Genre: Thriller / Misdaad
Speelduur: 86 minuten
Alternatieve titel: De 39 Voetstappen
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Madeleine Carroll, Robert Donat en Lucie Mannheim
IMDb beoordeling: 7,6 (61.306)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The 39 Steps
"Handcuffed to the girl who double-crossed him"
Tijdens een theatervoorstelling worden schoten gelost, waarna een paniektoestand ontstaat. Richard Hannay wordt buiten het theater aangesproken door een vreemde dame, die hem vertelt dat ze een Britse spion is. Niet veel later wordt ze vermoord en is Hannay hoofdverdachte. Hij vlucht de Schotse Hooglanden in, achterna gezeten door zowel de politie als de trawanten van een internationaal spionagenetwerk. Zijn bewegingen worden ernstig beperkt doordat hij is vastgeketend aan de knappe blonde Pamela, die denkt dat hij de moordenaar is.
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Hannay
Pamela
Annabella Smith
Professor Jordan
The Crofter's Wife Margaret
John the Crofter
Louisa Jordan
Sheriff Watson
Mr. Memory
Salesman on the Flying Scotsman
Video's en trailers
Reviews & comments
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Gewoon een solide thriller van Hitchcock. Niet z'n beste, niet z'n slechtste. 4*
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Ik kon de film de eerste keer niet zo waarderen, maar bij nader herzien vind ik het een goede vroege Hitchcock.
Robert Donat speelt zijn rol met veel overtuiging. Het samenspel met Madeleine Carroll heeft iets Bond achtigs, hoewel die vergelijking natuurlijk vele malen meer opgaat voor North by Northwest.
De film heeft een grappige ontknoping.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zeer prettige Hitch. die mij bij herziening weer wist te bekoren. Zoals ergens eerder vermeldt experimenteerde hij er met allerlei filmvormen er lustig op los. De prettige prestatie van Robert Donat en Madeleine Carroll geven de film een fijne flow.
Erg sterke 3.5*
zoutzak
-
- 932 berichten
- 6161 stemmen
De samenvatting van het verhaal hierboven klopt volgens mij niet helemaal!?
1: er wordt niemand vermoord in het theater en
2: Annabella is niet een vriendin van Hannay maar een onbekende.
overigens erg sterke film, 4*
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Briljante thriller, één van Hitchcock's beste. Heerlijk samenspel tussen de hoofdrolspelers. De ontknoping in het theater is echt vreselijk spannend... What are the 39 steps!?!
4,5*.
V
-
- 8369 berichten
- 3277 stemmen
Erg goede Hitchcock thriller met een lekkere dosis humor. Niet echt spannend te noemen, maar zeker intrigerend en met een paar onverwachte twists. Robert Donat is geweldig. 4*
007
-
- 202 berichten
- 170 stemmen
erg goede, vroege hitchcock film.
Mooi gefilmd en een erg sterk verhaal.
Erg goed begin, het einde vond ik wel nogal rap gedaan, maar voor de rest een prima film.
Er goed geacteerd.
In deze film zaten echt wel vele dingen die ik in vele hedendaagse films al gezien heb, dus hitchcock is dus zonder twijfel een bron van inspiratie voor vele andere regisseurs. Er zat een erg goede verrassing in de film die welliswaar nogal vroeg verklapt werd en ook de ontknopping is een echte verassing.
Mysterie en suspense, hitchcock zoals we em kennen.
Ik twijfel tussen 3.5 en 4, ik ga nu voor 4 gaan, omdat ik toch wel onder de indruk ben van deze erg vroege hitchcock.
Nog eens bekijken dus om te zien of ik die 4 mag behouden.
4 sterren.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Daar ben je fout: de man met de 'korte pink' schiet in het theater vanop het balkon de man het het fenomenale geheugen dood. Hij sterft pas wanneer hij het geheim dat hij moest onthouden vertelt heeft.
xenne
-
- 903 berichten
- 1367 stemmen
ik stoorde me nogal aan het hoge clichegehalte van de film, maar ja ... in die tijd bestonden er nog geen cliches en zal dit wel grensverleggend geweest zijn... leuk tussendoortje ....... 3
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3552 stemmen
Goede film, zeker voor 1935. Vond het er niet zo heel gedateerd uitzien en het verhaal was ook wel redelijk spannend.
3,5*
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Heerlijke film, om ontelbaar keer achter elkaar weg te kijken. Prachtige britse landschap
4.5*
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Goede film, zeker voor 1935. Vond het er niet zo heel gedateerd uitzien en het verhaal was ook wel redelijk spannend.
