Dabba (2013)

India / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ritesh Batra
met Irrfan Khan, Nimrat Kaur en Nawazuddin Siddiqui

Een verkeerde levering van Mumbai's beroemde Lunchbox-bezorgsysteem verbindt een jonge huisvrouw met een oude man in de herfst van zijn leven. Ze bouwen samen een fantasiewereld op door elkaar notities te geven in de Lunchbox. Geleidelijk aan dreigt deze fantasie hun werkelijkheid te overweldigen.

avatar van Naomi Watts
Mooi en aandoenlijk.

Aangenaam concept, al had ik mijn twijfels hoe ze dat over heel de speelduur boeiend konden houden maar dat leek helemaal geen probleem. Mede door met Shaikh nog een significant subplot uit te zetten. Erg fijn om via dat lunch bezorgsysteem twee mensen met elkaar te verbinden wiens leegte in hun hedendaagse leven daardoor opgevuld wordt. Zeer aandoenlijke ontwikkeling, die nooit saai wordt omdat hetgene wat ze vertellen de ontwikkeling tussen de twee constant progresseert.

Casten van Khan kan vooral voor de internationale markt wel helpen. Buiten India al behoorlijk beroemd en is ook in Hollywood regelmatig te vinden. Kaur is de ideale "love interest" en Achrekar is de oprechtheid zelve. Alles is sympathiek tussen deze drie personages en sympathiek is wel het sleutelwoord voor dit trio. Het open einde vind ik dan wel zeer passend, en ook dat zal niemand weerhouden me een blij en voldaan gevoel de zaal uit te lopen. Lieve film.

avatar van wibro
Mooie hartverwarmende film die ondanks het mooie verhaal en de sympathieke hoofdrolspelers het voor mij toch vooral moest hebben van de fascinerende beelden van het hectische Mumbai. Overvolle rammelende treinen en bussen, propvolle kantoren waar nog gewerkt werd zonder computers - moest onmiddellijk aan mijn kantoortijd van vroeger denken. Dan nog de druk in de weer zijnde Dabbawala's en natuurlijk de constante chaos in het verkeer die de bewoners van Mumbai niet het minst leek te deren. Verkeersregels bestaan er daar blijkbaar niet. Neen, vergeleken met Mumbai is Amsterdam een oase van rust.

avatar van boukeve
The Lunchbox is een mooi voorbeeld van de tendens in de wereldcinema om impliciete kritiek op misstanden vooral te combineren met een goed verhaal. In eerste opzet is de film een aardig romantisch drama over een onmogelijke liefde. Zo bereiken de filmmakers een groot publiek. Iedereen die daar vervolgens behoefte aan heeft en er voor open staat, kan dan ook de impliciete kritiek die in deze films geuit wordt tot zich nemen. In dit geval is de kritiek gericht op het feit dat het zichtbare altijd boven het onzichtbare wordt gesteld in India.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie The Lunchbox (ZUBB.nl)

avatar van YAH87
Debuterend regisseur Ritesh Batra levert met de romantische drama The Lunchbox een uiterst charmante eerste speelfilm af. De film kijkt met name fijn weg dankzij het mooie verhaal, dat enkele raakvlakken heeft met You’ve Got Mail (1998) of The Shop Around the Corner (1940) maar wel zijn eigen verhaal vertelt, en de uitstekende acteerprestaties van de acteurs. Het verhaal weet te ontroeren en kent een goede balans op het gebied van drama en komedie. De komische situaties komen dan ook voornamelijk door de interactie tussen Mr. Fernandes en zijn nieuwe collega, en Ila en haar bovenbuurvrouw, die zij liefkozend tante noemt. Bollywood veteraan Irrfan Kahn en de schone Nimrat Kaur zijn beiden overtuigend als de hoofdpersonages die op zoek zijn naar geluk en affectie, en waarbij je als kijker met hun meeleeft en hun ook het allerbeste gunt. Batra laat tevens ruimte over voor een kijkje in het broeierige dagelijkse leven in India en, vanzelfsprekend, de Indiase keuken die ervoor zorgt dat het water in de mond loopt. Het smaakvolle The Lunchbox is een verrukkelijke film die gezien mag worden.

Geweldige film over verdriet , liefde en begrip de film had voor mijn 1.5* meer gekregen als er een ander einde was geweest en dan was de film gewoon perfect geweest. Verder prachtige beelden over de samenleving van India . En de vrouw in kwestie mag ook voor mijn wel eens koken die was namelijk top.

avatar van arno74
Kleine rustige film, met een eenvoudig verhaaltje dat wel boeiend gebracht wordt, wat resulteert in een bijzondere en sfeervolle film. Leuk om een keertje gezien te hebben, en een prima debuut van deze regisseur.

