Hondo (1953)

Alternatieve titel: They Called Him Hondo

Western

geregisseerd door John Farrow
met John Wayne, Geraldine Page en Ward Bond

Het is 1874. De blanken hebben een verdrag verbroken met de Apachen. De halfbloed indiaan Hondo Lane, koerier bij het Amerikaanse leger, ontdekt de jonge vrouw Angie Lowe en haar zoontje Johnny levend op een kleine ranch, dat binnen het gebied van de Apachen ligt. Angie's man Ed blijkt al lange tijd vermist te zijn. Hondo besluit het tweetal naar veiligere oorden te brengen, wanneer het Apache opperhoofd Vittorio Angie tot zijn vrouw wil maken en van Johnny een krijger.

GerwinF
soboer schreef:

Volgens Al Bundy is dit John Wayne's beste.

Een van de beste aflevering van Married With Children is als Bundy vast zit in de supermarkt en hij helemaal gek wordt omdat hij Hondo wilt zien.

avatar van JoeCabot
Die aflevering was zojuist op VT4! En vandaar al dat 3 D-gedoe...

avatar van davidov
Hehe ik ben ook pas achter de film gekomen via die aflevering (rtl7)

over 3 jaar zijn de enige 4 posts bij de film gekomen uit die aflevering hehe

avatar van Dogie_Hogan
De DVD (R-1) vandaag ontvangen... en meteen maar gekeken. De film is aardig gerestaureerd en de 3D-effecten komen aardig over.
Verhaal is niet op 't niveau van The Searchers, maar geen onaardige kleuren-Western met prachtige, Mexicaanse landschappen. Een beetje SHANE invloeden, hoewel overall SHANE spannender is. Buitenstaander, die farmers gezin in bescherming neemt tegen boze krachten van buiten.
De MM-samenvatting bij de film spoort niet helemaal met 't verhaal.

De DVD heeft zeer interessante extra features en geven iets andere kijk op de film, o.a. Wayne's zoon, die z'n vaders attributen uit de film laat zien en nog ff aangeeft, dat z'n vader geen racist is, zoals bij MM's The Searchers wordt gesuggereerd. Verder een zeer inte- ressante causerie met veel achtergrond-info en indiaanse gevechts- taktieken door een echte squaw.
Verder nog item over Wayne's mede-acteur en vriend Ward Bond, die ook in deze Western weer meedoet (als scout ditmaal).
Eerlijk gezegd, vind ik die exta features interessanter dan de film...
IMDB 7*

avatar van Dogie_Hogan
Deze Western is nu ook in R-2 verkrijgbaar: link.

avatar van Brix
Hoewel ik een grote westernfan ben, had ik deze tot vandaag nooit gezien.
Wel zoveel over gehoord dat het al bijna legendarische vorm aannam.
Nu ik hem dan eindelijk(op BBC tv) gezien heb,moet ik zeggen dat die status niet echt gerechtvaardigd is.
Het is een western zoals vele andere, niet slecht, maar zeker geen uitschieter.
De natuuropnamen zijn wel het vermelden waard.
John Wayne is dezelfde die we uit bijna al zijn andere films kennen.
De eigenwijze rauwdouwer, met raspstem(die mij irriteert, vooral wanneer hij hem verheft)en zijn karakteristieke loopje, dat hier wel erg vaak nadrukkelijk in beeld wordt gebracht.
Overduidelijk is te zien dat Wayne's stuntdoubles in de verste verte niet op hem lijken.
Zoals in vrijwel al zijn overige films weet Wayne ook hier mijn sympathie niet te wekken, hetzij dan dat hij hier, wonderlijk genoeg, een half-indiaan speelt.
Tegenspeelster Geraldine Page brengt het er goed vanaf, maar is niet echt een actrice die ik graag in close-up zie.
De meeste sympathie had ik voor Sam, de hond, wiens aandeel voor mij groter had mogen zijn.
De 3D effecten gingen op TV vrijwel geheel verloren.
Wayne's beste film? Nou nee, maar wel John Wayne ten voeten uit, zoals zijn fans hem graag zien denk ik.

