Cold in July (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Jim Mickle
met Michael C. Hall, Sam Shepard en Don Johnson

Oost-Texas, 1989. Richard Dane, een gewone man, schiet uit zelfverdediging een man dood. Dan krijgt hij te maken met Ben Russel, een ruige ex-gevangene, en de vader van de man die Dane heeft neergeschoten. Russel is vastbesloten om de dood van zijn zoon te wreken. Maar dan neemt de zaak een bijzondere wending.

Door het vergezochte verhaal kom je nooit echt goed in de film. De beweegredenen van Dane en ook die van de bijrolspelers, zijn lastig te volgen. Toch zijn de bijrollen wel sterk, leuke rol van Johnson ook. Richting de climax vliegt het verhaal ook uit de bocht, jammer want er had toch wel wat meer in gezeten.

avatar van Jan met de pet
Prima thriller met "Dexter" als Dane........film gaat een niet verwachte wending maken......

Vage film. Begint goed en toont snel aan dat dit geen 13 in een dozijn thriller is maar daarmee is ook alles gezegd.. Voor de rest een slap en ongeloofwaardig verhaal. Vooral het motief van die ouwe om zijn zoon te vermoorden, is mij volledig ontgaan. Okey, die gast is ziek en vermoord illegale hoertjes en zet dat op tape, maar om daarvoor je eigen zoon te gaan vermoorden??

avatar van wendyvortex
Dat het qua plot zo nu en dan de mist in gaat? ... ach ja, maar we kijken niet alleen films om de verhaaltjes, daar hadden we ooit de literatuur al voor uitgevonden.
Weliswaar is het een beetje valse start, en moeten we ook nog even wennen aan Michael C. Hall (he? Dexter met een mullet en snor?), maar dan stapt Don Johnson de film in en vanaf dan is het dikke pret! Niet in de laatste plaats omdat we al sinds Miami Vice een warm gevoel krijgen in de onderbuik van Don en we hadden hem al een tijdje gemist, was die nooit ergens aangehouden met een onverklaarbare grote stapel contant geld in de achterbak? Blijft ook op leeftijd toch wel een coole look houden.
Verder ontzettend lekker om de drie hoofdrollen in actie te zien, schitterend gefilmd, gooi er nog een Drive In-voorstelling van "Night of the Living Dead" en een videotheek in, klein beetje (maar niet teveel) humor en wat fijne actie en prima mee vermaakt.

Eerste film die ik zie met Michael C. Hall (heb hem ook daarom gekocht) in een van de hoofdrollen.
We kennen hem natuurlijk allemaal van de serie Dexter, waarin hij de hoofdrol speelt, en het is even wennen om hem hier in een andere rol te zien.
Maar hij doet het wel voortreffelijke.
Sam Shepard is een vaste waarde in de filmwereld en behoeft weinig commentaar, is altijd uitstekend.
En dan hebben we Don Johnson, die na zijn optreden in 'Django Unchained' opnieuw de smaak van het, goed, acteren lijkt te pakken te hebben, want ook in deze prent is hij grandioos.
Bovendien heeft deze film dan ook nog eens een zeer goed scenario, dat vol verrassingen en plotwendingen zit en dan krijg je natuurlijk een buitengewoon goede film.
Ik heb me rotgeamuseerd met deze film, meer van dat en ik kijk er nog meer dan ik nu al doe.
Tamelijk onbekende film, maar wel warm aanbevolen, al laat de titel dat dan weer niet vermoeden

avatar van Sourmug
Draak van een film. Had meer verwacht na het zien van de trailer en het lezen van de reviews. Het begin kijkt nog wel lekker weg, maar halverwege de film begint het toch aan alle kanten te rammelen. Er klopt teveel niet en de kijker blijft met teveel vraagtekens zitten.
Jammer...

Goeie film waarin een man een inbreker in zijn huis aantreft en hem dood schiet. Wat begint als een vrij standaard wraakfilm krijgt op een gegeven moment toch een andere draai. Een rauwe, donkere sfeer en de jaren '80 setting geeft de film net wat extra. Een gewelddadige finale en drie prima hoofdrollen.

avatar van frolunda
Ik ken Dexter niet.............Misschien een wat vergezochte plotwending maar verder een prima film.De troosteloze sfeer van Oost-Texas wordt goed getroffen om vervolgens in volle vaart naar Houston te gaan waar het pas echt leuk wordt.Mede dankzij de puike rol van Don Johnson die samen met Hall en Shepard een uitstekend trio vormt waarbij ook de comedy elementen niet vergeten worden.Er verschijnen vervolgens enkele gaten in het verhaal maar met zo'n 'coole' en grimmige ontknoping maal ik daar ook niet meer om.Goed en zeer vermakelijk.

avatar van Geno
Het is mijn genre niet, maar ben 'm toch welbewust gaan kijken. Er worden in dit genre aan de lopende band draken van films geproduceerd (kennelijk is er een markt voor) dat je dit soort films beter niet kan bekijken. Soms zitten er wel degelijk hele goede tussen, maar dat is zelden het geval. Deze film was noch heel goed, noch een draak.