Charmante en sympathieke film. 3 ruime sterretjes.

Een met humor vertelde, eigenzinnige, eenvoudige, melancholieke, bitterzoete en subtiel ironische romantische tragikomedie. Een film over mensen die in het leven van alledag zijn vastgelopen en wel wat afwisseling kunnen gebruiken. Het verhaal over vriendschap, liefde en toeval is een liefdesverklaring aan het leven; zo nu en dan was het wel wat aan de lange kant en had het iets te weinig verrassingen in petto. De cast speelde ingehouden en de decors waren betoverend exotisch.

avatar van david bohm
Mooie film waarin het ingenieuze systeem van lunchboxen te Mumbai de rode draad vormt. Liefde voor eten, eenzaamheid in een miljoenenstad, interessante thema's die op subtiele wijze worden aangestipt.

Prachtige kleine film van de sterk debuterende Ritesh Batra over twee vereenzaamde zielen, die in de krioelende miljoenenstad Mumbai op een ongebruikelijke manier affectie bij elkaar zoeken. Een sober verhaal dat je in al zijn eenvoud diep raakt. Dat komt zeker niet in de laatste plaats door het voortreffelijke acteerwerk. De gelouterde Irrfan Khan is natuurlijk niet aan z’n proefstuk toe, maar de mij onbekende Nimrat Kaur is een ware openbaring. Zij speelt werkelijk de sterren van de hemel.
Een kleine pareltje.

Redelijke film waarin een lunchpakket naar de verkeerde man wordt bezorgd. Een simpel verhaal over twee mensen die elkaar leren kennen. Ondanks een aantal mooie momenten wel wat eentonig. Wel een boeiend kijkje in een andere cultuur.

Laat deze film gewoon over je neekomen en ge zult merken hoe mooi hij is en hoe hij vol steekt met oprechte, eenvoudige, ongekunstelde en sensatieloze scènes, kort of lang maar steeds expressievol en duidelijk en met knappe dialogen en ....tekstjes.
En naast de weemoed en de hunkering naar beter van het verhaal en de soms bedeesde humor (de gesprekken met de tante op de bovenverdieping) ook een indringende impressie van de drukke Indische grootstad.
Maar ik onthou ook zeker en vooral de overtuigende acteerprestatie van de jonge vrouw Nimrat Kaur en...is het bruto nationaal geluk niet beter dan dat ander ?

avatar van Maxie Fields
Eenvoudig maar hartverwarmende romantische tragikomedie met een uitstekende cast en mooie beelden van het sociale leven in Mumbai. Ondanks het verhaal niet bijster origineel is, heb ik zeker genoten.

Opm : misschien toeval dat de cast bestaat uit een Christen, een Moslim en een Hindoe, of is dit een marketing truc om breder publiek te bereiken?

avatar van Flat Eric
Mother India! Ik kreeg er honger van!!

Wat een leuke wereldfilm was dit. Mooi rustig verhaal over twee mensen die via briefjes elkaars leven leren kennen om vervolgens tot nieuwe inzichten te komen.
Erg genietbaar filmpje.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal..
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van brabusRUS
Tip: kijk deze film niet op een hongerige maag. Bij mij ging het nog net goed

In de tijd dat veel communicatie gaat tussen e-mails en sociaal media laat debutant regisseur Ritesh Batra mooi zien hoe communicatie kan verlopen met de ouderwetse briefjes verstopt in lunchboxjes. Mooi gefilmd en goede cinematografie. Ook de acteurs deden het goed. Ook interessant dat al de 3 personages een andere religie hebben.

Nooit gedacht dat Bollywood ook dit soort interessante films maakte.

Sometimes even the wrong train can take you to the right destination

Dikke 3.5*

avatar van Mr Thee
Romantiek met de hoofdletter "R".
Met een verkeerde trein kom je toch op het goede treinstation. Prachtig hoe zo de eerste beelden van het treinstation in de loop van het verhaal worden toegelicht.
Dat het verhaal over een lunchbox gaat mag duidelijk zijn. Dat de Dabba een begrip is India heb ik nooit kunnen ontdekken: maar zie hier het geheim van de Dabba toegelicht.

