Garden of Evil (1954)

Actie / Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Gary Cooper, Susan Hayward en Richard Widmark

Het schip van drie gelukzoekers die op weg zijn naar Californië, krijgt pech voor het Mexicaanse havenstadje San Miguel. De mysterieuze Hooker, de beroepsgokker Fiske en de licht ontvlambare Luke Daly aanvaarden het voorstel van de kittige Leah Fuller om haar tegen betaling van duizend dollar elk te escorteren. Leah wil dat haar man John gered wordt. John zit namelijk vast in zijn afgelegen goudmijn na een gedeeltelijke instorting. De Mexicanen, op Vicente Madariaga na, weigeren echter om Leah te helpen, omdat John Fullers mijn op het grondgebied van de Apachen ligt. Na een enerverende tocht van meerdere dagen arriveert het gezelschap onder leiding van Leah op de plaats des onheils. Ze slagen erin om John te bevrijden, maar ze worden voortdurend door de Apachen aangevallen.

Mooi avontuur in een werkelijk schitterend ruig en bergachtig landschap. Hayward kan prima meekomen met Cooper en Widmark.
Een verhaal om niet moeilijk over te doen, maar gewoon over je heen laten komen en genieten van de sfeer.

avatar van matthijs_013
Leuke western. Sfeer sprak me niet per se aan, maar het was wel aardig. Hayward vond ik een beetje miscast. Jammer dat Widmark niet een grotere rol had.

avatar van Dogie_Hogan
matthijs_013 schreef:
Na 2x in korte tijd zijn gezien te hebben, kom ik tot dezelfde conclusie.
Verder had ik iets meer chemie tussen Hayward en haar man verwacht, juist vanwege haar, voor mij althans, vrij onverwachte innige afscheid van Widmark tegen het einde van de film.
Hayward maakte op mij trouwens de hele film een vermoeide, wat opgefokte indruk; zo mooi en erotisch als op de filmposters, ziet ze er in de film in elk geval niet uit...
Cooper is (zoals zo vaak) weer 'een houten klaas'. Maar een uitstekende schutter: elk schot is meteen raak. Als elke soldaat in Vietnam zo had geschoten, dan had de VS die oorlog met gemak gewonnen. (Nu zitten we met dat A-team...)

Groot minpunt: de indianen lijken op Iroquois met Mohawks haircut, maar Apaches... Evenals in Boettichers Comanche Station lijkt correcte outfit indianen sluitpost, jammer. Echter, wel prima boogschutters.

Mbt de DVD (R-2UK). Geen subs, geen extra's. Beeldkwaliteit varieert de hele film en onscherp. Breedbeeld, maar aan de uiteinden geregeld een vertekend beeld. Bij Western Jubal valt dit ook erg op. Soms is geluid van 1 van de acteurs tijdens de ge- sprekken te zacht.
De R-1 transfer is beter, met mooie cover-art en met subs, maar zit in een boxset.

Voorlopig IMDB *6/10.

avatar van Dogie_Hogan
Mijn favoriete quotes/lines:

Gary Cooper: 'I guess if the earth were made of gold, men would die for a handful of dirt.'

En:

Richard Widmark (wanneer hij de bitchy Suzan Hayward suikerklontjes ziet voeren aan haar paard): 'Look, you see that? Before this is over, you'll be just like that horse, eatin' right out of her hand.'
Gary Cooper: 'Maybe it isn't the woman. Maybe it's the sugar...'

avatar van trebremmit
Die quote van Cooper is inderdaad geweldig net als de ruige natuur, helaas mist de film voor de rest wel wat chemie en spanning, het was het allemaal net niet. Dit komt vooral door het script want met de cast, muziek en natuur is niks mis.

avatar van Jan met de pet
Klopt mooie beelden vooral over het smalle pad in de bergen, verder aardige film:3,0

avatar van Brix
De filmtitel verwijst terecht naar de plaats van handeling van dit verhaal.
Het Mexicaanse landschap is werkelijk overweldigend en speelt een hoofdrol.

