The Proud Rebel (1958)

Western

geregisseerd door Michael Curtiz
met Alan Ladd, Olivia de Havilland en Dean Jagger

Als tijdens de Amerikaanse burgeroorlog het huis van de elfjarige David Chandler in vlammen opgaat en zijn moeder wordt vermoord, verliest hij uit shock zijn spraakvermogen. Samen met zijn vader en zijn hond gaat hij op zoek naar een remedie.

Pas mijn tweede film met Alan Ladd (Citizen Kane niet meegerekend). Misschien ook wel daarom sterk herinnerend aan Shane. Film is op zijn best als er weinig gebeurd en het zich in de driehoek Ladd-De Havilland-Ladd afspeelt. Het rustige, alledaagse. De (inter)'actie'scènes met de rest van het dorp vond ik wat minder, mede door Ladd. Ik zal wel nooit heel dol op hem worden , vond Shane ook al gemiddeld. De twee broers, waaronder de jonge Harry Dean Stanton, vond ik wel behoorlijk sterk.

avatar van thunderbold
Door Shane ben ik een fan van Alan Ladd geworden. Voor mij is Shane de beste western die ik ooit gezien heb. Via Shane kwam ik terecht bij "The Proud Rebel" , voor mij ook een western die ik zeer waardeer door de goede acteerprestatie's van de cast. Vooral het spel van de jonge David, de zoon van Alan, vond ik zeer sterk. Als jong kind met een spraakgebrek, veroorzaakt door traumatische ervaringen i.v.m. de burgeroorlog. Het is meer een halve feelgood Disneyfilm, maar dat stoort mij het allerminst. Ook de 2 hoofdrolspelers zetten sterke rollen neer. De Havilland als een ietwat stoere no nonsens boerin en Ladd als vreemdeling, mannetjesputter en bezorgde vader.
De film draait om de genezing van de jongen, de hulp van De Havilland die voor Ladd een schuld betaald, die door Ladd wordt terugbetaald door werk op de boerderij. De relatie die langzaam maar zeker ontstaat tussen Ladd en De Havilland. En een hond die in de film ook een niet onbelangrijke rol speelt. Het dier en de jongen zijn onafscheidelijk. Wijdse landschappen, actiescènes en goed spel van de rest van de cast (waaronder Henry Hull als rechter) maken de film tot een aangename zit.
Voor mij 5 sterren voor deze film en voor David Ladd een 10 met een griffel en een kus van de juffrouw, om het met eertijdse pluimen weer te geven.

avatar van mrklm
Prachtig gefilmde western met een sterke cast, waaronder Harry Dean Stanton (onder de naam Dean Stanton) als een cowboy die het aan het begin van de film aan de stok krijgt met John Chandler [Alan Ladd], zelf een rondreizende cowboy die op zoek is naar iemand die hulp zoekt voor zijn zoon David [David Ladd] die sinds de dood van zijn moeder geen woord meer heeft gesproken. De knokpartij brengt John voor de rechter die hem veroordeelt tot gevangenisstraf of een boete die John onmogelijk kan betalen. Hulp komt uit onverwachte hoek van Linnett Moore [Olivia DeHavilland] die belooft John aan het werk te zetten op haar ranch tot hij zijn boete heeft terug betaald. Linnett heeft het regelmatig aan de stok met buurman Harry Burleigh [Dean Jagger], die geen enkel middel schuwt om haar ranch - letterlijk en figuurlijk - met de grond gelijk te maken.

David Ladd lijkt op een kruising tussen Alan Ladd en Brandon DeWilde, de jongen uit Ladds beroemdste (en meest succesvolle) western Shane. Net als die film draait "The Proud Rebel" meer om de persoonlijke ontwikkeling van de hoofdfiguren dan om de actie. DeHavilland blijkt zich ook in dit genre uitstekend staande te kunnen houden en haar scènes met de Ladds zijn een genot om naar te kijken. Maar de film wordt bijna gestolen door King, de schaapshond met wie David een unieke band heeft opgebouwd en die een sleutelrol speelt in de spannende finale van dit uitstekende westerndrama.