Persoonlijk had ik toch wat problemen met de verpakking van de film. 'The 39 Steps' zag er gewoon oud uit. Helikopters en doorgespoelde beelden, het zijn slechts 2 voorbeelden (van de archaïsch aandoende beelden) uit de tientallen andere illustraties die we in de film te zien kregen...
Jammer dus dat Hitchcock me alweer niet weet te verbazen, al levert hij inderdaad een onvoorspelbaar suspenseverhaal af, zonder dat het te vergezocht is... Toch zijn bijvoorbeeld de karaktertekeningen heel clichématig voor die tijd, waardoor 'The 39 Steps' helemaal niet als rolpatroon doorbrekend bestempeld mag worden. Qua acteerprestaties zit het wel goed, waarschijnlijk omdat James Stewart er eens niet in meespeelt...
Interessante, doch moeizame en niet zo esthetische film (al komt Schotland zo nu en dan toch wonderschoon naar voren)... Maar desondanks geen Hitchcock-verrassing, na 'Rear Window' en 'Vertigo' dus nog een teleurstelling...
2,35*
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Als je al een paar van zijn beste films hebt gezien, kan de rest tegenvallen. Tenzij je niet steeds hoge verwachtingen schept bij iedere Hitch die je kijkt.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Als je al een paar van zijn beste films hebt gezien, kan de rest tegenvallen.
Tjah, 'Rear Window' en 'Vertigo' zijn zeker hoogtepunten uit zijn carrière, naar het schijnt... En deze werd ook tot zijn meest kwaliteitsvolle films gerekend. Als 'North by Northwest' me niet bevalt, dan geef ik het hoogstwaarschijnlijk op.
Ja natuurlijk, een goeie 50% van de cinefielen noemt hem "de meester", dus zou hij altijd goed werk moeten geleverd hebben, lijkt me...
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Het is toch een oude film? Het speelt zich toch af in een periode waarbij ze geamuseerd worden door wandelende encyclopediën in music halls? En roken terwijl ze een boterham snijden. De helicopters waren ook echt niet veel nieuwer dan het model wat je in de film zag. Bovendien, als het wel zo was: wat maakt dat nou uit?
We weten van de personen wat we moeten weten.
Dit is film en Hitchcock is zich er als regisseur van zulk vertelling duidelijk bewust van.
We kunnen ons meteen identificeren met de hoofdpersoon. De chemie tussen Hannay en Pamela behoeft geen overbodige voorgeschiedenis. Een ongevraagde kus is voldoende. En als je deze niet opviel:
Het theatergordijn dat het verhaal inluidt en afsluit. Nog één: We weten wat The 39 Steps inhouden, maar dit is een overbodige epiloog voor de zeikerds onder ons. De gordijnen [dus de vertelling] zijn al dichtgetrokken.
En wat blijkt? Zoals met vele Hitchcock's ging het niet om het verhaal, maar om de vertelling. Over de escapades van de hoofdfiguren. Het segment waarin Hannay verblijft bij het Schotse echtpaar zou al een volwaarde film kunnen opleveren.
En niet esthetisch? Alleen de scene al in de auto die vloeit in een totaalshot waarin de auto in de horizon verdwijnt.
Er zijn voldoende Hitchcock's die meestelijker zijn dan deze, maar The 39 Steps is zeker geslaagd en bevat vele memorabele en originele scenes.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Damn, was bezig met een soort gelijk betoog, maar beter verwoorden dan hierboven kan ik het niet. Helemaal mee eens, dus.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Het is toch een oude film?
Daarom mag hij de kijker toch nog niet als 'oud, gedateerd' aandoen?
Ik had het veel moeilijker met het inleven in de personages. De 'chemie' is er plots, zonder enige aanleiding, en als ik mezelf in Hannay's positie plaats, dan zou ik die vreemde agente meteen afstoten; en er geen gezellig praatje mee maken, terwijl er mannen op wacht voor de deur staan... Steeds weer bij Hitch z'n films denk ik zo van: "Jongens, dit gebeurt toch niet..." Een gegeven dat ook afwezig blijkt te zijn bij andere oude films...
En wat houdt dat verschil dan precies in tussen "de escapdes van de hoofdfiguren" en "het verhaal"?
Dat was het shot waarop ik doelde toen ik zei dat Schotland soms wonderschoon naar voren komt. Maar verder vind je niet al teveel voorbeelden, vrees ik...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Daarom mag hij de kijker toch nog niet als 'oud, gedateerd' aandoen?