Zo zie je maar weer dat een waardering toch altijd redelijk subjectief is. Na herziening vandaag gaat er toch een heel punt af van mijn waardering. Het is een redelijke western, maar niet echt eentje die bij blijft.

avatar van 606
zeker wel een leuke maar niet zijn beste western film.
Verhaal is leuk maar boeit niet genoeg en de actie was aardig.
Wayne is zoals gewoonlijk prima in zijn rol.
De natuur beelden zijn wel erg mooi.

3 sterren

avatar van m1chel
GerwinF schreef:

PEG!!!! HONDO'S COMMING ON TONIGHT< AND I DON't WANT YOU'RE FAMILY AROUND!!!!

Maar erg goeie western hoor van The Duke.

avatar van mer1973
soboer schreef:

Helemaal mee eens.
Macho,stoere John Wayne versus 100 indianen.
een van mijn favorieten.

avatar van simonvinkie
Niet de beste western van John Wayne, maar wel een van de beste John Wayne's in een western. Absoluut een van de beste rollen van die man. Hij is hier helemaal op zijn plaats. Leuke dialogen ook met zijn maatje Ward Bond. Het verhaal is niet zo heel bijzonder, maar wel prima uitgewerkt. De landschappen zijn mooi en de film kent een lekker tempo, mede ook door de korte speelduur.

3 sterretjes

avatar van Metalfist
Hondo is coming on pretty soon. You know, it's a story about the Wild West. You remember the Wild West, don't you?

Hondo was een titel die spontaan een glimlach op mijn gezicht deed verschijnen. Waarom? Hoewel ik nog nooit de film had gezien, is de film me altijd bijgebleven via Al Bundy, het hoofdpersonage in Married With Children, want volgens hem was Hondo was één van de beste films die de Duke ooit had gemaakt. Ikzelf ben niet meteen een die-hard MwC fan maar mijn broer is dat wel en toen ik gisteren voorstelde om deze film op te zetten was hij meteen verkocht.

En ik moet het zeggen, Al Bundy heeft gelijk want Hondo behoort voor mij inderdaad tot het beste werk van John Wayne. Om de een of andere bizarre reden opende de film met een korte introductie door Leonard Maltin (vrij vreemd want ik had in het menu wel degelijk de optie speel film zonder introductie aangeduid) en die had het erover dat dit een Western is die 10 jaar daarvoor nooit gemaakt zou kunnen worden doordat alles een stuk minder zwart-wit was dan andere soortgenoten. Ik heb nu niet enorm veel Westerns gezien (users zoals Brix, Barfly of Dogie_Hogan zijn hier veel meer in thuis) maar ik kan me hier vast en zeker in vinden. Hoewel het personage Hondo zelf geen echte foute karaktertrekken heeft (met uitzondering van wat beckvechten en drinken), worden de Indianen hier een stuk positiever voorgesteld dan ik gewend ben uit bijvoorbeeld Wayne's Lone Star periode. Vittorio (blijf het wel een enorm slechte naam vinden voor een Indiaan, moet altijd aan de Italiaanse regisseur Vittorio de Sica denken) bijvoorbeeld is niet het beest waarvoor ze hem een aantal jaar hiervoor zouden laten doorgaan en zelfs zijn hele stijl van leven wordt nog goed gevonden door Hondo zelf aan het einde van de film. Sowieso al de keuze om Hondo deels Indiaans te maken was redelijk nieuw. Voor de rest heeft het verhaal genoeg om handen om de korte speelduur te blijven boeien doordat er geen enkele inzakking in de film zit en er wordt afgesloten met een bevredigende climax. Naar het schijnt heeft de legendarische maar compleet overgewaardeerde John Ford de strijd tussen de Indianen en het Amerikaanse leger gefilmd doordat John Farrow andere contractuele verplichtingen had maar hij is er nooit voor gecrediteerd geweest.

