veel ( spectaculaire en lange) achtervolgingen.
Ik vraag me af of kinderen van 6 jaar wel alles zullen begrijpen.
De film duurt mij net iets te lang waardoor mijn aandacht op het eind wel afzwakte.
al met al wel net een voldoende.

avatar van Matt81
Tja, erg creatief is het niet in de superheldenhype, maar Baymax is een van Disney's tofste karakters in jaren en krijgt die 0,5 extra!

Hele goede en vermakelijke animatie film!

avatar van revadebe
Maken veel goeie ingrediënten een film goed? Deze film lijdt een beetje aan het "Inception"-syndroom, maar slaat daarin behoorlijk door. Dus: te veel actie en coole ideeën in 100 minuten aan film stoppen.

Plot is ook niet altjd even sterk, maar bij een kinderfilm is het niet erg dat de logica soms een beetje ontbreekt.

Al met al wel de moeite waard, want het is een film vol slimme vondsten en vermaak.

avatar van IH88
“There are no red lights during car chases!”

Prima animatiefilm. Big Hero 6 heeft een interessant uitgangspunt en de regisseurs zorgen ervoor dat je mee gaat leven met de personages. Het ziet er allemaal verbluffend uit en Baymax is een komisch en aandoenlijk personage. Eén van de beste creaties van de animatiestudio’s die ik ooit heb gezien. Ook Hiro is een sterk personage en de film heeft naast de spanning en komische elementen ook een emotionele lading.

Vooral het eerste uur is erg sterk, maar daarna wordt het toch steeds meer een standaard actiefilm met weer een soort van Avengers die de wereld moeten redden. Jammer, want het eerste uur en de interessante personages laten zien dat er erg veel kennis en inspiratie was bij de makers van deze film.

avatar van Woland
Redelijke animatiefilm uit de stal van Disney, zich afspelend in de (nabije) toekomst. Om maar op een paar positieve noten te beginnen, Big Hero 6 zag er geweldig geanimeerd uit. Al had de film toch vaak mindere momenten, het waren tenminste wel fraai uitziende mindere momenten. De microrobots van Hiro waren ook gaaf en gaven regelmatig aanleiding tot spectaculair uitziende beelden, al moet ik zeggen dat ik Hiro zelf een irritant ventje vond. Hoe dan ook, zeker het eerste uur is Big Hero 6 een redelijke kijkbeurt - qua humor en verhaal niet heel bijzonder, maar het kijkt lekker weg. En Baymax is wel een tof karakter, die eigenlijk het verschil maakt voor deze film. Maar de laatste drie kwartier zijn dan wel weer een beetje jammer, waarin BH6 wel erg overduidelijk in gaat haken op de superheldenfilmhype en transformeert in een soort van geanimeerde kinder-Avengers. Om Baymax rond ik het naar boven af, 3.5*.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte animatiefilm, mooi verhaal en leuke karakters en ik ben nogmaals geen fan van Disney maar ik vond deze erg leuk.

avatar van Flavio
Aardige Disney begint goed, met een fantasievolle setting in een futuristische stad in Japanse en Amerikaanse stijl, maar wordt gaandeweg steeds voorspelbaarder. Animatie is strak maar dat is tegenwoordig zowat een gegeven, daarmee onderscheid je je eigenlijk niet meer. Humor was vooral in het begin wel aardig, laatste drie kwartier bestaat met name uit redelijk conventionele SF actie met wat drama. Onderhoudend, maar al met al te gewoontjes en veilig om boven het maaiveld uit te komen.

Leuk animatiefilmpje met vooral een zeer grappige Beemax. Qua plot en graphics wel al beter gezien, al blijven films van Pixar altijd wel verbazen.

avatar van Phantasm
Animatiefilm met prachtige graphics, leuk verhaal en mooie karakters.

avatar van Fisico
Het was omdat Big hero 6 destijds op de Oscars als beste animatiefilm uitgeroepen werd dat ik deze film op mijn lijstje had om zeker eens te zien. Net als The Incredibles eveneens een film over superhero’s, maar dqn met een hele andere insteek en gaat ook een pak dieper dan die ander film.

Het gaat onder meer over kunstmatige intelligentie en met Baymax creëerde men een leuk grappig figuurtje dat op een Michelinmannetje lijkt. Op zich visueel een wat pover ontwerp die Baymax, maar de prachtige straten en skyline van San Fransokyo waren mooi. De droge neutrale toon van Baymax werkt uitstekend en is bovendien erg vermakelijk. Verder probeert de film in te zetten op rouwverwerking en de rol die vrienden hierin kunnen spelen.

Fijne animatie, goede effecten en veel actie. Big hero 6 heeft het allemaal. De typische plotwending zorgt alvast voor een spetterende finale. Ik ben alles behalve ene Marvel fan, maar deze animatiefilm kon ik best smaken, wellicht ook omdat ik de onrealistische gebeurtenissen beter kon plaatsen. Maar je wordt ook onmiddellijk het verhaal ingezogen. De openingsscène met die robot fights was werkelijk geweldig.

avatar van Shadowed
Leuk hoor.

Toch wel een van de tofste animatiefilms naar mijn mening. Onlangs hij duidelijk naar kinderen is gericht weet deze film echt compleet van begin tot het einde te boeien. Het verhaal is verrassend fris, en die Baymax is toch wel een lievertje.

Vooral de actie is leuk gedaan in deze film. Boeiende actie vooral, gecombineerd met wat minder flauwe humor voor de verandering. De film is uiterst boeiend en leuk om te volgen. De karakters mogen damn wat cliche zijn, Hall en William zetten hier toch wel een klein spektakel neer.

Leuk geanimeerde actie, dat blijft boeien. Wel wat kinderlijk met de nodig boodschappen. Een echte animatie die volwassenen ook wellicht zou smaken.