Dabba (2013)

India / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ritesh Batra
met Irrfan Khan, Nimrat Kaur en Nawazuddin Siddiqui

Een verkeerde levering van Mumbai's beroemde Lunchbox-bezorgsysteem verbindt een jonge huisvrouw met een oude man in de herfst van zijn leven. Ze bouwen samen een fantasiewereld op door elkaar notities te geven in de Lunchbox. Geleidelijk aan dreigt deze fantasie hun werkelijkheid te overweldigen.

Vanaf 12 december in de bioscoop (Cinemien)

aangenaamd verrast door deze film

avatar van Naomi Watts
Mooi en aandoenlijk.

Aangenaam concept, al had ik mijn twijfels hoe ze dat over heel de speelduur boeiend konden houden maar dat leek helemaal geen probleem. Mede door met Shaikh nog een significant subplot uit te zetten. Erg fijn om via dat lunch bezorgsysteem twee mensen met elkaar te verbinden wiens leegte in hun hedendaagse leven daardoor opgevuld wordt. Zeer aandoenlijke ontwikkeling, die nooit saai wordt omdat hetgene wat ze vertellen de ontwikkeling tussen de twee constant progresseert.

Casten van Khan kan vooral voor de internationale markt wel helpen. Buiten India al behoorlijk beroemd en is ook in Hollywood regelmatig te vinden. Kaur is de ideale "love interest" en Achrekar is de oprechtheid zelve. Alles is sympathiek tussen deze drie personages en sympathiek is wel het sleutelwoord voor dit trio. Het open einde vind ik dan wel zeer passend, en ook dat zal niemand weerhouden me een blij en voldaan gevoel de zaal uit te lopen. Lieve film.

avatar van wibro
Mooie hartverwarmende film die ondanks het mooie verhaal en de sympathieke hoofdrolspelers het voor mij toch vooral moest hebben van de fascinerende beelden van het hectische Mumbai. Overvolle rammelende treinen en bussen, propvolle kantoren waar nog gewerkt werd zonder computers - moest onmiddellijk aan mijn kantoortijd van vroeger denken. Dan nog de druk in de weer zijnde Dabbawala's en natuurlijk de constante chaos in het verkeer die de bewoners van Mumbai niet het minst leek te deren. Verkeersregels bestaan er daar blijkbaar niet. Neen, vergeleken met Mumbai is Amsterdam een oase van rust.

avatar van boukeve
The Lunchbox is een mooi voorbeeld van de tendens in de wereldcinema om impliciete kritiek op misstanden vooral te combineren met een goed verhaal. In eerste opzet is de film een aardig romantisch drama over een onmogelijke liefde. Zo bereiken de filmmakers een groot publiek. Iedereen die daar vervolgens behoefte aan heeft en er voor open staat, kan dan ook de impliciete kritiek die in deze films geuit wordt tot zich nemen. In dit geval is de kritiek gericht op het feit dat het zichtbare altijd boven het onzichtbare wordt gesteld in India.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie The Lunchbox (ZUBB.nl)

Leuke, mooie feel good movie .
Leuk voor kerstavond .

Hoe vaak zie je een Indische film in het gewone arthouse circuit? Weinig of zelden. Maar hoe vaak moeten ze je op een hoopje de cinema uitborstelen? Bijna nooit. Wondermooie cinema.

The lunchbox Review

avatar van Pelagatti
Leuke en onderhoudende film met sympathieke personages. Ook op het Filmfestival in Rotterdam te zien binnenkort! Zeker een aanrader!!

avatar van soom
Apart. Dat was de eerste gedachte die bij me opkwam toen ik het filmhuis verliet. En daarna viel me in, hoe onbevredigend het slotakkoord wel niet in elkaar stak.
Het riep meer vragen op dan het vragen beantwoordde. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Anders dan met een Bride and Prejudice, die van meet af aan opgeblazen vrolijk was, is the Lunchbox een ingetogen film die aan alle kanten ingetogen blijft. Hij stijgt een beetje omhoog, maar komt daarna weer jammerlijk naar beneden zeilen. Hij probeert weer omhoog te vliegen, maar slaagt daar na een poging of 2 niet in, geeft het dan maar op, en gaat op dezelfde ingetogen treinrails verder.