Ik ga niet om de pot liggen draaien, ik ben een enorme John Wayne fan. De one-liners die hij met zijn heerlijk gekraakte stem uitspuwt, het welbekende loopje, die karakterkop, ... Ik blijf het heerlijk vinden om naar te kijken en Wayne doet hier dan ook weer zijn oude vertrouwde kunstje. Vind ik dat erg? Helemaal niet want zoals gezegd kan ik dit erg waarderen. Hondo is dan ook een personage dat Wayne perfect afgaat. Het verhaal van Louis L'Amour interesseerde Wayne sowieso al maar toen hij zijn goede vriend James Edward Grant eraan kreeg om het screenplay te schrijven, wist hij dat dit wel goed zat. En hij wist dat goed want Grant weet inderdaad de beste John Wayne personages te benaderen. Wayne maakte ook de keuze om Geraldine Page voor het eerst een kans te gunnen in een film en hoewel ze het vrij degelijk doet, had ik liever iemand knapper gezien als Angie Lowe. Vraag me af wat Katherine Hepburn hier mee gedaan zou hebben als ze de rol had aangepakt. Ze deed dat niet want haar linkse ideeën strookten compleet met de rechtse ideeën van Wayne, Ward Bond en regisseur John Farrow maar ze zou dit later goedmaken door in Rooster Cogburn mee met Wayne te spelen maar dat terzijde. Valt trouwens ook op dat het 3D effect zo'n dikke 50 jaar geleden even ver stond als de meeste films die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt, Hondo had zelfs meer diepgang dan een aantal zogenaamde 3D films die ik tegenwoordig heb gezien..

Typische John Wayne film en terecht één van zijn beste genoemd. Wayne is weer erg goed op dreef maar ook het vlotte verhaal en de sterke actiescènes zorgen ervoor dat dit gewoon een uitstekende film is. De korte speelduur is mooi meegenomen en zorgt ervoor dat de film nergens inzakt. Moet ik maar eens achter Shane gaan want volgens mij wou Al Bundy die ook nog eens op televisie zien.

avatar van Brix
O.K. dan, ik zal hem nog maar een keer opnieuw bekijken binnenkort.
Misschien dat ik hem nu iets meer kan waarderen dan de vorige keren.
Je enthousiasme werkt aanstekelijk Metalfist

Een echte Wayne fan zal ik nooit worden, ook al vind ik veel van de films waarin hij speelde wel goed, en zitten die ook in mijn DVD collectie.

(Al Bundy's verlangen om Shane te bekijken kan ik al eerder delen, want daar kan Hondo niet aan tippen, haha.)

avatar van Dogie_Hogan
De korte speelduur staat een hogere score in de weg. De personages blijven daardoor te 1-dimensio-naal in deze 3D-Western, wat dus niet op de karakters slaat..

Tja, en waar Wayne is, zijn ook 1 of meerdere van zijn 3 vaste buddies (Hank Wardon, Walter Brennan en... Ward Bond.)

avatar van m1chel
Duke, Duke, Duke. Duke of Earl. Duke, Duke, Duke of Earl, Duke,Duke. When i hold you in my arms, you are my duchess of Earl. And when i walked through my Dukedom, paradise wil share-air-air!

avatar van Metalfist
Brix schreef:
O.K. dan, ik zal hem nog maar een keer opnieuw bekijken binnenkort.
Misschien dat ik hem nu iets meer kan waarderen dan de vorige keren.
Je enthousiasme werkt aanstekelijk Metalfist

Het is me al vaker opgevallen dat je niet zo'n enorme Wayne fan bent maar we moeten ergens in verschillen natuurlijk

@ Metalfist:

