The 39 Steps (1935)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Madeleine Carroll, Robert Donat en Lucie Mannheim

Tijdens een theatervoorstelling worden schoten gelost, waarna een paniektoestand ontstaat. Richard Hannay wordt buiten het theater aangesproken door een vreemde dame, die hem vertelt dat ze een Britse spion is. Niet veel later wordt ze vermoord en is Hannay hoofdverdachte. Hij vlucht de Schotse Hooglanden in, achterna gezeten door zowel de politie als de trawanten van een internationaal spionagenetwerk. Zijn bewegingen worden ernstig beperkt doordat hij is vastgeketend aan de knappe blonde Pamela, die denkt dat hij de moordenaar is.

avatar van JJ_D
as schreef:

En tuurlijk is het je toegestaan. Maar het is geloofwaardiger als je wel een van zijn films gezien hebt...

En jij oordeelt positief/negatief over hem?

(maw: denk je dat er hoop is op een goede bewerking?)

avatar van mikey
Haha spannende film van de meester. Meestal kan ik niet tegen films van voor WOII maar Hitchcock was zijn tijd ver vooruit. Hilarische dialogen, geweldige plotwendingen en een heleboel leuke vondsten maken van deze film: EEN AANRADER. Om maar even clichematig te doen. ****

avatar van BenicioDelToro
Na het zien van deze film ben ik benieuwd geworden naar de andere films van - de helaas ook alweer veel te jong overleden - Robert Donat (wat is IMDb toch een fantastische website!). Goodbye Mr Chips heb ik al liggen!

Hitchcock maakte een geweldige film met deze prent, over een duister geheim dat de naam 'de 39 Treden' draagt. Spanning die later opnieuw zou gebruikt worden in andere films, waaronder WHO FRAMED ROGER RABBIT?. De thrillerelementen blijven de hele film door bestaan, tot zelfs op het einde. Deze film is tweemaal geremaked, maar niet één van hen wist hetzelfde niveau te behalen als dit meesterwerkje (hoewel de tweede remake inspiratie zou bieden voor het eind van Disney's THE GREAT MOUSE DETECTIVE).

avatar van chiel
Interessante informatie Theatertje, heb je dat zelf geconcludeerd of vond je dat op het internet?

chiel schreef:

Ik heb dat zelf geconcludeerd. In WHO FRAMED ROGER RABBIT zit namelijk ook een scène waar de protagonisten aan elkaar vastzitten met handboeien en Disney's THE GREAT MOUSE DETECTIVE eindigde bovenop Big Ben, hetgeen eveneens gebeurt in de tweede remake van THE 39 STEPS.

avatar van The One Ring
Wel een weer een leuke Hitchcock, maar de film kan zich nog niet meten met Hitchcock's latere grote meesterwerken. Deze film is duidelijk beter overgedaan in de vorm van North by Northwest. De film heeft ook nog wat van de technische mankementjes die ook te vinden zijn in de vroegere Hitchcocks.

Dat neemt niet weg dat er genoeg te genieten valt. De film heeft veel vaart en vliegt van de ene scène in de andere, waardoor het lekker afwisselend blijft. Donat is ook erg goed in zijn rol. Het verhaal is ook weer onderhoudend. Wel zit er minder spanning in.

avatar van Pieter Montana
Misschien wel jammer om te zeggen maar de vrijwel onbekende remake van deze klassieker vond ik een pak beter.

avatar van Silvio Dante
Hitchcock wil veel te veel spectakel, actie en achtervolging in één filmpje proppen. Tot zo'n 50 minuten ver is dat allemaal nog goed doenbaar, maar daarna begint de film te vermoeien.