Ik ben erg blij met de aanschaf van de DVD in widescreen versie.
Alleen zo (en in de bioscoop destijds uiteraard) komt hij tot zijn recht.

Het was alweer zo lang geleden dat ik de film voor 't laatst gezien had, dat hij weer tamelijk fris op mij werkte.
En ik denk zelfs dat ik hem nu nog meer waardeer dan voorheen.

De cast is uitstekend, niet alleen Cooper, Widmark en Hayward, maar ook Cameron Mitchel, die ik altijd al een goede acteur heb gevonden.
Ook Mendoza vult zijn rol goed in.
Helaas speelde hij maar in weinig Amerikaanse producties.

Prima muziek ook, die spanning weet op te wekken.
Die spanning zit er voor mij ook zo wel in de film.
Vooral de "onzichtbare vijand "doet het bij mij altijd wel goed.

Cooper kan bij mij nooit kwaad, telkens wanneer ik hem weer in een film zie wordt het weer duidelijk waarom hij een van mijn grootste favorieten is.
Zo ook hier weer.

Susan Hayward is een pittig vaatje buskruit, "zeer ontvlambaar ", ook een van m'n favoriete actrices.
Widmark behoeft geen extra betoog.

De minpuntjes van de film zijn de "foute Apaches".
Ik kan me nog voorstellen dat er een stam Apaches gemigreerd zou zijn naar Mexico, maar niet dat ze er als Mohawks uit zouden zien met die kenmerkende haardracht.
Een ander minpunt zijn de nogal duidelijk zichtbare " beschermende vullingen"die de acteurs dragen wanneer er pijlen op hen afgeschoten worden.

Tegen het einde van de film komt de actie en spanning er goed in.
Geweldig zijn de scènes die plaats hebben op het smalle bergpad.

Een compliment voor de special effects afdeling, en met name voor de "matte paintings".
Zonder die zou de film maar half zo indrukwekkend uit hebben gezien.

Franse Blu-ray review

Ziet er prachtig uit! Jammergenoeg zijn de Franse ondertitels niet te verwijderen.

avatar van mr rumson
Aardige western maar naar mijn gevoel had er wel wat meer ingezeten.
Zo heb je al vrij vroeg in de film door waarom Susan Hayward de steentjes en de pijltjes weg haalt om de weg terug te vinden.
Bij de goudmijn had ik gehoopt dat er meer een broeierige sfeer zou ontstaan en elkaar niet meer vertrouwt zoals we dat ook in andere films zien waarin goud word gevonden.
Het gevecht op dat smalle bergpad is leuk bedacht en mooi om te zien.
Ook de muziek is prima en het landschap ziet er indrukwekkend uit en geven de film wat meerwaarde mee.
Tot nu toe drie sterren voor deze avontuurlijke western maar ga hem in de toekomst zeker nog eens zien. Dus wie weet zit er nog wel een verhoging in .

avatar van joolstein
Aardige Western met Gary Cooper. Vooral de setting van het ruige en bergachtige landschap in Mexico was goed en deed de titel goed recht aan. Cooper en Hayward speelde prima en ook de rest van de cast had er wel zin in. Niets op aan te merken. Minpuntje waren dan wel de indianen deze moesten voor Apaches doorgaan maar waren dit alles behalve. Verder waren de special effects soms iets te goedkoop maar dat kan ik nog vergeven. Spannend tot het eind en gewoonweg licht vermaak deze leuke Western

avatar van trebremmit
Krijgt nu een blu-ray release bij Koch in oktober.

Garden of Evil

Aardige film over drie mannen die een vrouw helpen haar man te redden in een goudmijn. Deze western is niks nieuws onder de zon maar heeft een redelijk onderhoudend plot waarbij de onderlinge verhoudingen tussen de personages voor de spanning zorgt. Mooie kleuren en meer dan genoeg mooie plaatjes van het landschap.