Laten wij het erop houden dat we beiden zijn westerns graag zien (de meeste toch)

avatar van madmax1
Ik ken John-Wayne als een van de matige b acteurs in mijn vroegere jaren.
Naderhand met de film Red-River 1948 heb ik toch mijn mening bijgesteld .
Ook deze Hondo is niet de slechtste,inmiddels alle westerns in bezit met als uitblinker de
The Searchers.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray staat gepland voor 5 juni a.s., maar vind de prijs vrij hoog.

avatar van Dogie_Hogan
Review Blu-ray release: zone vrij.

avatar van Betamax
Echte stoere John Wayne film.
Beetje aktie, wat indianen en een beetje liefde.

avatar van trebremmit
Hier is nog een remake van gemaakt voor televisie in 1967, en die serie is weer samengevoegd tot de film Hondo and the Apaches.

Ik snap de legendarische status niet zo van deze film, af en toe best saaie kost en eigenlijk alleen genietbaar door Wayne.

Dogie_Hogan schreef:
De Blu-ray staat gepland voor 5 juni a.s., maar vind de prijs vrij hoog.
Op Amazon.de is de prijs van de Blu-ray inmiddels gezakt naar € 7,97.

avatar van mr rumson
Gisteren deze western gezien op Blu-ray maar toch had ik het idee dat het beeld niet helemaal zuiver was ondanks de Blu-ray.
De film zelf is aardig en de locaties zijn goed uitgekozen want dat vind ik hier een groot pluspunt.
Met het verhaal zelf is ook niks mis mee alleen zie ik het toch als een gemiste kans.
Hier had men meer mee kunnen doen.
Zo vind ik dat Geraldine Page wel erg gemakkelijk valt voor de charmes van John Wayne .
Maar ook van de Apaches die aan het roven en aan het plunderen zijn geslagen .
Waardoor de boeren in die omgeving op de vlucht slaan.
En er vervolgens de cavalerie eraan te pas moet komen om de Apaches te verjagen.
Van heel die situatie is nauwelijks iets van te merken zodat je geen gevoel hebt van een dreigende sfeer terwijl die er toch degelijk is.
Voor mij was het dan ook veel interessanter hoe Wayne zich uit de situatie zou redden nu hij de man van Geraldine Page had doodgeschoten .
John Wayne speelt weer zoals we gewend zijn van hem en persoonlijk vind ik daar niks mis mee.
Wel jammer dat de rol van die hond beperkt was .
Geraldine Page vulde haar rol ook goed in al kwam ze voor mij wel af en toe somber over een beetje meer pit had geen kwaad gekund voor een vrouw die daar al een tijdje alleen woont met haar zoon .
Ik vind dit een middelmatige western en haalt voor mij dan ook niet het niveau van b.v. Red River of The Searchers .

Aardige film over een man die een een vrouw en kind helpt die al een tijdje zonder man op hun ranch wonen. Een ouderwetse cowboys en indianen western met een degelijk verhaal. Overduidelijk een product van zijn tijd, maar dat heeft zo ook zijn charme. John Wayne doet waar hij goed in is en de film duurt zeker niet te lang.

avatar van Arapaho85
De films met John Wayne die ik reeds heb gezien zijn diegene die gemaakt zijn in de periode ’60-70. Ze tonen een oude, kwetsbare vermoeide en door kanker geteisterde (met één long levende) John Wayne. Maar ondanks alles toch een doorzetter ‘the stuff man are made of’ Zoals hij soms zei.
Deze film toont een Wayne die fit is en vol met leven zit. Hij is een ruwe man maar wel met een goed hart die onderdak vind bij een weduwe met haar zoon en uit dank de zorg voor hen opneemt.
De film zelf wordt (in het introductie filmpje) aangekondigd als een psychologische western van de jaren ’50 zoals High Noon of Shane. Maar ik vind de film eerder het verre neefje van Shane.
Want Hondo mag dan wel half indiaan zijn, buiten dat hij goed kan ruiken (???) en beweert getrouwd te zijn geweest met een indiaanse en bij de indianen heeft samengeleefd. Blijft hij een gewone cowboy die goed kan schieten en vechten en (net als Steven Seagal) ongeschonden uit een gevecht komt.
Hondo deinst er niet voor terug om een gevecht aan te gaan met indianen, maar achteraf gezien zegt hij wel dat hun manier van leven een goede manier is ??? We zullen zeggen de eerste kleine stappen van respect voor de indianen in films waren gezet, maar de weg was nog héél lang.
De muziek is prachtig, de sfeer zit goed, prima jaren ’50 western met een hele goed acterende John Wayne (voor zijn kunnen toch) maar hoger 3,5* geef ik hem wel niet.