avatar van Sol1
Klein menselijk en goed neergezet drama tegen de achtergrond van de typisch krioelende Aziatische mensenmassa van Mumbai en met behulp van het dabbawallah (maaltijdbezorger)-systeem van dezelfde stad.
Met de halverwege de film gestelde vraag "waarom leven wij" en de enkele malen herhaalde opmerking "soms brengt de verkeerde trein je naar het goede station" zijn de motto's weergegeven. Die treinen komen vaker terug als reëel element.
De weduwnaar Fernandes werkt met een aantal anderen op de claimafdeling van een kantoor, dat opvalt door de berg losse dossiers die er rondzwerft. Hij staat op het punt met pensioen te gaan en moet zijn opvolger Shaikh inwerken. Die laatste zorgt eerst voor een komische noot door zijn enthousiasme het vak te willen leren, terwijl Fernandes van zijn kant toenaderingspogingen van Shaikh steeds stoïcijns weet te frustreren. Naderhand leren ze elkaar meer waarderen.
Rajeev is getrouwd, maar haar man toont maar weinig aandacht meer voor haar. Haar lunchpakketten voor haar man komen abusievelijk bij Fernandes terecht, wat een correspondentie met briefjes in de pakketten tussen Rajeev en Fernandes veroorzaakt.
Haar manier van communiceren met haar tante is een ander grappig element.
Met name Fernandes blijft vastgeroest zitten in bepaalde patronen, waardoor er uiteindelijk geen persoonlijk contact tussen hemzelf en Rajeev plaatsvindt en hun wegen scheiden. Het bekende gegeven van net niet helemaal de laatste, definitieve beslissing durven nemen in zulke situaties is menselijk. Het einde van de relatie komt daardoor niet echt als een verrassing en past wel bij het voorafgaande deel.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens meegepikt. 'k vond het wel een goeie film. Er werd goed in geacteerd, hij zag er prima uit en het verhaal wist me wel te boeien.
Verder verveelde de film niet, hij was niet te lang en niet te kort. 'k vond hem wel het bekijken waard.

avatar van Fisico
Dabba is een ingetogen film over verkeerd geleverde lunchboxen. Een vrouw die met liefde dagelijks lunchboxen klaarmaakt voor haar echtgenoot stelt vast dat een andere snoodaard aan de haal gaat maar haar voorbereidingen. De liefde van de man gaat door de maag: het geldt voor haar echtgenoot die nauwelijks aandacht voor haar heeft, niet voor haar keuken en ook al niet om nog wat nakomelingen te verwekken. Het maken van lunchboxen krikt echter haar eigenwaarde naar omhoog doordat door middel van geheime briefjes aandacht en erkenning wordt gegeven. De boodschappen op de briefjes deden me denken aan mijn jeugd: heimelijke briefjes van een meisje die je wel zag zitten. En ook de man geniet er wel van: op zijn hoede voor iedereen die zou kunnen meelezen, geniet hij van deze vorm van communicatie.

Vrij repititief verloop van het verhaal uiteindelijk, maar Dabba komt er wel mee weg. Mede door de mooie boodschap van genegenheid in een wereld van eenzaamheid. Fijne regie met de 'afwezige' tante, de opdringerige collega en het lekkere eten dat me het water in de mond deed krijgen. Ik zou het eten echter nog prominenter in beeld gebracht hebben met close-ups en hip hop montage.
De trein dendert mede als rode draad door de film, letterlijk en metaforisch. Dankuwel Canvas om me kennis te laten maken met dit aandoenlijk charmant filmpje!

avatar van Filmkriebel
Ik ben er minder lovend over. Het is allemaal wat aan de lange kant, met die briefjes die heen en weer gestuurd worden zonder dat er daadwerkelijk ontwikkelingen inzitten tussen boekhouder Saajan, die sociaal afstandelijk is geworden na de dood van zijn vrouw, en Ila, die een ongelukkig en liefdeloos bestaan leidt met haar ontrouwe echtgenoot.

De keuze om geen ontmoeting te bewerkstelligen tussen de twee correspondenten vind ik een misser die het romantische karakter van de film kraakt (het einde is zelfs een afknapper). Meer dan momenten uit elkaars leven vertellen waardoor ze wat beginnen te dromen, doen ze niet. Dat gastronomie mensen met elkaar kan verbinden is een mooie en ware gedachte; ook tussen Saajan en zijn nieuwe jonge collega speelt dit een rol... maar desondanks had ik toch een betere film verwacht. Nu zijn de personages allemaal wat zielig.

Clichématige (nare man verandert langzaam in een lieve man doordat hij toevallig de goede mensen tegen komt) maar evengoed charmante film. Hij is origineel doordat er geen climax komt – eerder een anticlimax – maar dat er ondertussen wel twee levens zijn gered.