Daar ben ik ook niet mee akkoord. Een helikopter bijvoorbeeld was in die tijd een supermodern ding dat slecht weinige mensen gezien hadden. Roken stond echt stoer voor een man en was revolutionair en gedurfd voor een vrouw. Ze konden de film toch niet moderner maken? Het was immers 1935.
Misschien komt hij voor jou gedateerd over, maar voor mij zeer zeker niet. Ik tracht mij altijd een beetje in de tijd te verplaatsen (figuurlijk natuurlijk).
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ben het ook niet eens met de beelden die zgn. filmisch niet mooi zouden zijn. Prachtige shots van het landschap waardoorheen Hannay aan het lopen of rennen is! Getuigen juist van prima camerawerk en gevoel voor sfeer. In zoveel Hitchcock films heb je dat soort shots niet trouwens.
Boven alle argumenten uit steekt vooral dat dit een uiterst vermakelijke film is, meer dan veel andere Hitchcocks.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Oud aandoen is een kwestie van perceptie. Je beperkt jezelf hiermee behoorlijk, want de charmes van oude klassiekers is nou net dat ze niet uitzien als het hedendaagse aanbod.
Dit heet het kunst van het weglaten.
Het weglaten van loze opvulling die niets bijdraagt aan wat werkelijk belangrijk is.
Het verhaal is het waarom mbt. de moord op de spion, de inhoud van het geheim en de personen verantwoordelijk. Waar het werkelijk om gaat [wat Hitchcock belangrijker vindt om ons te vertellen/laten zien] is hoe zijn figuren zich uit de situaties redden.
Het 'verhaal' is ondergeschikt daaraan.
Alleen de montage al.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Dit heet het kunst van het weglaten.
Het weglaten van loze opvulling die niets bijdraagt aan wat werkelijk belangrijk is.
En wat als mijn inleving eraan moet geloven, daardoor? Dan kan ik de film daar toch over bekritiseren?
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Ik tracht mij altijd een beetje in de tijd te verplaatsen (figuurlijk natuurlijk).
Dat bedoel ik nou net, ik wil in de film "gezogen" worden. De film met mij meenemen naar een ander tijdsvak, ik moet geen inspanningen doen om me eerst even in een moraal van een halve eeuw terug in te leven... Soms lukt dat bij oude films, hier dus niet echt.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
En wat als mijn inleving eraan moet geloven, daardoor? Dan kan ik de film daar toch over bekritiseren?
Niet als het iets niet poogt te doen.
Dan zou je naar oorzaak-gevolg drama moeten kijken waar ze niet aan achtervolgingen toekomen.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Niet als het iets niet poogt te doen.
Maar bij sommige films gaat dat vanzelf, daarom vind ik zulke films beter... Ik heb uiteindelijk de moeite genomen om me in te leven, maar dat kost de film sowieso punten.
Dat is mijn manier van het beoordelen van een film. En 'The 39 Steps' was geen slechte film, hoor...
as
-
- 3543 berichten
- 5865 stemmen
Zo onbekend is Robert Towne niet hoor. Wordt geroemd om zijn geweldige screenplays (waaronder die van Chinatown).
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Zo onbekend is Robert Towne niet hoor. Wordt geroemd om zijn geweldige screenplays (waaronder die van Chinatown).
Is het mij alsnog, zonder een van zijn films gezien te hebben, toegestaan om aan zijn regisseurscapaciteiten te twijfelen? (cfr. infra)
Er staan 4 films van deze regisseur op MovieMeter. Er is in totaal 167 keer op deze films gestemd, met een gemiddelde van 2,64 sterren.
as
-
- 3543 berichten
- 5865 stemmen
Er staan 4 films van deze regisseur op MovieMeter. Er is in totaal 167 keer op deze films gestemd, met een gemiddelde van 2,64 sterren.
En tuurlijk is het je toegestaan. Maar het is geloofwaardiger als je wel een van zijn films gezien hebt...
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Strangers on a Train
Thriller / Film noir, 1951
224 reacties
Letter from an Unknown Woman
Drama / Romantiek, 1948
42 reacties
Dial M for Murder
Misdaad / Thriller, 1954
283 reacties
In a Lonely Place
Drama / Film noir, 1950
104 reacties
The Big Heat
Film noir / Thriller, 1953
71 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandschotlandvals beschuldigdscotland yardgebaseerd op boekgeheim agenttrain ridefilm noirmoordsamenzweringop de vluchtvoortvluchtigezwart en witmoor (terrain)handcuffedcampaign speech zwarte filmcollege professormemorizationgovernment secretsbickering couple wrongly accusedrunaway couplescottish moorsposing as newlywedssuspicious husbandlondon palladium loose adaptationhandcuffed together
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.