Wat me deed blijven kijken was misschien alleen omdat ik de acteur zo geweldig vond spelen. En dat het juist die vermaledijde Jon Johnson was die uiteindelijk de show stal (ik begreep pas later dat hij het was: wat issie oud geworden!) vond ik eigenlijk nog wel leuk. Wat een klasse acteur!

Het verhaal... tja... er is van alles gedaan om het een beetje diepgang en onverwachte wendingen mee te geven, en dat is te prijzen, maar op een gegeven moment moet je het daarmee doen... en 't werd me allemaal een beetje te bizar en vergezocht. Jammer hoor.

Deze film heeft z'n kracht ontleend aan de klasse van de acteurs, wat hetzelfde gespeeld door een mindere cast, dat wat deze film een lachertje geworden. Nu had het wel iets. Toch hoef ik 'm niet meer te zien.

avatar van Toontje G
Aardige film.

Zwak! Veel meer van verwacht na het zien van de trailer en de goeie score hier.
Maar me aan veel zaken geërgerd.
Om niet teveel uit te wijden bv. de scene waarbij ze het huis van de badguys in de gaten houden.
Stellen zich verdekt op in de wagen tot er één de portier opent en wat zie je het lichtje van het interieur gaat aan waardoor de hele binnenzijde van de wagen is verlicht.
Nog ééntje dan bv. de scene waarbij ze het huis binnensluipen van de badguys.
Muis stil proberen ze zich binnen te verplaatsen tot er één doodleuk zijn geweer met volle geweld (en veel lawaai dus) dichtklapt om te herladen.
Dit allemaal niet gezien of gehoord natuurlijk door de slechteriken.

Nee, deed me allemaal teveel denken aan een B-filmpje.

avatar van Warp
Spannende film. De jaren 80 sfeer trok me vooral aan deze film maar die kon nog wel wat beter uitgewerkt worden. Het verhaal is beter dan verwacht en bestaat dan ook uit twee delen. Wat ik erg mooi en origineel vond was de scene dat Richard die gast bovenop hem door de hand en hoofd schoot en het bloed op een lamp terecht kwam wat gelijk die kamer rood maakte kwa verlichting.

avatar van Donkerwoud
In eerste instantie lijkt het een heftig drama over vergeving en schuldgevoel te worden, maar het blijkt een fijne hommage aan jaren '80 pulp: jengelende synthesizerdeuntjes, excessief geweld, overdreven Texaanse karikaturen en wraakzuchtige mannen van middelbare leeftijd. Leuk hoe ze zeitgeist en stijl van de eighties weten na te bootsen zonder het te parodiëren, zoals de laatste jaren in de mode is geraakt. Het is een amusante no-nonsense film die iets te voorspelbaar binnen genreconventies blijft om opzien te baren.

avatar van Basto
Fijne misdaadthriller met een verhaal dat zo uit de koker van de Coenbroertjes had kunnen komen en een soundtack die sterk aan Carpenter doet denken. Kil maar sfeervol werkje. Positief verrast.

avatar van Icer
Verrassende thriller à la "Hot Spot" met een donker randje. Don Johnson speelt de voor hem perfecte rol

avatar van Boneka
Prima film en nog wel in volledig Engelse ondertiteling mogen bewonderen en dat was ondanks de subplots goed te volgen, want ja het is zeker geen doorsnee film. Tot zo'n 37 minuten is het allemaal heel herkenbaar, maar dan begint de eerste kwinkslag. En dat is wel mooi in deze film. Misschien dat niet alles even duidelijk is; vooral de rol van de lokale politie wil het geheel in de doofpot stoppen. De echte reden is niet helemaal duidelijk.

De zoektocht van Richard Dane is ook wat vreemd. Hij had wat mij betreft niet zo'n prominente rol hoeven te hebben. Zijn zoektocht is daarom ook ver gezocht en compleet zinloos. Desalniettemin is dit gewoon een lekker filmpje die de spanning tot het eind weet te volbrengen. De boog was bijna altijd gespannen. Had soms even ontspannen mogen worden. Maar verder is dit gewoon een lekkere film waar we good old Don Johnson ook nog eens zien. Mooie rol ook voor Sam Shepard die mij steeds doet denken aan Liam Neeson.

avatar van des1
Hm... gisteren gezien, zonder enige verwachting te hebben. Dan vallen me een aantal dingen op. Curieuze combi van film noir achtige moodyness met rudimentair, bij wijlen opgewekt soort rechtschapenheid, raar, beetje gezocht verhaal. De drie mannen hebben wel een zekere chemistry. Don Johnson had al eerder bewezen overeind te blijven naast 'acteerkanonnen'. Shepard kan als geen ander een chagrijn neerzetten. Hall was naast deze twee een beetje kleurloos. Hoofdrollen voor al het 70- er jaren Detroit iron dat gezellig scene in en uit deint. Eigenlijk net geen 3,5*, maar vooruit.