Wel mooie decors, settings en goed gebruik van licht en schaduw.
Het spijtigste van de zaak is het einde: een ware klucht.
Wat zijn de 39 Steps?
- Wel euh, een groepering spionnen die...
PANG
badguy wordt opgepakt

==> zo eindig je geen verhaal, zelfs 70 jaar geleden moet hier toch commentaar op gegeven zijn?

avatar van The One Ring
Ik vind het juist treffend om het zo te beeindigen. Wat die 39 stappen zijn doet er niet toe. Het is een erg typische MacGuffin.

avatar van chiel
Precies, ik zou het juist oersaai vinden als ze spionagetheorieën helemaal uit zouden gaan leggen. Wat de 39 Steps precies is, is voor de personages misschien interessant, niet voor mij.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooie en stijlvolle thriller. Inmiddels een echte klassieker van de meester. De remake uit de jaren 70 is wonderwel zeer aardig.

avatar van wibro
Hitchcock is bij mij aan een vrije val bezig. Was ik nog al lyrisch toen ik deze film voor de eerste keer zag, nu bij herzien kon deze film net zoals de meeste films van Hitchcock toch niet echt meer boeien. Het is zeker nog wel een goede film - het wordt ook gezien als zijn beste film uit zijn Britse periode - maar er zijn in de jaren dertig van de vorige eeuw zo veel betere films gemaakt. Stel je voor dat Hitchcock niet in Amerika zou zijn doorgebroken, zou iemand dan nog van deze film gehoord hebben? Buiten Groot-Brittanië niet denk ik. Daarom geloof ik ook dat de bekendheid van deze film anno 2008 puur ligt aan het feit dat hij simpelweg van Hitchcock is.

Waardering van 4,5* naar 3,5*

avatar van Metalfist
Tot nu toe het beste van zijn Britse periode

Wederom een zeer vermakelijke spionagethriller van de hand van de Master of Suspense. Wat interessant is, is dat in The 39 Steps voor de eerste keer echt een aantal zaken tevoorschijn komen die Hitchcock typeren (de onschuldige man, de blonde femme fatale, ...)

Het verhaal is weer op zijn minst geweldig te noemen. Constant zit je gefixeerd te kijken naar wat nu die 39 Steps kunnen zijn met een magnifieke ontknoping in het theater zoals alleen Hitchcock het kan.

Robert Donat speelt sterk al had ik in het begin wat mijn twijfels over zijn kunnen. Vond hem nogal houterig overkomen maar vanaf dat Madeleine Carroll er aan te pas komt haalt ze precies het beste in hem naar boven.

Hier laat Hitchcock al degelijk zien met wat voor films hij later bekend zou worden.

Goede en vermakelijke spionagethriller die bij vlagen voor veel spanning zorgt. De hele achtervolging door Schotland, de plaatsen waar hij zich moet verschuilen en de verschillende mensen die hij daar tegenkomt.
Knap gedaan voor een film uit de jaren 30!

avatar van Vinokourov
In deze vroege Hitchcock is de master of suspense al behoorlijk aan het excelleren. Wat opvalt is de innovatieve manier van film kijken voor die tijd. Het originele camerawerk en een spannend verhaal met spectaculaire actiescenes maken deze film tot een vroege topper. James Bond is er haast niets bij!

avatar van wwelover
Een zeer vermakelijke Hitchcock. Zeker als je bedenkt dat hij uit 1935 komt, is toch wel maf. Je herkent wel de typische Hitchcock dingen. Het verhaal is boeiend, en als Hitchcock liefhebber wel iets voorspelbaar. Maar toch spannend tot het einde. Ook de actie is echt goed, had ik niet verwacht. Helemaal de treinscene is tof. De cast is ook uitstekend. Donat is top! Genoten van deze wel wat te korte film.

avatar van Captain Pervert
Toch wel apart, zo'n pre-WO2 film. De mensen die je ziet, hadden nog geen idee van WO2, maanlandingen, etc. Daarom ook wel apart dat je meteen vermoedt dat de Duitsers achter alles zitten, hoewel dit in de film niet naar voren komt. In de remake (2008) is dit wel het geval.
Het blijft een knappe prestatie voor de tijd, hoewel het anno 2009 allemaal wat statisch overkomt, is het nergens storend. Wel jammer vond het het toch wel slecht uitgewerkte plot, en het ietwat afgeraffelde einde.

3 sterren

avatar van heinonlein
Inderdaad een goede jaren '30 -hitchcock, veel spanning, plotwendingen en lastige meisjes, maarreh... wat een gáten!
Waarom was onze negen-vingerige bad-guy op de plaats waar de geheim agente onze held heen stuurde?
Dat haalt de film wel weer naar beneden vond ik.

avatar van Maartenn
Een heerlijke film, vol spanning en sensatie.