avatar van W.V.
Ooit in de jaren 70 zag ik deze film op de duitse tv en daarna niet weer dus er stond me niet zo heel veel meer bij van deze film, cowboy neemt alleen achtergebleven gezin in indianengebied onder zijn hoede. Dat stond mij nog bij. Toen de film vorige week op Arte werd uitgezonden deze maar opgenomen om in alle rust te kunnen bekijken. De film viel me dus een beetje tegen, in de verte lijkt de film op Shane, zonder indianen.
Ik vond het verhaal wat te ver gezocht, misschien wel omdat de makers er meer een psychologisch tintje aan wilden geven, wat in mijn ogen niet helemaal is gelukt. Het is geen onaardige film, de weinige actie en de prachtige beelden zorgen er voor dat de aandacht niet verslapt, maar als Wayne adept heb ik hem toch veel betere acteerprestaties zien afleveren. Hoe het komt dat ik de film als gemiddeld waardeer kan ik niet helemaal verklaren dat is meer een gevoel, misschien heb ik wel te veel verwacht van de film, misschien was het Wayne loopje wel te nadrukkelijk, misschien deed Wayne net te veel zijn best om wat meer diepgang aan zijn rol te geven, waardoor het allemaal ietwat onnatuurlijk aandeed voor mij. Overigens die diepgang dat lukte hem in latere films als Searchers en the Shootist wel degelijk. Misschien was hij als acteur toen nog niet zo ver. De bijrollen vallen wat tegen, behalve Michael Pate, hij geeft prachtig gestalte aan een beroemd apache opperhoofd. Misschien was het de bedoeling van de makers om vervolg te geven aan de trend die met Broken Arrow was ingezet te volgen door de verhoudingen in het wilde westen tussen de oorspronkelijke bewoners en de settlers niet meer als het duidelijke goed ( settlers) tegen kwaad (indianen) weer te geven maar zich meer te focussen op de complexiteit in de verhoudingen zoals die er waren. Wayne geeft in zijn rol ook duidelijk aan dat de schuld van de opstand van de Apachen moet worden gezocht bij de blanken die de overeengekomen verdragen en beloften heel makkelijk verbraken, wat in die jaren toch echt wel tricky was want je stond zo maar voor de commissie van McCarthy. Dus ook nu nog niets nieuws onder de zon in Amerika.
In mijn ogen is het een dappere poging die niet geheel in de opzet is geslaagd.

avatar van Filmkriebel
Vrij zwakke western, waarin het drama en de moraal het overwicht nemen op avontuur en actie. Het levert een aanslepende, te romantische film op die ondanks de korte speelduur best lang aanvoelt. Ook visueel stelt het niet zoveel voor. Hondo wordt door sommigen één van Waynes beste genoemd maar het ontgaat me echt wel waarom. Centraal staat de agressie van de Apaches tegen de kolonisten in de regio nadat een vredesbestand is verbroken maar ook dat blijft eerder een subplot waardoor het er eigenlijk niet zoveel toe doet. Nee, ik vind deze film eerlijk gezegd ééntje die je voorbij mag laten gaan.