The Proud Rebel (1958)

Western

geregisseerd door Michael Curtiz
met Alan Ladd, Olivia de Havilland en Dean Jagger

Als tijdens de Amerikaanse burgeroorlog het huis van de elfjarige David Chandler in vlammen opgaat en zijn moeder wordt vermoord, verliest hij uit shock zijn spraakvermogen. Samen met zijn vader en zijn hond gaat hij op zoek naar een remedie.

avatar van Brix
Dit bleek een heel dikke meevaller te zijn .
Het is een beetje een mix van 'familiefilm' en western.
Er zitten ook raakpunten met 'Shane' in, zoals de setting, een wijds landschap, en de kleine farm die daarin gesitueerd is.
Dan zijn er natuurlijk ook de jongen en zijn hond, en de farmersvrouw.
En last but not least de vreemdeling, die het aan de stok krijgt met de plaatselijke bullebakken.

Een prima idee ook om vader en zoon Ladd ook die rollen in de film te laten spelen, alleen onder de naam Chandler dan.
Dat werkt uitstekend.
De Havilland ziet er, 20 jaar na 'Robin Hood', wel ouder uit, maar is nog altijd charmant (op charme plakt geen leeftijd m.i.)
Ze speelt de rol van farmersvrouw veel beter dan ik ooit van haar verwacht zou hebben, hartveroverend zelfs.
Dan is er nog Dean Jagger, die sterk uit de hoek komt als landhongerige schapenfokker, die nergens voor terugschrikt om zijn doel te bereiken.

Ontroerende momenten zijn er ook.
Zelfs de hond speelt goed!

Dit is beslist een van de betere films met Alan Ladd.
Ik heb de hele film lang aan het scherm gekluisterd gezeten in ieder geval.

avatar van madmax1
Kom deze net nog tegen,de data is eraf en moet nu hard gaan denken welke western het alweer was ,daar Ladd
meerdere films met hetzelfde onderwerp maakte als Shane, daar het enige denkpunt met de spraakgebrekkige jongen is ,meen ik dat dat het die is met een vader met een arm en 2 zoons ,zou ook niet weten of deze ergens op dvd staat, vage herinneringen en als hij zo goed is als brix hierboven vermeld moet ik toch eens proberen hem te repareren als het mogelijk is?

avatar van Dogie_Hogan
De film staat inmiddels ook integraal op Youtube.

avatar van Brix
Had 'm al op DVD, maar die was niet makkelijk verkrijkgbaar.

Pas mijn tweede film met Alan Ladd (Citizen Kane niet meegerekend). Misschien ook wel daarom sterk herinnerend aan Shane. Film is op zijn best als er weinig gebeurd en het zich in de driehoek Ladd-De Havilland-Ladd afspeelt. Het rustige, alledaagse. De (inter)'actie'scènes met de rest van het dorp vond ik wat minder, mede door Ladd. Ik zal wel nooit heel dol op hem worden , vond Shane ook al gemiddeld. De twee broers, waaronder de jonge Harry Dean Stanton, vond ik wel behoorlijk sterk.

avatar van thunderbold
Door Shane ben ik een fan van Alan Ladd geworden. Voor mij is Shane de beste western die ik ooit gezien heb. Via Shane kwam ik terecht bij "The Proud Rebel" , voor mij ook een western die ik zeer waardeer door de goede acteerprestatie's van de cast. Vooral het spel van de jonge David, de zoon van Alan, vond ik zeer sterk. Als jong kind met een spraakgebrek, veroorzaakt door traumatische ervaringen i.v.m. de burgeroorlog. Het is meer een halve feelgood Disneyfilm, maar dat stoort mij het allerminst. Ook de 2 hoofdrolspelers zetten sterke rollen neer. De Havilland als een ietwat stoere no nonsens boerin en Ladd als vreemdeling, mannetjesputter en bezorgde vader.
De film draait om de genezing van de jongen, de hulp van De Havilland die voor Ladd een schuld betaald, die door Ladd wordt terugbetaald door werk op de boerderij. De relatie die langzaam maar zeker ontstaat tussen Ladd en De Havilland. En een hond die in de film ook een niet onbelangrijke rol speelt. Het dier en de jongen zijn onafscheidelijk. Wijdse landschappen, actiescènes en goed spel van de rest van de cast (waaronder Henry Hull als rechter) maken de film tot een aangename zit.
Voor mij 5 sterren voor deze film en voor David Ladd een 10 met een griffel en een kus van de juffrouw, om het met eertijdse pluimen weer te geven.

