Wo die Grünen Ameisen Träumen (1984)

Alternatieve titel: Where the Green Ants Dream

West-Duitsland / Australië

geregisseerd door Werner Herzog
met Bruce Spence, Wandjuk Marika en Roy Marika

Aboriginals, in het hart van Australië, verzetten zich tegen het oprukken van een Amerikaanse mijnbouwfirma, omdat het gewroet in de aarde de slaap van de groene mieren verstoord. Lance Hackett (Bruce Spence) is mijnbouwingenieur wordt als bemiddelaar in het conflict aangewezen, en wordt door het contact met de oorspronkelijke bewoners meer en meer aan het twijfelen gebracht over de zegeningen van de westerse technologie.

FisherKing
Film van Werner Herzog, nu uit op DVD.

avatar van lebowski
Heul apart werkje dit, ijzersterk verhaal, maar verfilmd in een soort B-filmsetting, met een paar overbodige verhaallijnen en niet al te sterke acteurs. De hele 'groene mieren' theorie is geniaal en komt 100% uit het verknipte brein van Herzog. Hij blijft toch een van mijn favoriete weirdo's. De rechtszaak aan het einde toont wel heel mooi de verschillen tussen de westerse en de Aboriginal-cultuur. 3,5 *

avatar van DVD-T
Balans is behoorlijk off in deze film.

Herzog lijkt niet te weten waar hij nu zijn focus op wil leggen. Onderwerp is echt ontzettend interessant en de kritiek komt af en toe behoorlijk goed over. Daarnaast probeert Herzog ook nog eens een stukje mythe over het dromen van de groene mieren en andere elementen die een grote betekenis spelen n het leven van de Aboriginals. De focus wordt echter zo vaak op een ander onderwerp gericht dat ieder verhaal wat Herzog vertellen wil daardoor heel weinig impact maakt.

Acteerwerk van Bruce Spence is ook wisselend. Vaak komt hij erg goed uit de verf en laat hij een mooi stukje acteerwerk zien. De rest doet het eigenlijk maar matig tot slecht. Gezien het budget niet verwonderlijk dat er veel amateur acteurs en vrienden van Herzog mee doen.

Visueel bij vlagen erg mooi. Vooral de shots van de Outback en de gebeurtenissen rondom het vliegtuig zien er prachtig uit. Verder eigenlijk niet echt iets noemenswaardig gezien. Maar zoals gezegd, prima gedaan gezien het budget. De gekozen muziek paste wel erg goed bij de beelden.

Erg onevenwichtige film. Niet zo storend dat het de belevenis heel erg in de weg staat, maar erg goed is het ook niet. Middelmatig.