Er mist wel iets, ja. Misschien waren mijn verwachtingen ook wel erg hoog, in herinnering nemend dat ik op de grond lag bij te komen van o.a Slumdog Millionare en dus eerder genoemde Bride and Prejudice. Deze film probeert wel weg te vliegen, maar komt maar half aan. Jammer. Ik had me er zoveel meer van voorgesteld.

3.5*.

Ik zag dit filmsprookje op vrijdag 3 januari 2014. - Onvoorstelbaar wat een drukte daar in Mumbai.
Ik zou er niet willen wonen. De dabbawalas (voedselbezorgers) maken daar geen punt van.
Dankzij een 'vergissing' groeit er een idylle tussen Ila en Saajan. Wanner hij haar eindelijk ziet, vindt hij ze in eerste instantie te jong en te mooi voor hem (een weduwnaar en oudere man op de vooravond van zijn pensioen). Hij wil geen misbruik maken van de situatie. Later lijkt hij op zijn stappen terug te keren. Maar dan is het misschien te laat.
Heel mooie film om een veelbelovend filmjaar te starten!!

avatar van KingJ
mooie 'kleine' film uit India!

dikke aanrader wat mij betreft...

avatar van YAH87
Debuterend regisseur Ritesh Batra levert met de romantische drama The Lunchbox een uiterst charmante eerste speelfilm af. De film kijkt met name fijn weg dankzij het mooie verhaal, dat enkele raakvlakken heeft met You’ve Got Mail (1998) of The Shop Around the Corner (1940) maar wel zijn eigen verhaal vertelt, en de uitstekende acteerprestaties van de acteurs. Het verhaal weet te ontroeren en kent een goede balans op het gebied van drama en komedie. De komische situaties komen dan ook voornamelijk door de interactie tussen Mr. Fernandes en zijn nieuwe collega, en Ila en haar bovenbuurvrouw, die zij liefkozend tante noemt. Bollywood veteraan Irrfan Kahn en de schone Nimrat Kaur zijn beiden overtuigend als de hoofdpersonages die op zoek zijn naar geluk en affectie, en waarbij je als kijker met hun meeleeft en hun ook het allerbeste gunt. Batra laat tevens ruimte over voor een kijkje in het broeierige dagelijkse leven in India en, vanzelfsprekend, de Indiase keuken die ervoor zorgt dat het water in de mond loopt. Het smaakvolle The Lunchbox is een verrukkelijke film die gezien mag worden.

Mooie film,
film gaat over een man die bijna met pensioen gaat en een vrouw waarvan de man vreemd gaat en probeert het hart van haar man weer terug te krijgen met lekker eten, maar dan krijgt de verkeerde man het eten en ontstaat er wat...

FIlm geeft een mooi beeld van India, na het zien van de film heb je echt van wauw die cultuur wil ik met eigen ogen zien!
De sfeer heeft een hele fijne sfeer en ook het acteerwerk is erg goed.
De film mist misschien net even ''iets'' om echt een TOPPER te zijn, maar is nu een sterke drama film met een beetje feel good. Zeker een aanrader om te zien
dikke 3,5*

Geweldige film over verdriet , liefde en begrip de film had voor mijn 1.5* meer gekregen als er een ander einde was geweest en dan was de film gewoon perfect geweest. Verder prachtige beelden over de samenleving van India . En de vrouw in kwestie mag ook voor mijn wel eens koken die was namelijk top.