Mooie review

Brix schreef:
Mooie review

Dankjewel,Brix, ik merk dat jij ook een westernfan bent. Naast western, ben ik vooral liefhebber van avonturen, klassiekers en jeugdfilms. Ik zit hier pas op deze site en zit al na te denken over mijn persoonlijke top 10 maar eenvoudig vind ik dat niet. 1 maal raden wie er in elk geval op 1 zal staan.

@thunderbold:
Je favoriete western is inderdaad niet moeilijk te raden, haha.
Overigens ook een van mijn favorieten.

Een western top-tien krijg ik zelf niet voor elkaar (de keuze is voor mij te ruim)
Veel succes met die van jou

En van harte welkom.
Westernliefhebbers zijn er niet zoveel hier.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Bezoek ook eens het western topic.
Daar kom je het e.e.a. tegen dat je zou kunnen interesseren.

Brix schreef:
Had 'm al op DVD, maar die was niet makkelijk verkrijkgbaar.

Hoi Brix, de film heb ik nu ook op dvd via Bol.com. De kwaliteit van scherpte en kleur vind ik nogal al slecht. Is dat ook met die van jou het geval? B.V.D. voor een reactie.

avatar van Brix
@thunderbold: Mijn exemplaar is ook wisselvallig van beeldkwaliteit (helaas)

avatar van mr rumson
Prima western voor jong en oud .
De jongeren onder ons zullen deze western misschien ook nog wel leuk vinden .
Dit omdat een jongetje het middelpunt van de film is maar wat het ook goed doet bij de kids zijn huisdieren .
In deze film is dat een hond die toch aardig wat tijd krijgt om zijn kunsten te vertonen in deze film .
Het verhaal bevat de nodige drama en maakt het voor de ouderen ook boeiend om deze film tot het einde te kijken .
Dit mag dan wel een western zijn maar echt veel actie komt er niet in voor .
Desondanks heb ik mij prima vermaakt met deze film die doet denken aan een mix van Shane en Old Yeller .

avatar van mrklm
Prachtig gefilmde western met een sterke cast, waaronder Harry Dean Stanton (onder de naam Dean Stanton) als een cowboy die het aan het begin van de film aan de stok krijgt met John Chandler [Alan Ladd], zelf een rondreizende cowboy die op zoek is naar iemand die hulp zoekt voor zijn zoon David [David Ladd] die sinds de dood van zijn moeder geen woord meer heeft gesproken. De knokpartij brengt John voor de rechter die hem veroordeelt tot gevangenisstraf of een boete die John onmogelijk kan betalen. Hulp komt uit onverwachte hoek van Linnett Moore [Olivia DeHavilland] die belooft John aan het werk te zetten op haar ranch tot hij zijn boete heeft terug betaald. Linnett heeft het regelmatig aan de stok met buurman Harry Burleigh [Dean Jagger], die geen enkel middel schuwt om haar ranch - letterlijk en figuurlijk - met de grond gelijk te maken.

David Ladd lijkt op een kruising tussen Alan Ladd en Brandon DeWilde, de jongen uit Ladds beroemdste (en meest succesvolle) western Shane. Net als die film draait "The Proud Rebel" meer om de persoonlijke ontwikkeling van de hoofdfiguren dan om de actie. DeHavilland blijkt zich ook in dit genre uitstekend staande te kunnen houden en haar scènes met de Ladds zijn een genot om naar te kijken. Maar de film wordt bijna gestolen door King, de schaapshond met wie David een unieke band heeft opgebouwd en die een sleutelrol speelt in de spannende finale van dit uitstekende westerndrama.