Het verhaal neemt wel een heel nare wending nadat het duidelijk wordt dat de politie (wat een verrassende scène daar op die spoorlijn)]iets onguurs in het schild voert , en waarbij de rol die elk van de personages speelt wat onwaarschijnlijk overkomt, wat de spanning op het einde natuurlijk niet wegneemt. Eigenaardig bijvoorbeeld hoe het hoofdpersonage, slachtoffer van een inbraak, eerst schuddend en bevend een wapen zoekt om daarna zich gedreven te mengen in de actie
Matig.

avatar van Daan258
Vanaf het moment dat de film uit kwam en ik voor het eerst de poster zag was ik er echt van overtuigd dat Woody Harrelson op de poster stond.
Dit was dus niet het geval Ik maar wachten en wachten totdat ik bij mezelf dacht dat ik het vast en zeker dan toch verkeerd had gezien. Dit was dus wel een kleine teleurstelling gelijk.

Naast dit wist de rest van de rest prima te acteren. De sfeer is erg mooi en de 80 soundtrack is goed gedaan.
Helaas wist het verhaal mij niet echt te boeien en vond ik het nogal aan de slappe kant. De film was nogal traag en mocht er veel meer mogen gebeuren. Gelukkig dat de sfeer en het acteerwerk de film nog enigszins wist te vermaken tot het eind. De rating vond ik dan ook aan de hoge kant naar mijn mening.

Jammer, meer van verwacht.

avatar van ILDIB
te traag na t begin en daarna heerlijk sfeertje met fijne acteurs. Snap alleen niet de omslag in dexter zijn gedrag. en wie was t nou doe hij heeft neergeknald in zijn eigen huis

avatar van Thomas83
Effectieve thriller, voornamelijk van het psychologische soort, maar het is wel een beetje alsof je verschillende films aan het kijken bent. Aanvankelijk kijk je vooral naar een lichtelijk Cape Fear-achtige thriller waarin geweld als iets om te verafschuwen wordt gebracht, in het slotstuk is daar geen sprake van en komt er zelfs nog wat humor om de hoek kijken.

Verder op zich ook wel een twist of wat te veel. Waar ze eerst nog aangenaam verrassen gaan ze later toch ietwat ten koste van de geloofwaardigheid. Wat ik nog wel interessant vond is dat Richard, Ben en Jim Bob (aardige rollen van Hall, Shepard en Johnson) alle drie best uiteenlopende gedragscodes hebben. Prima muziek trouwens ook. Een ruime 3.0*.

Film word pas echt goed door Don Johnson, als hij in beeld komt begint het leuk te worden

avatar van Shadowed
Prima.

Film die in het begin als een soort TV-film aanvoelt, maar uiteindelijk later wel zijn draai weet te vinden in een soort rauwe setting. De sfeer komt in ieder geval wel over. Je voelt gelijk dat je wel een beetje in het jaar 1989 rondloopt, en dat is goed.

Film heeft wel een bijzondere loop, waardoor het verhaal voorspelbaar lijkt, maar uiteindelijk helemaal niet is. Mickle weet gelukkig nog iets ervan te maken in plaats van een standaard wraakfilm waardoor je nooit echt een idee hebt waar de film heen gaat.

Goed acteerwerk. Shepard en Johnson vond ik er helemaal bovenuit steken. C. Hall lijkt nog net iets te veel recht uit een TV-serie gelopen. Alhoewel de meeste hem ook van een serie kennen, lijkt het nog net iets te veel een TV-movie te zijn.

Uiteindelijk is het tempo wat traag, vooral in de eerste helft had de spanning er net iets meer over mogen hangen. In het tweede deel is de film boeiend, met goed acteerwerk, maar uiteindelijk ook niet veel meer. Je mist echt een beetje een "wow" gevoel van de film.

Maar de finale is gelukkig wel leuk. Ondanks dat het verhaal compleet ongeloofwaardig wordt, is het niet minder leuk aan de ervaring. Visueel wordt er ook iets meer uit de trukendoos gehaald en is het nog wel leuk. Al had het nog net iets grover gemogen naar mijn mening. Maarja.