Het verhaal wordt heerlijk snel gebracht voor de tijd waarin het gemaakt is en is lekker los gemonteerd. Het verhaal verveelt amper, maar er zitten inderdaad wel een paar losse eindjes aan het stuk. Als je hier echter doorheen prikt is het een film die heerlijke weg kijkt.

Deze eerste film uit mijn net aangeschafte Hitchcock doos krijgt een 3.5*.

avatar van heinonlein
Hm.. als 't de doos is die ik denk dat je bedoelt zou ik hier niet mee beginnen.

Lekkerst voor 't laatst bewaren, toch? samen met the man who knew too much en the lady vanishes!

avatar van alex____94
heinonlein schreef:

die doos! :@ de tweede dvd werkt niet bij mij en die andere dvd's komen er verschrikkelijk voor

avatar van MNV2
Onlangs heb ik zo'n DVD-box gekocht met 9 Hitchcock klassiekers op uit de jaren '30 en dit was de eerste film. Het blijkt uiteindelijk een bijzonder vermakelijke klassieker te zijn waarbij een kat-en-muis-spel tussen de politie en een onschuldig personage centraal staan. Robert Donat en Madeleine Caroll schitteren als respectievelijk het onschuldig hoofdpersonage dat betrokken is geraakt bij een moord op een spion en een jonge vrouw die vastgeketend is aan eerst genoemde en zijn onschuld niet gelooft. Alleen de 'bad guy' vond ik maar weinig memorabel en het idee dat hij een halve pink mist vond ik ook niet bepaald origineel. Verder waren er wel wat leuke dialogen en spannende scènes in terug te vinden. Niet zo hoogstaand maar wel uiterst vermakelijk..

3.0 sterren

avatar van Spetie
Na een paar wat mindere Hitchcocks gezien te hebben, is dit gelukkig weer een wat betere. Erg vermakelijk en vlot ogend en een film, die vaart heeft en een aardig spannende ontknoping.
Robert Donat speelt verder ook overtuigend met zijn charme en zoektocht naar de waarheid en vormt een leuk koppel met Madeleine Caroll, waar hij letterlijk aan vastgeketend is. Fijne wegkijker dus en bij deze film kun je al een klein beetje zien, tot wat voor goeds Hitchcock later allemaal nog in staat zou zijn.

Nomak
Over iets meer dan een uur, om 1:20 uur op BBC2 te zien.
Staat niet in het televisieoverzicht, vandaar dat ik het hier even vermeld.

Driello
'Pechvogel wordt beschuldigd van een moord en moet vluchten. Wordt door politie achtervolgd maar gelukkig spreken we hier van domme agentjes en lukt het hem uit hun handen te blijven'. Wat een klucht. Nu 5 Hitchcock-films geprobeerd, maar het wil niet vlotten. Na Vetigo en Marnie had ik al geen hoge pet op van de master of suspense (suspense?????) en besloot de hierboven genoemde box te kopen om het nog een kans te geven. Heb nu drie van de 9 films gekeken en ik loop niet bepaald warmer voor het werk van Alfred. Spijtig.

avatar van Metalfist
Rear Window, Lady Vanishes of Shadow of a Doubt al eens gezien? Met Verigo heb je wel een klassieker in handen maar die beviel me de eerste keer ook niet. Marnie is echt al van zijn latere, mindere periode.

Driello
Geen van die drie gezien,maar Lady Vanishes staat op DVD-3 van de box. Ik kijk zowiezo elke film die ik heb (heb hier in Malawi geen T.V. dus dan is film kijken een zeer aangenaam alternatief) dus de resterende 6 films komen deze week nog aan de beurt (waaronder dan Lady V.). Ben nu overigens met Number 17 bezig. Is meer een serieuze klucht dan een triller, moet ik zeggen.

avatar van chiel
In de box die je hebt, zitten zeker niet alle Hitchcock-toppers, zijn films uit de jaren '50 zijn bijna allemaal geweldig. Bovendien is de beeld- en geluidskwaliteit van die box van jou nogal eens erg slecht.

avatar van MNV2
chiel schreef:
zijn films uit de jaren '50 zijn bijna allemaal geweldig.

Het zijn allemaal films uit de jaren '30.