De film is één van de films die meedingen voor de publieksprijs op het MOOOV FILMFESTIVAL.

avatar van breedbeeld
Mooi rustig filmpje.

avatar van Lefgozer
Draait 9 en 10 mei op het Food Film Festival in Amsterdam.

avatar van Pazmaster
Tegenvaller. Misschien was (door de hoge cijfers) mijn verwachting wel te hoog. Er gebeurd gewoon te weinig om te blijven boeien (behalve dat er wat heen en weer geschreven wordt). Het is allemaal iets te langdradig en een beetje saai. Ik had gehoopt op een mooi eind maar ook dat bleef uit. Het acteerwerk is wel oké.

avatar van arno74
Kleine rustige film, met een eenvoudig verhaaltje dat wel boeiend gebracht wordt, wat resulteert in een bijzondere en sfeervolle film. Leuk om een keertje gezien te hebben, en een prima debuut van deze regisseur.

Charmante en sympathieke film. 3 ruime sterretjes.

Een met humor vertelde, eigenzinnige, eenvoudige, melancholieke, bitterzoete en subtiel ironische romantische tragikomedie. Een film over mensen die in het leven van alledag zijn vastgelopen en wel wat afwisseling kunnen gebruiken. Het verhaal over vriendschap, liefde en toeval is een liefdesverklaring aan het leven; zo nu en dan was het wel wat aan de lange kant en had het iets te weinig verrassingen in petto. De cast speelde ingehouden en de decors waren betoverend exotisch.

Ik ben het eens met de meeste beschrijvingen hierboven, een sympathieke film die echter wel iets te veilig wordt gebracht. Daarnaast komt het verhaal nooit echt helemaal 'los' en dat is toch wel een manco.

avatar van david bohm
Mooie film waarin het ingenieuze systeem van lunchboxen te Mumbai de rode draad vormt. Liefde voor eten, eenzaamheid in een miljoenenstad, interessante thema's die op subtiele wijze worden aangestipt.

Prachtige kleine film van de sterk debuterende Ritesh Batra over twee vereenzaamde zielen, die in de krioelende miljoenenstad Mumbai op een ongebruikelijke manier affectie bij elkaar zoeken. Een sober verhaal dat je in al zijn eenvoud diep raakt. Dat komt zeker niet in de laatste plaats door het voortreffelijke acteerwerk. De gelouterde Irrfan Khan is natuurlijk niet aan z’n proefstuk toe, maar de mij onbekende Nimrat Kaur is een ware openbaring. Zij speelt werkelijk de sterren van de hemel.
Een kleine pareltje.

Redelijke film waarin een lunchpakket naar de verkeerde man wordt bezorgd. Een simpel verhaal over twee mensen die elkaar leren kennen. Ondanks een aantal mooie momenten wel wat eentonig. Wel een boeiend kijkje in een andere cultuur.

Laat deze film gewoon over je neekomen en ge zult merken hoe mooi hij is en hoe hij vol steekt met oprechte, eenvoudige, ongekunstelde en sensatieloze scènes, kort of lang maar steeds expressievol en duidelijk en met knappe dialogen en ....tekstjes.
En naast de weemoed en de hunkering naar beter van het verhaal en de soms bedeesde humor (de gesprekken met de tante op de bovenverdieping) ook een indringende impressie van de drukke Indische grootstad.
Maar ik onthou ook zeker en vooral de overtuigende acteerprestatie van de jonge vrouw Nimrat Kaur en...is het bruto nationaal geluk niet beter dan dat ander ?

avatar van Maxie Fields
Eenvoudig maar hartverwarmende romantische tragikomedie met een uitstekende cast en mooie beelden van het sociale leven in Mumbai. Ondanks het verhaal niet bijster origineel is, heb ik zeker genoten.

Opm : misschien toeval dat de cast bestaat uit een Christen, een Moslim en een Hindoe, of is dit een marketing truc om breder publiek te bereiken?

avatar van Flat Eric
Mother India! Ik kreeg er honger van!!

Wat een leuke wereldfilm was dit. Mooi rustig verhaal over twee mensen die via briefjes elkaars leven leren kennen om vervolgens tot nieuwe inzichten te komen.
Erg genietbaar filmpje.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal..
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...